Labská cyklostezka by měla být v kraji hotová do pěti let 
V sobotu 6. dubna se v 15 hodin otevírá nový úsek Labské cyklostezky z Hradce Králové do Vysoké nad Labem. Jak vypadá situace ohledně výstavby celého úseku Labské cyklostezky, respektive té části, která vede Pardubickým krajem, jsme se zeptali krajského radního pro cestovní ruch a sport René Živného.
Kdo je hybnou silou v přípravě výstavby cyklostezek a jaká je role Pardubického kraje?
Cyklostezka Labská a její příprava, jsou na území Pardubického kraje rozděleny na dva úseky. Jeden vede z Pardubic do Hradce Králové a druhý z Pardubic do Týnce nad Labem. Úseky mají na starosti dva samostatné svazky obcí, které se starají o všechny přípravné práce a posléze o vlastní realizaci. Pardubický kraj je v přípravných pracích jedním z hlavních finančních přispěvatelů. Již několik let dává prostředky na výkupy pozemků pod plánovanou trasou a to v částce pohybující se každoročně od jednoho do dvou milionů korun.
Vlastní výstavba cyklostezky se plánuje již dlouhou dobu, co nejvíce brzdí její realizaci?
Největším problémem je výkup pozemků. Projektový manažer pan Jeřábek, by vám o tom mohl vyprávět své. Někdy narazíme na někoho, kdo nechce vůbec prodat, jindy se zase zdlouhavě hledají dědicové a sem tam má někdo i přemrštěné finanční nároky. Často se také zdržujeme jiným pohledem památkářů, což je konkrétně rozdílný názor na přemostění Labe u Němčic. Když se podaří dotáhnout pozemky, je v podstatě vyhráno. To dokazuje i právě otevíraný úsek z Hradce Králové do Vysoké nad Labem. Příprava tohoto úseku, včetně výkupu pozemků zabrala několik let a vlastní výstavba pak už jen několik měsíců.
Jaké další úseky jsou nejblíže realizaci?
V současné době je to úsek Dříteč – Němčice, ale usilovně se pracuje i na všech ostatních úsecích v obou směrech. Dále je samozřejmě příprava trasy na Hradec Králové, ale i ve směru na Týnec nad Labem se v některých úsecích daří velice rychle vykupovat pozemky. Kromě hlavní trasy cyklostezky se připravují i odbočky do některých zajímavých cílů, a to především z hlediska bezpečnosti cyklistů. Na trase do Hradce Králové je to spojka z Rábů do Kunětic či z Dřítče do Sezemic, v úseku na Týnec nad Labem pak odbočka do hřebčína v Kladrubech nad Labem, či nový cyklomost přes Labe do Semína, rodiště architekta Gočára.
Ve kterých letech mohou cyklisté očekávat otevření dalších úseků či kompletní cyklostezky Labská na území Pardubického kraje?
Směr na Hradec Králové se bude postupně realizovat v podstatě od letoška, předpokládám do roku 2023, úsek z Pardubic na Týnec nad Labem by měl stavebně začít v roce 2021 a úplné dokončení se odhaduje na rok 2024.
Hradec Králové – Pardubice
Celkové náklady jsou odhadnuté na 174 milionu korun, z toho v Pardubickém kraji na téměř 109 milionů korun.
Vysoká nad Labem – Opatovice n. Labem                         realizace 2021
Opatovice – Dříteč, letos výkup posledních pozemků          realizace 2022
Dříteč – Němčice – Hrad Kunětická hora                           realizace 2020
Dříteč – Sezemice, výkupy v roce 2020                              realizace 2023
Brozany – Kunětice, výkupy 2020                                      realizace 2022
Hrobice – Němčice, výkupy 2020                                      realizace 2022
Spojka Brozany, výkupy 2020                                            realizace 2022
 
Pardubice – Týnec nad Labem
Celkové náklady jsou téměř 109 milionů korun.
Pardubice – Opočínek – Valy, výkupy 2020,                      realizace 2023
Valy – Přelouč, výkupy 2020                                              realizace 2023
Přelouč – Semín, výkupy 2021                                            realizace 2024
Semín – Labětín, výkupy 2020                                            realizace 2023
Labětín – Řečany n. Labem                                                 realizace 2021           
Řečany –  Chvaletice, výkupy 2019                                     realizace 2021
Chvaletice – Kojice – Týnec n. L., výkupy 2019                  realizace 2021