-
V sobotu
6. dubna se v 15 hodin otevírá nový úsek Labské cyklostezky z Hradce
Králové do Vysoké nad Labem. Jak vypadá situace ohledně výstavby
celého úseku Labské cyklostezky, respektive té části, která vede
Pardubickým krajem, jsme se zeptali krajského radního pro cestovní
ruch a sport René Živného.
-
Kdo
je hybnou silou v přípravě výstavby cyklostezek a jaká je role
Pardubického kraje?
- Cyklostezka Labská a její
příprava, jsou na území Pardubického kraje rozděleny na dva úseky.
Jeden vede z Pardubic do Hradce Králové a druhý z Pardubic do Týnce
nad Labem. Úseky mají na starosti dva samostatné svazky obcí, které se
starají o všechny přípravné práce a posléze o vlastní realizaci.
Pardubický kraj je v přípravných pracích jedním z hlavních finančních
přispěvatelů. Již několik let dává prostředky na výkupy pozemků pod
plánovanou trasou a to v částce pohybující se každoročně od jednoho do
dvou milionů korun.
-
Vlastní výstavba cyklostezky
se plánuje již dlouhou dobu, co nejvíce brzdí její realizaci?
- Největším problémem je
výkup pozemků. Projektový manažer pan Jeřábek, by vám o tom mohl
vyprávět své. Někdy narazíme na někoho, kdo nechce vůbec prodat, jindy
se zase zdlouhavě hledají dědicové a sem tam má někdo i přemrštěné
finanční nároky. Často se také zdržujeme jiným pohledem památkářů, což
je konkrétně rozdílný názor na přemostění Labe u Němčic. Když se
podaří dotáhnout pozemky, je v podstatě vyhráno. To dokazuje i právě
otevíraný úsek z Hradce Králové do Vysoké nad Labem. Příprava tohoto
úseku, včetně výkupu pozemků zabrala několik let a vlastní výstavba
pak už jen několik měsíců.
-
Jaké další úseky jsou nejblíže
realizaci?
- V současné době je to úsek
Dříteč – Němčice, ale usilovně se pracuje i na všech ostatních úsecích
v obou směrech. Dále je samozřejmě příprava trasy na Hradec Králové,
ale i ve směru na Týnec nad Labem se v některých úsecích daří velice
rychle vykupovat pozemky. Kromě hlavní trasy cyklostezky se připravují
i odbočky do některých zajímavých cílů, a to především z hlediska
bezpečnosti cyklistů. Na trase do Hradce Králové je to spojka z Rábů
do Kunětic či z Dřítče do Sezemic, v úseku na Týnec nad Labem pak
odbočka do hřebčína v Kladrubech nad Labem, či nový cyklomost přes
Labe do Semína, rodiště architekta Gočára.
-
Ve kterých letech mohou
cyklisté očekávat otevření dalších úseků či kompletní cyklostezky
Labská na území Pardubického kraje?
- Směr na Hradec Králové se
bude postupně realizovat v podstatě od letoška, předpokládám do roku
2023, úsek z Pardubic na Týnec nad Labem by měl stavebně začít v roce
2021 a úplné dokončení se odhaduje na rok 2024.
- Hradec
Králové – Pardubice
- Celkové náklady jsou odhadnuté na 174 milionu korun, z toho
v Pardubickém kraji na téměř 109 milionů korun.
- Vysoká nad Labem – Opatovice n. Labem
realizace 2021
- Opatovice – Dříteč, letos výkup posledních pozemků
realizace 2022
- Dříteč – Němčice – Hrad Kunětická hora
realizace 2020
- Dříteč – Sezemice, výkupy v roce 2020
realizace 2023
- Brozany – Kunětice, výkupy 2020
realizace 2022
- Hrobice – Němčice, výkupy 2020
realizace 2022
- Spojka Brozany, výkupy
2020 realizace 2022
-
- Pardubice – Týnec nad
Labem
- Celkové náklady jsou téměř 109 milionů korun.
- Pardubice – Opočínek – Valy, výkupy 2020,
realizace 2023
- Valy – Přelouč, výkupy 2020
realizace 2023
- Přelouč – Semín, výkupy
2021 realizace 2024
- Semín – Labětín, výkupy
2020 realizace 2023
- Labětín – Řečany n. Labem
realizace 2021
- Řečany – Chvaletice, výkupy 2019
realizace 2021
- Chvaletice – Kojice – Týnec n. L., výkupy 2019
realizace 2021