Obchvat města
může být daleko dříve,
než se zdálo
před rokem
- Termín stavby budoucího obchvatu města se nikdo ani neodvážil
datovat, hovořilo se o čekání v desítkách let. Poměry se sice nyní
vlastně nijak nezměnily, ale přece něco ano. Vedení města začalo
pravidelně komunikovat s Ředitelstvím silnic a dálnic a má tedy proti
loňsku daleko více informací, které se dají dobře využít právě pro
vybudování obchvatu města, tedy v podstatě "přeložky silnice I/14". Na
takové informace netrpělivě čeká spousta obyvatel zasažených hlukem a
vibracemi bydlících kolem stávajícího průtahu městem. Zpracovaná hluková
studie tyto počty zasažených osob kvantifikuje. A současně nelze
neopomenout rostoucí počet těžkých vozidel projíždějících přes město. A
ty by měly právě jezdit po vybudovaném obchvatu.Ukazuje se, že je mnoho
důvodů pro to, aby se vybudování této investiční akce neodkládalo.
Důležitá je také informace o tom, že limitující dnes není množství peněz
na takovou stavbu, jako připravenost této stavby a její rentabilita.
Důležité je i to, že i samotné ŘSD je ve věci obchvatu České Třebové
(tedy přeložky I/14) mnohem aktivnější, zahajují přípravné projekční
práce.
-
1. mapa "severní část" přeložky
I/14 - vybrána byla červená varianta trasy
-
- Podle provedeného šetření
EIA byla pro přeložku I/14 určena jako nejvhodnější její "červená trasa"
Dlouhá Třebová - obchvat města z východní strany - kruhová křižovatka u
Korada a k tomu je ještě další úsek, který vede po trase I/14
a u "rozdvojky železničních tratí" přemostí železnici na Olomouc,
vede mimo Třebovice a přes část rybníka Hvězda se připojí na obchvat
Opatova. V
roce 2014 právě tato druhá část měla být geniálním řešením, které zavede
rychle těžkou dopravu na budoucí dálnici (a měla být vybudována
přednostně). Bude však nejen investičně náročná, ale naráží na
velký odpor ekologů, kteří nechápou, proč je třeba narušovat
ekosystémy u opatovských a semanínských rybníků. Proto nyní ŘSD v
této jižní části rozvíjí při přípravě projektu na umístění stavby obě
dvě varianty, tedy mimo červené, vedoucí po estakádě mezi Rybníkem
Hvězda a rybníkem Nový, také ještě variantu modrou, která by měla vést
po hrázi rybníka Hvězda..
-
Viz druhá mapa popisující jižní
část přeložky I/14 (posuzují se obě dvě varianty červená i modrá)
-
- Občané České Třebové však
potřebují ulevit od těžké dopravy ve městě a žádají, aby se
co nejdříve vybudovala právě ta část komunikace, která vede od budoucí
kruhové křižovatky Korado okolo Podhorky na pláň východně od města, za
hřbitovem, přemostí silnici do Skuhrova, údolí Hlubočku i Kojovec,
obejde areál Aveny a naváže na současnou trasu I/14 až na rovince
nad Dlouhou Třebovou. První jednání o této trase
absolvovalo vedení našeho města v Dlouhé Třebové, kde je tato varianta
již zahrnuta do územního plánu a je bez připomínek.
- Tato trasa budoucího obchvatu bude mít i další význam pro dopravní
připojení částí města na východní terase (a tedy na poravém břehu
Třebovky). Bude zde vybudován nový sjezd na "skuhrovskou silnici" III/31512,
tedy vlastně na ulici Lidickou, což zvýší její význam. Další sjezd bude
až pro Dlouhou Třebovou. Více sjezdů z této přeložky silnice I. třídy na
místní komunikace nebude. Po schválení trasy je třeba udělat
všechno pro vypracování projektové dokumentace ve stupni DUR a připravit
vše na výkup potřebných pozemků. Trasa je dlouhá (cca 7 km), proto to
nebude vůbec jednoduché. Město je připraveno pomáhat i případnou výměnou
pozemků. Již nyní v předstihu např. vykupuje pozemky pro vybudování
budoucí kruhové křižovatky u Korada. Snaha je tedy vytvořit pro
investora co nejlepší podmínky a zbytečně nezdržovat.
- Obchvat samozřejmě nebude zítra ani napřesrok, ale při dobré
spolupráci s investorem bude možné udělat značný pokrok. Při porovnání
problémů, které na trase existují, lze soudit, že vlastní obchvat
města (t.j. jeho severní část) může být vybudován dříve než "zkratka na Opatov
mimo Třebovici", která nám ve městě sama od sebe žádnou úlevu
nepřinese. Je hodně finančně náročná a mimo problémy s ekology, které
mohou přípravu stavby hodně protáhnout, přinese jen zkrácení trasy na
dálnici cca o 2 minuty, viz porovnání (v cenách roku 2014). Minulé vedení
města právě upřednostňovalo tuto jižní část přeložky I/14, k vůlí ní se
zřeklo i přímého napojení na dálnici u Litomyšle. (mm)
-
-
-
V roce 2014 se
uvádělo
-
|