-
Férová snídaně
na zahradě ZŠ Na rovině
-
-
Férová snídaně
je celorepublikový piknikový happening na podporu pěstitelů v zemích
Afriky, Asie a Latinské Ameriky. V České Třebové se ZŠ Na rovině na
tuto akci hlásí pravidelně a rok od roku roste počet hostů. Mohu to
posoudit, akcí tohoto typu se účastním pravidelně. Hosté přichází se
svými domácími specialitami, takže i letos bylo opravdu z čeho vybírat.
Na parkově upravené zahradě ZŠ Na rovině bylo opravdu živo, přišla opět
řada hostů, pozvaných i nepozvaných, nabídka pro "fair trade" se rok od
roku zvětšuje. Mezi dospělými se pohybovala také spousta dětí, pro
které byly připraveny hry a soutěže. To vše je důkazem, že tato
(soukromá) základní škola propagující pedagogiku a filosofii Montessori
žije nejen školou ale také bohatým mimoškolním životem a stále se
rozvíjí. Také kouzelná zahrada u budovy školy je upravena pro
aktivní spolupráci velkých i malých, škola je dobře spojena s přírodou.
Stejně jako v posledních letech měli hosté velké štěstí na počasí, byl
příjemný jarní den, sluníčko svítilo celé dopoledne. odpoledne již ale
počasí přineslo deštík....
-
-
-
Svátek pro bikery na Pekláku
-
-
Podobně jako loni, je i letos o
víkendu 11. - 12. května je bikepark na Pekláku v obležení kol značky
Scott bikes.
Pokud si chcete vyzkoušet kola právě této značky, tak máte ještě zítra
jedinečnou příležitost. Pokud uvažujete o koupi kola, jakéhokoliv, tak
praktické vyzkoušení v terénu je to nejlepší, co ti prozradí jízdní
vlastnosti. Jak se chová v větší rychlosti, jak v pomalé rychlosti, jak
se na něm skáče, jak si poradí v rozbitém terénu, tohle v obchodě
nevyzkoušíte. Musíte do lesa, na traily a dráhy. Kola značky Scott se
testovala již dnes v sobotu a byl o ně velký zájem.
-
Pořadatelé akce uvádí:
Endorphin Republic Brno
přivezlo na Peklák, otestovat nejnovější modely SCOTT 2019. Přijďte se
projet a omrknout žhavé novinky. Testovací den je ideální, když si
nejste jisti správnou velikostí nebo modelem kola. Náš zkušený tým
každému rád poradí. Bajky si hned projedete na různých tratích.
Zaměření na FS, tratě různých obtížností, vlek.
Jaká kola budou na místě? Kompletní spektrum od
horských bajků, přes silniční speciály po nadupaná elektrokola.
-
Peklák má před sebou novou budoucnost, další perspektivu rozvoje. Je
proto důležitý nástup do sezóny, který se i letos opravdu podařil.
Připravují se kilometry nových tratí dle dotovaného projektu Singletrack
glacensis a dojde také k modernizaci zázemí stávajícího skiareálu,
umožní další rozvoj služeb, pro zimní i letní období.
-
-
Ceny města České Třebové budou letos rozdány po jedenadvacáté .
-
Jak to bylo
v roce "1" ?
-
Bylo
to v roce 1999. S návrhem na každoroční udílení cen
města "Kohout" přišel za tehdejším starostou Jiřím Páskem Karel Kubišta,
redaktor tehdy vydávaných Českotřebovských novin, a u starosty našel
pochopení. Návrh vycházel ze snahy ocenit skutečné osobnosti města ve
velmi širokém záběru, neomezovat se pouze na oblast kultury a sportu,
jak se to dělalo v posledních letech. Návrh také počítal s tím, že
nominace na udělení cen bude řešena pomocí ankety, tedy že návrhy budou
moci podávat také jednotliví občané nebo organizace. První ročník
cen města byl zkušební a udělení cen probíhalo v komorním prostředí
obřadní síně, která tehdy byla v I. patře českotřebovské staré radnice.
Udělení cen se konalo 27. května 1999.
-
Nové
ocenění Kohout 1998 převzali:
-
ředitel LDM s.r.o. Ing. Dytrt, (podnikatel roku),
-
Mgr. Marta Demelová (Umělec roku),
-
skupina
MADAM (za prezentaci města na Portě 98),
-
Mgr. Bohuslav Mimra (za provedení Händelovy vodní hudby v Javorce),
-
Spolek od Sv. Kateřiny (za pořádání Jabkancových poutí),
-
sportovci Jindřich Šebek (lukostřelba zdravotně postižených) a Hana
Jiroušková (triatlon).
-
Večer na závěrečném koncertu Bennewitzova festivalu
převzal za celoživotní dílo mimořádné ocenění starosty hudební pedagog a
hudební skladatel F. K. Zedínek.
-
Myslím, že vyhlášená anketa již v prvním roce své existence splnila svůj
účel, že první laureáti byli vybráni za skutečně pozoruhodné výkony a je
dobře, když město nalezlo
cestu jak je ocenit. Podobně se tak děje i v jiných městech. Potom
postupně vše přešlo do rutiny, šíře záběru pro výběr oceňování osobností
se zúžila na oblast kultury a sportu a výběr se stal jen doménou kulturní
a také sportovní komise. Ocenění za působení v jiných oblastech života
města byla udělena jen výjimečně.
-
Platí to i pro letošní rok. Snad naposledy. V rámci schvalování nominací
proběhla v zastupitelstvu města debata o tom, že je třeba nově vypracovat
statut ceny města a tedy soubor pravidel, která budou pro udělování cen
města platit.
-
- Před 20 lety: oslava 160 let železniční dopravy v zemích Koruny
české
Sobota 15. května 1999 patřila v České Třebové výstavě moderních
železničních kolejových vozidel. Premiéru měla putovní výstava v Praze na
hlavním nádraží a opakovala se v největších městech republiky: Českých
Budějovicích, Plzni, Ústí n.L., Liberci, Hradci Králové, Brně, Olomouci,
Přerově
a Ostravě. Může nás tedy těšit, že se v této "společnosti" ocitlo také
město Česká Třebová. Předváděcí jízda nové elektrické patrové jednotky
řady 471 se však konala pouze na třech místech - v Praze, České Třebové a
Ostravě.
-
Zahájení
výstavy provedl přednosta železniční
stanice Česká Třebová Ing. Jan Grebík, ředitel OPŘ Praha Ing. Jaromír
Kadlec, a přednosta OkÚ MUDr. Ivan Týče, zahrála českotřebovská dechovka
pod vedením Jiřího Tölga. Celé první nástupiště bylo zaplněné Třebováky,
velmi se zajímajícími o nově
zaváděnou techniku, potkával jsem nejen aktivní železničáře, ale i
důchodce, a přicházely i rodiny s dětmi. Sami zástupci vedení ČD byli
zájmem českotřebovské veřejnosti velmi překvapeni a říkali, že
odmyslí-li si oficiální hosty, tak Česká Třebová
určitě překonala Prahu.
- Návštěvníci mohli shlédnout tlakotěsný jídelní vůz pro rychlost až
200 km/hod., internetovou kavárničku a prezentaci služeb a.s. Jídelní a
lůžkové vozy, salónní vůz SR-22 , který byl upraven jako centrum
prezentace nabídky služeb osobní přepravy. České dráhy také předvedly
modernizované motorové vozy pro regionální tratě s vysokou úrovní
interiéru.
-
Velký zájem veřejnosti byl samozřejmě věnován
nejmodernějšímu exponátu - - elektrické dvoupodlažní jednotce řady 471 pro
rychlou příměstskou dopravu, která byla předvedena v provedení pro
rychlosti do 140 km/h se čtyřmi trakčními asynchronními motory po 500 kW.
Elektrodynamická brzda umožňuje rekupraci do vlastní sítě i do trolejového
vedení, přítlak brzdy je regulován podle obsazení vozu.
-
Jednotka má plnou klimatizaci pro venkovní
teploty od - 30°C až +40°C a je složena ze dvou až tří dvoupodlažních
vozů, obsahujících dokonce také I. vozovou třídu. Skříň vozů, které mají
dlouhou životnost (40 let garance), je z hliníkových velkoplošných
profilů. Přední plošina je vybavena pro nástup tělesně postižených
cestujících na vozíčcích, jsou pro ně upraveny i WC a oddíl s podélnými
sedadly. 80% komponentů vozu je české výroby. Některé součásti je však
nutné dovážet, např. spojovací měchy a
lehké izolační stěnové panely. Cena této jednotky, kterou vyrábí a.s.
Tatra - Studénka je nižší než 150 mil. Kč. ČD zadaly výrobu 26 vozidel,
zatím byly dokončeny dvě jednotky a další třívozové jsou kontrahovány.
Podle informace ředitele OPŘ Praha budou
tyto nasazeny na příměstské tratě v okolí Prahy a na Ostravsku Vzhledem k
jejich vybavení první vozovou třídou a modernímu vybavení uvažuje nyní
vedení ČD nasadit tyto jednotky také na některé spoje krátkých spěšných
vlaků.
-
Přesně
v 11.00 odjela elektrická jednotka na krátkou předváděcí jízdu do Ústí nad
Orlicí a zpět. Mimo pozvaných hostů se jízdy zúčastnily také postižené
děti z Ústavu sociální péče v Žampachu. Pořadatelé byli rádi, že nabízenou
možnost v Žampachu přijali a pomohli vyzkoušet instalované
zařízení pro vozíčkáře. Jízda všechny přesvědčila o vysoké kvalitě
soupravy, která projela trať i přes výhybky naprosto klidně, rozjížděla se
plynule a neobvykle dynamicky. Ve voze bylo díky klimatizaci příjemně "v
přízemí" i pod střechou.
-
Při jízdě natáčela reportáž také Česká
televize s redaktorem Vlastimilem Vainarem. Pro novináře, televizní
pracovníky a pozvané hosty se pak v čekárně železniční stanice uskutečnila
krátká tisková konference, které se mimo ředitele OPŘ a přednosty stanice
zúčastnil i zástupce vedení vagónky
Studénka p. Ing.Brož a předseda odborového sdružení železničářů Jaromír
Dušek. Největší zájem vzbudila samotná předváděná vozová jednotka a tak
nejvíc práce k vysvětlování měl Ing. Brož i sám "pilot" či strojvedoucí
Tomáš Hanzelka ze Studénky. Řekl, že
pro strojvedoucího je v kabině připraveno komfortní pracoviště, vybavené i
audiovizuálním informačním systémem pro cestující, který umožňuje sdělovat
informace nejen akusticky, ale i na světelných panelech. Zde ukazuje např.
zastávky, kterými vlak projíždí, a
další potřebné informace. Na tiskovce také vystoupil sympaticky i
přednosta železniční stanice Ing. Jan Grebík, který seznámil přítomné s
problematikou železniční stanice Česká Třebová. -mm-
-
-
SOUTĚŽ V RÁMCI 10 DNÍ FLORBALU
2019
-
Letos jsme si pro Vás připravili soutěž! O co vlastně jde?
-
MUSÍŠ POŘÍDIT NEJORIGINÁLNĚJŠÍ
FLORBALOVOU FOTKU!
- Jaká je výhra?
-
FLORBALKA OD SALMINGU, KTEROU SI VYBEREŠ TY SÁM!
-
PODMÍNKY SOUTĚŽE:
1. Sdílet veřejně facebookovou událost „10 dní florbalu 2019“.
2. Fotku, kterou přidáš, musí v popisku obsahovat hashtag:
👉#10dniflorbalu2019👈
- 3.
Fotka musí obsahovat cokoliv, co je spojeno s florbalem.
4. Každý uživatel facebooku, může přidat jenom jednu fotku.
5. Fotka nesmí mít urážlivý nebo nevhodný obsah.
6. Zveřejnit fotku můžeš od 10.5.2019 do 23.5.2019.
7. Fotka musí být nahraná na události ,,10 dní florbalu 2019".
-
Cokoliv, co nebude podle těchto napsaných pravidel, nebude zařazeno do
soutěže!
Výherce bude vyhlášen 24.5.2019 během klubových tréninků.
Zúčastnit se může kdokoliv z Vás!
👍
Květen 1999: první návštěva Čechoaustralana Josefa Tomáše doma
Ve
čtvrtek 6. května 1999 navštívil po mnoha letech opět naše město ing.
Josef Tomáš, českotřebovský rodák, který po emigraci r. 1968 žije a
pracuje v Melbourne v Austrálii. Narodil se r. 1933 a v našem městě žil
do roku 1946. Potom se s rodiči přestěhoval do Chocně, studoval v Praze
na technice. Oženil se a se svou manželkou - Slovenkou - se odstěhoval
do Bratislavy. Po roce 1968 zvolil
emigraci a tehdy dokonce legálně odešel nejdříve do Německa, potom i do
Ameriky, aby nakonec učil na vysoké škole v Melbourne.
Žil daleko od nás a přece na nás nezapomněl. Pro svou matku psal
dopisy, které měly stále častě charakter poezie. Přes svou odloučenost
od českého prostředí se vybavil učebnicemi češtiny, aby překvapoval
stále perfektnějšími verši, především o domově. A když v Austrálii o
domově přemýšlel, tak se mu vybavovala stále především Česká Třebová….
Postupně psané verše vytvořily sbírku,
které dal jméno HŘÍVA - podle druhého jména pro Třebovské stěny, které
se jako hradba jeví především při pohledu od Lanškrouna. Pan Tomáš do
Třebové přijel na pozvání svého spolužáka Ing. Zdeňka Langa. Společně
prošli Českou Třebovou, podívali se ke kostelíčku
sv. Kateřiny i na Křib, kde Tomášovi bydleli na místě dnešního sídliště.
Měl jsem možnost osobně se zúčastnit i krátkého posezení v restauraci "U
Kaple", právě s výhledem na místa Tomášova mládí. Některé vzpomínky mám
na diktafonu, jiné v písemné podobě.
Vytvořily sbírku, kterou se díky společnému úsilí Ing. Josefa Tomáše a
českotřebovského muzea podařilo vydat tiskem, i když se všechny
korektury realizovaly na dálku - Česká Třebová - Melbourne, tehdy
prostřednictvím e-mailu a také faxu. Kniha vyšla s fotografiemi Karla
Aligera. Od této doby zde byl Josef Tomáš na dalších návštěvách, i nyní
ve věku 86 let se stále zajímá o dění v České Třebové, které sleduje
prostřednictvím elektronického vydání zpravodaje. vydal řadu knih v
češtině, přispívá do zajímavého v češtině vydávaného časopisu
Čechoaustralan. (mm)
(Fotografie z další návštěvy
Josefa Tomáše v r. 2010 v zahradě restaurace Bohemia)
-
-
|