Českotřebovský deník 128/2019 (11/5) 
Férová snídaně na zahradě ZŠ Na rovině

Férová snídaně je celorepublikový piknikový happening na podporu pěstitelů v zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky.  V České Třebové se ZŠ Na rovině na tuto akci hlásí pravidelně a rok od roku roste počet hostů. Mohu to posoudit, akcí tohoto typu se účastním pravidelně. Hosté přichází se svými domácími specialitami, takže i letos bylo opravdu z čeho vybírat. Na parkově upravené zahradě ZŠ Na rovině  bylo opravdu živo, přišla opět řada hostů, pozvaných i nepozvaných, nabídka pro "fair trade" se rok od roku zvětšuje. Mezi dospělými se pohybovala také  spousta dětí, pro které byly připraveny hry a soutěže. To vše je důkazem, že tato (soukromá) základní škola propagující pedagogiku a filosofii Montessori žije nejen školou ale také bohatým mimoškolním životem a stále se rozvíjí. Také kouzelná zahrada  u budovy školy je upravena pro aktivní spolupráci velkých i malých, škola je dobře spojena s přírodou. Stejně jako v posledních letech měli hosté velké štěstí na počasí, byl příjemný jarní den, sluníčko svítilo celé dopoledne. odpoledne již ale počasí přineslo  deštík....

Svátek pro bikery na Pekláku

Podobně jako loni, je i letos o víkendu 11. - 12. května je  bikepark na Pekláku v obležení kol značky Scott bikes. Pokud si chcete vyzkoušet kola právě této značky, tak máte ještě zítra jedinečnou příležitost. Pokud uvažujete o koupi kola, jakéhokoliv, tak praktické vyzkoušení v terénu je to nejlepší, co ti prozradí jízdní vlastnosti. Jak se chová v větší rychlosti, jak v pomalé rychlosti, jak se na něm skáče, jak si poradí v rozbitém terénu, tohle v obchodě nevyzkoušíte. Musíte do lesa, na traily a dráhy. Kola značky Scott se testovala již dnes v sobotu a byl o ně velký zájem.
Pořadatelé akce uvádí: Endorphin Republic Brno přivezlo na Peklák, otestovat nejnovější modely SCOTT 2019. Přijďte se projet a omrknout žhavé novinky. Testovací den je ideální, když si nejste jisti správnou velikostí nebo modelem kola. Náš zkušený tým každému rád poradí. Bajky si hned projedete na různých tratích.  Zaměření na FS, tratě různých obtížností, vlek.
Jaká kola budou na místě?  Kompletní spektrum od horských bajků, přes silniční speciály po nadupaná elektrokola.
Peklák má před sebou novou budoucnost, další perspektivu rozvoje. Je proto důležitý nástup do sezóny, který se i letos opravdu podařil. Připravují se kilometry nových tratí dle dotovaného projektu Singletrack glacensis a dojde také k modernizaci zázemí stávajícího skiareálu, umožní další rozvoj služeb, pro zimní i letní období. 

Ceny města České Třebové  budou letos rozdány po jedenadvacáté .
Jak to bylo v roce "1" ?

Bylo to v roce 1999. S návrhem na každoroční udílení  cen města "Kohout" přišel za tehdejším starostou Jiřím Páskem Karel Kubišta, redaktor tehdy vydávaných Českotřebovských novin, a u starosty našel pochopení. Návrh vycházel ze snahy ocenit skutečné osobnosti města ve velmi širokém záběru, neomezovat se pouze na oblast kultury a sportu, jak se to dělalo v posledních letech. Návrh také počítal s tím, že nominace na udělení cen bude řešena pomocí ankety, tedy že návrhy budou moci podávat také jednotliví občané nebo organizace.  První ročník cen města byl zkušební a udělení cen probíhalo v komorním prostředí obřadní síně, která tehdy byla v I. patře českotřebovské staré radnice. Udělení cen se konalo  27. května 1999. 
Nové ocenění Kohout 1998 převzali:
ředitel LDM s.r.o. Ing. Dytrt, (podnikatel roku),
Mgr. Marta Demelová (Umělec roku),
skupina MADAM (za prezentaci města na Portě 98),
Mgr. Bohuslav Mimra (za provedení Händelovy vodní hudby v Javorce),
Spolek od Sv. Kateřiny (za pořádání Jabkancových poutí), 
sportovci Jindřich Šebek (lukostřelba zdravotně postižených) a Hana Jiroušková (triatlon).
Večer na závěrečném koncertu Bennewitzova festivalu převzal za celoživotní dílo mimořádné ocenění starosty hudební pedagog a hudební skladatel F. K. Zedínek.
Myslím, že vyhlášená anketa již v prvním roce své existence splnila svůj účel, že první laureáti byli vybráni za skutečně pozoruhodné výkony a je dobře, když město nalezlo cestu jak je ocenit.  Podobně se tak děje i v jiných městech. Potom postupně vše přešlo do rutiny, šíře záběru pro výběr oceňování osobností se zúžila na oblast kultury a sportu a výběr se stal jen doménou kulturní a také sportovní komise. Ocenění za působení v jiných oblastech života města byla udělena jen výjimečně.
Platí to i pro letošní rok. Snad naposledy. V rámci schvalování nominací proběhla v zastupitelstvu města debata o tom, že je třeba nově vypracovat statut ceny města a tedy soubor pravidel, která budou pro udělování cen města platit.


Před 20 lety: oslava 160 let železniční dopravy v zemích Koruny české

Sobota 15. května 1999 patřila v České Třebové výstavě moderních železničních kolejových vozidel. Premiéru měla putovní výstava v Praze na hlavním nádraží a opakovala se v největších městech republiky: Českých Budějovicích, Plzni, Ústí n.L., Liberci, Hradci Králové, Brně, Olomouci, Přerově a Ostravě. Může nás tedy těšit, že se v této "společnosti" ocitlo také město Česká Třebová. Předváděcí jízda nové elektrické patrové jednotky řady 471 se však konala pouze na třech místech - v Praze, České Třebové a Ostravě.
Zahájení výstavy provedl přednosta železniční stanice Česká Třebová Ing. Jan Grebík, ředitel OPŘ Praha Ing. Jaromír Kadlec, a přednosta OkÚ MUDr. Ivan Týče, zahrála českotřebovská dechovka pod vedením Jiřího Tölga. Celé první nástupiště bylo zaplněné Třebováky, velmi se zajímajícími o nově zaváděnou techniku, potkával jsem nejen aktivní železničáře, ale i důchodce, a přicházely i rodiny s dětmi. Sami zástupci vedení ČD byli zájmem českotřebovské veřejnosti velmi překvapeni a říkali, že odmyslí-li si oficiální hosty, tak Česká Třebová určitě překonala Prahu.
Návštěvníci mohli shlédnout tlakotěsný jídelní vůz pro rychlost až 200 km/hod., internetovou kavárničku a prezentaci služeb a.s. Jídelní a lůžkové vozy, salónní vůz SR-22 , který byl upraven jako centrum prezentace nabídky služeb osobní přepravy. České dráhy také předvedly modernizované motorové vozy pro regionální tratě s vysokou úrovní interiéru.
Velký zájem veřejnosti byl samozřejmě věnován nejmodernějšímu exponátu - - elektrické dvoupodlažní jednotce řady 471 pro rychlou příměstskou dopravu, která byla předvedena v provedení pro rychlosti do 140 km/h se čtyřmi trakčními asynchronními motory po 500 kW. Elektrodynamická brzda umožňuje rekupraci do vlastní sítě i do trolejového vedení, přítlak brzdy je regulován podle obsazení vozu.
Jednotka má plnou klimatizaci pro venkovní teploty od - 30°C až +40°C a je složena ze dvou až tří dvoupodlažních vozů, obsahujících dokonce také I. vozovou třídu. Skříň vozů, které mají dlouhou životnost (40 let garance), je z hliníkových velkoplošných profilů. Přední plošina je vybavena pro nástup tělesně postižených cestujících na vozíčcích, jsou pro ně upraveny i WC a oddíl s podélnými sedadly. 80% komponentů vozu je české výroby. Některé součásti je však nutné dovážet, např. spojovací měchy a lehké izolační stěnové panely. Cena této jednotky, kterou vyrábí a.s. Tatra - Studénka je nižší než 150 mil. Kč. ČD zadaly výrobu 26 vozidel, zatím byly dokončeny dvě jednotky a další třívozové jsou kontrahovány. Podle informace ředitele OPŘ Praha budou tyto nasazeny na příměstské tratě v okolí Prahy a na Ostravsku Vzhledem k jejich vybavení první vozovou třídou a modernímu vybavení uvažuje nyní vedení ČD nasadit tyto jednotky také na některé spoje krátkých spěšných vlaků.
Přesně v 11.00 odjela elektrická jednotka na krátkou předváděcí jízdu do Ústí nad Orlicí a zpět. Mimo pozvaných hostů se jízdy zúčastnily také postižené děti z Ústavu sociální péče v Žampachu. Pořadatelé byli rádi, že nabízenou možnost v Žampachu přijali a pomohli vyzkoušet instalované zařízení pro vozíčkáře. Jízda všechny přesvědčila o vysoké kvalitě soupravy, která projela trať i přes výhybky naprosto klidně, rozjížděla se plynule a neobvykle dynamicky. Ve voze bylo díky klimatizaci příjemně "v přízemí" i pod střechou.
Při jízdě natáčela reportáž také Česká televize s redaktorem Vlastimilem Vainarem. Pro novináře, televizní pracovníky a pozvané hosty se pak v čekárně železniční stanice uskutečnila krátká tisková konference, které se mimo ředitele OPŘ a přednosty stanice zúčastnil i zástupce vedení vagónky Studénka p. Ing.Brož a předseda odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek. Největší zájem vzbudila samotná předváděná vozová jednotka a tak nejvíc práce k vysvětlování měl Ing. Brož i sám "pilot" či strojvedoucí Tomáš Hanzelka ze Studénky. Řekl, že pro strojvedoucího je v kabině připraveno komfortní pracoviště, vybavené i audiovizuálním informačním systémem pro cestující, který umožňuje sdělovat informace nejen akusticky, ale i na světelných panelech. Zde ukazuje např. zastávky, kterými vlak projíždí, a další potřebné informace. Na tiskovce také vystoupil sympaticky i přednosta železniční stanice Ing. Jan Grebík, který seznámil přítomné s problematikou železniční stanice Česká Třebová. -mm-

SOUTĚŽ V RÁMCI 10 DNÍ FLORBALU 2019

Letos jsme si pro Vás připravili soutěž!  O co vlastně jde?
MUSÍŠ POŘÍDIT NEJORIGINÁLNĚJŠÍ FLORBALOVOU FOTKU!
Jaká je výhra?
FLORBALKA OD SALMINGU, KTEROU SI VYBEREŠ TY SÁM!
PODMÍNKY SOUTĚŽE:
1. Sdílet veřejně facebookovou událost „10 dní florbalu 2019“.
2. Fotku, kterou přidáš, musí v popisku obsahovat hashtag:
👉#10dniflorbalu2019👈
3. Fotka musí obsahovat cokoliv, co je spojeno s florbalem.
4. Každý uživatel facebooku, může přidat jenom jednu fotku.
5. Fotka nesmí mít urážlivý nebo nevhodný obsah.
6. Zveřejnit fotku můžeš od 10.5.2019 do 23.5.2019.
7. Fotka musí být nahraná na události ,,10 dní florbalu 2019".
Cokoliv, co nebude podle těchto napsaných pravidel, nebude zařazeno do soutěže!

Výherce bude vyhlášen 24.5.2019 během klubových tréninků. Zúčastnit se může kdokoliv z Vás! 👍


 Květen 1999: první návštěva Čechoaustralana Josefa Tomáše doma

Ve čtvrtek 6. května 1999 navštívil po mnoha letech opět naše město ing. Josef Tomáš, českotřebovský rodák, který po emigraci r. 1968 žije a pracuje v Melbourne v Austrálii. Narodil se r. 1933 a v našem městě žil do roku 1946. Potom se s rodiči přestěhoval do Chocně, studoval v Praze na technice. Oženil se a se svou manželkou - Slovenkou - se odstěhoval do Bratislavy. Po roce 1968 zvolil emigraci a tehdy dokonce legálně odešel nejdříve do Německa, potom i do Ameriky, aby nakonec učil na vysoké škole v Melbourne.
Žil daleko od nás a přece na nás nezapomněl. Pro svou matku psal dopisy, které měly stále častě charakter poezie. Přes svou odloučenost od českého prostředí se vybavil učebnicemi češtiny, aby překvapoval stále perfektnějšími verši, především o domově. A když v Austrálii o domově přemýšlel, tak se mu vybavovala stále především Česká Třebová….
Postupně psané verše vytvořily sbírku, které dal jméno HŘÍVA - podle druhého jména pro Třebovské stěny, které se jako hradba jeví především při pohledu od Lanškrouna. Pan Tomáš do Třebové přijel na pozvání svého spolužáka Ing. Zdeňka Langa. Společně prošli Českou Třebovou, podívali se ke kostelíčku sv. Kateřiny i na Křib, kde Tomášovi bydleli na místě dnešního sídliště. Měl jsem možnost osobně se zúčastnit i krátkého posezení v restauraci "U Kaple", právě s výhledem na místa Tomášova mládí. Některé vzpomínky mám na diktafonu, jiné v písemné podobě. Vytvořily sbírku, kterou se díky společnému úsilí Ing. Josefa Tomáše a českotřebovského muzea podařilo vydat tiskem, i když se všechny korektury realizovaly na dálku - Česká Třebová - Melbourne, tehdy prostřednictvím e-mailu a také faxu. Kniha vyšla s fotografiemi Karla Aligera. Od této doby zde byl Josef Tomáš na dalších návštěvách, i nyní ve věku 86 let se stále zajímá o dění v České Třebové, které sleduje prostřednictvím elektronického vydání zpravodaje. vydal řadu knih v češtině, přispívá do zajímavého v češtině vydávaného časopisu Čechoaustralan. (mm)
(Fotografie z další návštěvy Josefa Tomáše v r. 2010 v zahradě restaurace Bohemia)