Missa Laetare - pátý díl festivalu Bennewitz                       
Předposlední koncert Hudebního festivalu Bennewitz 2019 se konal v pátek 3.5. 2019. V českotřebovském kostele sv. Jakuba vystoupila "Sopotnická filharmonie" pod vedením Josefa Vondráčka a znamenitý letohradský pěvecký sbor Familia Cantorum. Autorské dílo Missa Laetare řadu posluchačů překvapila. Dílo připravené na liturgické texty však nabídlo místo klasiky moderní rytmickou muziku byť zachovávala klasickou kostru slavnostní mše, obsahovala devět části Antifona, Kyrie, Gloria, Aleluje, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus a Gloria Patri. Hudební těleso se představilo jako uskupení hudebníků, vzniklé rozšiřováním menšího komorního tělesa. V Sopotnici je hudební tradice, mají zde dokonce takovou vzácnost, jako je dechovka, systematická péče o hudebníky je znát. To přitahuje další z okolí a pod dobrým vedením vzniklo těleso, které pravidelně provozuje koncertní činnost. Na českotřebovské premiéře slavnostní mše se představilo těleso v netradičním nástrojovém obsazení, významné místo proti dirigentovi zaujala souprava bicích nástrojů a tympány. Smyčcové nástroje doplnily kytary, skupina dechových i žesťových nástrojů. Josef Vondráček se představil jako dynamický skladatel (i dirigent), dokonale ovládal nástupy nástrojů a skupiny, dynamiku. Snad se mi při poslechu zdálo, že skladba plně nevyužila vokální kvality  tak vynikajícího sboru jako je Familia Cantrorum a že to zvláště pro zpěváky musela být těžká skladba. Protože vím, že si sbor dává vysoké cíle a zvládá složité skladby hodné profesionálů, tak se dobře připravil i na Missa Laetare. Ale sbormistr se nakonec ani neobjevil před orchestrem při děkovačce. Na fotografii Sopotnická filharmonie, sbor Familia Cantorum, Josef Vondráček, autor a dirigent orchestru, primarius Karel Hampl, a katolický kněz Ladislav Heryán při úvodním slově, které mělo navodit  a vysvětlit následující hudební dílo.  Plné pochopení díla však získali všichni posluchači až  po vyslechnutí skladby. Takové, která se zejména v našem českotřebovském kostele dlouho nehrála.... Výsledkem byly ovace ve stoje...

Návštěva koncertu byla dobrá, ale mohla být ještě větší, kdyby se  koncert zrovna netrefil do termínu koncertu Pavla Šporcla na festivalu Kociánovo Ústí v Roškotově divadle. Tam odjelo také mnoho Třebováků, kteří si koncert tohoto mistra houslí nemohli nechat ujít. Podle jejich reakcí je s podivem, proč se dva blízké hudební festivaly nedokážou domluvit a uspořádat svoje koncerty tak, aby si navzájem nepřekážely.

Letošní  festival Bennewitz 2019 vyvrcholí  11. května v Přívratě  tradičním pěveckým koncertem Bendlu a jeho hosta, kterým je tentokrát pěvecký sbor Vlastimil z Litomyšle.  Festival celkem obsahuje 6 koncertů, polovičkou jsou letos na profesionální a polovičkou na amatérské bázi. To neznamená snížení úrovně, ale zvýšení zajímavosti. proto minulým ročníkům se podařilo zařadit koncert profesionálního  symfonického tělesa. QEEN NIGHT byl také naprosto vyprodán a byl vrcholem festivalu. Věřím, že to  předznamená pro příští léta potřebu zařazovat vystoupení velkých orchestrů jako "zlaté pravidlo" festivalu. Cyklus kvalitních komorních koncertů pořádá např. Kruh přátel hudby a hudební festival nechť je oslavou, svátkem hudby, na který si můžeme dovolit pozvat  právě profesionální symfonické těleso s dobrým a přitažlivým programem. Festival Bennewitz je tradičně také příležitostí představit českotřebovská hudební tělesa KOJK a Bendl se svými hosty. KOJK si pozval letos hosty až ze Švýcarska a učinil tak letošní festival festivalem mezinárodním.  Současně bude mít příležitost  recipročně navštívit Švýcarsko a uvést svůj zajímavý program. I v tom byl letošní hudební festival výjimečným.