-
Ve
čtvrtek 23. května se na českotřebovské radnici konala první čtyři
setkání s občany bydlícími v některých lokalitách podél železniční
trati, následovat bude 3. června jednání s veřejností ve velkém sále
Kulturního centra. Byl jsme přítomen na prvním z uvedených jednání,
které probíhalo ve věcné atmosféře a řešily se konkrétní problémy
projednávané lokality, tedy v tomto případě Slovanské ulice.
Jednání zahájila starostka Magdaléna Peterková, řídil jej místostarosta
Dalibor Zelený, dále byli přítomní zástupci investora, tedy
SŽDC
a Zdravotního ústavu Ostrava, pracoviště Ústí nad Orlicí, který má
funkci referenční laboratoře pro měření hluku s působností pro
celou ČR.
- Krátkou prezentaci uvedla
Ing. Potužníková, seznámila přítomné s použitou novou metodikou měření,
která přednostně využívá především kolejnicové absorbéry, teprve potom
protihlukové stěny výšky 2 nebo max. 3 metry. V mimořádných
případech, kdy jde o např. o nutnost stavět vysokou protihlukovou stěnu
díky jednomu problematickému bodu byla využita individuální protihluková
ochrana, tedy stavební úpravy objektu (t.j. především úprava oken a
ventilace). Investor z bezpečnostních a provozních důvodů neschválil
použití nízkých protihlukových clon umístěných velmi blízko kolejí.
Celkový výsledek pro Českou Třebovou byl překvapující. Místo 5800 metrů
4 - 5 metrů vysokých stěn postačí postavit cca 955 metrů max.
třímetrových stěn.
-
Konkrétní
situaci pro úsek Slovanská ulice popsal ing. Pavel Junek. Z měření
vychází protihluková stěna vysoká 3 metry a dlouhá 160 metrů od zahrady
čp. 1447 až po ulici Brožíkovu (původně měla být po celé délce od Korada
po Poštu 02 s výškou 4 a 5 metrů). Občanům zde bydlícím se 3m vysoká
stěna příliš nezamlouvá, obávají se nejen ztráty světla (jde o osvětlení
domů z jihozápadní strany), ale také toho, že stěny budou sice chránit
před občasným hlukem ze železnice, ale odrážet i častější hluk z
frekventované komunikace. Na hluk od železnice si všichni podle
vyjádření sousedů zvykli, daleko více vadí vibrace, proti kterým je
ovšem protihluková stěna neochrání.
- Nová protihluková studie
byla zpracována pro limit intenzity hluku 64 dB, výpočet je
zatížen určitými nepřesnostmi. Jde vlastně o předpověď situace v roce
2030. Největším zdrojem hluku je nákladní doprava a není známo, jak se
do cílového roku změní poměr moderních vozidel brzděných nekovovými
materiály a dosud převládajících brzd s kovovými špalky. Současný poměr
je 90:10, výpočet předpokládá změnu na poměr 50 : 50, optimisté
hovoří i větší modernizaci vozového parku na 30:70. Pokud by byl lepší
než 50 : 50 protihlukové stěny by mnohde nebyly zapotřebí.
- Ing. Dalibor Zelený
vysvětlil, že součástí dokumentace pro územní řízení musí být taková
protihluková opatření, která vychází z výpočtů protihlukové studie. Při
stavbě budou postaveny základy (patky nebo piloty) a vlastní
protihlukové stěny by byly postaveny až v případě, když následná
protihluková měření po výstavbě překročí stanovený limit 64 dB (v noci).
-
V zasedačce se poté konala další jednání zaměřená na další lokality.
Vedení města si připomínky občanů zaznamenalo, některé se přímo
protihlukových opatření netýkaly. Budou ale využity při dalších jednání
s investorem této rozsáhlé akce. Ing. Zelený vysvětlil. že po
dokončení investice do modernizace uzlu musí nová stavba plně vyhovovat
normám a proto nyní nelze od vypočtených hodnot ustupovat např. na
přání občanů. Město je účastníkem řízení, bude oprávněné připomínky
občanů prosazovat. A nejde jen o požadavky protihlukové stěny nestavět.
Naopak v jiných lokalitách např. na Parníku, kde stěny být nemají a
postačí ochrana pomocí kolejnicových absorbérů, existují i požadavky na
to, aby zde stěny instalovány byly. "Pokud bychom předložený návrh
protihlukových opatření odmítli, pak modernizace železničního uzlu
neproběhne. Mělo by to ovšem pro město nepříjemné důsledky: nikdo
nám nevybuduje přes nádraží novou lávku jako náhradu dnes již dožitého
pochodu u Korada nebo náhradu podchodu do CZLOKO, i když město oba
přechody nádraží velmi potřebuje. A to dojde i k definitivní úpravě
dalších lokalit města v sousedství železnice" řekl Dalibor Zelený.
Než se tak stane, tak ještě proteče v Třebovce hodně vody.
-
Celý proces projednávání revize
protihlukové studie byl proveden ze strany vedení města i investora
velmi odpovědně, byly využity všechny dostupné možnosti a metodiky a lze
předpokládat, že stejně, tedy férově, se bude vyvíjet i další příprava
této velké investiční akce. Předpoklad na její zahájení je v roce 2024.
Další veřejné jednání o problematice protihlukových opatření, které mají
být součástí modernizace železničního uzlu se uskuteční 3. června
2019 ve velkém sále Kulturního centra.
-
-
Prezentované modely akustického zatížení ploch domů v okolí
železniční trati. Studie se zabývala výhradně hluku od železničního
provozu, jiné druhý komunálního hluku nebyly do studie započteny,
pro schválení projektu nejsou důležité.
Dále uvádím
některé prezentované podklady, mohou napomoci k vysvětlení jaké problémy
byly řešeny:
|