-
Česká Třebová
dokázala zorganizovat světovou soutěž s vysokou úrovní
-
Hlavním
organizátorem Světového poháru v hokejbalu U16 a U18 v České
Třebové a v Litomyšli byl Český svaz hokejbalu, který však měl v České
Třebové nejen dobré podmínky pro činnost, ale i dobré spolupracovníky.
Však také manažer českotřebovských hokejbalistů Jaroslav Badzik toho
určitě v těchto dnech moc nenaspal. A to zdaleka nešlo jen o
samotný turnaj, ale také o jeho dlouhodobou přípravu. Turnaj na této
úrovni se totiž v České Třebové nepořádá každý den.
- Jenže ukázalo se, že
organizační spojení Česká Třebová - Litomyšl funguje, podobně jako např.
na loňské zimní Olympiádě dětí a mládeže. Česká Třebová dokázala dobře
prodat svoje možnosti na Skalce, která je prakticky v centru města
a přesto tak trochu od městského ruchu oddělená, je to zde všechno nově
upravené a opravené, jsou zde možnosti ubytování, stravování, sportování
venku i pod střechou, je zde k dispozici potřebné parkoviště. To jistě
neznamená, že by to nemohlo být ještě dokonalejší, ale to je tak přece
vždycky, vždy bychom chtěli ještě něco navíc a je to tak nakonec
správně. právě dobře zorganizovaný světový pohár hokejbalistů může být
odrazovým můstkem i pro další akce. A až budou dobudovány i šatny pro
letní stadion, tak to už nebude mít vůbec žádnou chybu.
-
- Sportovní dění na turnaji světového poháru a doprovodné akce byly v
péči znalců a odborníků a nemyslím, že bych měl hodnotit úroveň hry a
možnosti jednotlivých mužstev, musím odkázat na texty zainteresovaných
odborníků ZDE. Přijeli do České Třebové rádi a byli zde jako doma,
na stadionu zněla angličtina stejně jako čeština či slovenština a
vlajek zde bylo více britských a kanadských, než těch našich. (mm)
-
-
-
Na Pekláku se
jezdilo, start do prázdnin se vydařil
-
-
- Přálo počasi a parkoviště
zaplněné více než 40 automobily, někteří bikeři zde na travnaté části
dokonce kempovali. Snad stojí za připomenutí, že občerstvení na Pekláku
funguje denně, že není vázáno jen na provoz bikecentra (vlek jezdí o
prázdnínách od čtvrtka do neděle vždy od 10 do 18 hodin ) a tak stojí za
to se při odpolední vycházce do přírody zastavit v hospůdce pod Peklákem i když
půjdete pěšky. Škoda, že zde před
4 lety skončil provoz lanového centra,
pod záminkou kácení v této oblasti.
-
-
Připomeňme si,
že lanové centrum bylo vybudováno pražskou firmou
Outdoor Solutions v roce 2007.
-
Tehdy si novou letní atrakci na Pekláku chodili zvědavě prohlížet
občané třeba na procházkách se psy, čekalo se, až projde stavebním
řízením. Budování lanového parku bylo totiž bylo zahájeno dříve, než
stavební povolení získalo platnost a jednatel Eko Bi František Čech za
to musel platit tehdy i pokutu. (Prostě se nevědělo, že stavba na
stromech je jako každá jiná.) Lanová dráha měla zajímavou konstrukci,
umožňovala střídaní lezecké techniky. Byla vedena v takové výšce, aby
na ni nebylo možné normálně vylézt a s pomocí obsluhy v každém bodě
zase bezpečně dráhu opustit, byť byla i 8 metrů vysoko nad zemí.
Umístění a začlenění atrakce přímo do lesa se myslím tehdy velmi
povedlo. Později byla lanová dráha doplněna o lanovky přes celou šířku
sjezdovky...
.Každý, kdo prošel lanovým parkem získal pro sebe kus zdravého
sebevědomí, povědomí o tom, že se dokáže vypořádat s překážkami, což
se mu jistě dobře hodí nejen v řadě sportovních odvětví, ale také v
životě vůbec. Pro absolvování lanového parku je třeba nejen fyzická
zdatnost, ale také psychická pohoda, vůle...
-
Možná sem nakonec chodilo málo Třebováků, chodili snad tak rok po
otevření, potom návštěvnost místních klesala. (Ale i nyní je
přespolních bikerů přece velká většina.) Lanový park na Pekláku byl také atraktivní tím, že se nachází v lesním prostředí,
příjemném pro aktivní činnost i během teplého léta a nebo třeba i za
mírného deštíku. To byla právě velká přednost před obdobnými lanovými
centry na kůlech, jako např. v Olomouci a jinde.
-
-
Obrázek -
plánek lanového parku po rozšíření - z roku 2014
-
Dnes bychom k tomu
mohli přidat i další aktivity, jako horské káry, bikepark,
od příštího roku i singletracky. Lanové centrum ukončilo provoz vlastně v
r. 2014 napodzim, jako důvod uváděl v únoru 2015 na zastupitelstvu města tehdejší jednatel Eko
Bi Ing. Miloslav Cink, že nebylo nijak ziskové, lanové dráhy potřebovaly další revizi a
stromy, na kterých byly lanové dráhy vedeny se měly kácet. Dodnes
se ale nekácí. Možná to byly zástupné a řešitelné problémy, v hledáčku
už bylo něco nového - dobrodružná věž. Ani dnes přece není a zřejmě
nebude letní provoz bikeparku Peklák ziskový a nikdo neuvažuje o jeho
zrušení, naopak má se od příštího roku rozšířit o realizovaný projekt
Singletrack glacensis, budou se zde investovat přes 20 milionů korun. A
lanový park, pokud by byl i dnes v provozu, mohl atraktivitu areálu Peklák jen zvýšit (a s ním i tržby z letního provozu, jejichž
dosavadní výše je pravou příčinou nutného každoročního dotování
provozu střediska z rozpočtu města). Podívejme se např. jak se
zvyšuje počet letních atrakcí v lokalitě Dolní Morava. Nejde jen o nové
investice, ale o udržení toho, co zde již vybudováno bylo. (mm)
-
Lanový park v 2015 nebude
- (zpráva z 12.3. 2015)
-
Zprovoznění
lanového parku na letní sezónu 2015 naráží na problémy. Lanový park se
nachází na pronajatém pozemku, nájemní smlouva končí, také technický
stav lanových drah by znamenal další investice a to bez perspektivy
dalšího dlouhodobého využívání. Na jednání zastupitelů 23. 2. 2015 byla
zveřejněna informace, podle které se již v letošní sezóně s provozem
lanového parku nepočítá, v provozu bude na
Pekláku
bikepark,
půjčovna kol a horské káry. Jako náhrada za lanový park se chystá
výstavba Dobrodružné věže, která má být umístěna v pravé části
sjezdovky (ve směru jízdy) nad zahrádkami. Na výstavbu takové věže lze
získat dotaci z MMR
ve výši 50% z uznatelných výdajů. Žádost o dotaci již byla podána,
žadatelem je firma Ekobi.
Na zajištění provozu se počítá i s příspěvkem města. Taková Dobrodružná
věž o základně 5 x 5 metru a výšce 16 metrů je postavena např. v areálu
sjezdovek v Dolní Moravě. Realizace je plánována již na letošní rok.
Stavba bude vyžadovat přípravu, výběr zhotovitele, náročné zakládací
práce, a vlastní výstavbu věže. Proto se počítá, že v provozu bude
zřejmě až v následujícím roce 2016. Na webové stránce
Eko
Bi v době podání této informace
nebyla o uzavření lanového parku v sezóně 2015 ani zmínka.
(iČTZ 57/2015)
-
Poznámka: Úsilí
vedení města vybudovat na Pekláku dobrodružnou věž bylo velké. Zkoušelo
se to nejdříve jako investice Eko Bi s doplatkem města, potom město
žádalo o dotaci z grantu MMR na cestovní ruch . Obojí neúspěšně.
Dobrodružná věž zůstala jen snem, dotaci ve výši 950 tisíc Kč
z grantového programu pro cestovní ruch poslal jen Pardubický kraj. Ale
i potom to nebylo bez problémů, proti stavbě věže se postavili
zahrádkáři z Pekláku, věž se posunula nahoru, projekt se musel předělat. Akce za cca 8 mil. byla nakonec v
roce 2017 zrušena. Dotaci město vrátilo, celé to dobrodružství s
přípravou stavby dobrodružné věže nás stálo přes půl milionu. Za ty
peníze mohl dodnes fungovat lanový park. (mm)
-
HLINSKO MÁ NOVÉ AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ
-
Nedůstojné stání autobusů v Nádražní ulici, žádné zázemí pro cestující a
špatné podmínky pro čekající řidiče na odjezd podle jízdního řádu, o
informačním zařízení se mohlo jen zdát. Takový byl stav centrální
autobusové stanice v Hlinsku (iHLINSKO.cz).
Od začřátku prázdnin je všechno jinak.
-
V původně opuštěném prostoru nedaleko železniční stanice vzniklo moderní
autobusové nádraží s kapacitním parkovištěm. Veřejnost tak nově bude
moci využít nejen zastřešená nástupiště, ale také krytou čekárnu s
bufetem, nová sociální zařízení či uzamykatelná stání pro cyklisty.
Informace o příjezdech, odjezdech a zpožděních v autobusové i vlakové
dopravě podávají moderní digitální informační tabule propojené s
centrálním dispečinkem organizátora dopravy. Hlinsko si takovou vstupní
bránu do města jistě zaslouží.
Blahopřeji
panu
starostovi
Miroslavu Krčilovi
i celému městu k tak zdařené a především potřebné investici.
Zvláště pokud se podařilo z celkových 46 milionů korun získat 41 milionů
z evropských fondů(!).
Projekt vnímám jako důležitý pro celý
Pardubický kraj,
který objednává vlakovou i autobusovou dopravu pro cestování do práce,
do školy, k lékaři či za veřejnými službami. Pro efektivní využití všech
druhů dopravy jsou obdobné přestupní terminály nezbytné. Kombinace
individuální i hromadné dopravy je trend v celé Evropě. Takže za mě -
palec nahoru
FB Martin Netolický
-
-
Průmyslové muzeum Mladějov na
Moravě zve
-
- Na Průmyslové muzeum, navazuje ještě jedenáct kilometrů dlouhá
mladějovská úzkokolejka, která až do roku 1991 sem dovážela materiál
na výrobu šamotu. Současný záběr muzejních sbírek je velice
široký. Kromě úzkorozchodných lokomotiv a dalších kolejových vozidel
si můžete prohlédnout i silniční vozidla – traktory, buldozery, osobní
i nákladní automobily, dále pak stabilní motory, zemědělské stroje,
ale také třeba dobových kočárků. Expozice je v původních historických
budovách, včetně výtopny a elektrárny. Historie Průmyslového
muzea Mladějov je spjata s jeho zakladatelem panem Bedřichem Doleželem
(1941 – 2011), který se téměř dvacet let plně věnoval záchraně
bývalého šamotového závodu v Mladějově a jeho přeměně na technické
muzeum.
-
První foto - z r. 2018 (důl
Hřebeč),
2. foto z roku 2010 z natáčení seriálu Vzduchoplavec
Kráčmera"
v ČT i v Mladějově.
|