-
Rada města
zřídila sbírkový výbor
- Rada města schvaluje zřízení „Sbírkového
výboru“, který bude rozhodovat o použití finančních prostředků z veřejné
sbírky a dalších finančních darů pro dům č.p. 177 a 178 Lhotka, Česká
Třebová, postižený požárem v níže uvedeném složení:
- Mgr. Peterková Magdaléna, starostka města
– předsedkyně,
Fišer Martin, člen rady města,
- Bc. Nejedlá Zuzana, DiS., členka
zastupitelstva města,
- JUDr. Netolický Martin, Ph.D., hejtman
Pardubického kraje,
- Karlíková Hana, zástupce obyvatel
postiženého domu,
- Mgr. Kolovratník Miloš, děkan
Římskokatolické farnosti,
- Ing. Urban Jaromír, předseda SBD Česká
Třebová,
- Ing. Zelený Dalibor, místostarosta města
- sekretář výboru.
-
-
Město pomůže s
rekonstrukcí budovy oblastního spolku Červeného kříže
- Rada města schvaluje poskytnutí dotace ve výši 48.000,- Kč na nutnou
rekonstrukci budovy OS ČČK a uzavření smlouvy o poskytnutí této dotace
mezi Městem Česká Třebová a Oblastním spolkem Českého červeného kříže
Ústí nad Orlicí, Kopeckého 840, 562 01 Ústí nad Orlicí. IČ: 00426261, v
textu dle předloženého návrhu.
-
-
Svinnský
Iscarex
kros
se letos poběží po desáté
-
Termín
letošního 10. ročníku Svinnského Iscarex krosu je zakotven v
termínovce Iscarex poháru 2019 na 9. srpna 2019.
- Trať závodu, který je "čistokrevný kros" bude stejná jako v
předchozích devíti ročnících. Poběží se tedy 6 okruhů o délce 900
metrů celkem 5400 metrů. Traťový rekord v kategorii mužů drží od roku
2014 Radek Hübl (18:14) a v ženské kategorii Táňa Metelková (20:56).
Její výkon je z prvního ročníku v roce 2010 a dodnes zůstal nepokořen.
již od roku 2010 kategorii K tomu navíc i další kratší tratě pro
dětské a dorostenecké kategorie. Závod je velmi přehledný, závodníky
lze sledovat prakticky po celé trati. Tento závod navázal na
předchozí "Běh Svinnou", který se běžel celkem sedmkrát, v letech 2003
- 2009 a byl velkým zpestřením sportovního i společenského života ve
Svinné, spolupořadatelem byl Osadní výbor ve Svinné. Snad
nejslavnějším Během Svinnou byl pátý ročník v roce 2007, který svou
účastí obohatili dva Keňané, z nichž Henry Kosgei stanoval tak
kvalitní traťový rekord (18:39), který se pak již překonat nepodařilo.
- Na tom, že běh mimo dráhu ve Svinné neskončil mají zásluhu
především Milan Dudek a Pavel Baběrád, kteří se ujali pořadatelství
prvních ročníků Svinnského krosu. Od nich potom převzal pořadatelství
Iscarex. Jeho dějištěm je tzv. "horní" soukromé hřiště pana Jana
Šimůnka (a okolní areál), závod je přitažlivý pro diváky i další
návštěvníky, se snadným příjezdem auty až k závodnímu areálu. Na
Svinnském krosu, který se koná uprostřed letních prázdnin závodí
pravidelně 140 - 170 sportovců a pravidelnou součástí je také kulturní
program na instalovaném letním pódiu. Nebude chybět ani v letošním
jubilejním ročníku. Vystoupí taneční skupina FLAMENCO
en la orilla, šermířský
spolek Honorata, který
převede také ohnivou show a také travesti show
Hanky Panky.
-
-
AD: Peklák
máme jako kouli na noze
-
Zdá
se mi že mimo růstu mandatorních výdajů není zohledněna další
likvidace přírody v okolních lesích. Bylo by opravdu
zajímavé, kolik lidí využívá Peklák, přesněji kolik Třebováků, zvláště
v létě. Nevím, zda jsem pochopila správně, že sportoviště dotují
všichni, kteří platí odpady? Protože zisk ze skládky by umožnil
náklady obyvatelům snížit.
- Krytý bazén je jasný. Slouží dobře většině obyvatelům města. Stále
se ale najde dost Třebováků, kteří raději jedou na lyže jinam. Ale
větší problém vidím ve stále větším nedostatku vody. Bude se Peklák
zasněžovat za každou cenu i na úkor vody pro obyvatele ?
- Bikeareál je nesmysl (opět megalomanství minulé "vlády") a
Singletrack ? Stále nechápu v čem je rozdíl. Že se bude ničit ještě
víc les ? Asi ano, potvrzuje to nesouhlas majitelů soukromých lesů se
zřízením tratí v soukromých lesích. V příloze na mapce je kus
lesa, který je dočasně vyčleněn pro Singletrack. Docela velký kus.
(VV)
-
Poznámka.
-
Určitě nebude pravda, že by dotace do sportovišť mohly cokoliv změnit na
velikosti poplatku za odpady. Zisk z odpadového hospodářství by bylo
třeba zdanit a předat městu jako zřizovateli, které by jej pak
dalo do příjmového rozpočtu a využilo např. na dotování bazénu a dalších
sportovišť, která jsou prodělečná. Tak např. v Ústí nad Orlicí dotují
městská sportoviště letos částkou 13,8 mil. Kč a na druhé straně
mohou počítat s výnosem ze svého (zdaněného) městského podílu ve
sdružení Ekola
České Libchavy. Je to
však dobré v tom, že každý pozná, kolik co stojí. V našem "systému"
zůstává mnoho skrytého v účetnictví společnosti Eko Bi a tudíž pro
veřejnost tajemného. (mm)
-
-
S MINISTREM TOMANEM V KLADRUBECH O UNESCO.
-
Národní hřebčín Kladruby nad Labem (Národní
Hřebčín Kladruby)
je zřizován ministerstvem zemědělství. Proto na dnešní tiskové
konferenci přímo v historické jízdárně jsme se sešli společně s
ministrem zemědělství Miroslavem Tomanem, státním tajemníkem
ministerstva kultury Novákem a ředitelem kladrubského hřebčína Jiřím
Machkem. Téma bylo zřejmé. O víkendu byl hřebčín zapsán na seznam
kulturního dědictví UNESCO. Tímto byl završen několikaletý proces, na
který navazuje velmi mnoho dalších kroků, které partneři musí
realizovat. Za
Pardubický kraj
mohu garantovat, že naše investice v dané lokalitě budou realizovány s
ohledem na krajinný ráz unikátního areálu, kde se kombinují prvky
anglického a francouzského typu parku.
-
V Kladrubech nad Labem kraj zřizuje
Střední školu chovu koní a jezdectví,
kam jsme po loňské hejtmanské inspekční cestě začali investovat nemalé
prostředky. Od 70. let do školy příliš mnoho rozvojových prostředků
nešlo, nyní začne rekonstrukce domova mládeže za 21 milionů korun,
rekonstrukce stravovacího zařízení za 13 milionů korun a také vybudování
nové odborné demonstrační učebny za 7 milionů korun. Chystáme také
zbourání stávající školní jízdárny v areálu hřebčína, která nyní krajinu
hyzdí a naopak její výstavbu v areálu školy. Nová jízdárna za přibližně
50 milionů korun by měla být financována za podpory evropských fondů v
letech 2021 - 2022. Škola zemědělského typu nyní zažívá rozkvět, který
bude završen také obnovou školního parku a veřejné zeleně.
-
Zavázali jsme se také k obnově živičného krytu vozovek, které jsou ve
vlastnictví Pardubického kraje. Již v letošním roce proběhne
rekonstrukce v úseku Břehy - Semín na příjezdové komunikaci ze směru od
Lázní Bohdaneč za celkových 21 milionů korun, v příštím roce bychom
chtěli pokračovat až do Kladrub. Obdobně bude zahájeno ve spolupráci s
Ředitelstvím vodních cest ČR projektování nového mostu přes Labe na
komunikaci směr Řečany nad Labem. Tento most musí být stržen, již nyní
je provoz povolen se sníženou tonáží a měl by být obnoven bez ohledu na
zápis hřebčína. Nyní se ovšem nachází v krajinné památkové zóně a studie
již byla konzultována s příslušným výborem UNESCO. Všechny mosty přes
Labe, které kraj vlastní postupně prochází celkovou modernizací. Minulý
rok byl takto obnoven příkladně most ve Valech u Přelouče. Most na trase
Kladruby - Řečany přijde na přibližně 140 milionů korun.
FB Martin Netolický
-
-
Kanál Dunaj - Odra - Labe v centru pozornosti:
„Nemá ani cenu papíru.“
-
V pátek 14. června se v Senátu
Parlamentu ČR konalo veřejné slyšení k problematice velkého
vodního díla, jeho projektu a studii proveditelnosti, která zde byla
prezentována.
Vodní koridor Dunaj–Odra–Labe se podle jeho kritiků nevyplatí a je
megalomanský. Uvedli to při veřejném slyšení v Senátu. Zatímco předseda
Asociace D-O-L Jan Skalický potřebnost koridoru hájil, podle odpůrců
ministerská studie proveditelnosti přehání jeho přínosy, podhodnocuje
náklady a „nemá ani cenu papíru“, na který ji vytiskli.
-
Projekt,
který dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, by podle studie
proveditelnosti od ministerstva dopravy stál přes 585 miliard korun,
přičemž labská větev by z této částky ukrojila více než 300 miliard
korun. A právě o této studii šla v horní komoře řeč.
-
Podle zastánců projektu by koridor přinesl ekonomické možnosti,
zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v tuzemsku a umožnil lepší
hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil
zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by
výrazný dopad na krajinu a vodní režim v zemi.
-
Část senátní reprezentace pak varovala před obojím. „Máme spoustu
podkladů, že studie proveditelnosti má velká ekonomická rizika. Vidíme
také velké množství environmentálních rizik, která jsou podceněna,“
podotkl senátor za Zelené Petr Orel. Současně vznesl obavu o osud
hospodářské půdy.
-
„Je to (stavba) spojeno s obrovským záborem zemědělského a lesního
fondu a velice se týká mého volebního obvodu. Okres Nový Jičín nám to
doslova a do písmene protíná a v podstatě zabírá nám velmi kvalitní
zemědělskou půdu i lesní půdu,“ varoval.
-
Pochyby o rentabilitě
-
Vědci z Akademie věd upozorňují na nepřesnosti ve studii, kterou si
nechalo zpracovat ministerstvo dopravy. Plánovaná cena přes 580
miliard korun prý nebude konečná a užitek nebude tak vysoký.
-
Josef Seják z akademické komise pro životní prostředí tak označil
studii za lživou: „Nemá ani cenu papíru, na kterém byla vytištěna.“
Podle něj autoři studie účelově zneužili metody hodnocení dopadů na
životní prostředí; škody na ekosystémech prý mohou přesáhnout 100
miliard korun.
-
Eliška Vejchodská z Institutu pro ekonomickou a ekologickou politiku
uvedla, že studie neodpovídá ani evropským měřítkům. Obsahuje prý
dvojí započtení přínosů, například z výroby a prodeje plavidel.
„Projekt by měl být zamítnut,“ dodala.
-
Lidovecká senátorka a iniciátorka veřejného slyšení Jitka Seitlová pak
upozornila na půlbilionovou částku, se kterou projekt počítá. „Tato
částka sama o sobě je obrovská. Představitelé akademické sféry
jednoznačně říkají, že podklady, které byly připraveny tak, že studie
proveditelnosti deklarovala ekonomickou výhodnost, nejsou v pořádku,“
prohlásila.
-
Ministerstvo pochybuje o smyslu další studie
-
Náklady na kanál by nicméně pěti set miliard dosáhnout nemusely; víc
než polovinu totiž tvoří cena labské větve, jež se ale jeví jako
riziková i ministerstvu. Resortní komise tak nedávno navrhla dále
pokračovat v přípravách vodního kanálu jen mezi Dunajem a Odrou.
„Podle našeho odborného názoru je ekonomické hodnocení připraveno
správně,“ prohlásil ředitel ministerského odboru strategie Luděk
Sosna. Současně odmítl návrh Seitlové, aby studii prověřili zahraniční
experti nebo aby vznikla nová. „Nemyslím, si že další studie přinese
nějakou novou přidanou hodnotu.“
-
Předseda Asociace D-O-L Jan Skalický uvedl, že koridor by neměl
být vnímán jako „kontroverzní podivná věc“, ale má pomoci proti suchu
i záplavám a „kumuluje všechny výhody“. „Věřím, že najdeme společnou
cestu tak, abychom prolomili neudržitelný nerozvoj,“ podotkl a odmítl
i ekonomické obavy. „Opravdu není pravda, že na to nejsou peníze, nebo
že je to nějaký Zemanův megakanál. Republika na to může čerpat 85
procent z Evropské unie.“
-
- V jiném zveřejněném textu je
stále navrženo budování celého kanálu D - O - L a jeho rozdělení
na etapy. (viz uvedená mapa, která počítá s budováním celého
kanálu). Na jednání v Senátu byl 14. června přítomen krajinný ekolog
Prof. RNDr.
Pavel Kovář a poskytl řadu materiálů ze kterých budu čerpat do
zvláštního článku.
(mm)
|