ČESKÁ TŘEBOVÁ,
31. července 2019
- Společnost CZ LOKO předalo
včera nákladnímu dopravci ČD Cargo prototyp modernizované lokomotivy
řady 742.71x. Jde o první ze série padesáti objednaných strojů. Kromě
nákupu lokomotiv je zásadní modernizace starších vozidel další cestou
k postupné obměně lokomotivního parku ČD Cargo.
-
„Typ
EffiShunter 1000-M (řada 742.71x) technicky vychází z řady EffiShunter
600, nicméně změn je tolik, že se jedná o téměř úplně nový produkt.
Zjednodušeně lze říct, že jsme postavili náš EffiShunter 1000 na
platformu původních lokomotiv 742,“ říká Jan Kutálek, obchodní
ředitel CZ LOKO..
- Lokomotiva je kromě posunu
určena pro středně těžkou traťovou službu a je vybavena všemi moderními
prvky, které CZ LOKO do svých lokomotiv zákazníkům nabízí. Jde například
o on-line monitoring a diagnostik, vícečlenné řízení, sofistikovaný
kamerový systém, bezpečnostní prvky nebo zabezpečovací zařízení.
- „Přestože se v rámci
našeho portfolia snažíme o maximální možnou míru unifikace
a standardizace technického řešení, v tomto případě se jedná o tak
velkou a významnou zakázku, že jsme již od začátku projektu úzce
spolupracovali s mnoha odborníky ČD Cargo. Výsledné vozidlo pak
reflektuje jejich technické a provozní požadavky,“ dodal Jan
Kutálek.
- První lokomotiva 742.711
prošla sérii klíčových testů na zkušebním okruhu ve Velimi. Nyní
pokračuje ověřovací provoz přímo u zákazníka. Po jeho dokončení v lednu
příštího roku se předpokládá definitivní schválení této řady, završené
vydáním Typového průkazu a Průkazu způsobilosti drážního vozidla.
- Schválena přitom bude
nejprve varianta bez jednotného evropského zabezpečovače ETCS, jehož
instalace proběhne až v rámci sériových lokomotiv. Důvodem je především
zkrácení lhůty pro vyhodnocení zkušebního provozu a minimalizace počtu
zkoušek, pro splnění náročného časového harmonogramu. Ten předpokládá
modernizaci jedné až dvou lokomotiv měsíčně do počtu padesáti kusů. Se
zahájením sériových modernizací se přitom počítá začátkem příštího roku.
U dalších lokomotiv bude zároveň přihlédnuto k věcným připomínkám
obsluhujícího personálu, které vzejdou na základě zkušeností při provozu
prototypu.
- „V souladu
s harmonogramem bude ověřování trvat následujících pět měsíců. Domovským
depem lokomotivy se stalo SOKV České Budějovice, přičemž bude nasazována
na výkony primárně pod taktovkou PJ Praha. Očekávám, že se objeví i
v jiných koutech republiky, abychom ji důkladně otestovali. Odladěná
prototypová lokomotiva se stane základem v procesu obnovy a
udržitelnosti lokomotiv 742, kterých v závislosti na denních výkonech
nasazujeme i více než 150,“ uvedl Tomáš Tóth, výkonný ředitel ČD
Cargo.
- Společnost ČD Cargo má
v současné době zhruba 200 lokomotiv původní řady 742, které někdejší
lokomotivka ČKD vyrobila v letech 1977 až 1986. Stoupající stáří,
nedostatek kvalitních náhradních dílů, vysoká spotřeba nafty a oleje,
stejně jako nevyhovující pracovní podmínky pro obsluhu, vedly firmu
k vypsání výběrového řízení na kompletní modernizace padesáti kusů
těchto lokomotiv. Jejich nákup umožní do budoucna zefektivnit provoz a
následnou údržbu.
- Zatímco zásoby náhradních
dílů původních motorů ČKD nenávratně ubývají, CZ LOKO garantuje dodání
jakéhokoliv běžného dílu pro motory CAT do 24 hodin. Zásadní zlepšení
pak přinese modernizace zejména v traťové službě, což je dáno novým
uspořádáním kapot s vyvýšenou kabinou strojvedoucího, zvýšením výkonu
z původních 883 na 1000 kW a také instalací jednotného evropského
vlakového zabezpečovače ETCS.
-
-
|