-
Připomínáme neznámého rodáka
-
Vladimír Merhaut (* 6.3. 1868 Česká Třebová, +14.8. 1936, Mladá
Boleslav)
-
Vladimír
Merhaut
se narodil 6. března 1868 v České Třebové. Jeho otcem byl herec a
divadelní ředitel Alois
Merhaut.
Proto není divu, že stal také hercem. Po vystudování školy začínal
hrát ve venkovských divadlech a u kočovných společností, hrál u
svého otce, ale i u V. Suka a dalších.
- V letech 1892 – 1905 byl
členem divadelní společnosti E.
Zöllnerové,
v letech 1905 – 1908 hrál také u společnosti A.
Frýdy
v Brně
- Od září 1908 do roku
1911 byl angažován jako herec a režisér v Aréně na Smíchově. Načež
úspěšně vystupoval v letech 1911 – 1933 v činohře Národního divadla.
Před vstupem do Národního divadla hrál často i v operetě a v opeře.
V Národním divadle, do něhož přišel už jako vyzrálý a zkušený herec,
hrál postavy realisticky pravdivé a charakterově přesné. Merhaut
dbal na pečlivou masku a skvěle promyšlenou prací s rekvizitou. Na
jevišti vytvářel zejména malé postavy různých rázovitých vesnických
mužů, ale i sluhů, šašků, správců, farářů, dědků a tvrdohlavců, kde
uplatňoval svůj láskyplný humor.
Jeho nejlepší rolí je považován Havíř v Čapkově „Loupežníku“,
Finančník v „Převratu“, soudce Ljapkin Ťapkin v Gogolově „Revizoru“
či Florián Králíček ve Šamberkově „Jedenáctém přikázání“. S
Merhautem v několika inscenacích hrál i jeho syn Vladimír Merhaut
ml. a dcera Eva Merhautová.
Kromě hraní byl autorem operetních libret (např. „Výlety pana
Broučka na měsíc“) a dokonce se zabýval loutkovým divadlem, kdy byl
významným propagátorem maňáskového divadla. Vystupoval ve vlastních
maňáskových produkcích a spolupracoval s L. Odstrčilovou jako
recitátor v jejích loutkových představení Umělecké loutkové scény
(1917 – 1920). Aktivně se zapojoval také v Ústřední jednotě
herectví.
Merhaut se nechal dvakrát zlákat filmovou prací. Pouze dva němé
filmy trochu zachytily jeho specifické herecké umění. Poprvé se
představil jako harfeník Břinkal v Kvapilově komedii AHASVER (1915).
Film zachycoval v jednoduchém příběhu malířku (Růžena Nasková),
která hledá pro svůj obraz model žida Ahasvera. Její manžel (Karel
Hašler) ho najde v Merhautově harfeníkovi Břinkalovi, který je
ozdoben mohutným plnovousem. Po příchodu harfeníka však malířku čeká
nemilé překvapení. Místo starého kmeta ve dveřích stojí čerstvě
ostříhaný a oholený dědeček, jež si myslel, že se malířce tak bude
pro obraz více líbit.
Snímek podle vlastního námětu a scénáře natočil s kameramanem
Josefem Brabcem významný divadelní režisér Jaroslav Kvapil. Poprvé
si zde zahrála po boku Karla Hašlera heroina Národního divadla
Růžena Nasková, která na svoji další filmovou roli čekala dlouhých
dvaadvacet let. V dalších rolích si například zahrál člen Národního
divadla Karel Kolár, Eugenie Engelbertová, Eugen Weisner, Julius
Stallich či Karel Váňa.
- Podruhé, zároveň také naposled, se uvedl v dramatu PLAMENY
ŽIVOTA (1920) Václava Binovce, kde ztvárnil záhadného doktora
Ambiciuse „Ctižádostivého“. Z historického hlediska se jedná o
nejlepší a nejúspěšnější, německým expresionismem ovlivněný, snímek
společnosti Wetebfilm Václava Binovce. Titulní úlohy si v něm
zahrála slavná „němá“ herečka Suzanne Marwille a pozdější nejhorší
český režisér ruského původu V. Ch. Vladimírov. Dekorace postavil a
zrealizoval architekt František Josef Leopold. Pozdějším důležitým
rokem pro film byl letopočet 1960. Ten rok snímek rekonstruoval
režisér J. S. Kolár a pracovní záběry z toho filmu vybral režisér
Bohumil Veselý do dokumentu JAK SE U NÁS KDYSI FILMOVALO (1960)
Jarda Lopour |
Zmínka o
Miroslavu Merhautovi je na Wikipedii, kde je uveden v galerii
významných rodáků města. Česká Třebová
|
|