Mojmír Stránský 95 let od narození
František Stránský 105 let od narození a
65 let od tragického úmrtí v lednu 1954
15
roků od památného srazu tříkolek Velorex v srpnu 2004 k Mojmírovým osmdesátinám
Mojmír se narodil 29.
června 1924
v České Třebové část Parník (ulice Benátky čp. 34) jako nejmladší ze tří
dětí manželů Stránských. Jeho otec František, rodák z České Třebové, byl
železničář, strojvedoucí. Po úrazu v období po první světové válce, kdy
přišel o pravou nohu pod kolenem, musel pracovat v mzdové kanceláři kde
dělal výplaty strojvedoucím. Rentu nedostával, poněvadž se mu úraz stal
mimo pracovní dobu. Matka Bohumila, rozená Bytnerová, se starala o
domácnost a menší hospodářství - pocházela z Červenky u Litovle na Hané.
Už jako klukovi mu byl Mojmírovi vzorem jeho starší bratr František
(1914),
absolvent Mistrovské školy strojnické v Litomyšli,
ale dobře si rozuměl i se sestrou Jiřinou (1918). Když vychodil
měšťanku, přesvědčovala ho matka aby si udělal průmyslovku a stal se
strojvedoucím. Bratr mu to ale rozmluvil slovy: než být študovaný lepší je
být manuálně zručný. Nastoupil tedy v České Třebové do učení na
automechanika v soukromé autodílně Josefa Sovy, který zaměstnával kromě
Mojmíra ještě další dva učedníky. Už po dvou letech v učení se aktivně
zúčastnil strojírenské výstavy, kde představil dílo „Vodácký hasák“. Ten
rok soutěž vyhráli dva učni a jedním z nich byl i Mojmír, pro kterého
vítězství znamenalo totéž co získat výuční list. Ještě rok se měl zaučovat
na automechanika, ale z učení odešel (spíše utekl) a šel pracovat
k bratrovi do dílny Moto-Velo-Sport, kde ve volných chvílích pracovali na
vývoji vozítka.
Již během druhé světové války se oba bratři usilovně zabývali
konstruováním levného tříkolového vozidla. Zprvu plánovali, že jeho
hmotnost nepřekročí sto kilogramů a k jeho pohonu bude stačit motor se
zdvihovým objemem 100 cm3. Od samého počátku pracovali na karosérii ze
svařených trubek. První verze vozu byla skutečně poháněna agregátem
z motocyklu s kubaturou 98 cm3. Povrch karosérie pokrýval duralový plech.
Protože vibroval a rachotil, tak se brzy přeorientovali na plátno.
Koncem II. světové války byl totálně nasazený v továrně v Kerhaticích . Pracoval na kompletaci leteckých motorů
BMW do letadla FockeWulf, později jako vedoucí zkušební stanice (kde byla
improvizovaná montáž do letadla). To již se ale poohlížel po dceři rolníka
Krčmáře, starosty obce Mostek, slečně Oldřišce. Pár měsíců před koncem
války z letecké továrny odešel k soukromníkovi Josef Štarmanovi do České
Třebové a tam pracoval na chladících strojích. Byl zařazen do vývojové
skupiny k řešení problémů chladící techniky.
Na bratrův popud se koncem roku 1945 představil rodičům slečny Oldřišky a
8. ledna 1946 byla svatba. Měsíc oba bydleli u rodičů, poté si
vyklidili horní patro v dílně na Parníku a přestěhovali se tam. Ještě
téhož roku, 16. listopadu, se jim narodila dcera Jiřina. Potom však
musel jít Mojmír na dva roky na vojnu do Českých Budějovic (později i do
Plzně), kde dělal řidiče autobusu. Rodinu mu naštěstí pomáhal živit otec
jeho ženy Oldřišky. V té době přišla na trh koženka a jelikož k ní měl na
vojně přístup, propašoval si jí pár metrů domů. Bylo z ní pošito první
„koženkové“ vozítko pro invalidního holiče
Po návratu z vojny se pustili do vývoje vozítka. Bratr, který byl již v té
době politicky pronásledován a neměl tedy do výroby moc chuti, postoupil
hlavní iniciativu Mojmírovi. Tomu se mimo jiné 5. února 1950
narodil syn Mojmír a 11.července 1951 dcera Miroslava. Doba
soukromému podnikání nepřála a tak byli oba bratři nuceni vstoupit do
výrobního družstva invalidů, aby mohli ve vývoji a výrobě vozítek
pokračovat. Z prostorových důvodů přemístili výrobu vozítek do Solnice,
bylo třeba vyrábět stokusové série.
Potřebné místo se nakonec našlo v Solnici v okrese Rychnov nad
Kněžnou. Výroba se tam rozběhla v říjnu 1952. Šéfem se stal mladší
z bratrů Mojmír a i díky němu se již v roce 1954 vyrábělo
30-40 tříkolek měsíčně. V té době stálo jejich vozidlo 11 834 Kč,
přičemž invalidé na něj mohli získat zhruba 1600 Kčs dotaci,
pracující invalidé 3 300 Kčs.
Mojmír však stále bydlel s rodinou v České Třebové a do Solnice
v Orlických horách i s bratrem dojížděli ve vozítkách. Výroba
tříkolových strojů potažených koženkou se zdárně rozrůstala nejen v
Solnici, ale i v Rychnově nad Kněžnou.
Ve
výrobním programu byl na přelomu padesátých a šedesátých let Velorex
16/250. Když dodávky tohoto motoru skončily, přešlo se na kubatury
175 a 350 cm3. Roční produkce již na počátku šedesátých let přesáhla
tisícovku exemplářů. To již bez Mojmíra Stránského.
Rok 1954 nezačal u Stránských v České Třebové radostně. Začátkem ledna zemřel Mojmírovi
otec a koncem ledna tragicky havaroval ve vozítku bratr. (Historická
fotografie z havárie je uvedena). Mojmír si řekl že nemůže nechávat i
nadále rodinu doma samotnou, tak udělal z dílny v České Třebové vývojovou
dílnu pro přípravky do Solnice a ještě se třemi kolegy (Josef Štarman -
bývalý továrník, Josef Vaňous a Václav Škeřík, později se přidal i pan
Hanzl) na nich pracovali. Jenže to se stalo trnem v oku některým
straníkům. Zřejmě se báli, že Mojmír chce družstvo v Solnici zavřít a tak
mu dali nůž na krk: Buď vstoupí do KSČ nebo musí odejít. Toho roku se mu
ještě narodilo čtvrté dítě - 29. října 1954 dcera Oldřiška. Mojmír
raději odešel z družstva dobrovolně z vlastního křesťanského přesvědčení.
Roli sehrála i hrozba dalších perzekucí jeho rodiny.
V České Třebové byl pak jedním ze spoluzakladatelů nového družstva
(později získalo název Orlík), do kterého přešel s kolegy z vývojové dílny.
Jejich sídlem byly prostory bývalé pražírny a hospody U Rudolfů. Začali
vyrábět pekařské váhy a zámečnické výrobky. Počet zaměstnanců se rychle
rozrůstal, brzo mělo družstvo asi 25 zaměstnanců, z velké části vesměs
invalidních. V té době byl tento provoz podle rozhodnutí KNV Pardubice součástí
družstva invalidů v Chocni. Když přišel pan Štarman s tím, že by mohli
dělat kompresory, řekl mu Mojmír: Já chci dělat vozítko, ale jakmile
začneme dělat něco jiného, nebude na vozítko čas. Jelikož na jeho
slova začalo časem docházet, z družstva odešel. Vyklidil a opravil si
starou dílnu na Parníku u Šreflovy vily a pod hlavičkou Vědeckotechnické
společnosti, které se stal členem, začal svou vlastní činnost.
Nejprve začal s výrobou paprskových kol (měl přístup k plechu zdarma, jako
odpadu) a zpátečky na Velorex 250. Poté získal zakázku na výrobu
podvalníků, které přihlásil k patentování a stále přemýšlel co dál.
Sledoval tisk a řekl si, že pro invalidy žádná továrna nic nedělá, a tak
že by mohl udělat ruční řízení pro tělesně postižené občany. Ze zkušeností
svého otce dobře věděl jak se invalidní občané cítí. První zakázkou bylo
ruční řízení pro Renault 4 CV, za kterou dostal 1260,- Kč. Nechal si svou
konstrukci patentovat a začaly chodit další zakázky. Ruční řízení
představil i brněnském Veletrhu. Postupem času bylo zájemců o ruční řízení
čím dál víc - dokonce i ze zahraničí... Velký zájem nebyl však režimem
kvitován kladně a tak Mojmíra donutili přejít se všemi přípravky pod
družstvo Orlík. Myslel, že bude na vylepšování ručního řízení
pokračovat, ale jakmile jim předal veškerou dokumentaci, zakázali mu vstup
do družstva. Mojmír však neváhal a začal se, i přes údiv okolí, s
družstvem soudit. Soud vyhrál a získal 20 tisíc korun (bohužel 10 tisíc
musel zaplatil tomu, kdo mu maloval veškeré výkresy). Velice jej těšilo,
že soudce pronesl po uzavření případu větu: To je první věc u soudu,
kdy soukromník vyhrál nad socialistickým sektorem.
Protože však ztratil práci, musel si najít práci jinou. Zaměřil pozornost
na vozítko z plastických hmot. Na výroční schůzi
Vědeckotechnické společnosti požádal hlavního inženýra, jestli by mohl
pracovat v Kovoně Karviná ve výrobě laminátů, aby se ji naučil. Inženýr
souhlasil, ale s podmínkou, že tam bude dělat zadarmo. Mojmír souhlasil.
Manželce dal ušetřené peníze na měsíc dopředu a aby nemusel být v Kovoně
dva měsíce, dělal na dvě směny. Práce s pryskyřicí jej velice bavila a
hlavně tam viděl, jak se připravují sportovní karosérie pro Karosu Vysoké
Mýto. Nabídli mu, že si může domů odnášet veškeré zmetkové věci a tak si
vozítkem navozil domů spousty laminátových bočních vozíků k motorce. Ty
poté opravoval a prodával, aby si vydělal něco na živobytí.
V Kovoně dal dohromady partu nadšenců, kteří byli schopni společnými
silami udělat karosérie na vozítka s podmínkou, že každému jedno zbude.
V době kdy se pracovalo na karosérii pro vozítko, nosil v hlavě nápad na
realizaci domácího skútru pro invalidy Vyrobil jej, slavnostně dovezl do
Prahy a předal zájemkyni, která byla velice spokojená, protože se tak
dokázala po bytě pohybovat bez cizí pomoci. Udělal tedy dalších 5 takových
vozítek a dodal je do Kladrub. Bohužel ne za všechny mu tam zaplatili.
Tou dobou již byly dokončeny výlisky na 5 vozítek a tak musel začít
pracovat na šasi. Aby nebylo vozítko moc dlouhé, motor byl částečně
postaven. Po vzoru vozítka BMW Isetta mělo vozítko 2 kola vzadu u sebe (na
pohled tříkolka), čímž mohl být vyloučen diferenciál. Vozítko mělo výborně
vyřešenu geometrii tak, že když se i ve větších rychlostech pustil volant,
vozítko Super Laminát stále bezvadně sedělo na silnici. Motoristické
zájmy a další získané zkušenosti s laminátem, zapříčinily, že se pustil i
do výroby kapotáže na motocykl Věděl, že plechové kapotáže jsou těžké a
hlučné a tak postupně vytvaroval dvoudílnou kapotáž, která měla ochránit
jezdce před nepohodou i při možném pádu a dal na ni chráněný patentový
vzor.Vozítko Super Laminát (včetně ručního řízení) i kapotáž na motocykl bylo
ještě ten rok představeno na veletrhu v Brně u pavilonu Z.
Na kapotáže motocyklů se nahrnula spousta nových zakázek, ale politický
tlak je nedovoloval vyrábět v domácích podmínkách. Mojmír měl jít opět pod
výrobní družstvo do Pardubic. S nimi se však nedohodl a kapoty vyráběl
doma v dílně. Jeden prototyp dal veřejné bezpečnosti, která slíbila
zaplatit patent. Bohužel však do hry vstoupil Vertex Litomyšl, který
kapotáž okopíroval a nechal si ji patentovat. Když Mojmír namítal že je to
porušování řádu o vynálezech, ukázali mu malé odchylky od jeho kapotáže a
jeho chráněný vzor neuznali.
Nebyla opět práce a tak nezbývalo nic jiného než pod tlakem situace poprvé
v životě nastoupit do zaměstnání - ve Strojtexu v České Třebové,
Kde Mojmír pracoval
nějaký čas jako brusič. Psal se rok 1968 a na Mojmíra působil pozitivně
v tom smyslu, že mohl svobodněji tvořit s laminátem. Kolegové mu také
říkali „pan Laminát“. Z laminátu vytvořil rukověť k revolveru na údržbu
bavlny. V té době, kdy mohli komunální podniky zřizovat zvláštní
zapojení, navštívil Mojmír ředitele a ten mu řekl, že pokud bude
odevzdávat 20% ze zisku, může si pracovat soukromě ve své dílně. Dostal
ještě k dispozici 3-4 pracovníky. Vytvořil laminátovou karosérii na
akumulátorový vozík a znenadání přišla zakázka na 20 kusů! Byl nadšen,
znamenalo to přísun financí a tak se pustili do díla. To jej postavilo do
dobré pozice v podniku, protože mu vydělával. Začal se zajímat o
termoplasty. Viděl v nich výhodu, že jedním vyfouknutím vznikne hotový
výrobek a odpadá zdlouhavé zaškolování. Z vydělaných peněz koupil vyřazené
lisy z jiných továren. Jelikož neměl k dispozici výrobní prostory, dal
stroje pracovníkům domů - odpadla též starost o sociální zázemí dělníků.
Ovlivněn možnostmi výroby termoplastů vyrazil do světa shánět inspiraci a
zakázky. Na Ostravu, Vsetín (tam dělal menší zakázku kroužků na kabelky) a
do Fatry Napajedla - tam mu vnukli myšlenku vyrábět ventilky k nafukovacím
výrobkům. To tehdy nikdo v Čechách neuměl. Dle vlastního patentu nechal u
jednoho známého udělat formu a vyrobil jich velké množství.
Politický tlak ho opět donutil opustit rozběhnutou výrobu. Navíc ho nikde
nechtěli přijmout, a tak přemýšlel co dělat dál. Stále ho lákala výrobna
skleněného vlákna a příhodným podnikem byl Vertex Litomyšl. Bohužel již
ztratil krok s tempem vývoje v tomto směru a tak přešel do Výzkumného
ústavu bavlnářského v Ústí nad Orlicí, kde pracoval jako vývojář-mechanik
na zlepšovacích návrzích a patentech. Bylo to tři roky před penzí.
Jelikož však Mojmír chtěl mít pracovní svobodu, nechtěl zde zůstat déle
než musel. Tou dobou se změnil zákon ve smyslu podpory malých vodních
elektráren a Mojmír se chytil příležitosti. Koupil jednu zchátralou v obci
Dolní Lhota nedaleko Blanska, pět let si opravoval a od té doby dodává do
místní sítě elektrický proud.
Mojmír Stránský ani ve svých osmdesáti letech nesložil ruce v klín ani v době, kdy jej navždy opustila manželka Oldřiška (únor 2004). I
nadále se zajímal vývoj vozítek pro invalidy a zabýval se i vývojem
zpracování odpadových plastů (PET lahví) a to i když již bydlel v Domě s
pečovatelskou službou. Jak říkal, tak by si pro svoji podnikavost zasloužil, aby byl alespoň o dvacet let mladší.
V roce 2004 oslavil
Mojmír osmdesátku a přátelé pro něho udělali velký dárek v podobě srazu
majitelů vozítek Velorex, který se konal v České Třebové na letišti U
Dvora 27. - 29 srpna 2004.
První den večer v 19 hodin zahájila vernisáž výstavy Vynálezce a
konstruktér Mojmír Stránský", kterou pořádalo Městské muzeum ve zcela
zaplněném malém sále Kulturního centra, kam přišlo tolik návštěvníků, se
nevešli. Na výstavě zahráli Poutníci, promluvila ředitelka muzea Mgr.
Jana Voleská a Ivo Fajman, předseda Velorex fan klubu, který byl
spolupořadatelem výstavy. Večer přijely další Velorexy, často až z
velkých dálek (Ostrava, Tábor, Plzeň, Slovensko...) Velorex fan klub
přivezl také "na pokoukání" nejstarší stroje tohoto typu OSKAR, které
sice tehdy nebyly zatím v pojízdném stavu, ale vzbuzovaly u zájemců
mnoho pozornosti. Celkem tehdy bylo v České Třebové v sobotu 28.8. 91
velorexů.
V sobotu ráno 28. srpna již přijelo osm desítek velorexů, t.j.
stošedesát velorexářů, děti a psy nepočítaje. Ne všechny přijely po ose,
některé na přívěsech nebo dokonce i na nákladních autech. Do oběda pak
přijeli další loudavci Po deváté se všichni zainteresovaní
shromáždili u informační tabule, pak "na rozcvičení" se jely dvě
kruhové jízdy kolem letiště. Na nachystané stroje se doslova přiletěl
podívat také poslanec Parlamentu ČR Robert Vokáč, také starosta Hlinska
ve dvoumístném ultralightu, vyfotografoval si řadu zajímavých strojů a
vyzkoušel si také jejich pohodlí.
Potom se konala slavnostní jízda městem po vytyčené trase kolem
(označených) pamětních míst spojených se životem a prací bratří
Stránských. Ve městě se netrpělivě připravovaly davy lidí, aby si
průjezd nebývalého průvodu vyfotografovaly. Jízda se povedla, nasazené
tempo nevydržely jen 4 stroje, které musely při cestě opravovat.
Odpoledne se konalo překvapení. Kolem půl druhé se na ploše letiště
objevila průvod téměř stovky motorkářů Motoklubu Česká Třebová, kteří
přijeli z jejich 13. srazu v Hrádku u Ústí nad Orlicí. Také řada
jejich strojů vzbuzovala u fandů motocyklového sportu velké nadšení,
skutečně bylo co prohlížet. Po čtrnácté hodině startovala soutěž
zručnosti, která byla vytyčena na ploše letiště. nešlo o rychlost, ale o
schopnost ovládat své stroje, často veterány z šedesátých, ale i
padesátých let. Soutěž dobře komentovali Petr Svoboda a Dr. Martin
Formánek. Před šestnáctou hodinou byli přítomní svědky ve Třebové
dosud nebývalého zážitku. Až ze Starého Města u Moravské Třebové
přiletěl Letoun Zlín 50, a jeho pilot, Mistr republiky předvedl před
zraky stovek lidí opravdu mistrovskou akrobatickou pilotáž.
Po odjezdu motorkářů po 16. hodině se všechno připravovalo na večerní
vyvrcholení. Přišlo poměrně dost zvědavců z města, po celé odpoledne
bylo na ploše stále několik stovek lidí. Prodávaly se příležitostné
pohlednice, plakáty, trička, na všechno pak příležitostné razítko.
Celou letištní plochu včetně okolí si návštěvníci, ale i fotografové a
filmaři mohli prohlédnout ze zvedací plošiny, kterou přivezla na letiště
firma K PLUS Karel Král. Tato možnost byla dostatečně využívána. Přijela
také televize Nova.
Cukrárna Suk pak dopravila na letiště na přívěsu a na speciálně
připraveném stole 154 kg těžký dort ve tvaru Velorexu, na jehož výrobě
pracovali ve firmě dva pracovní dny. Byl to dárek pro pana Stránského,
který se také chopil jako první nože, aby dort rozkrojil. Rozdal se
zájemcům, především dětem. Všichni se činili seč mohli, ale celý dort o
polovině hmotnosti skutečného velorexu se do večera sníst nepodařilo A
tak zbytek = notně zkrácený "čumák velorexu" putoval ještě na noc do
lednice Sukovy cukrárny, aby byl připraven na další den, kdy je na
programu rozloučení s prázdninami, určené převážně dětem.
Mojmíru Stránskému byly předány ještě další dárky. Za aeroklub jej
předal A. Řehák, za pořadatele Vladimír Hrdina, který měl to celé dění
"na triku" a Ivo
Fajman za
velorex
fan klub. Tímto darem byla silná
publikace, vlastně katalog s fotografiemi a popisem všech
velorexů,
které fan klub vlastní na Památku. Za dárky Mojmír Stránský děkoval,
byl opravdu dojat. Dostal samozřejmě také dárek od své rodiny, která
přijela na akci zcela kompletní, včetně rakouské části. Velký zájem
vzbudila podvečerní a vlastně i večerní beseda s Mojmírem Stránským a
jeho hosty, kterou bezvadně moderoval Ivo
Fajman.
-
Epilog:
Mojmír Stránský a Velorex má v českotřebovském městském muzeu svoji
vlastní expozici
-
Byla otevřena současně s novou
budovou expozic Městského muzea v
Klácelově
ulici v září 2012 jako součást stálé expozice s názvem "Dopravní
křižovatky". A nejde o definitivní řešení. V současné době se
připravuje projektová dokumentace na rozšíření této expozice tak, aby
obsáhla celou historii i sortiment vozítek
Velorex,
které se od doby svého vzniku staly pojmem nejen v České republice.
Řadu exponátů již nyní muzeum vlastní a existuje příslib
Velorex
klubu na dlouhodobé zapůjčení dalších exponátů.
-
Také v době slavnostního otevření expozice vozítek Velorex v městském
muzeu
byla celá klidová zóna Starého náměstí zaplněna plátěnými pojízdnými
přístřešky, neboli trojkolkami Velorex (sem tam byly také kola čtyři).
V nově otevřeném muzeu lákala nejen nové samostatná expozice věnovaná
vynálezům bratří Stránských, tzv. "velorexárna" , ale v neděli také
přednáška uspořádaná pro členy klubu v nové přednáškové síni
městského muzea. Členové klubu také položili kytice květů a zapálili
svíčky u loni postaveného památníčku Františku Stránskému u
Zacharovce tak i na hrobě Mojmíra Stránského. Domovským přístavem
velorexářů bylo opět českotřebovské letiště, zde se také díky hasičům
podařilo připravit příjemné zázemí. V rámci expozice vývoje vozítek
byly zapůjčeny skutečně cenné exempláře, jeden velorex vítal (a stále
vítá) návštěvníky přímo v příchozí hale před recepcí muzea.
-
Fotografie ze slavnostního otevření expozice dne 29. září 2012.
Milan Mikolecký
-
-
|