Mojmír & František Stránských & velorex

Několik výročí z rodiny vynálezce Velorexu                        


Mojmír Stránský 95 let od narození
František Stránský  105 let od narození a 65 let od tragického úmrtí v lednu 1954
15 roků od památného srazu tříkolek Velorex v srpnu 2004 k Mojmírovým osmdesátinám


Mojmír se narodil 29. června 1924 v České Třebové část Parník (ulice Benátky čp. 34) jako nejmladší ze tří dětí manželů Stránských. Jeho otec František, rodák z České Třebové, byl železničář, strojvedoucí. Po úrazu v období po první světové válce, kdy přišel o pravou nohu pod kolenem, musel pracovat v mzdové kanceláři kde dělal výplaty strojvedoucím. Rentu nedostával, poněvadž se mu úraz stal mimo pracovní dobu. Matka Bohumila, rozená Bytnerová, se starala o domácnost a menší hospodářství - pocházela z Červenky u Litovle na Hané.
Už jako klukovi mu byl Mojmírovi vzorem jeho starší bratr František (1914), absolvent Mistrovské školy strojnické v Litomyšli, ale dobře si rozuměl  i se sestrou Jiřinou (1918). Když vychodil měšťanku, přesvědčovala ho matka aby si udělal průmyslovku a stal se strojvedoucím. Bratr mu to ale rozmluvil slovy: než být študovaný lepší je být manuálně zručný. Nastoupil tedy v České Třebové do učení na automechanika v soukromé autodílně Josefa Sovy, který zaměstnával kromě Mojmíra ještě další dva učedníky. Už po dvou letech v učení se aktivně zúčastnil strojírenské výstavy, kde představil dílo „Vodácký hasák“. Ten rok soutěž vyhráli dva učni a jedním z nich byl i Mojmír, pro kterého vítězství znamenalo totéž co získat výuční list. Ještě rok se měl zaučovat na automechanika, ale z učení odešel (spíše utekl) a šel pracovat k bratrovi do dílny Moto-Velo-Sport, kde ve volných chvílích pracovali na vývoji vozítka.
Již během druhé světové války se oba bratři usilovně zabývali konstruováním levného tříkolového vozidla. Zprvu plánovali, že jeho hmotnost nepřekročí sto kilogramů a k jeho pohonu bude stačit motor se zdvihovým objemem 100 cm3. Od samého počátku pracovali na karosérii ze svařených trubek. První verze vozu byla skutečně poháněna agregátem z motocyklu s kubaturou 98 cm3. Povrch karosérie pokrýval duralový plech. Protože vibroval a rachotil, tak se brzy přeorientovali na plátno.
Koncem II. světové války byl totálně nasazený v továrně v Kerhaticích . Pracoval na kompletaci leteckých motorů BMW do letadla FockeWulf, později jako vedoucí zkušební stanice (kde byla improvizovaná montáž do letadla). To již se ale poohlížel po dceři rolníka Krčmáře, starosty obce Mostek, slečně Oldřišce. Pár měsíců před koncem války z letecké továrny odešel k soukromníkovi Josef Štarmanovi do České Třebové a tam pracoval na chladících strojích. Byl zařazen do vývojové skupiny k řešení problémů chladící techniky.
Na bratrův popud se koncem roku 1945 představil rodičům slečny Oldřišky a 8. ledna 1946 byla svatba. Měsíc oba bydleli u rodičů, poté si vyklidili horní patro v dílně na Parníku a přestěhovali se tam. Ještě téhož roku, 16. listopadu, se jim narodila dcera Jiřina. Potom však musel jít Mojmír na dva roky na vojnu do Českých Budějovic (později i do Plzně), kde dělal řidiče autobusu. Rodinu mu naštěstí pomáhal živit otec jeho ženy Oldřišky. V té době přišla na trh koženka a jelikož k ní měl na vojně přístup, propašoval si jí pár metrů domů. Bylo z ní pošito první „koženkové“ vozítko pro invalidního holiče
Po návratu z vojny se pustili do vývoje vozítka. Bratr, který byl již v té době politicky pronásledován a neměl tedy do výroby moc chuti, postoupil hlavní iniciativu Mojmírovi. Tomu se mimo jiné 5. února 1950 narodil syn Mojmír a 11.července 1951 dcera Miroslava. Doba soukromému podnikání nepřála a tak byli oba bratři nuceni vstoupit do výrobního družstva invalidů, aby mohli ve vývoji a výrobě vozítek pokračovat. Z prostorových důvodů přemístili výrobu vozítek do Solnice, bylo třeba vyrábět stokusové série.
Potřebné místo se nakonec našlo v Solnici v okrese Rychnov nad Kněžnou. Výroba se tam rozběhla v říjnu 1952. Šéfem se stal mladší z bratrů Mojmír a i díky němu se již v roce 1954 vyrábělo 30-40 tříkolek měsíčně. V té době stálo jejich vozidlo 11 834 Kč, přičemž invalidé na něj mohli získat zhruba 1600 Kčs dotaci, pracující invalidé 3 300 Kčs.  Mojmír však stále bydlel s rodinou v České Třebové a do Solnice v Orlických horách i s bratrem dojížděli ve vozítkách. Výroba tříkolových strojů potažených koženkou se zdárně rozrůstala nejen v Solnici, ale i v Rychnově nad Kněžnou.  Ve výrobním programu byl na přelomu padesátých a šedesátých let Velorex 16/250. Když dodávky tohoto motoru skončily, přešlo se na kubatury 175 a 350 cm3. Roční produkce již na počátku šedesátých let přesáhla tisícovku exemplářů. To již bez Mojmíra Stránského.
Rok 1954  nezačal u Stránských v České Třebové radostně. Začátkem ledna zemřel Mojmírovi otec a koncem ledna tragicky havaroval ve vozítku bratr. (Historická fotografie z havárie je uvedena).  Mojmír si řekl že nemůže nechávat i nadále rodinu doma samotnou, tak udělal z dílny v České Třebové vývojovou dílnu pro přípravky do Solnice a ještě se třemi kolegy (Josef Štarman - bývalý továrník, Josef Vaňous a Václav Škeřík, později se přidal i pan Hanzl) na nich pracovali. Jenže to se stalo trnem v oku některým straníkům. Zřejmě se báli, že Mojmír chce družstvo v Solnici zavřít a tak mu dali nůž na krk: Buď vstoupí do KSČ nebo musí odejít. Toho roku se mu ještě narodilo čtvrté dítě - 29. října 1954 dcera Oldřiška. Mojmír raději odešel z družstva dobrovolně z vlastního křesťanského přesvědčení. Roli sehrála i hrozba dalších perzekucí jeho rodiny.
V České Třebové byl pak jedním ze spoluzakladatelů  nového družstva (později získalo název Orlík),  do kterého přešel s kolegy z vývojové dílny. Jejich sídlem byly prostory bývalé pražírny a hospody U Rudolfů.  Začali vyrábět pekařské váhy a zámečnické výrobky. Počet zaměstnanců se rychle rozrůstal, brzo mělo družstvo asi 25 zaměstnanců, z velké části  vesměs invalidních. V té době byl tento provoz podle rozhodnutí KNV Pardubice součástí družstva invalidů v Chocni.  Když přišel pan Štarman s tím, že by mohli dělat kompresory, řekl mu Mojmír: Já chci dělat vozítko, ale jakmile začneme dělat něco jiného, nebude na vozítko čas. Jelikož na jeho slova začalo časem docházet, z družstva odešel. Vyklidil a opravil si starou dílnu na Parníku u Šreflovy vily a pod hlavičkou Vědeckotechnické společnosti, které se stal členem, začal svou vlastní činnost.
Nejprve začal s výrobou paprskových kol (měl přístup k plechu zdarma, jako odpadu) a zpátečky na Velorex 250. Poté získal zakázku na výrobu podvalníků, které přihlásil k patentování a stále přemýšlel co dál.  Sledoval tisk a řekl si, že pro invalidy žádná továrna nic nedělá, a tak že by mohl udělat ruční řízení pro tělesně postižené občany. Ze zkušeností svého otce dobře věděl jak se invalidní občané cítí. První zakázkou bylo ruční řízení pro Renault 4 CV, za kterou dostal 1260,- Kč. Nechal si svou konstrukci patentovat a začaly chodit další zakázky. Ruční řízení představil i brněnském Veletrhu. Postupem času bylo zájemců o ruční řízení čím dál víc - dokonce i ze zahraničí... Velký zájem nebyl však režimem kvitován kladně a tak Mojmíra donutili přejít se všemi přípravky pod družstvo Orlík. Myslel, že bude na vylepšování ručního řízení pokračovat, ale jakmile jim předal veškerou dokumentaci, zakázali mu vstup do družstva. Mojmír však neváhal a začal se, i přes údiv okolí, s družstvem soudit. Soud vyhrál a získal 20 tisíc korun (bohužel 10 tisíc musel zaplatil tomu, kdo mu maloval veškeré výkresy). Velice jej těšilo, že soudce pronesl po uzavření případu větu: To je první věc u soudu, kdy soukromník vyhrál nad socialistickým sektorem.
Protože však ztratil práci, musel si najít práci jinou. Zaměřil pozornost na vozítko z plastických hmot. Na výroční schůzi Vědeckotechnické společnosti požádal hlavního inženýra, jestli by mohl pracovat v Kovoně Karviná ve výrobě laminátů, aby se ji naučil. Inženýr souhlasil, ale s podmínkou, že tam bude dělat zadarmo. Mojmír souhlasil.  Manželce dal ušetřené peníze na měsíc dopředu a aby nemusel být v Kovoně dva měsíce, dělal na dvě směny. Práce s pryskyřicí jej velice bavila a hlavně tam viděl, jak se připravují sportovní karosérie pro Karosu Vysoké Mýto. Nabídli mu, že si může domů odnášet veškeré zmetkové věci a tak si vozítkem navozil domů spousty laminátových bočních vozíků k motorce. Ty poté opravoval a prodával, aby si vydělal něco na živobytí.
V Kovoně dal dohromady partu nadšenců, kteří byli schopni společnými silami udělat karosérie na vozítka s podmínkou, že každému jedno zbude. V době kdy se pracovalo na karosérii pro vozítko, nosil v hlavě nápad na realizaci domácího skútru pro invalidy  Vyrobil jej, slavnostně dovezl do Prahy a předal zájemkyni, která byla velice spokojená, protože se tak dokázala po bytě pohybovat bez cizí pomoci. Udělal tedy dalších 5 takových vozítek a dodal je do Kladrub. Bohužel ne za všechny mu tam zaplatili.
Tou dobou již byly dokončeny výlisky na 5 vozítek a tak musel začít pracovat na šasi. Aby nebylo vozítko moc dlouhé, motor byl částečně postaven. Po vzoru vozítka BMW Isetta mělo vozítko 2 kola vzadu u sebe (na pohled tříkolka), čímž mohl být vyloučen diferenciál. Vozítko mělo výborně vyřešenu geometrii tak, že když se i ve větších rychlostech pustil volant, vozítko Super Laminát  stále bezvadně sedělo na silnici. Motoristické zájmy a další získané zkušenosti s laminátem, zapříčinily, že se pustil i do výroby kapotáže na motocykl  Věděl, že plechové kapotáže jsou těžké a hlučné a tak postupně vytvaroval dvoudílnou kapotáž, která měla ochránit jezdce před nepohodou i při možném pádu a dal na ni chráněný patentový vzor.Vozítko Super Laminát (včetně ručního řízení) i kapotáž na motocykl bylo ještě ten rok představeno na veletrhu v Brně  u pavilonu Z.
Na kapotáže motocyklů se nahrnula spousta nových zakázek, ale politický tlak je nedovoloval vyrábět v domácích podmínkách. Mojmír měl jít opět pod výrobní družstvo do Pardubic. S nimi se však nedohodl a kapoty vyráběl doma v dílně. Jeden prototyp dal veřejné bezpečnosti, která slíbila zaplatit patent. Bohužel však do hry vstoupil Vertex Litomyšl, který kapotáž okopíroval a nechal si ji patentovat. Když Mojmír namítal že je to porušování řádu o vynálezech, ukázali mu malé odchylky od jeho kapotáže a jeho chráněný vzor neuznali.
Nebyla opět práce a tak nezbývalo nic jiného než pod tlakem situace poprvé v životě nastoupit do zaměstnání - ve Strojtexu v České Třebové, Kde Mojmír pracoval nějaký čas jako brusič. Psal se rok 1968 a na Mojmíra působil pozitivně v tom smyslu, že mohl svobodněji tvořit s laminátem. Kolegové mu také říkali „pan Laminát“. Z laminátu vytvořil rukověť k revolveru na údržbu bavlny. V té době, kdy mohli komunální podniky zřizovat zvláštní zapojení, navštívil Mojmír ředitele a ten mu řekl, že pokud bude odevzdávat 20% ze zisku, může si pracovat  soukromě ve své dílně. Dostal ještě k dispozici 3-4 pracovníky. Vytvořil laminátovou karosérii na akumulátorový vozík a znenadání přišla zakázka na 20 kusů! Byl nadšen, znamenalo to přísun financí a tak se pustili do díla. To jej postavilo do dobré pozice v podniku, protože mu vydělával. Začal se zajímat o termoplasty. Viděl v nich výhodu, že jedním vyfouknutím vznikne hotový výrobek a odpadá zdlouhavé zaškolování. Z vydělaných peněz koupil vyřazené lisy z jiných továren. Jelikož neměl k dispozici výrobní prostory, dal stroje pracovníkům domů - odpadla též starost o sociální zázemí dělníků.
Ovlivněn možnostmi výroby termoplastů vyrazil do světa shánět inspiraci a zakázky. Na Ostravu, Vsetín (tam dělal menší zakázku kroužků na kabelky) a do Fatry Napajedla - tam mu vnukli myšlenku vyrábět ventilky k nafukovacím výrobkům. To tehdy nikdo v Čechách neuměl. Dle vlastního patentu nechal u jednoho známého udělat formu a vyrobil jich velké množství.
Politický tlak ho opět donutil opustit rozběhnutou výrobu. Navíc ho nikde nechtěli přijmout, a tak přemýšlel co dělat dál. Stále ho lákala výrobna skleněného vlákna a příhodným podnikem byl Vertex Litomyšl. Bohužel již ztratil krok s tempem vývoje v tomto směru a tak přešel do Výzkumného ústavu bavlnářského v Ústí nad Orlicí, kde pracoval jako vývojář-mechanik na zlepšovacích návrzích a patentech.  Bylo to tři roky před penzí. Jelikož však Mojmír chtěl mít pracovní svobodu, nechtěl zde zůstat déle než musel. Tou dobou se změnil zákon ve smyslu podpory malých vodních elektráren a Mojmír se chytil příležitosti. Koupil jednu zchátralou v obci Dolní Lhota nedaleko Blanska, pět let si opravoval a od té doby dodává do místní sítě elektrický proud. 
Mojmír Stránský ani ve svých osmdesáti letech nesložil ruce v klín ani v době, kdy jej navždy opustila manželka Oldřiška (únor 2004). I nadále se zajímal vývoj vozítek pro invalidy a zabýval se i vývojem zpracování odpadových plastů (PET lahví) a to i když již bydlel v Domě s pečovatelskou službou. Jak říkal, tak by si pro svoji podnikavost zasloužil, aby byl alespoň o dvacet let mladší. 

V roce 2004 oslavil Mojmír osmdesátku  a přátelé pro něho udělali velký dárek v podobě srazu majitelů vozítek Velorex, který se konal v České Třebové na letišti U Dvora 27. - 29 srpna 2004.

První den večer v 19 hodin zahájila vernisáž výstavy Vynálezce a konstruktér Mojmír Stránský", kterou pořádalo Městské muzeum ve zcela zaplněném malém sále Kulturního centra, kam přišlo tolik návštěvníků, se nevešli. Na výstavě zahráli Poutníci, promluvila ředitelka muzea Mgr. Jana Voleská a Ivo Fajman,  předseda Velorex fan klubu, který byl spolupořadatelem výstavy.  Večer přijely další Velorexy, často až z velkých dálek (Ostrava, Tábor, Plzeň, Slovensko...) Velorex fan klub přivezl také "na pokoukání" nejstarší stroje tohoto typu OSKAR, které sice tehdy nebyly zatím v pojízdném stavu, ale vzbuzovaly u zájemců  mnoho pozornosti.  Celkem tehdy bylo v České Třebové v sobotu 28.8. 91 velorexů.
V sobotu ráno 28. srpna již přijelo osm desítek velorexů, t.j. stošedesát velorexářů, děti a psy nepočítaje. Ne všechny přijely po ose, některé na přívěsech nebo dokonce i na nákladních autech. Do oběda pak přijeli další loudavci  Po deváté se všichni zainteresovaní shromáždili u informační tabule, pak "na rozcvičení" se  jely dvě kruhové jízdy kolem letiště. Na nachystané stroje se doslova přiletěl podívat také poslanec Parlamentu ČR Robert Vokáč, také starosta Hlinska ve dvoumístném ultralightu, vyfotografoval si řadu zajímavých strojů a vyzkoušel si také jejich pohodlí.
Potom se konala slavnostní jízda městem po vytyčené trase kolem (označených) pamětních míst spojených se životem a prací bratří Stránských.  Ve městě se netrpělivě připravovaly davy lidí, aby si průjezd nebývalého průvodu vyfotografovaly.  Jízda se povedla, nasazené tempo nevydržely jen 4 stroje, které musely při cestě opravovat. Odpoledne se konalo překvapení. Kolem půl druhé  se na ploše letiště objevila průvod téměř stovky motorkářů Motoklubu Česká Třebová, kteří přijeli z jejich 13. srazu v Hrádku u Ústí nad Orlicí.   Také řada jejich strojů vzbuzovala u fandů motocyklového sportu velké nadšení, skutečně bylo co prohlížet. Po čtrnácté hodině startovala soutěž zručnosti, která byla vytyčena na ploše letiště. nešlo o rychlost, ale o schopnost ovládat  své stroje, často veterány z šedesátých, ale i padesátých let.  Soutěž dobře komentovali Petr Svoboda a Dr. Martin Formánek.   Před šestnáctou hodinou byli přítomní svědky ve Třebové dosud nebývalého zážitku. Až ze Starého Města u Moravské Třebové přiletěl  Letoun Zlín 50, a jeho pilot, Mistr republiky předvedl před zraky stovek lidí opravdu mistrovskou akrobatickou pilotáž.
Po odjezdu motorkářů  po 16. hodině se všechno připravovalo na večerní vyvrcholení.  Přišlo poměrně dost zvědavců z města, po celé odpoledne bylo na ploše stále několik stovek lidí.  Prodávaly se příležitostné pohlednice, plakáty, trička,  na všechno pak příležitostné razítko. Celou letištní plochu včetně okolí si návštěvníci, ale i fotografové a filmaři mohli prohlédnout ze zvedací plošiny, kterou přivezla na letiště firma K PLUS Karel Král. Tato možnost byla dostatečně využívána. Přijela také televize Nova.
Cukrárna Suk pak dopravila na letiště na přívěsu a na speciálně připraveném stole 154 kg těžký dort ve tvaru Velorexu, na jehož výrobě pracovali ve firmě dva pracovní dny. Byl to dárek pro pana Stránského, který se také chopil jako první nože, aby dort rozkrojil. Rozdal se zájemcům, především dětem.  Všichni se činili seč mohli, ale celý dort o polovině hmotnosti skutečného velorexu se do večera sníst nepodařilo A tak zbytek = notně zkrácený "čumák velorexu" putoval ještě na noc do lednice Sukovy cukrárny, aby byl připraven na další den, kdy je na programu rozloučení s prázdninami, určené převážně dětem.
Mojmíru Stránskému byly předány ještě další dárky. Za aeroklub jej předal A. Řehák, za pořadatele Vladimír Hrdina, který měl to celé dění "na triku" a Ivo Fajman za velorex fan klub. Tímto darem byla silná publikace, vlastně katalog s fotografiemi a popisem všech  velorexů, které fan klub vlastní na Památku. Za dárky Mojmír Stránský  děkoval, byl opravdu dojat.  Dostal samozřejmě také dárek od své rodiny, která přijela na  akci zcela kompletní, včetně rakouské části. Velký zájem vzbudila podvečerní a vlastně i večerní beseda s Mojmírem Stránským a jeho hosty, kterou bezvadně moderoval Ivo Fajman.


Epilog: Mojmír Stránský a Velorex má v českotřebovském městském muzeu svoji vlastní expozici

Byla otevřena současně s novou budovou expozic Městského muzea v Klácelově ulici v září 2012 jako součást stálé expozice s názvem "Dopravní křižovatky". A nejde o definitivní řešení. V současné době se připravuje projektová dokumentace na rozšíření této expozice tak, aby obsáhla celou historii i sortiment vozítek Velorex, které se od doby svého vzniku staly pojmem nejen v České republice. Řadu exponátů již nyní muzeum vlastní a existuje příslib Velorex klubu na dlouhodobé zapůjčení dalších exponátů.
Také v době slavnostního otevření expozice vozítek Velorex v městském muzeu byla celá klidová zóna Starého náměstí zaplněna plátěnými  pojízdnými přístřešky, neboli trojkolkami Velorex (sem tam byly také kola čtyři). V nově otevřeném muzeu lákala nejen nové samostatná expozice věnovaná vynálezům bratří Stránských, tzv. "velorexárna" , ale v neděli také přednáška uspořádaná pro členy klubu v nové přednáškové síni  městského muzea. Členové klubu také položili kytice květů a zapálili svíčky u  loni postaveného památníčku Františku Stránskému u Zacharovce tak i na hrobě Mojmíra Stránského. Domovským přístavem velorexářů bylo opět českotřebovské letiště, zde se také díky hasičům podařilo připravit příjemné zázemí.  V rámci expozice vývoje vozítek byly zapůjčeny skutečně cenné exempláře,  jeden velorex vítal (a stále vítá) návštěvníky přímo v příchozí hale před recepcí muzea.
Fotografie ze slavnostního otevření expozice dne 29. září 2012.                                                     Milan Mikolecký