V září začíná nová koncertní sezóna   

Několik otázek pro klavíristy Jarmilu Holcovou ml. a Iva Kahánka před zahajovacím koncertem nové sezóny Kruhu přátel hudby

Jak vzpomínáte na své hudební začátky v České Třebové?
J. H.    Moc ráda a často. Hrdě se chlubím, že pocházím právě z České Třebové. Jen v Anglii se lehce pousmáli nad faktem, že říkám „město“ místu, kde žije „pouze“ 16 000 obyvatel. Nicméně po vysvětlení, jak je tu krásně, jen za letošní prázdniny za mnou přijelo 5 návštěv. Česká Třebová je líbezná a vždy jsem tu měla velkou podporu lidí. Pamatuji si, že mi drželi palce na každou soutěž a vždy se zajímali, jak pokračuji, kde hraji nebo kde studuji. Je radost vracet se zpět.
 
Jak a kde byste v budoucnu chtěla uplatnit své hudební vzdělání?
J. H.    Už na konzervatoři jsem si uvědomila, že není mým šálkem kávy celý život pouze cvičit a koncertovat. Ivoš [Ivo Kahánek – pozn. J. P.] vždy říká: „Ty jsi velký milovník života!“ s čímž souhlasím. V 18 letech jsem zcela propadla elementární výuce. Začala jsem cestovat po republice a hledat malé talentované děti, které jsem si vzala pod křídla a učila je hudbě. Přijímám děti už od 4 let. Sama při cvičení hledám veškeré techniky, jak nejlépe naučit pianistickou problematiku, a zkušenosti předávám dál, jak nejlépe umím. I proto jsem odjela studovat do Anglie. Výuka metodiky tam je na vysoké úrovni a všechny své poznatky mohu zúročit na domácí půdě. Stěžejní působiště mám v Praze. Ale Česká Třebová je srdcová záležitost, takže i když je to časově náročné, snažím se skupinku dětí učit i zde.
 
V čem se liší výuka hry na klavír v Čechách, na Moravě nebo např. v anglickém Birminghamu, kde právě studujete?
J. H.    Liší se zejména systémově. Česká republika má unikátní systém základních uměleckých škol. Celý svět nám tuto raritu závidí. Bez ohledu na materiální zázemí či místo bydliště může dítě za symbolickou částku (bráno ve světových měřítcích) po splnění talentových zkoušek studovat hudbu na kvalitní úrovni. V Anglii tento systém není. Pokud se Angličané chtějí hudebně vzdělávat, platí za výuku nemalé peníze. Ovšem za takovou výuku očekávají vysokou kvalitu. Chtějí na sobě pracovat a i když nemají cíl stát se koncertním pianistou, zkouší ze sebe dostat to nejlepší.
 
Jakou hudbu máte ráda?
J. H.    Já mám ráda skoro všechno. Jeden den si obleču malé černé na koncert klasické hudby či róbu na operu, abych o den později odjela na maďarský festival Balaton Sound, kde od rána do večera hraje jen elektronická hudba. S vínem v ruce si s potěšením poslechnu cimbálovou muziku a ke grilovačce mám ráda country. Dokonce mě můj starší bratr „naučil“ poslouchat metal. V době, kdy jsme ještě bydleli pod jednou střechou, ho pouštěl každé ráno a musím říct, že vstávat se skupinou Slipknot je opravdu lahůdka. [Smích]
 
Máte ráda pondělí a dle fotografií na Vašem Facebooku i kočky, proč?
J. H.    Máte pravdu. Pondělí je můj nejoblíbenější den! Já si užívám, když jsem pracovně vytížená, ale občas to vše umí přerůst přes hlavu. Nějak zvlášť nepociťuji rozdíl mezi pracovním dnem a víkendem, protože my de facto cvičíme pořád. Pondělí je pro mě příslib nového začátku. Vnímám ho jako restart. Na tom, co bylo minulý týden, už nezáleží. Každé pondělí se probouzím s vědomím, že se zase s novou energií vrhnu do práce. A to zbožňuji!
Jako malá jsem zvířata milovala. Přála jsem si psa, kočku, koně, slona, žirafu… Dokonce jsem sama sobě k Vánocům koupila křečka a rodičům tvrdila, že mi ho přece přinesl Ježíšek! Čím jsem starší, tím víc si uvědomuji, jaký závazek to je. S partnerem hodně cestujeme, a proto vysněný pes nepřichází v úvahu. Naše Čočka (jméno kočky) si nás našla sama. Jednoho dne zaklepala na okno. S největší pravděpodobností se zatoulala a k nám přišla podvyživená s velkou ránou na zádech. O kočičku jsme se začali starat a zároveň se snažili najít majitele. To se však nepovedlo a tak nějak nám zůstala. Věřím, že to byl osud. Naší Čočce totiž nevadí cestování. Špatně snáší pouze samotu. Když to celé shrnu, cestujeme všichni tři, z čehož vyplývá, že naše čtyřnohé stvoření už zažilo i několik zahraničních hotelů.
 
Máte svůj hudební vzor?
J. H.    Nemám. Pokud se zaměřím pouze na klasickou hudbu a na můj nástroj, mám určitě několik svých oblíbenců. Z pohledu profesorů, kteří mě učili, nejblíže mému srdci byl Boris Berman. Nikdy nezapomenu, když jsem mu hrála Chopinův klavírní koncert e moll, on si sedl za druhý klavír a začal mi hudebně odpovídat (hrát orchestrální part). Najít někoho, kdo dýchá stejně jako vy, vnímá každý tón, každý nepatrný pohyb... To souznění bylo dokonalé. Po dohrání jsme oba ještě pár minut mlčeli a nechali doznít vše, co bylo „řečeno“. Z pohledu světových pianistů Sviatoslav Richter. Spojení ďábelské dravosti a nejměkčích, romantických tónů, které Vás pohladí po duši, staví (pro mě) Richtera na pomyslné první místo. I když mám pár oblíbenců a měla jsem možnost poznat nebo slyšet mnoho světových pianistů, myslím, že je dobré se co nejvíce naučit, snažit se pochopit, poslouchat, ale nakonec hledat svoji vlastní cestu.
 
Již několikrát jste spolu v Malé scéně vystupovali, jak se Vám tam hraje?
I. K.    V Malé scéně se hraje velmi dobře, protože je to sál s dobrou akustikou a dvěma dosti vyrovnanými klavíry, což zdaleka není všude. Navíc českotřebovské publikum si pamatuji jako velmi vřelé, takže se na ně moc těším.
 
Jaký je pro pianistu rozdíl mezi sólovou hrou a hrou na dva klavíry?
I. K.    Je zde hlavně jeden velký rozdíl – nutnost hlídat dokonalou souhru mezi nástroji. Dva    klavíry jsou z tohoto hlediska vůbec nejchoulostivější ze všech nástrojů, protože jejich tón má (na rozdíl od smyčců či dechových nástrojů) dosti konkrétní začátek. Jde tedy o to, být maximálně sladěni technicky i výrazově, obrazně řečeno „dýchat spolu“.
           
Jste výkonný umělec, ale i pedagog. Vnímám Vás jako osobnost, která neřeší střet zájmů, totiž že by Vaši žáci mohli být v budoucnu i Vašimi konkurenty.
I. K.    To skutečně takto neberu. Navíc v každé generaci se sólově prosadí jen pár jednotlivců a každá z těchto generací má pro pořadatele své plusy a minusy (např. mediální známost a vysoké umělecké renomé zkušeného umělce za vyšší cenu versus ne tak známý, ale zase neokoukaný umělec za menší honorář), takže konkurence sice existuje, ale konkurenti se mohou i doplňovat. A bez kvalitní konkurence může člověk ustrnout ve vývoji.
           
Jak studujete a z čeho vycházíte u nové skladby, která nebyla ještě nikdy realizována?
I. K.    Snažím se spoléhat na svou intuici, kterou vzápětí podrobím naopak racionálnější analýze. Tam, kde se tyto metody protnou, bude s největší pravděpodobností ležet můj interpretační přístup. Často je to pro pianistu zábava a dobrodružství, protože není svázán tzv. interpretační tradicí – naopak ji spoluvytváří.
           
Jak se ztotožňujete se skladbou Z budoucího světa, kterou dokomponoval z rozepsané skici Antonína Dvořáka počítač? Jste první, kdo ji nastudoval. Objevil jste v ní i ducha umělé inteligence?
I. K.    Je právě otázka, velká otázka, zda může mít umělá inteligence ducha… Já o tom úplně přesvědčen nejsem. Je to sice brilantní nástroj, ale právě jen nástroj založený na totální racionalitě, nemající k dispozici cit, intuici ani napojení na „velký systém“ či – chcete-li – na nejvyššího Stvořitele. V tomto smyslu nebude dle mého soudu nikdy živý, a tudíž ani srovnatelný s tvořivým duchem člověka – jakkoli bude jistě existovat spousta aktivit, které se ho takto využít pokusí. Tím vůbec nesnižuji skvělou práci těch, kteří tuto technologii vyvinuli. Je to prostě jako s nožem: můžete s ním naporcovat maso k obědu nebo zabít člověka. Nůž je neutrální, záleží jen, kdo ho drží v ruce…
           
Co jste si pro nás připravili a chcete něco vzkázat českotřebovskému publiku?
( J. H. + I. K.)  Uslyšíte jak sólové výkony, tak čtyřruční hru i naši oblíbenou hru na dva klavíry. Program bude pestrý. Můžete se těšit na Franze Schuberta, Claru Schumann, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Bohuslava Martinů, Fryderyka Chopina, Sergeje Rachmaninova a Dmitrije Šostakoviče.   Doufáme, že si publikum užije koncert stejně dobře jako my za klavírem!
Děkuji za rozhovor. Jaroslav Plocek
 

Koncert klavíristů Jarmily Holcové a Iva Kahánka se uskuteční
v úterý 24. září 2019 od 19:00 hodin v českotřebovské Malé scéně.

 
Jarmila Holcová (*1993)
absolvovala ZUŠ v České Třebové, Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži a Fakultu umění Ostravské univerzity, kde svůj bakalářský titul získala pod vedením doc. Elišky Novotné. Nyní studuje na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze u Iva Kahánka a na univerzitě v Birminghamu (Velká Británie) pod vedením Daniela Browella. Absolvovala klavírní kurzy např. u Eugena Indjiće, Magdaleny Lisak, Borise Bermana, Markuse Schirmera, Petera Donohoa, Ivana Klánského, Aleny Vlasákové, Jana Jiraského a mnoha dalších. Je úspěšnou účastnicí jak národních, tak mezinárodních soutěží: Piano Talents v Miláně (Itálie, 3. cena), Mezinárodní Novákova klavírní soutěž (Česká Republika, 3. cena a cena za přednes díla V. Nováka), Euterpe International Competition v Coratu (Itálie, čestné uznání).
Již v 18 letech se začala věnovat elementární pedagogice. Cestuje po České republice s cílem vyhledat a podchytit talentované děti od útlého věku (obvykle od 4 let). Kromě sólové hry na klavír a elementární výuky se zabývá také komorní hudbou a klavírním duem.
 
Ivo Kahánek (*1979)
je absolventem Janáčkovy konzervatoře v Ostravě ve třídě Mgr. Marty Toaderové a Akademie múzických umění v Praze ve třídě prof. Ivana Klánského. Má za sebou také studijní stáž na prestižní londýnské Guildhall School of Music and Drama u Ronana O´Hory a mistrovské kurzy pod vedením Karl-Heinze Kämmerlinga, Christiana Zachariase, Alicie de Larrocha, Imogen Cooper, Petera Frankla a dalších osobností.
Jako interpret nevšední emocionální síly a hloubky si Ivo Kahánek získal pověst jednoho z nejpůsobivějších umělců své generace a je mnohými považován za nejlepšího současného českého pianistu. Svůj dar okamžitě navázat citovou vazbu s publikem dokáže náležitě zužitkovat ve skladbách od baroka po modernu, s těžištěm v romantickém repertoáru. V cizině je rovněž pokládán za specialistu na interpretaci české hudby.
V roce 2004 se stal absolutním vítězem mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro. Vedle toho získal ocenění v mnoha dalších významných kláních u nás i v cizině (Maria Canals Piano Competition v Barceloně, Vendome Prize ve Vídni, Stiftung Tomassoni Wettbewerb v Kolíně nad Rýnem, Mezinárodní soutěž Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních, Concertino Praga aj.).
Po úspěšných debutech na festivalu Beethovenfest v Bonnu a na Pražském jaru obdržel pozvání od Symfonického orchestru BBC k vystoupení na festivalu BBC Proms v londýnské Royal Albert Hall. Tam v srpnu 2007 pod taktovkou Jiřího Bělohlávka provedl Klavírní koncert č. 4 Inkantace Bohuslava Martinů, živě přenášený televizí a rádiem BBC i českou rozhlasovou stanicí Vltava. Tento kritikou oceněný debut nabízí německé vydavatelství Deutsche Grammophon jako digitální download. Není divu, že si Iva Kahánka vybral Sir Simon Rattle ke dvěma vystoupením s Berlínskou filharmonií v listopadu 2014. Následoval nadšený ohlas odborné kritiky i široké veřejnosti. Mladý klavírista se stal po Rudolfu Firkušném teprve druhým českým pianistou v historii, jenž vystoupil s tímto světoznámým tělesem. Kromě toho spolupracuje pravidelně s Českou filharmonií a dalšími vynikajícími orchestry.
V roce 2007 podepsal exkluzivní smlouvu s vydavatelstvím Supraphon Music a od té doby nahrál celkem devět CD s díly Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Gideona Kleina, Miloslava Kabeláče, Jeana Francaixe, Jacquesa Iberta aj. Jeho album (Janáček – Martinů – Kabeláč) získalo nejvyšší možné hodnocení v odborných zahraničních časopisech Classics Today (USA), Le Monde de la Musique (Francie) a Fanfare (USA). Jeho zatím poslední sólová deska je věnována Fryderyku Chopinovi (Sonáta h moll, čtyři Scherza).
Letos v únoru mu vyšla u Supraphonu nahrávka písní Bohuslava Martinů s vynikající sopranistkou Martinou Jankovou a barytonistou Tomášem Králem. Pravidelně natáčí pro Český rozhlas a Českou televizi.
8.