V lese nad Habeší budují singletracky                                  
Singletraily jsou úzké přírodní stezky projektované a budované dle speciální a léty prověřené metodiky, díky které se Singletrail stává uceleným produktem pro rekreaci v přírodě. Singletrail je jednosměrná stezka pro horská kola, citlivě zasazená do terénu, na které zažijete opravdovou zábavu.Vlní se mezi stromy, nikdy nevede dlouho rovně, příliš z kopce nebo prudce do kopce. Respektuje lesní prostředí. Od ostatních chodníků a pěšinek se odlišují přesným a ověřeným způsobem budování, který navazuje na zkušenosti z jiných využívaných lokalit.  Speciální metodika má  umožnit efektivní a udržitelnou správu sítě stezek. Jejím hlavním cílem je ale to, abyste si jízdu maximálně užili. Cesty jsou speciálně pro cyklisty. Není třeba se tak bát, že se budete neustále vyhýbat pěším turistům nebo protisměrně jedoucím. Stezky jsou šetrné k přírodě.

Singletraily se staví v lese nad Peklákem a Habeší.  Rozšiřují se tím možnosti, které i dnes poskytují před několika lety vybudované sjezdové trailové tratě. Přes víkend se zde nepracovalo, pouze se zde na sjezdových trailových tratích proháněli obdivuhodně odvážní a šikovní bikeři. Někdy tak rychle, že běhal mráz po zádech. Radši nemyslet na to, kdyby se před bikerem náhle vytvořila nějaká překážka....

Vznikající nové jednosměrné tratě, jsou v různém stavu rozpracovanosti. Práce jsou  podle všeho spíše v začátcích,  je zřejmé, že letos hotovo nebude, celkový rozsah tratí je velký.  Termín dokončení  byl určen na červen příštího roku 2020. Pokud půjde stavba současným tempem, bude to těžké stihnout.  Dodavatel měl  zatím nedostatek techniky, což se podařilo vyřešit. Některé úseky vypadají již dobře, ovšem podkladem je zřejmě pouze dovezená hlína, takže jsou díky mokrému počasí měkké. Po přejetí několika bikerů zde vznikají zřetelné rýhy, posypem drti  se pak protlačuje jílovité podloží. Kdyby se měl na tratě do kopců do lesa vozit štěrk, bylo by to jistě hodně drahé. Větší hromadu štěrku jsem v lese nenašel, pouze hromady navezené hlíny, velkými vozidly zřejmě z dolní plochy parkoviště. Lesní cesty podle toho vypadají, s takovými vozidly se zde nepočítalo...

Pořídil jsem pár snímků, jsou na nich  nově budované tratě v různém stavu rozpracovanosti a potom také snímky z některých úseků značených sjezdových tratí. Uvádím také přehlednou mapku budoucích tratí, ze které je vidět, že práce na tomto projektu je ještě dost. Investorem projektu je Region Orlicko Třebovsko, který by měl  také dbát na dodržování projektu i stavební technologie. Celý areál bude provozovat společnost Eko Bi, je proto logické, že i pracovníci Eko Bi se už dnes starají, aby vše bylo postaveno tak, jak má být. Areál zde bude rozsáhlý, pro nového návštěvníka poměrně nepřehledný, tratě bude třeba trvale opravovat.  Takže kolaudací práce končit nebudou. Aby byly tratě bezpečné, budou vyžadovat trvalou údržbu, bude třeba zakoupit i potřebnou mechanizaci. Údržbu vyžadují také sjezdové tratě dosud užívané. Jde o symbiózu sportu a přírody a ta dokáže dílo člověka narušovat. (Stačí si prohlédnout areál bývalé restaurace Habeš.) Výdělečný podnik to proto určitě nebude. (mm)



Přehledná mapa budoucího bikerezortu Peklák - po kliknutí se zvětší