-
Příběh
Joba, který pokorně přijal neštěstí a nakonec zvítězil. příběh
připravený do osmi vět, osmi vyprávění a osmi hudebních vyjádření.
Pomohly lépe pochopit nebo i vyjádřit jednotlivé části.
Hudba dokáže mnohdy více než vyprávění, především v hloubce
prožitku. Kniha Job se staví na stranu chudých a postižených,
vyslovuje názor, že utrpení je údělem, se kterým se musíme vyrovnat, ale
které neubírá člověku na jeho důstojnosti. Příběh Joba v knize
odpovídá na otázku, jak má spravedlivý člověk snášet svoje utrpení.
Hospodin však v příběhu stojí v neštěstí při Jobovi, pomáhá mu snášet
bolest a také ji přemoci. Takže nakonec?: "... přijal Hospodin obličej
Jobů a požehnal mu více nežli v počátku jeho, odměnil se Jobovi. A
odměnil se i posluchačům závěrečnou dávkou chorálních variací, které
vedou ke slavnostnímu harmonickému až slavnostnímu závěru.
- Na celém dojmu z večera
spolupracoval Marek Eben, recitace, syn skladatele Petra Ebena (*1957) a
varhaník Tomáš Thon (*1962), absolvent Akademie múzických umění v Praze
a Coinservatoire National v Paříži. Návštěva koncertu, vlastně recitálu
byla velmi slušná, Českotřebováci si považovali, že mohou vyslechnout
tak závažné dílo přímo za účasti Marka Ebena. Také termín koncertu v
neděli večer byl vhodně zvolen. Interiér kostela byl dobře nasvětlen,
interpreti si nepřáli ve Třebové obvyklou projekci hry na varhany z kůru
na plátno před diváky. Myslím však, že se plně nezdařilo zazvučit
prostor kostela tak, aby bylo mluvenému slovu dobře rozumět, i když se
mistr recitace Marek Eben skutečně velmi snažil. Zvuk se u posluchačů
setkával ze dvou zdrojů s různým zpožděním a to (zejména v hlasitějších
částech) srozumitelnosti textu napsaného poměrně složitějším jazykem
nepřispělo. Zvuk českotřebovského varhanního nástroje však byl zcela
dokonalý. Varhanní nástroj dokázal oprávnění ke koncertnímu využití plně
vyjádřit jak chvalozpěvy, osudové rány, utrpení i chorální harmonické
variace. Na zahájení koncertu vystoupil místostarosta města Josef
Kopecký, dramaturg varhanního festivalu Mgr. Jan Lorenc a O. Miloš
Kolovratník. Koncertní vystoupení zanechal v posluchačích hluboký dojem,
odměnou dvojici interpretů bylo dlouhé děkování a ovace ve stoje.
(mm)
-

-

-

-

-

-
¨
-

-
Petr Eben
(22.
ledna
1929
Žamberk
–
24. října
2007
Praha)
-
Český
skladatel duchovní, moderní a
soudobé vážné hudby.
Jeho rozsáhlá skladatelská tvorba zasahuje do všech žánrů (opera,
balet,
téměř všechny druhy
komorní hudby,
orchestrální díla) a pronikla do repertoáru mnoha interpretů, souborů,
orchestrů.
Působil také coby klavírní
korepetitor
a
varhaník.
Jeho
rozsáhlá produkce (přes 200 skladeb) má své těžiště ve vokálních a
varhanních
skladbách a zahrnuje též množství velkých
kantát i drobných
písňových
opusů či
šansonů. S
postupem času se skladatelova pozornost upíná především na hudbu
duchovní, v níž dominuje zhudebňování
biblických
předloh, přičemž svébytnou kapitolou skladatelova tvůrčího usilování
tvoří jeho vokálně-instrumentální díla na liturgické texty. Jeho skladby
jsou prodchnuty hlubokým
křesťanským
cítěním a jsou umělecky a filozoficky přesvědčivým poselstvím. Jde též o
autora v České republice často používaného
ordinária (Kancionál:
504, Mešní zpěvy: 3) Letos v lednu
byly připomínány jeho nedožité 90. narozeniny. To je také důvodem k
tomu, že letošní ročník Mezinárodního hudebního festivalu Zdeňka
Pololáníka je inspirován dílem skladatele Petra Ebena.
-
Nejhranějším se stal
jeho cyklus
Nedělní hudba
pro sólové
varhany
inspirovaná
gregoriánským chorálem.

-
-
-
-
|