-
V březnu letošního roku jsme se dohodli,
že zkusíme udělat takovou anketu o českotřebovských médiích, o kterých
se od ledna velmi mluvilo a někdy i velmi kritizovalo. Schválně píšu, že
se jedná o anketu a nikoliv o výzkum veřejného mínění, protože jsme
připravili otázky, na které mohl odpovědět každý, kdo chtěl, bez
jakéhokoliv výběru podle množství kritérií, které jsou jinak k takovému
výzkumu potřeba. Proto, prosím, i k této anketě takto budeme
přistupovat. A to i přesto, že se do ní nakonec zapojilo více než 300
responděntů (přesně 337), což by pro výzkum veřejného mínění a jedno
středně veliké město bohatě stačilo... Nebylo možné ani odpovídat
víckrát z jednoho počítače. Kdo to zkusil, jistě se mu otevřela stránka
s informací "UPOZORNĚNÍ - Tento dotazník již byl zodpovězen!" Pokud se
to někomu podařilo víckrát, blahopřeji, ale nemělo by to být možné...
-
Anketa byla uspořádána v systému Survio,
do kterého nelze po vytvoření dotazníku a zadání všech parametrů již v
podstatě nijak zasahovat. Tím chci říct, že se jistě najdou lidé, kteří
mě budou vinit z nějakého falšování nebo jiných nekalostí (ostatně se
tento názor objevil i v jedné otázce, proto mě to navedlo k tomu, abych
to raději vysvětlil hned. Jediné, co se stalo (ale nebylo možné to
ovlivnit), je, že si systém vybral několik náhodně vybraných odpovědí,
které byly nad rámec počtu odpovědí, které mohl zpracovat. Takže je
možné, že někdo své odpovědi v anketě nenajde, ale zkreslení je naprosto
minimální (spíše žádné, ale upozornit jsem na to musel). Velice potěšilo
množství respondentů, ale výsledky této ankety berte, prosím, jen jako
jakési směřování médií v našem městě.
-
Ještě mi dovolte jednu poznámku: O
výzkum veřejného mínění by se mohlo jednat pouze v případě, kdybychom
měli možnost po sestavení kritérií (poměr mezi muži a ženami, vzdělání,
bydliště, věk a další kritéria) se ptát i těch, které třeba
českotřebovská média vůbec nezajímají a výsledek by byl tedy docela
jiný.
-
Výsledky, které najdete v celé šíři
všech 42 otázek a jejich odpovědí od konce června 2019 na internetových
stránkách Zpravodaje (pokud o tyto výsledky bude zájem i kdekoliv jinde,
samozřejmě je ihned poskytneme a budeme za to rádi), tedy všichni berme
anketu jen jako takové názorové spektrum lidí, které českotřebovská
média zajímají a hlavně by měly pomoci majitelům, vydavatelům i
redaktorům všech médií a vzít si z této ankety třeba i nějakou
inspiraci. (Musím říci, že po přečtení všech názorů a prohlédnutí všech
grafů, se mi v několika případech docela rozsvítilo!)
-
Anketa byla otevřena koncem února a
první odpověď přišla 23. února a poslední, kterou byla anketa uzavřena,
potom 5. května. I když anketa byla otevřena na internetových stránkách
Zpravodaje, daleko nejvíce odpovědí (přibližně 2/3) přišlo ve dnech
vydání Ročenky Českotřebovsko (což je pochopitelné, protože ta přišla do
všech schránek a tudíž oslovila daleko více lidí). Takže čtenáři
zpravodaje zvýhodněni nebyli. Všechny odpovědi jsem nechal přesně tak,
jak byly napsány včetně překlepů, gramatických chyb nebo chyb
stylistických, protože jsem nechtěl do výsledků nijak zasahovat. Pouze
jsem umazal asi tři samostatné pomlčky, které se objevily místo odpovědí
(ty neměly žádnou vypovídající hodnotu).
-
V této části bych rád upozornil na
některé zajímavosti a trendy, které anketu provázely. Ačkoliv žije v
České Třebové více žen, anketu vyplnily asi 2/3 mužů. Buď se tedy muži
více zajímají o dění ve městě nebo (což se mi zdá pravděpodobnější),
anketu vyplnili za celou rodinu. Procenta bydliště přibližně odpovídají
počtu obyvatel (nejvíce odpovědí pochopitelně přišlo z města). Zajímavé
je ale věkové rozvrstvení. Daleko více se zapojili starší lidé a přes
30% jich je starších 60 let (a potom, že starší lidé neumějí s
počítačem!). Více jak polovina lidí vyplnila dotazník se středoškolským
vzděláním (což je vzhledem k věkovému rozložení pochopitelné), ale
zajímavé je, že anketu také zaslala více než 1/4 lidí s vyšším
vysokoškolským vzděláním (což je v našem městě opravdu hodně). To, co
jsem psal výše, potvrzuje i otázka o sledování médií. Drtivá většina
samozřejmě média sleduje.
-
Nejužitečnější tiskovinou nebo vysíláním
je Ročenka Českotřebovsko (určitě ano a spíše ano uvedlo 63%), z
periodik potom téměř stejně ČTN (45%) a ČTZ (42%), OIK TV získalo 35%.
Měsíční sledovanost je u všech téměř stejná (od 36 do 42%). Daleko větší
rozdíly jsou na internetových stránkách. ČTZ na internetu je užitečný
pro 51% (daleko méně pro ČTN - 28% a OIK TV - 23%) a týdenní sledovanost
je přímo propastná - iČTZ - 79%, iČTN - 13% a iOIK TV - 17%. Ročenka
internetové stránky nemá (pouze na facebooku), což je veliká chyba a
bylo to i lidmi několikrát vytknuto. Zajímavá je i skutečnost, že
třetina respondentů o internetových stránkách ČTN vůbec neví.
-
Nejhorší situace
mezi českotřebovskými médii je zřejmě v obsahové a estetické (grafické)
kvalitě, kde byl využit skládaný sloupcový graf na škále od 1 do 10 bodů
(1 - nejhorší, 10 - nejkvalitnější). Všechna média se pohybují kolem
průměru (tedy 5 bodů), ale přesto jsou mezi nimi rozdíly (už 1/10 bodu
je v tomto grafu rozdíl). V obsahové kvalitě je nejlépe hodnocena
ročenka (6,7 bodu) a ČTZ (5,7 bodu), další dvě média jsou pod průměrem (ČTN
- 4,7 bodu a OIK TV - 4,3). Obsahově je z internetových stránek nejlépe
hodnocen ČTZ (6,0), ČTN i OIK TV jsou potom pod průměrem (oba 4,0). V
estetice (grafice) získala nejvíce bodů ročenka (6,2) a ČTN (5,1), další
dvě média jsou pod průměrem - ČTZ (4,8) a OIK TV (4,3). Slovní vyjádření
všech respondentů k tomu, co třebovským médiím chybí (přebývá) si můžete
stejně jako odhady finanční podpory města Česká Třebová přečíst v
příloze zatím v internetovém zpravodaji.
-
Zajímavé jsou finanční odhady
respondentů a skutečná podpora města. Odhady byly v opravdu velikém
rozptylu od 0 Kč až do několika milionů u jednotlivých médií (někdy byl
rozptyl menší). Spočítal jsem všechny konkrétní částky, které jste
odhadovali a vydělil počtem lidí, aby vyšel průměr, o kterém si
Třebováci (tedy ti, kteří se ankety zúčastnili) myslí, že je podporou
města. A tak odhad podpory Českotřebovského zpravodaje byl 37.811 Kč
(skutečná podpora je 10.000 Kč), odhad pro OIK TV je 357.247 Kč
(skutečná podpora je 918.000 Kč), odhad pro ČTN je 396.009 Kč (skutečná
podpora je 1.160.000 Kč) a odhad pro Ročenku Českotřebovsko je 106.947
Kč (skutečná podpora je 39.990 Kč).
-
Co může ale opravdu potěšit a domnívám
se, že je to i jisté překvapení, jsou výsledky internetových stránek
města a městských institucí. Vždyť stránky města Česká Třebová považuje
za užitečné 72% respondentů a pouze 1,6% o nich neví. Stránky Kulturního
centra považuje za užitečné 56,5% a pouze 6% o nich neví, stránky
městského muzea potom 46% a pouze 8% o nich nic neví a stránky městské
knihovny jsou užitečné pro 54,5% a nic o nich neví 7%.
-
Pro zajímavost: 52% lidí trvalo skutečně
vyplnění ankety 5-10 minut (jak jsem odhadoval), 12% pak 2-5 minut, 33%
- 10-30 minut a 3% asi u kávičky vyplňovali 30-60 minut. Na závěr bychom
chtěli opravdu velmi poděkovat všem, kteří se do vyplnění této ankety
zapojili, protože každý z vašich názorů vnesl i třeba maličké světýlko
do temné skulinky toho kterého média. Kdo bude chtít, tomu tato anketa
moc pomůže! Na podzim letošního roku připravujeme, pokud bude zájem,
další anketu, o jejíž téma bych vás chtěl požádat, abychom dělali anketu
na téma, které Českou Třebovou rezonuje a které je pro nás, Třebováky,
opravdu důležitá. Prosím, pokud máte nápad na téma, napište mi ho na
internetovou adresu karel.0202@seznam.cz. Děkuji.. Karel Kubišta
|