-
Na mostě v Lidické se pracovalo
nejen v sobotu, ale také v neděli.
-
- Všechno mělo být
hotové do Jabkancové pouti. Díky "strategickému" rozhodnutí, že se pouť
letos nekoná, se tento slíbený termín jistě podaří splnit, do příští
pouti bude jistě most i Podbranská ulice "jako ze škatulky". Jenže
to by se zase měla práce posunout dále po Lidické ulici až na konec
městské zástavby, kde u bývalého lomu začíná již dříve rekonstruovaný
úsek směr Skuhrov. O pokračování stavby ještě vlastně není definitivně
rozhodnuto, nejdříve je třeba dokončit rozpracovaný úsek.
- Most se již opravdu
rýsuje i s chodníky a dokonce se dvěma vybudovanými patkami pro budoucí
sochařskou výzdobu, o které se zatím nikde nemluví. Zdá se že bude velmi
pěkný a že výměna mostu stála za to. Zábradlí zatím není ani
naznačeno, montuje se pouze provizorní. Zatímco problémy s Jabkancovou
poutí spojené nehrozí, tak dušičky nikdo nezrušil a tak již nyní právě o
víkendu se dopravní frekvence prudce stoupala a provizorní přemostění
zde "ramplovalo" po celý víkend, zvláště odpoledne po obědě. Vždyť
bylo po oba dny takové pěkné počasí!
-
-
- Srovnáním
fotografií můžeme porovnávat, co všechno se zde za týden podařilo
udělat.
-
-
Covid a Česká Třebová
- Zdá se mi, že si
z pandemie, která se nevyhne žádné lokalitě nic neděláme. Roušky tak
napolovic, dezinfekce, která je samozřejmě k dispozici, nikoho
nezajímá, holýma rukama saháme nejdříve na vozíky v supermarketu, které
měl předtím kdoví kdo, potom na rohlíky v hromadě, kterou musíme dobře
prohrabat, rozestupy se nedodržují. To přesně vede k nekontrolovatelnému
šíření, uzavřené prostory třeba v supermarketu, se mění na "covidárium",
kam je lépe nechodit. A když někoho upozorníte, tak se na vás dívá hodně
šeredně. Uvědomme si, že všechno je o kázni a dodržování přísného
režimu, i když to už unavuje. Ani na to tamním rozhlasem nikdo
neupozorňuje. Pokud nebude represe, nebude kázeň. Přečtěte si článek
Marty Pelikánové z Austrálie.
-
-
Třebovka v
Bezděkově stále nedokončená
-
- V tiskové zprávě Povodí
Labe bylo konstatováno, že na katastru České Třebové, tedy v Bezděkově,
by měly být práce dokončeny již v letošním roce. Prohlídkou staveniště u
Domova pro seniory však zjistíte,. že tu je stále ještě spousta práce a
to takové, která se nedá udělat za týden nebo dva. Celý levý břeh
vyžaduje ještě velké nasazení techniky, a kamennou vyzdívku. Proto
dokončení prací v letošním roce příliš nevěřím.
Poslední parní lokomotiva byla v České Třebové opravena v říjnu 1972
-
Ve vzpomínání sledujeme různé události a jedním z nich, z dnešního
pohledu snad ne příliš významné připomínáme. Ve své době to byl důležitý
mezník v životě mnoha občanů tohoto města.
-
Před
48 léty skončila více jak 120tiletá tradice v opravách parních lokomotiv
v tehdejších železničních dílnách ČSD Česká Třebová. Dne 5.října 1972
byla skončena oprava poslední parní lokomotivy 556.0385 z lokomotivního
depa Nové Zámky. Na prostranství dílen byla uspořádána malá oslava
spojená s předáním lokomotivy zástupcům ČSD. Dnes asi těžko někdo
spočítá kolik bylo v dílnách opraveno parních lokomotiv. Dílny vznikly
v roce 1849 a opravovaly zde desetitisíce parních lokomotiv pro Severní
státní dráhu. StEG, kkStB a ČSD. Také rozsah opravovaných řad byl
úctyhodný. Vedle oprav se dílny podílely také na rekonstrukcích a
modernizacích, zvláště v dobách 1.republiky, kdy dílnám hrozil zánik.
Tehdejší přednosta dílen ing. Ludvík Shejbal dokázal v době krize udržet
provoz dílen, sám jako schopný konstruktér dal podmět k modernizaci
několika typů parních lokomotiv a tím zajistil práci pro celou řadu
kvalifikovaných pracovníků dílen. Po skončení 2.světové války se zde
opravovaly nejmodernější typy parních lokomotiv ČSD, ale také se zde
opravovaly trofejní lokomotivy pro SSSR a stroje vlečkových provozů.
Dnešní firma CZ LOKO, a.s. Česká Třebová, která navázala na tradici
železničních dílen čas od času dostane zakázku na opravy dílčích částí
parních lokomotiv. Opravovaly se zde rámy, parní válce, ložiska,
nápravy, prováděly se zde také přerozchodování náprav pro parní
lokomotivu BS 80 z Mladějova atd., ale nákladné opravy srdce každé parní
lokomotivy, kotle se zde nedělají. Firma je pochopitelně zařízena na
rekonstrukce i novovýrobu motorových lokomotiv a opravy takových celků
jako kotel parní lokomotivy provádějí jiné specializované firmy. Pavel
Stejskal
- Na
dnes již historickém snímku je na velké přesuvně lokomotiva 556.0385
před dokončením opravy a kompletací. Pod hvězdou je nápis „poslední" a
na komíně je glajcha. (sbírka: P.Stejskal)
. Článek je
současně vzpomínkou na Ing. Ludvíka
Shejbala,
s uznáním citovaného např.
na letošní Dopravní konferenci uspořádané k 75. výročí vzniku
českotřebovské železniční průmyslovky.
|