Amatérské záběry, fotografie a zvukové záznamy z dění a vystoupení
dokumentovaných v dnešních archivech dávají obrázek o tom, jak se lišily
první ročníky Jabkancové pouti pořádané v naprosto amatérských sousedských
podmínkách tehdejším občanským výborem U kostelíčka. Video připomene
osobnosti hlavních aktérů Jabkancové pouti v letech 1960 - 1989. Osobní
vzpomínku přidává Vladislav Zoubek, který jako harmonikář prošel Jabkancovou poutí od samotného začátku do současnosti. Českotřebovský
deník připravuje i pokračování - 2. díl vzpomínek, ve kterém bude
ohlédnutí za Jabkancovými poutěmi v letech 1990 - 2019. Měly společné to,
že pouťový program se odehrává dole před chalupou U Kateřiny a podmínky
pro pouť s jsou podstatně příznivější. Právě v těchto letech dosáhla
českotřebovský Jabkancová pouť největšího rozmachu a stala se známou v
širokém regionu. Základy však byly dány dávno před tím, v letech, na které
vzpomínáme v tomto prvním díle vzpomínek....
Kulturní
centrum informuje o náhradních termínech odložených akcí
DIVADELNÍ PŘEDPLATNÉ :
Upozorňujeme návštěvníky, že Divadelní předplatné JARO 2021
nebudeme vyhlašovat, jelikož je nutné uskutečnit přesunutá
představení.
Náhradní termíny za Jaro 2020:
Plný kapsy šutrů - 29.4. 2021
Čapek - 10.2. 2021
Skleněný strop - 4.2. 2021
Smím prosit? 1. 2. 2021
Náhradní termíny za Podzim 2020:
Vzhůru dolů - 30.3. 2021
Rebelky ( náhradní představení za Šašek a syn) - 23.2. 2021
DP Bonus - I muži mají své dny - 15.1. 2021
Další sjednané náhradní termíny:
Karel Plíhal - 16.3. 2021
KPH 19/20 - Kalliope Trio Prague - 5.1. 2021 O ostatních
termínech zatím jednáme.
Tichý asfalt v
Podbranské mít nebudeme
V souvislosti s informací o tom, že na nov rekonstruované silnici
II/315 byl v v intravilánech Skuhrova a v Lanškrouně položen také tichý
gumoasfaltový kryt silnice se objevily dotazy, jak je tato otázka řešena
při rekonstrukci silnice III/31512 v České Třebové v Hýblově a
Podbranské ulici. S dotazem jsem se obrátil na Pardubický kraj, který je
investorem této investiční akce.
"Dosud byly tzv. tichý kryt, který je finančně podstatně více
náročný, používám jen na silnicích II., třídy v případech, kdy investice
byla podpořena dotací SFDI, tedy např. loni na rekonstrukci Litomyšlské
ulice. Rekonstrukce mostu a komunikace v ulicích Hýblova a Podbranská je
prováděna bez dotace z vlastních prostředků Pardubického kraje a jde o
silnici III. třídy. Navíc jde o úsek, kde se nepředpokládá vyšší
rychlost vozidel. Efekt snížení hluku z dopravy (cca o dB) se
projevuje zejména při rychlostech nad 40 km/h. To jsou důvody, proč se
na této trase již v projektu s s tzv. tichým asfaltem nepočítalo,"
vysvětlil hejtman Martin Netolický.
Pardubický kraj dokončí tuto investici a další pokračování
rekonstrukce Lidické ulice závisí na omezených finančních možnostech
Pardubického kraje. Vládní restrikce krajské rozpočty zasáhly velkou
silou a důsledkem toho bude právě omezení těch investic, které nemají
zajištěnou dotaci ze SFDI nebo EU. Zejména jde o silnice III. tříd. Při
hodnocení silnic v našem městě byl navíc hodnocen stav Lidické ulice
jako lepší než např. ulice Kubelkovy, která je také krajskou silnicí
III. třídy. Pardubický kraj by proto preferoval v této situaci jako
naléhavější rekonstrukci ulice Kubelkovy. Tato komunikace byla v
předchozích letech využívána při opravě I/14 jako objížďková trasa a
její stav v současné době velkou opravu rozhodně vyžaduje. Navíc i
zde by souběžně město mohlo realizovat potřebnou investici na
kanalizačním řadu (s případným vložením přívodu vody pro Peklák). To by
umožnilo "zabít dvě mouchy jednou ranou".
Právě dnes 12.11. 2020 je
na webu města informace o stavebním povolení na stavbu dešťové
kanalizace jako vodního díla, které má být součástí stavby
rekonstrukce III/31512
na Lidické ulici. Je zřejmé, že povolení bylo vydáno, ale to ještě
neznamená, že se stavba uskuteční jako samostatná, protože investice závisí na
finančních možnostech Pardubického kraje. Projektová dokumentace je
připravena a nyní i na dešťovou kanalizaci. Případě zařazení
této investice do finančního plánu, tedy bude již možné rychle
zajistit výběr dodavatele pro realizaci díla. Zatím však o
rekonstrukci Lidické ulice rozhodnuto nebylo. (mm)
Nový
kalendář Martina Šebely a nakladatelství OFTIS v prodeji
Je to dárek, který neobjednáte nikde na ALZA.CZ, ale musíte pro
něho buď do knihkupectví Paseka nebo papírnictví paní Machové. Je k
dostání za stejnou cenu jako v roce loňském. Toulky
historií města jako týdenní kalendář vydává OFTIS pro Českou
Třebovou již od roku 2007, tvoří takový ucelenou
sérii, která se dále doplňuje z nevysychající studnice v archivu
Martina Šebely vždy s krátkým komentováním uvedených obrázků....
Autobusy
budou jezdit od 18. listopadu v běžném režimu
V souvislosti s návratem části žáků do školních lavic obnovuje
Pardubický kraj na svém území standardní rozsah autobusové dopravy
s platností od 18. listopadu. V návaznosti na přijatá vládní opatření
funguje v kraji od 26. října letní prázdninový provoz. Rozsah
železniční přepravy zůstává nezměněn. Na žádost Dolnoslezského
vojvodství jsou však nově zrušeny přímé spoje Praha – Wroclaw a
přeshraniční osobní vlaky Lichkov – Międzylesie.
„Při zavedení redukce spojů jsme slíbili, že při návratu byť jen
části žáků do lavic obnovíme rozsah autobusové dopravy na standardní
úroveň. I když se jedná pouze o první a druhé třídy, tak musíme dětem
zajistit možnost dopravy do škol a ze školy,“ uvedl náměstek hejtman
pro oblast dopravy a dopravní obslužnosti Michal Kortyš. „Pokud by se
situace změnila a vláda přehodnotila svůj postup, budeme i my reagovat
zachováním letního provozu. Pevně věřím, že k tomu však nedojde,“
doplnil Kortyš.
V oblasti železniční dopravy zůstává v platnosti upravený jízdní
řád s redukcí některých spojů. Nově však na žádost polského
Dolnoslezského vojvodství v návaznosti na tamní situaci došlo ke
zrušení přímých spojů na trati Praha – Wroclav a přeshraničních
osobních vlaků Lichkov – Międzylesie.
Kraj podpořil
těžbu kůrovcového dřeva
Rada Pardubického kraje schválila ve druhé etapě 42 žádostí o dotace
na těžbu kůrovcového dřeva. Dalších sedm bude schvalovat krajské
zastupitelstvo. Celkem se jedná o podporu ve výši 2,7 milionů korun.
V první etapě bylo schváleno 18 žádostí a vyplaceno 508 tisíc korun.
Díky této podpoře bylo vytěženo více jak 15 tisíc metrů krychlových
napadeného dřeva.
„Situace v Pardubickém kraji v oblasti šíření kůrovce není kritická.
Přesto však věnujeme maximum úsilí na těžbu napadeného dřeva, abychom
udrželi naše lesy v pořádku. V letošním roce se díky dotačnímu titulu
Pardubického kraje podařilo vytěžit víc než patnáct tisíc metrů
krychlových napadeného dřeva. Celkem jsme projednali 67 žádostí
v celkovém finančním objemu 3,2 milionů korun, z nichž sedm bude ještě
projednávat zastupitelstvo,“ sdělil hejtman Martin Netolický.
Finanční podpora na těžbu kůrovcových stromů byla určena sazbou na
technickou jednotku, která je 200kč/m3 a byla určena majitelům lesů do
výměry 50 hektarů. „Právě drobní vlastníci jsou ti, kteří potřebují naši
pomoc, jelikož mají na současném trhu problémy,“ řekl radní pro venkov,
životní prostředí a zemědělství Miroslav Krčil. Ten ujistil, že podpora
kraje bude pokračovat i v příštím roce. „Žádosti budeme přijímat od 1.
ledna do 30. září. Osobně bych byl rád, aby se přihlásilo co nejvíce
majitelů lesů, neboť včasný odvoz dřeva z lesa může zásadně zamezit
šíření kůrovce,“ sdělil Miroslav Krčil.