-
Hejtman Netolický:
Pardubický kraj může přijít až o miliardu ročně
- Asociace
krajů České republiky schválila usnesení, kterými se vymezuje proti
několika vládním rozhodnutím z posledních týdnů. Tato opatření budou
mít zásadní vliv na rozpočty krajů, měst a obcí. V případě
Pardubického kraje by mohl být propad až v hodnotě jedné miliardy
korun.
„Obcím a krajům hrozí enormní propady daňových příjmů, které mohou
způsobit pokles objemu jejich rozpočtů až o dvacet procent oproti
původním předpokladům. Na úrovni kraje není ohrožena jen dotační
politika pro obce, neziskovky, sportovce, kulturu, hasiče, ale i
investiční politika včetně dlouho avizovaných velkých projektů. Na ty
by při schválení daňového balíčku bez kompenzací pro samosprávy již
finanční prostředky nezbyly,“ řekl hejtman Martin Netolický. „Propad
rozpočtu Pardubického kraje způsobený ekonomickým cyklem a
schvalováním vládních opatření je oproti očekávání prozatím přibližně
700 milionů korun. Schválení zrušení superhrubé mzdy bez kompenzací
pro samosprávy je propadem o dalších 380 milionů. V roce 2021 tak kraj
oproti predikci ministerstva financí ze září 2019, kdy se očekával
příjem pro náš kraj přibližně 4,7 miliardy korun, můžeme obdržet
"pouze" 3,66 miliardy korun,“ řekl hejtman Netolický.
ZRUŠENÍM SUPERHRUBÉ MZDY BEZ KOMPENZACÍ BUDE NABOURÁN
DOSUD VYVÁŽENÝ SYSTÉM FINANCOVÁNÍ OBCÍ A KRAJŮ.
CO DÁL SE SILNICEMI, NEMOCNICEMI?
-
Dramatickou finanční
situaci, která ohrožuje schopnost Pardubického kraje nejen poskytovat
dotace spolkům,
neziskovkám, sportovním oddílům,
obcím, ale dokonce již ohrožuje dlouho plánovanou investiční
politiku projednala na svém mimořádném
jednání rada našeho kraje.
Připravil
jsem detailní rozbor, podle kterého může
Pardubický kraj jenom v roce 2021 přijít
oproti předpokladům
o více jak MILIARDU (viz. přiložený
graf). Je to rána do rozpočtu
a pánovaných aktivit, která nepůjde
zacelit. Vlivů
je několik.
-
Vyjmenuji 3 základní:
-
1. Snížení inkasa daní způsobené
poklesem výkonnosti ekonomiky (s tímto vlivem si každý
řádný
hospodář
musí poradit, nejinak tomu je i v našem kraji)
-
2. Vyplácení kompenzačního
bonusu pro OSVČ
mimo jiné z prostředků
obcí a krajů
tj. prostřednictvím
inkasa daně
z příjmů
fyzických osob ze závislé
činnosti.
Stát vybral prostředky
od zaměstnanců
a ihned je vyplatil jako dorovnání za zákaz podnikatelské
činnosti,
který nařídil.
Určitě
se jedná o logické rozhodnutí, kterým vláda předešla
mnoha žalobám. Bohužel tak učinila
z prostředků
těch,
kteří
se nemohou bránit, tedy obcí a krajů.
-
3. Nejzásadnější
vliv a trvalý problém nastane zrušením superhrubé mzdy bez kompenzací
pro obce a kraje. Jenom pro
Pardubický
kraj to bude znamenat výpadek 380 až 390 milionů
korun každý rok, tedy 10% rozpočtu
kraje.
-
Každému rozpočtáři
je jasné, že se meziroční
výpadek miliardy korun u rozpočtu
něco
přes
4 miliardy projeví v investicích. Pokud by byla zrušena superhrubá mzda
s náhradou pro obce a kraje, je to ustojitelné. Takto budeme na pokraji
schopnosti finančně
zvládnout rozestavěné
investice. Náš kraj se chystá na dynamické
čerpání
evropských peněz.
Mámě
přichystány
doslova stovky projektů
v oblasti školství, zdravotnictví, dopravy, kde jsme počítali
s využitím prostředků
EU. Bohužel nebudeme na tyto záležitosti mít peníze. Vždy je totiž potřeba
předfinancování
(tedy záloh dopředu)
a taky povinné spolufinancování ve výši 15 až 40% dle zvyklostí.
-
A na závěr
poznámka.
-
Za kecy, žvásty nebo jemněji
mohu
říci
neodborné
či
laické rady, ať
si samosprávy půjčí
jako stát, by někdo
zasloužil za uši. Banky pečlivě
sledují kondici každého, komu půjčují.
Mají přesné
analýzy schopnosti splácet. Při
podřezávání
a drancování vlastních příjmů
územních samospráv na to zareagují i banky. Jednak nárůstem
úrokových sazeb, ale hlavně
podmínkami poskytování úvěrů.
Státu se to vrátí jako bumerang. Dvě
pětiny
HDP státu jsou tvořeny
tak zvanou spotřebou
vládního (veřejného)
sektoru. Patří
sem jak obce, tak kraje a jejich investice. Pokud se chceme z krize
proinvestovat, což mimochodem jsme jako samospráva kraje garantovali dříve
než stát už v březnu
tohoto roku, pak ale to nepůjde
pouze verbálně.
Zatím mám pocit, že se
řeší
jen politika a hlavně
volby do sněmovny.
-
FB Martin Netolický (fotografie
z tiskové konference po jednání rady PK)
-
V pondělí
16/11 byly v radě Pardubického kraje a následné tiskové konferenci
prezentovány některé grafické výstupy, které ukazují na vážnost situace:
-
-
-
-
-
-
-
Neberme si příklad z Chomutova
-
Zhruba 30 milionů korun ročně chce město Chomutov nově vybrat od hráčů
hazardních her. A to i přesto, že od roku 2015 platí na území města
vyhláška, která kvůli sociálním dopadům hazard z města vykázala.
Důvodem je propad příjmů související s koronavirovou krizí. O
vyhlášce, která by vrátila hazard do kasin, budou zastupitelé hlasovat
příští týden.
-
Zákaz hazardu na území města Chomutova platí od ledna roku 2015.
Trvalo ale ještě několik let, než se podařilo všechny herny „vypnout“
a než v nich doběhly platné licence. Prakticky nastala úplná hazardní
tma během loňského roku.
Teď se město chystá k právě opačnému kroku. Příští týden dostanou
zastupitelé na stůl návrh nové vyhlášky, která hazard na území města
za určitých podmínek a v určitých lokalitách povolí.
- V České Třebové byla přijata vyhláška o
zrušení hazardu na území města v loňském roce 2019. Poslední povolení
herního prostoru umožňující provozování hazardních her v České
Třebové bylo vydání v roce 2018 před komunálními volbami. Toto
povolení herního prostoru má platnost 3 roky a nemůže již být
obnoveno, protože mezitím město přijalo vyhlášku nepovolující hazard v
našem městě. Platnost tedy vyprší během příštího roku 2021, kdy bude
muset Casino v bývalém hotelu Padevět ukončit činnost. Tím současně
skončí příjem města jako podíl na daní z hazardních her
provozovaných na katastru města. Získávat peníze z neštěstí jiných je
nemorální, gamblery ve městě nechceme a nepotřebujeme. Peníze z
hazardu jsou špinavé peníze. Hazard se nyní z heren a casin přesouvá
na internet a podléhá také zdanění. Odvody z hazardu na
internetu se rozdělují obcím podle počtu obyvatel. Příjem z hazardu
tedy po ukončení činnosti kasina v příjmové části rozpočtu města bude
nadále, ovšem znatelně nižší. (mm)
-
|