Českotřebovský deník 329/2020 (17/11)
Hejtman Netolický: Pardubický kraj může přijít až o miliardu ročně 

Asociace krajů České republiky schválila usnesení, kterými se vymezuje proti několika vládním rozhodnutím z posledních týdnů. Tato opatření budou mít zásadní vliv na rozpočty krajů, měst a obcí. V případě Pardubického kraje by mohl být propad až v hodnotě jedné miliardy korun. „Obcím a krajům hrozí enormní propady daňových příjmů, které mohou způsobit pokles objemu jejich rozpočtů až o dvacet procent oproti původním předpokladům. Na úrovni kraje není ohrožena jen dotační politika pro obce, neziskovky, sportovce, kulturu, hasiče, ale i investiční politika včetně dlouho avizovaných velkých projektů. Na ty by při schválení daňového balíčku bez kompenzací pro samosprávy již finanční prostředky nezbyly,“ řekl hejtman Martin Netolický. „Propad rozpočtu Pardubického kraje způsobený ekonomickým cyklem a schvalováním vládních opatření je oproti očekávání prozatím přibližně 700 milionů korun. Schválení zrušení superhrubé mzdy bez kompenzací pro samosprávy je propadem o dalších 380 milionů. V roce 2021 tak kraj oproti predikci ministerstva financí ze září 2019, kdy se očekával příjem pro náš kraj přibližně 4,7 miliardy korun, můžeme obdržet "pouze" 3,66 miliardy korun,“ řekl hejtman Netolický.

ZRUŠENÍM SUPERHRUBÉ MZDY BEZ KOMPENZACÍ BUDE NABOURÁN

DOSUD VYVÁŽENÝ SYSTÉM FINANCOVÁNÍ OBCÍ A KRAJŮ.

CO DÁL SE SILNICEMI, NEMOCNICEMI?


Dramatickou finanční situaci, která ohrožuje schopnost Pardubického kraje nejen poskytovat dotace spolkům, neziskovkám, sportovním oddílům, obcím, ale dokonce již ohrožuje dlouho plánovanou investiční politiku projednala na svém mimořádném jednání rada našeho kraje. Připravil jsem detailní rozbor, podle kterého může Pardubický kraj jenom v roce 2021 přijít oproti předpokladům o více jak MILIARDU (viz. přiložený graf). Je to rána do rozpočtu a pánovaných aktivit, která nepůjde zacelit. Vlivů je několik.
Vyjmenuji 3 základní:
1. Snížení inkasa daní způsobené poklesem výkonnosti ekonomiky (s tímto vlivem si každý řádný hospodář musí poradit, nejinak tomu je i v našem kraji)
2. Vyplácení kompenzačního bonusu pro OSVČ mimo jiné z prostředků obcí a krajů tj. prostřednictvím inkasa daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti. Stát vybral prostředky od zaměstnanců a ihned je vyplatil jako dorovnání za zákaz podnikatelské činnosti, který nařídil. Určitě se jedná o logické rozhodnutí, kterým vláda předešla mnoha žalobám. Bohužel tak učinila z prostředků těch, kteří se nemohou bránit, tedy obcí a krajů.
3. Nejzásadnější vliv a trvalý problém nastane zrušením superhrubé mzdy bez kompenzací pro obce a kraje. Jenom pro Pardubický kraj to bude znamenat výpadek 380 až 390 milionů korun každý rok, tedy 10% rozpočtu kraje.
Každému rozpočři je jasné, že se meziroční výpadek miliardy korun u rozpočtu něco přes 4 miliardy projeví v investicích. Pokud by byla zrušena superhrubá mzda s náhradou pro obce a kraje, je to ustojitelné. Takto budeme na pokraji schopnosti finančně zvládnout rozestavěné investice. Náš kraj se chystá na dynamické čerpání evropských peněz. Mámě přichystány doslova stovky projektů v oblasti školství, zdravotnictví, dopravy, kde jsme počítali s využitím prostředků EU. Bohužel nebudeme na tyto záležitosti mít peníze. Vždy je totiž potřeba předfinancování (tedy záloh dopředu) a taky povinné spolufinancování ve výši 15 až 40% dle zvyklostí.
A na závěr poznámka.
Za kecy, žvásty nebo jemněji mohu říci neodborné či laické rady, ať si samosprávy půjčí jako stát, by někdo zasloužil za uši. Banky pečlivě sledují kondici každého, komu půjčují. Mají přesné analýzy schopnosti splácet. Při podřezávání a drancování vlastních příjmů územních samospráv na to zareagují i banky. Jednak nárůstem úrokových sazeb, ale hlavně podmínkami poskytování úvěrů. Státu se to vrátí jako bumerang. Dvě pětiny HDP státu jsou tvořeny tak zvanou spotřebou vládního (veřejného) sektoru. Patří sem jak obce, tak kraje a jejich investice. Pokud se chceme z krize proinvestovat, což mimochodem jsme jako samospráva kraje garantovali dříve než stát už v březnu tohoto roku, pak ale to nepůjde pouze verbálně. Zatím mám pocit, že se řeší jen politika a hlavně volby do sněmovny.
FB Martin Netolický (fotografie z tiskové konference po jednání rady PK)

V pondělí 16/11 byly v radě Pardubického kraje a následné tiskové konferenci prezentovány některé grafické výstupy, které ukazují na vážnost situace:


Neberme si příklad z Chomutova 

Zhruba 30 milionů korun ročně chce město Chomutov nově vybrat od hráčů hazardních her. A to i přesto, že od roku 2015 platí na území města vyhláška, která kvůli sociálním dopadům hazard z města vykázala. Důvodem je propad příjmů související s koronavirovou krizí. O vyhlášce, která by vrátila hazard do kasin, budou zastupitelé hlasovat příští týden.
Zákaz hazardu na území města Chomutova platí od ledna roku 2015. Trvalo ale ještě několik let, než se podařilo všechny herny „vypnout“ a než v nich doběhly platné licence. Prakticky nastala úplná hazardní tma během loňského roku. Teď se město chystá k právě opačnému kroku. Příští týden dostanou zastupitelé na stůl návrh nové vyhlášky, která hazard na území města za určitých podmínek a v určitých lokalitách povolí.
V České Třebové byla přijata vyhláška o zrušení hazardu na území města v loňském roce 2019. Poslední povolení herního prostoru umožňující  provozování hazardních her v České Třebové bylo vydání v roce 2018 před komunálními volbami. Toto povolení herního prostoru má platnost 3 roky a nemůže již být obnoveno, protože mezitím město přijalo vyhlášku nepovolující hazard v našem městě. Platnost tedy vyprší během příštího roku 2021, kdy bude muset Casino v bývalém hotelu Padevět ukončit činnost. Tím současně skončí příjem města  jako podíl na daní z hazardních her provozovaných na katastru města. Získávat peníze z neštěstí jiných je nemorální, gamblery ve městě nechceme a nepotřebujeme. Peníze z hazardu jsou špinavé peníze. Hazard se nyní z heren a casin přesouvá na internet a podléhá také zdanění.  Odvody z hazardu na internetu se rozdělují obcím podle počtu obyvatel. Příjem z hazardu tedy po ukončení činnosti kasina v příjmové části rozpočtu města bude nadále, ovšem znatelně nižší. (mm)