-
Jde o práce z roku 2018.
Problémem se zabývá server Lidovky.cz.
Existuje podezření, že se při opravách českých dálnic a silnic šidilo.
Přesněji řečeno se k rekonstrukcím vrchní části vozovky potažené
gumoasfaltovou směsí používal méně vhodný materiál, než předpokládali
projektanti, což má za následek rychlejší opotřebení. Z toho pak
vyvstává potřeba dalších oprav. Potenciálním průšvihem se už začalo
zabývat ministerstvo dopravy.
-
Ředitelství
silnic a dálnic (ŘSD) kontroluje opravy průtahu Českou Třebovou a
dálnice D8. Ano, problematiku gumoasfaltu v současné době řešíme v rámci
projednávání návrhu české technické normy. Nicméně závěr
projednávání okomentujeme až po jeho skončení,“ napsal pro Lidovky.cz
Tomáš Lukašík tiskový mluvčí ministerstva dopravy. Jak ale
zjistily Lidovky.cz, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kontroluje opravy
průtahu Českou Třebovou a dálnice D8. „Dostali jsme podnět ve věci
použití gumoasfaltů na dvou stavbách, které byly realizovány v letech
2018 a 2019. Na základě tohoto podnětu ŘSD ČR zahájilo v této věci
interní audit. Tento podnět byl zaslán také na ministerstvo dopravy k
rukám pana ministra Havlíčka,“ sdělil pro Lidovky.cz Jan Studecký,
tiskový mluvčí ŘSD. Zatím jen předběžné výsledky ale podle něj žádné
překročení pravidel neodhalily. „Z průběžných výsledků probíhajícího
interního auditu nebylo zjištěno žádné pochybení ze strany ŘSD ČR a
nedošlo k žádnému porušení právních předpisů,“ dodal Studecký.
-
Oprava opravy
-
Jenže
z odpovědí ŘSD vyplývá, že přece jen k nevhodným postupům při opravách v
roce 2018 došlo. A to právě v České Třebové, v jednom z nejzatíženějších
úseků. „Na průtahu Českou Třebovou v 1. etapě byla použita směs s
přísadou Improcelu. Nicméně po realizaci se na daném úseku začaly
vyskytovat poruchy v podobě výtluků. Obrusná vrstva první etapy průtahu
(to je ta vrstva, po které se jezdí) je již částečně vyměněná,“ napsal
pro Lidovky.cz Studecký.
-
Podle informací míří podnět ke kontrole, kterým se ŘSD nyní zabývá,
právě k použití Improcelu namísto gumoasfaltové technologie označované v
odborném jazyce jako CRmB. ŘSD ale tvrdí, že výměna vozovky u Třebové
nemá nic společného s použitím Improcelu, ale s nezvládnutím výroby a
pokládky této směsi. Co tedy stálo za nutností čerstvě položenou vrstvu
znovu opravit?
-
Důvodem opravy je použití špatně vyrobené směsi vykazující vyšší
mezerovitost v kombinaci s nedostatečným spojením obrusné vrstvy s
asfaltovou vrstvou pod ní,“ uzavřel Studecký s tím, že vadnou část ŘSD
reklamovalo u dodavatele. „Dále vyjednáváme provedení celkové opravy.
Všechny opravy byly a budou realizovány na náklady zhotovitele,“
doplnil. Zmíněnou opravu pro ŘSD zajistilo sdružení firem Společnost pro
průtah České Třebové.
-
Situace by nás
jako občany České Třebové měla zajímat i z jiného pohledu.
Rekonstrukce dlouhodobě omezila dopravu v našem městě, byla spojena s
problémy občanů a to stejné se opakovalo při opravách a opravách oprav.
A vlastně nevíme, jestli se nebude ještě opravovat dál. Práce
zajišťovalo ŘSD, šly tedy vlastně mimo pozornost městské samosprávy,
která měla tehdy spoustu starostí s koordinací investice do chodníků a
veřejného osvětlení. Opravy jsme brali jako reklamace, ale pozornost
občanům k jejich provádění byla oprávněná. A tedy dobře že byl
podnět k přešetření tohoto stavu podán....
|