Neoslavovalo se nejen v České
Třebové a vlastně ani nikde jinde na trati Olomouc -
Praha, přestože se jedná o "hlavní tah", nebo také významný železniční
koridor. Nekonaly se ani dosud pravidelné "Dny železnice". Letos se prostě
na oslavy nedalo ani pomyslet.... Pouze na webu Vlaky.net vyšel jediný
článek Pavla Stejskala....
Na rok 2020 připadá výročí 175 let od zahájení železničního provozu v
České Třebové. V srpnu 1845 projel přes naše město z Olomouce do Prahy
první slavnostní vlak. Od té doby pak tisíce dalších. Poslední oslavy byly
v roce 1995:
Před 25 lety byla Česká Třebová svědkem velkolepých oslav 150 let
železnice (viz foto) a proto se oslavy očekávaly i v roce letošním. Nekonaly se však
nejen v České Třebové, ale ani kdekoliv jinde na české železnici. Česká
Třebová je městem železnice, a proto takové výročí nemůžeme vynechat.
Připomeňme si co všechno se u nás na železnici změnilo alespoň za
posledních 25 let. Není toho málo. Přes řadu provedených reorganizací a
privatizaci části sektoru železniční dopravy si Česká Třebová svůj význam
na české železnici nadále zachovává.
Naši procházku železničním uzlem začneme v městském muzeu. Zde bylo v roce
2012 jako součást nové trvalé expozice otevřeno také železniční oddělení.
Připomeňme si něco z historie českotřebovského nádraží:
Procházka železničním uzlem pokračuje v železniční stanici, prohlédneme si
dopravní terminál Jana Pernera....
Také dispečink přeprav společnosti ČD CARGO....
V roce
2008vznikla samostatná akciová společnost
ČD Cargo, kteráv
České Třebovézřídila centrální
dispečink ČD Cargo pro celou železniční síť České republiky.Z České Třebové se tak řídí
jak všechny vlaky ČD Cargo (cca 300 – 400 vlaků v pohybu v danou
chvíli), tak dirigování nákladních vozů na místa nakládky (cca 2 – 3
tisíce vozů za den). Pracoviště je obsazeno nepřetržitě, dispečeři
dojíždí do práce k nám do České Třebové i z poměrně vzdálených míst...
V budově na náměstí Jana Pernera,
která je jako jedna z mála ve vlastnictví ČD Cargo, sídlí
ještě Provozní jednotka Česká Třebová. To je regionální ředitelství ČD
Cargo pro bývalý
Východočeský kraj. V rámci ČD Cargo je zřízeno takových regionálních
ředitelství šest(Ústí
nad Labem, České Budějovice, Praha, Česká Třebová, Ostrava, Brno).
Velký význam pro Českou Třebovou
má nově postavený logistický terminál společnosti Metrans:
Součástí železničního uzlu Česká Třebová byly od roku 1849 železniční
dílny. Byla zde v jednom celku výtopna i dílny pro opravu lokomotiv a
vozů
Po roce 1873 však došlo k přesunu téměř veškerého zařízení a
personálu do Vídně. Význam třebovských dílen byl obnoven až v prvních
letech 20. století. S nástupem elektrické trakce parní éra skončila. Od
roku 1966 se v dílnách postupně přecházelo na opravy motorových lokomotiv.
V devadesátých letech s sebou nutnost zeštíhlení státních drah přinesla
privatizaci železničního opravárenství. V roce 1992 tak vznikla firma
ŽELEZNIČNÍ OPRAVNY A STROJÍRNY. Noví vlastníci pak po roce 2000 vytvořili
akciovou společnost, od roku 2007 již s názvem CZLOKO, jako moderní silnou
firmu s evropskými ambicemi. Patří dnes k pilířům českého železničního
průmyslu a k největším zaměstnavatelům ve městě a regionu. To vše díky
velkému úsilí, investicím a vývoji vlastního portfólia lokomotiv a
speciálních drážních vozidel.
Poslední zastávka v článku i ve filmu je na seřaďovacím nádraží.
Poslední zastávka ve filmu je na seřaďovacím nádraží. I zde proběhla před
několika lety velká modernizace. Nové českotřebovské seřaďovací nádraží
bylo budováno v rámci přestavby uzlu v šedesátých letech. V roce 1978 pak
bylo doplněno zařízení pro cílové
brzdění odvěsů na hlavním spádovišti. V
devadesátých letech počet přeprav slábnul. Dokonce se zvažovalo uzavření
seřaďovacího nádraží. Po přelomu století se však přepravy stabilizovaly a
velkou posilou se stalo otevření kontejnerového terminálu Metrans. V
letech 2015 a 16 pak došlo nákladné rekonstrukci čtvrtého svazku směrové
skupiny která zajistila velkou modernizaci a rozvoj.
Práce na seřaďovacím nádraží spočívá v řazení vlakových souprav do
relací podle potřeb nákladního dopravce ČD Cargo. Nákladní vlaky
dojíždějí do České Třebové ze tří směrů, od Prahy, Olomouce a Brna a
končí na vjezdovém nádraží. Po odstoupení vlakové lokomotivy z vlaku
je provedena příprava k posunu. Na konec vlaku najede posunová
lokomotiva a přes svážný pahrbek sune soupravu. Na svážném pahrbu jsou
posunovači rozvěšovány jednotlivé vozy, nebo skupiny vozů a ty pak
samotíží pokračují ze svážného pahrbku na jednotlivé relační koleje.
Rychlost sjížděných vozů a skupin, kterým se říká odvěsy je
usměrňována kolejovými brzdami, na jednotlivých kolejích jsou pak
cílové brzdy. Povoz brzd, přestavování výhybek je řízeno ze stavědla
015. Na relačních kolejích jsou vozy svěšeny a přistaveny na brzdiče
na nádraží Střed. Zde je provedena zkouška brzdy a souprava nového
vlaku je sepsána a odbavena pro odjezd z České Třebové. Na nádraží
Střed jsou vlaky ve směru Praha dopravovány již vlakovými lokomotivami
přes odjezdovou skupinu ke svému cíli. Vlaky ve směru Olomouc a Brno
jsou po odbavení svezeny do odjezdové skupiny posunovací lokomotivou a
zde je přivěšena vlaková lokomotiva. Místní posun a obsluhu přilehlých
vleček je prováděn rovněž posunovací lokomotivou. V současnosti jsou
v České Třebové řazeny vlaky pro Ostravu, Třinec, Plzeň, Hněvice,
Nymburk, Most, Děčín, Bratislava, Vídeň, Halle a manipulační vlaky do
Chornic, Lanškrouna, Svitav a Letohradu.
Železnice
v České Třebové se bude dále rozvíjet. Připravuje se velká modernizace
celého rozsáhlého železničního uzlu. Umožní rychlejší jízdu vlakových
souprav a současně vyřeší mnohé dlouho odkládané problémy, rekonstrukci
nástupišť, podjezdů a podchodů, změní hlukové poměry. Rozsah prací je
úctyhodný, je vyjádřen částkou 10 miliard korun. To již ale není téma z
historie, ale budoucnost. Svědčí o tom, že železnice zůstane v České
Třebové i nadále důležitým zaměstnavatelem a součástí města.
A ještě fotografie Karla
Aligera ze seřaďovacího nádraží v sedmdesátých letech, kdy zde byly
rekordní výkony.....
Více ve
filmu "175 let železnice v České Třebové"....