Česká Třebová pokračuje v přípravách na zavedení MHD
Zřízení MHD v České Třebové požadují již tři roky
především obyvatelé sídliště Křib, kterým byla zrušena
zastávka veřejné příměstské autobusové dopravy v
roce 2012 a od té doby se nenašla cesta jak zde tuto
zastávku obnovit. Pokud by se to podařilo, nebylo v
podstatě nutné MHD zavádět. Dnešní prodejní síť ve
městě je bohužel v původní podobě vlastně
zničena a nezbývá, než využívat supermarketů a
hypermarketů, které však nejsou každému po ruce.
Všichni auto nemají a stačí obyvatelé jsou pak
odkázáni na péči svých dětí, kteří jsou ovšem v
zaměstnání. Také děti do škol nejezdí autem ani
senioři k lékaři. Takže důvodů, proč navést v
České Třebové MHD je přece jen více. Počítá se
zejména s připojením sídliště Křib a největší počet 20
párů spojů je navržen na tzv. "základní lince" Terminál -
Lhotka (vedené přes Křib). 7 párů spojů MHD je pak navrženo pro
doplňkovou linku Terminál - Borek.Další podrobnosti by
byly zřejmě předčasné.
Naštěstí je
nyní příměstská veřejná doprava koncipována tak dobře, že
v podstatě uspokojí základní požadavky na trase
Terminál Jana Pernera - sídliště Lhotka, také spoje na
starou Lhotku jsou dostačující, vede tudy
frekventovaná linka do Ústí nad Orlicí. Jsou názory,
že ty občany, kteří se naučili jezdit vlastními auty
už do autobusu těžko dostaneme, nelze tedy počítat s
tím, že by zřízení MHD mohlo omezit automobilovou
dopravu ve městě.
Důvodem
však mohou být stále se zhoršující podmínky pro zaparkování
vozidel, prakticky nemožným se stává přejíždění od
jednoho obchodu k druhému. Když bydlíte na
okraji města a jedete k lékaři či nakupovat,
může být v některých lokalitách výhodnější využít
"městský autobus", u nás vlastně minibus. Má
obvykle 21 - 24 míst k sezení, 14 míst k stání, umožní
pohodlný nástup starším osobám. Jízdné (např. 10 Kč) nebude asi tím
nejdůležitějším prvkem, protože u aut bude třeba také
počítat s placením parkovného. Pro seniory a školní
mládež budou jistě slevy, v tomto případě hrazené z
městské pokladny. Dotaci na MHD
žádnou nedostaneme. Bude-li MHD pravidelná a
spolehlivá, může být dobře využívána. Věkový průměr
obyvatel se trvale zvyšuje, zvlášť v zimě každý s
automobilem nevyjíždí....
Podle připravené
ekonomické studie doc. Ing. Zdeňka Říhy by provoz vozidla MHD (v
podobě minibusu), využívaného na dvě směny v pracovní dny od pondělí
do pátku stál ročně cca 2, 05 - 2,1 mil. Kč (nezapočítávají se do toho
žádné příjmy z jízdného). To odpovídá nákladům na linky MHD zřízené
např. v Ústí n.O. nebo v Moravské Třebové (kde však právě nyní MHD pro malé
využívání ruší). Vozidlo by během roku ujelo cca 60 tisíc km (náklady
cca 35Kč/km). Ve spoji z terminálu na sídliště Lhotka (cca
3,5km) by tedy muselo jet 12 cestujících bez slevy, aby se spoj
zaplatil. Někdy však pojede třeba jen jediný člověk, většina
bude jistě využívat nějaké slevy. (Někde dokonce vozí seniory nad 70
let zdarma.) Bude to řádově lacinější než seniordoprava, na kterou
byli dosud senioři při svých žádostech o MHD odkazováni. To je přece
něco úplně jiného. A seniordoprava je pro pravidelné cestování ukrutně
drahá.
Pro zřízení MHD v České
Třebové je vhodné se zamyslet nad následující otázkou:
Uspokojí
zřizovaná MHD cestující spíše tehdy, bude-li jezdit (jenom) po
hlavní trase sídliště Lhotka - Obchodní zóna - Farářství -
Terminál - Křib ale častěji - t.j. (v
součtu s linkou příměstské dopravy) 2x za hodinu (ráno a odpoledne dokonce i 4x -
5x), nebo bude lepší obsloužit spoji MHD také třeba méně
často i další lokality (Brázdov, Jelenice ...) odkud zatím musí všichni
na autobus dost daleko? Na zřízení MHD budou ze svých daní přispívat
všichni, bylo by tedy dobře se všech zeptat na názor všech občanů v nějaké
anketě. Podle výsledků pak teprve udělat konečný návrh řešení včetně
způsobu financování. Tedy:"za dva miliony pro
vás zajistíme to a to..". Bude to nový mandatorní výdaj, který dosud v
rozpočtu města nebyl. A bude třeba pro něho najít zdroj financování.
Je to však průchodné, je to služba určená vlastně pro všechny občany, nikoliv
jen pro nějakou skupinu vyvolených.... (mm)
Podbranská:
dláždilo se i v neděli
Práce slušně pokračují,
nedělní počasí celkem přálo. Finiš je důležitý, může opět přijít sníh
a mráz a je třeba zprůjezdnit na obou předmostích také
připojující se komunikace: Lidickou od náměstí (tam to už vypadá
dobře), Nábřeží Míru a Zámostí a to v co nejlepší kvalitě,.
čemuž však počasí a jeho výhled moc neodpovídá. Provizorní most
je odvezený a tak se uvolnil prostor pro další práce na obou
nábřežích. Také u cesty do parku je třeba dokončit obložení svahu
kamenem. Dnes je 6. prosince, dle slibu za 16 dnů má být vše
hotovo. (mm)
SAMOSPRÁVNÍ ČERTI NECHALI POSLANCŮM VE SNĚMOVNĚ UHLÍ A TROCHU BRAMBOR ZA ROZPOČTOVÉ PEKLO.
V předvečer svátku
svatého Mikuláše chodí od nepaměti sám Mikuláš doprovázený čerty a
anděly po rodinách. Tentokrát samosprávní čerti dorazili také do
sídla Poslanecké sněmovny. Poslanci letos zlobili, zvláště pak na
konci roku, kdy schválili nezodpovědný daňový balíček, kterým málem
zlikvidovali volné zdroje obcí a krajů na investice a rozvoj. A
protože tím ve skutečnosti hodili vidle do záměrů a projektů ve
školství, silničním hospodářství, dopravě, zdravotnictví či sociální
péči a zároveň vytvořili doslova a do písmene rozpočtové peklo pro
územní samosprávné celky, rozhodli jsme se společně s kolegyní
hejtmankou středočeského kraje Petrou Peckovou a primátorem prahy
Zdeňkem Hřibem, že na problém upozorníme nejen vážnou formou (což
činíme již několik týdnů), ale také s humorem a nadhledem. A peklo
bylo mimochodem i vysvětlování, že peníze obce a kraje potřebují, a
že si nevymýšlí, když říkají, že již nemají volné zdroje na
investice. Poslanci si letos opravdu zaslouží jen uhlí. Ale protože
máme dobrou vůli a věříme v nápravu, na které se pracuje v horní
komoře - Senátu, pak jsme donesli i dvě kila brambor. Propady ve
financování obcí a krajů by mohly znamenat omezení autobusové či
železniční regionální dopravy a zvýšení cen jízdného, méně
opravených silnic, neuskutečnění projektů v nemocnicích či rušení
středních škol. Praha uvádí, že by mohla být ohrožena výstavba metra
D. Zdá se ovšem, že by se kompromisní rozumný návrh snížení daní a
také kompenzací pro obce a kraje mohl nalézt.
Zdeněk Hřib ke včerejšímu
čertovskému happeningu u
poslanecké sněmovny:
Poslanci moc zlobili, a proto za nimi letos nepřišel Mikuláš, ale
jen peklátor, čertmani a ďáblostové. Na rozpočtové peklo v
podobě daňového balíčku dostali poslanci od samosprávných čertů
akorát uhlí. Hodili totiž krajům a obcím vidle do jejich
rozpočtových plánů.
Dopravní
fakulta Jana Pernera zřizuje Univerzitu III. věku
Zajímavý pro Českotřebováky by mohl být tzv. Technický blok.
Dříve byly obdobné kurzy také u nás v České Třebové, možná by
se dalo uvažovat o obnovení. Díky koronaviru se podzimní
semestr neuskutečnil - byl odložen až na jaro se startem v březnu
2021 a zakončením v květnu.
Přednášky se konají každé úterý od 11:00 do 14:30 hod. v učebně B5
na Dopravní fakultě Jana Pernera. Budou zaměřeny na oblast
silniční, železniční, vodní a letecké dopravy, dopravních staveb,
dopravního managementu, logistiky, ekonomiky, energetiky,
elektotechniky, ekologie a na další zajímavá témata. Přednášejí
jsou z řad vyučujících na fakultách Univerzity Pardubice a
odborníků z praxe. Zajímavé jsou i exkurze.
Pokud to bude možné, začne
výuka v březnu 2021. Podmínky přijetí: podání
přihlášky, zaplacení 500,- Kč za semestr.
Program příštího
naplánovaného semestru najdete v tabulce:
Hejtman na návštěvě v Ústí nad Orlicí
1.
prosince se uskutečnila první návštěva hejtmana Pardubického kraje v
Ústí nad Orlicí po říjnových krajských volbách.
Prvním z projednávaných témat byla stavba urgentního příjmu
Orlickoústecké nemocnice, zejména dokončení stavby v řádném termínu
v roce 2022. S následnou rekonstrukcí silnice v přiléhající ulici J.
a J. Kovářů s finančním příspěvkem Pardubického kraje. Diskutovalo
se také ohledně stavby ateliérů uměleckoprůmyslové školy, které by
měly vzniknout v areálu bývalé Perly 01. Tento záměr nadále platný a
podle slov hejtmana Netolického zůstává krajskou prioritou.
Financování se předpokládá prostřednictvím evropských fondů pro
střední školy na následující období. Projektová dokumentace je
připravená a předpokládaná výše investice se pohybuje okolo 94
milionů korun.
Dále byla projednávána modernizace mostu v Lázeňské ulici na silnici
z Ústí nad Orlicí do Litomyšle. Celá tato trasa se dočká modernizace
v rámci prostředků získaných ze SFDI. Samotná rekonstrukce celé
trasy přijde na 224 milionů korun s dotací 100 milionů korun ze SFDI
včetně rekonstrukce 4 mostů. Stavební práce budou zahájeny v roce
2021.
Posledním diskutovaným tématem byla další velká dopravní stavba,
která bude pokračovat v příštím období a to rekonstrukce úseku
silnice Skuhrov – Ústí nad Orlicí, která bude rozdělena na dvě
etapy. První z Ústí nad Orlicí do Knapovce a následně z Knapovce na
Skuhrov.
Na závěr návštěvy ve městě si hejtman prohlédl stav budovy Českého
červeného kříže po její rekonstrukci, zejména statické zajištění a
rekonstrukce vnitřních prostor, které provádí členové a zaměstnanci
ČČK. Pardubický kraj podpořil rekonstrukci budovy částkou 600 tisíc
korun a město 400 tisíci korunami. Celková částka doposud vynaložená
na rekonstrukci budovy se vyšplhala na více jak 3,3 milionu korun.
Otázky
Václava Moravce dnes s Martinem Netolickým
Byli
tam vlastně dva studenti z jednoho (českotřebovského) gymplu, byť je
dělilo pět maturitních ročníků.
Jinak byla debata věcná ostrá a kritická, Marttin Netolický
v ničem rozhodně nezaostával. Diskuze ukázala, že právě v porozumění
správném označení příčin problémů je velká deviza v osobně
našeho hejtmana. Ukázalo se, že v regionech je spousta problémů,
které je třeba řešit jinak než dosud a než tak, jak by si přálo
dosud vedoucí hnutí ANO.
Zlínský kraj má právě hejtmana z ANO a tak byly
rozdíly ve stanoviscích zřejmé.
"Chudáci ve Zlínském kraji", si stěžují posluchači pořadu na
sociálních sítích...
Foto po natáčení pořadu
|