-
Je staronovou tváří v krajské
koalici. Další čtyři roky bude mít na starosti oblast dopravy a dopravní
obslužnosti. Silnice, ale i autobusová a železniční doprava jsou vždy
pod drobnohledem občanů kraje. Co čeká a nemine silnice nižších tříd,
meziměstské autobusy a železnici v regionu jsme se zeptali náměstka
hejtmana Michala Kortyše.
-
Označil
byste poslední čtyři roky z hlediska investic do silnic v kraji za
rekordní?
- Jednoznačně. Když jsem
počítal celkovou částku, kterou jsme jako kraj a Správa a údržba silnice
Pardubického kraje dali do silnice, tak se pohybujeme na částce
přibližně 3,5 miliardy. Vím, že krajští silničáři začínali s částkou 50
milionů korun ročně na opravy silnic, takže jednoznačně poslední čtyři
roky byly pro naše silnice tím nejlepším.
-
Příští rok však bude o poznání
složitější. Očekávané propady v daňových příjmech se dotknou také
oblasti dopravy. Jaké prostředky pro příští rok očekáváte na silnice II.
a III. tříd?
- Za stávající situace není
možné stavět vzdušné zámky. Proto jsme se rozhodli s investicemi počkat
a zachováme v tuto chvíli pouze mandatorní výdaje a budeme čekat na
finální rozhodnutí státu. Rozhodně to není tak, že by se investiční
činnost ze dne na den zastavila. To rozhodně ne. Budeme pokračovat
v akcích, které jsme letos zahájili a v těch, které již máme finančně
kryté. Například se nám podařilo při výběrových řízeních ušetřit
přibližně 100 milionů korun oproti předpokládaným nákladům. Ty máme
připravené k využití. Čekáme také na další část peněz ze Státního fondu
dopravní infrastruktury, kde očekáváme přibližně dalších 250 milionů.
Z nového rozpočtu nečerpáme, a pokud bude propad v příjmech velký a
peněz bude méně, tak se už teď chováme zodpovědně. Doufám také, že se
nám podaří získat peníze od státu na opravu poničených silnic při
navážení materiálu na stavbu dálnice D35. Jednání s Ministerstvem
dopravy se blíží ke konci, a pokud to půjde podle mých představ, tak
bychom mohli získat dalších řádově 300 až 400 milionů korun v příštím
roce. Společně s částkami, které jsem již zmiňoval, se dostáváme na
poměrně zajímavou sumu, která by mohla být k dispozici.
-
Za vašeho působení se začala
stavět dálnice D35. Kraj řeší přivaděče k ní. Podařily se již vyřešit
problémy s vlastníky některých pozemků?
- Od samého počátku jsme
jednali velmi aktivně s vlastníky pozemků v oblastech, kde přivaděče
povedou v nové trase. Samozřejmě požadavky vlastníků a naše možnosti
jsou výrazně rozdílné, ale nechtěli jsme ihned na začátku jít násilnou
cestou a vyvlastňovat. Co se týká přivaděče v oblasti Rokytna, tak jsem
relativně nedávno dostal dobrou zprávu, kdy se po dvou letech podařilo
vyprecizovat smlouvu na odkup půdy s jedním vlastníkem. To je velký krok
kupředu a tím by měla být tato stavební část u Rokytna připravena.
- V případě přivaděče
v oblasti Dašic a Zminného je problém s vlastníkem, který obhospodařuje
pole a chtěl by náhradu za ušlý zisk. Nabízeli jsme dlouhodobě velmi
nadstandardní cenu, ale pořád se nemůžeme domluvit. Je tak možné, že
v tomto případě půjdeme do vyvlastnění, i když osobně bych preferoval
dohodu. Přistoupili jsme na dílčí úpravu trasy, opakovaně jsme se
setkali s občany, majiteli pozemků a starosty. Pevně věřím, že se
dohodneme. Pokud se nám to do poloviny roku podaří, tak bychom měli
získat stavební povolení a měli začít stavět.
-
Je podle vás reálné, aby do
konce vašeho funkčního období, tedy do roku 2024 byla postavena dálnice
D35 alespoň v prvních dvou úsecích po Ostrov u Vysokého Mýta?
- Jsem celoživotním
optimistou, což potvrdí každý, kdo mne zná. Když jezdím z Litomyšle do
Pardubic a vidím, jakým tempem se nyní staví, tak v to pevně věřím.
Nicméně si musíme uvědomit, že stavba nesmí končit ve Vysokém Mýtě, to
by byla pro město tragédie, ale musí pokračovat dál až do Mohelnice a to
včetně obchvatů měst na trase.
- Je
to téměř rok, kdy začaly v kraji platit nové desetileté smlouvy
s železničními dopravci. Počáteční komplikace jsou překonány. Jak jste
s odstupem spokojený se službami dopravců?
- V případě Českých drah, tedy
národního dopravce, jsem ani žádné komplikace při zahájení provozu podle
nových smluv neočekával. V případě nového dopravce, tedy soukromé
společnosti Leo Express, která jezdí na Orlickoústecku a Králicku, byly
určité porodní bolesti. Osobně jsem to chápal, protože ne všechno jde
nacvičit. Až reálný provoz ukáže případné dílčí nedostatky. Myslím, že
vše je zapomenuto a společnost plní vše, co má. Základem jsou samozřejmě
jízdní časy a zajištění dopravní obslužnosti. Řešíme stále například
informační panely či další drobnosti. Na druhou stranu koronavirus hodil
do řady věcí vidle, protože cestující nejezdí, vládní opatření na
dlouhou dobu omezila cestování do práce či do školy. Na posledním
jednání se to potvrdilo, protože společnosti chybí výdělek z jízdného,
protože v rámci našich smluv si dopravce odpovídá za tržby sám. Dopravci
by se měli spojit a obrátit na stát s požadavkem na kompenzace. Doufám,
že se jim to podaří.
-
S působením více dopravců
souvisí také jednotné jízdné. Kdy se ho podle vás dočkáme tak, aby
cestující při přestupech po celé republice nemusel kupovat několik
jízdenek?
- Jednotný státní tarif se
řeší od mého nástupu na kraj v roce 2016. Před dvěma lety debata de
facto utichla. A po čase se zase objevila. Jeden z krajských zastupitelů
a zároveň poslanců tvrdí, že kraj mohl být v testovacím režimu. To však
není na našem rozhodnutí nebo našem lobbování. Ptám se, proč konkrétní
poslanec tedy nebojoval za náš kraj? Kritizovat umí každý.
- Stejně jako všichni
cestující samozřejmě na jednotný státní tarif čekám. Naší snahou je do
té doby maximálně zvýhodňovat a prezentovat využívání našich karet IREDO,
které platí na území našeho a Královéhradeckého kraje.
-
V autobusové dopravě soutěž
teprve probíhá. V čem by měla být pro cestujícího hlavní změna? Zlepší
se komfort cestování?
- Jednoznačně tlačíme v rámci
výběrového řízení na modernější vozidla. V zadávacích podmínkách máme
stanovené maximální stáří vozidel a další kritéria, která vedou
k modernizaci. Bohužel první výběrové řízení bylo zrušeno Úřadem pro
ochranu hospodářské soutěže, protože jsme definovali velikosti autobusů.
Chtěli jsme totiž, aby na trasách, které nejsou tak obsazované, jezdily
menší autobusy. Vše jsme upravili podle požadavků a nyní čekáme na
nabídky od dopravců. Autobusy by měly být lepší, mladší a komfortnější.
-
Pardubický kraj je třetinovým
vlastníkem mezinárodního letiště. Letecká doprava se v letošním roce
nachází ve složité situaci. Jak s letištěm dál?
- Letišti jsme vždy jako
menšinový vlastník pomohli, a to jednak při stavbě terminálu, který jsme
zaplatili hotově, tak nyní při propadech. V momentě, kdy jsme menšinovým
vlastníkem, tak je naší povinností pomoci. Pokud bychom pomoci nechtěli,
tak musíme jednat s většinovým akcionářem, což už je strategické
rozhodnutí. Nyní musíme dělat vše proto, aby ztráta byla co nejmenší a
tlačit, aby pomohl i stát. Jinak budou regionální letiště v obrovských
problémech.
-
Pokud budete v roce 2024 na
konci druhého čtyřletého mandátu bilancovat, s čím budete jako náměstek
hejtmana spokojený, za co byste se chtěl pochválit?
- Obecně je o mně známé, že
málo chválím lidi okolo sebe, natož sám sebe. Nejsem zvyklý se plácat po
ramenou a říkat: „Tak tohle se ti povedlo.“ Ohodnotit moji a naši práci
musí ostatní. Všechno dělám s nejlepším vědomím a svědomím. Je to moje
práce, kterou dělám nejlíp, jak umím. Jestli to stačí, musí říct někdo
jiný. Osobně budu rád, když se v roce 2024 budu moci ohlédnout a uvidím
kus dobře odvedené práce.
|