Regionální doprava zůstává
na úrovni současného grafikonu
V neděli
13. prosince 2020 začne platit nový železniční jízdní řád. Rozsah
regionální dopravy zajišťované Českými drahami v Pardubickém kraji
zůstane na úrovni současného grafikonu. K hlavním novinkám bude patřit
rozšíření provozu spěšných vlaků v úsecích Choceň – Týniště nad Orlicí
a Letohrad – Doudleby nad Orlicí a také osobních vlaků mezi Českou
Třebovou a Březovou nad Svitavou. Provoz vlaků v průběhu roku 2021
ovlivní stavební práce Správy železnic a na řadě tratí v Pardubickém
kraji proto pojedou vlaky podle výlukových jízdních řádů. Nový jízdní
řád bude platit až do 11. prosince 2021.
Rozsah regionální dopravy, který na základě objednávky Pardubického
kraje zajišťují České dráhy, se v novém jízdním řádu 2020/21 ve
srovnání se současným grafikonem nemění a na území kraje bude
činit necelé 4 mil. vlakokilometrů. Na území kraje pojede
v pracovní dny přes 500 regionálních (osobních aspěšných) vlaků
Českých drah, o víkendu jich bude zajištěno přes 350.
Provoz vlaků
v Pardubickém kraji v jízdním řádu 2020/21 výrazně ovlivní výluková
činnost Správy železnic. Ta již v září tohoto roku zahájila
modernizaci uzlu Pardubice. Během zimy pak má být zahájena přestavba
úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí a nejspíše na jaře 2021
začnou práce na zdvojkolejnění úseku Pardubice – Stéblová. Tyto
náročné stavební práce si vyžádají změny v jízdních řádech a zavedení
dlouhodobých výluk spojených s náhradní autobusovou dopravou. Předběžně
od dubna či května 2021 se pak předpokládá mimořádná změna jízdního
řádu na hlavní trati Praha – Pardubice – Česká Třebová – Olomouc /
Brno, která se dotkne i regionální dopravy. Od června do listopadu by
pak měla probíhat dlouhodobá nepřetržitá výluka mezi hlavním a
rosickým nádražím v Pardubicích a mezi Pardubicemi a Chrudimí.
V rámci integrovaných dopravních systémů platných na území kraje
(především IREDO) nedochází k žádným změnám. V průběhu jara 2021 by
však v rámci IREDO měly být (znovu)obnoveny papírové přestupní
jízdenky, které umožní přestupovat mezi různými vlakovými dopravci a
později i autobusovými dopravci
Hlavní změny v regionální dopravě Českých drah v Pardubickém kraji
· rozšíření dopravy mezi Chocní a Týništěm nad Orlicí
v Královéhradeckém kraji,
· navýšení počtu spěšných vlaků mezi Letohradem a Doudlebami nad
Orlicí v Královéhradeckém kraji o jeden pár,
· změny časových poloh některých posilových vlaků mezi Pardubicemi a
Hradcem Králové,
· navýšení počtu vlaků mezi Českou Třebovou a Březovou nad Svitavou,
· změna konceptu dopravy o víkendu na trati 017 mezi Českou, Moravskou
Třebovou a Dzbelem v Olomouckém kraji.
Přehled změn v regionální dopravě Českých drah v Pardubickém kraji
Trať 010 Kolín
– Pardubice – Česká Třebová
Jízdní řád na této trati se nemění. V souvislosti s rozsáhlou
výlukovou činností Správy železnic v úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí
nad Orlicí lze zhruba od dubna či května očekávat rozsáhlé změny
jízdního řádu. Ty se dotknou jak dálkové, tak regionální dopravy. Lze
očekávat nahrazení osobních vlaků mezi Chocní, Ústím nad Orlicí a
Českou Třebovou autobusy a úpravy časových poloh osobních vlaků mezi
Kolínem a Pardubicemi (odstranění pobytů v Pardubicích).
Trať 015
Přelouč – Heřmanův Městec
Nebude provozován sezónní víkendový provoz do Prachovic. U ostatních
vlaků k žádným změnám nedochází. Nicméně s ohledem na avizovanou
mimořádnou změnu na jaře lze očekávat určité úpravy jízdního řádu, aby
zůstaly zachovány důležité návaznosti v Přelouči na dálkovou i
regionální dopravu.
Trať 016
Holice – Moravany – Holice
Ani na této trati se nic nemění a je pravděpodobné, že ani v rámci
mimořádné změny se jízdní řád na této trati měnit nebude.
Trať 017 Česká
Třebová – Moravská Třebová – Dzbel
Nebude provozován nedělní pár osobních vlaků mezi Chornicemi a Velkými Opatovicemi, takže tento úsek je po letech opět bez pravidelné osobní
dopravy. Mezi Českou a Moravskou Třebovou a Dzbelem pak dochází
k větším změnám u víkendové dopravy. Nově jsou vedeny tři páry vlaků
v celé trase mezi Českou Třebovou a Dzbelem s návaznostmi na vlaky
railjet v České Třebové a na vlaky z / do Prostějova ve Dzbelu.
Trať 018
Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl
Jízdní řád na této trati se nemění. S ohledem na zachování návazností
v Chocni lze však očekávat jeho změnu na jaře v souvislosti s
mimořádnou změnou jízdního řádu kvůli výlukám.
Trať 021
Letohrad – Doudleby nad Orlicí (– Hradec Králové)
V ranní špičce pracovních dní přibude v úseku Doudleby nad Orlicí –
Letohrad jeden pár spěšných vlaků. Dojde tak ke zpravidelnění nabídky
spojení z Letohradska směrem na Hradec Králové (a zpět) na každé 2
hodiny, ve špičce pak bude spojení zajištěno jednou za hodinu. Nově
pojedou spěšné vlaky z Letohradu směrem na Hradec Králové v 7:29 (Sp
1826) a v 9:33 (Sp 1828) místo v 8:33. Z Doudleb nad Orlicí do
Letohradu pak pojedou denně v 7:51 (Sp 1825) a v 9:51 (Sp 1827). U
ostatních vlaků ke změnám nedochází.
Trať 026
Choceň – Týniště nad Orlicí (– Náchod)
Na trati mezi Chocní, Týništěm nad Orlicí (a Náchodem) je postupně
navyšován počet spěšných vlaků, které zajišťují rychlé spojení
Náchodska s Moravou. Nejinak tomu bude i v příštím jízdním řádu. Kromě
toho se zvyšuje počet osobních vlaků mezi Chocní a Týništěm nad
Orlicí, na které budou ve větší míře nasazovány motorové jednotky ř.
814 Regionova. Ty doplní ve špičkách pracovních dní obvyklé soupravy
složené z vozů Bdmtee, které zpravidla zajišťují spojení až do / z
Hradce Králové. Na této trati tak dochází meziročně k největšímu
nárůstu dopravy. Nabídka spojení tak ve špičkách pracovních dní bude
činit nejméně jeden pár vlaků za hodinu a v sedle a o víkendu nejméně
jeden pár vlaků za 2 hodiny. K tomu pojedou téměř každé 2 hodiny
spěšné vlaky Náchod – Choceň s určitými omezeními v některých dnech
týdne.
Trať 031
Pardubice – Hradec Králové (– Jaroměř)
Na trati spojující obě krajská města zůstává zachován současný
osvědčený koncept dopravy. Jedinou změnou je vedení pátečního
posilového vlaku. Nově bude prodloužen Sp 1895, který jede z Trutnova,
a v pátek bude ve 14:59 pokračovat z Hradce Králové hl.n. až do
Pardubic hl.n. Zpět pak pojede jako Sp 1476 z Pardubic hl.n. v 15:47
do Hradce Králové. V ostatních případech dochází jen k minutovým
posunům vlaků.
V souvislosti s modernizací uzlu Pardubice a pravděpodobným zahájením
zdvojkolejnění tratě z Pardubic do Stéblové, omezí provoz mezi
pardubickým hlavním a rosickým nádražím od června do listopadu
nepřetržitá výluka. V tomto úseku bude zavedena náhradní autobusová
doprava.
Trať 236
Čáslav – Třemošnice Na trati nedochází k žádným změnám.
Trať 238
Pardubice – Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod
Nový koncept dopravy (spěšné či zrychlené osobní vlaky mezi
Pardubicemi a Hlinskem každé 2 hodiny s návazným přestupem směr
Havlíčkův Brod a opačně) byl postupně dolaďován a v příštím roce se
již nepředpokládají žádné změny. Dojde tak převážně jen k drobným
minutovým úpravám a v několika případech také k rozšíření zastavování
na základě požadavku obcí (např. Os 5340 ze Žďárce u Skutče do
Pardubic hl.n. nově zastaví v 5:57 v Zaječicích). Zásadní tak bude
pouze dlouhodobá výluka od června do listopadu 2021 spojená
s modernizací uzlu Pardubice, kdy budou autobusy nahrazovat vlaky mezi
Pardubicemi a Chrudimí.
Trať 260 Česká
Třebová – Letovice (– Brno)
V úseku mezi Českou Třebovou a Letovicemi, který je v objednávce
Pardubického kraje, se podařilo v pracovní dny zacelit dopolední
čtyřhodinovou prodlevu mezi spoji mezi Českou Třebovou a Březovou nad
Svitavou. Nově tak pojede vlak Os 4782 z Březové nad Svitavou (10:22)
až do České Třebové (10:57) a zpět z České Třebové (11:04) jako Os
4783 do Březové nad Svitavou (11:43) s pokračováním do Letovic. O
víkendu pak stávající odpolední čtyřhodinovou prodlevu mezi vlaky
zaplní prodloužení Os 4784 z Březové nad Svitavou (14:22) do České
Třebové (14:57) a zpět z České Třebové (15:05) jako Os 4787 do Březové
nad Svitavou (15:43) a dále do Letovic.
Trať 261
Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče
Osvědčený provozní model vlaků, které každé 2 hodiny ve Svitavách
navazují na zde se křižující rychlíky Praha – Brno a jedou do Pusté
Kamenice (popř. Borové u Poličky) a zpět, zůstává zachován. K menším
změnám dochází v neděli odpoledne, kdy jsou omezeny některé vlaky mezi
Borovou u Poličky a Poličkou, resp. Svitavami. Návaznosti na rychlíky
ve Svitavách zůstávají zachovány.
Trať 270 Česká
Třebová – Rudoltice v Čechách – Lanškroun/Zábřeh na Moravě
Osvědčený koncept dopravy na této trati spočívající ve střídání
přímých vlaků z České Třebové do Lanškrouna nebo do Zábřehu na Moravě
(s možností přestupu na Lanškroun v Rudolticích v Čechách) a opačně,
popř. ve společném vedení dvou motorových vozů v úseku Česká Třebová –
Rudoltice v Čechách a opačně u vytížených spojů, zůstává zachován i
v příštím jízdním řádu. Kromě drobných časových posunů z důvodu
zajištění návazností v České Třebové nedochází k žádným zásadním
změnám.
Obnova
vozového parku Českých drah v Pardubickém kraji
Motorové vozy řady 810 v Pardubickém kraji budou vybaveny připojením
k internetu přes Wi-Fi a zásuvkami, postupně se začnou s tímto
vybavením objevovat i motorové jednotky řady 814. Na osobní vlaky
linky Kolín – Česká Třebová budou postupně v průběhu roku nasazovány
modernizované vozy Bdmtee a řídící vozy Bfhpvee s nainstalovanými
zdvižnými plošinami pro handicapované cestující.
|