Několik otázek pro violoncellistku Kristinu Vocetkovou a houslistu Matouše Pěrušku před únorovým koncertem KPH Česká Třebová


Pocházíte z Prahy, nyní studujete v Budapešti. Jak se Vám tam líbí?
K. V. Myslím, že poznat jinou kulturu a vidět, jak to jinde funguje nejen v hudebním světě, je vždy obohacující. Budapešť byla láska na první pohled, která se mě zatím nepustila.
Příchodem na Liszt Ferenc Academy of Music jste musela změnit techniku své hry. Byl to velký problém?
K. V. Příchodem do Budapešti především započala fáze mého dospívání, a to nejenom muzikantského. Bývala jsem velmi tvrdohlavá, což mi v menší míře zůstalo, a proto se mnou nebylo lehké pořízení. Můj současný profesor Onczay Csaba mi naštěstí nedal na výběr a díky němu jsem začala vnímat hudbu, sebe i svou techniku v novém světle. Samozřejmě se ale neustále vyvíjím, a i když mě zneklidňuje, že každý den objevuji aspekty své techniky, na nichž muhu pracovat, ještě víc by mě zneklidnilo, kdyby tomu tak nebylo. S přibývajícím věkem si více užívám vzdělávací proces a méně se bojím změny.
Vidíte rozdíl ve vnímání a v propagaci klasické hudby v Čechách a v Maďarsku?
K. V. Klasická hudba je z mého pohledu v Maďarsku populárnější než v Čechách. Na Akademii máme jeden z nejkrásnějších koncertních sálů v Budapešti a v něm prakticky každý den probíhají koncerty, na které dennodenně chodí stovky lidí. S tím ale samozřejmě souvisí větší mediální propagace klasické hudby – jako u nás v Čechách probíhají v televizi soutěže typu SuperStar nebo Česko Slovensko má talent, Maďaři mají v televizi obdobnou soutěž, ale pro talenty klasické hudby. A těší se obrovské sledovanosti. Na druhou stranu se veškeré umění koncentruje téměř výhradně ve větších městech. Nic podobného Kruhu přátel hudby v Maďarsku nemají.
Prezentujete se často jako komorní hráčka. Máte oblíbený nástroj či nástroje, případně spoluhráče, se kterými koncertujete?
K. V. Komorní hudba je mé nejmilejší „odvětví“. Už spoustu let hraji v nejrůznějších komorních uskupeních s houslistou Matoušem Pěruškou a to je pro mě vrchol komorní spolupráce. Za roky společného hraní cítím naprostou symbiózu a vím, že ať se stane cokoliv spontánního, tak na sebe bez problémů zareagujeme. Momentálně jsme k sobě našli perfektního klavíristu a kamaráda Jana Vojtka, se kterým jsme založili trio, což je asi moje nejoblíbenější varianta komorního souboru. Zároveň velmi ráda spolupracuji s kolegy na festivalech v Čechách i v zahraničí, kde sice nemůžeme jít kvůli časově limitované přípravě do hloubky, ale spolupracovat s jinými hudebníky je jako závan čerstvého vzduchu. Často to pak vnese nový směr do mé každodenní přípravy.
Zaregistroval jsem Vás jako účastnici „Interpretačních kurzů“ v Litomyšli. Jak se Vám líbí v rodišti Bedřicha Smetany?
K. V. Interpretační kurzy v Litomyšli jsou moje srdeční záležitost! Nejen kvůli perfektní organizaci ze strany rodiny Štrausových, ale také kvůli krásnému prostředí Litomyšle a skupině přátel, co se tam vždy sejde.
Z dřívějška o Vás vím, že nemilujete skladby od Paganiniho. Mění se časem Váš vztah k nim?
M. P. Můj vztah ke skladbám Paganiniho se nijak nezměnil a ani nezmění. Takovéto skladby beru jako „nutné zlo“. Je pravda, že se při nich člověk naučí většinu houslové techniky, někdy i takové, kterou ani nemá kde využít, nicméně tyto skladby z člověka muzikanta neudělají.
Co si představujete pod pojmem „prskavka“?
M. P. „Prskavka“ je takový muzikantský pojem o skladbě vysoce virtuosního charakteru. Většinou jsou to skladby kratšího rázu s výskytem rychlých pasáží, spoustou dvojhmatů až čtyřhmatů a dalších technik.  Velice často se hrávají na konci recitálů, případně jako přídavky (má-li na to interpret ještě sílu), neboť takříkajíc zvednou publikum ze sedaček. Zažil jsem už ale i koncert, který byl složen pouze z „prskavek“. To pak člověk jen sedí s otevřenou pusou. A pak jde domů a nechápe, co se vlastně stalo.
Vaším snem bylo stát se koncertním mistrem. Jak jste v jeho naplnění daleko?
M. P. Stát se koncertním mistrem je stále mým velkým snem, ale pravdou je, že momentálně se víc soustřeďuji na trio a cvičím prakticky jen nový triový repertoár. Nicméně stále sleduji stránky s vypsanými konkurzy, není jich málo a já nejsem až zas tolik vybíravý. Bohužel se poslední dobou stalo zvykem, že se konkurz kryje s nějakým nasmlouvaným projektem. Každopádně je to stále velmi aktuální téma.
Jak jsem se přesvědčil, celá Vaše rodina miluje fotbal. Jak se Vám po podzimu dívá na ligovou tabulku?
M. P. Tak je nutno podotknout, že každý z rodiny na ni hledí trošku jinak. Taťka napjatě sleduje zápasy Opavy, která mu na podzim dělala spíš víc starostí než radosti. Přeci jen ta sezóna po postupu do 1. ligy byla fotbalově „koukatelnější“. Brácha Jenda má neutrální postoj, jakožto reportér ČT to vidí objektivněji než např. David, který má „permici“ na Spartu a zatím ho nic neodradilo. I když chodí domů ze zápasů většinou hodně naštvaný (slušně řečeno). Mamka fandí Slavii. Sice fotbal vůbec nesleduje, ale v životě vždycky fandí těm „slabším“. Nejdříve to její nadšení vzniklo podle mého mínění proto, aby mohla Davida trošku zlobit. Tato sranda pak přerostla v to, že jsme jí museli koupit šálu Slavie. Já jsem fotbalu na podzim moc nestihl, byl jsem snad jen na jednom zápase, ale myslím, že tabulka není vůbec překvapující. Jen mě mrzí, že Slavia na jaře už nebude pokračovat v Evropské lize.
Raději zpátky k hudbě. Na co byste pozval naše posluchače a chtěl byste něco vzkázat českotřebovskému publiku?
M. P. Myslím, že každý, kdo 11. února přijde na koncert, nebude litovat. Určitě můžete očekávat příjemnou, až domáckou atmosféru. Na program jsme zařadili sice i moderní skladbu, ale není se čeho bát. A my se už těšíme, až se se všemi v krásném českotřebovském sálu sejdeme.
Děkuji za rozhovor.                                                                                    Jaroslav Plocek
 

Koncert violoncellistky Kristiny Vocetkové a houslisty Matouše Pěrušky
se uskuteční v úterý 11. 2. 2020 od 19:00 hodin v českotřebovské Malé scéně

DUO BOHÉMO


Kristina Vocetková (*1993) a Matouš Pěruška (*1992) vytvořili duo v roce 2012 během svého studia na Pražské konzervatoři. Momentálně studují komorní hudbu v postgraduálním programu na Liszt Ferenc Academy of Music v Budapešti pod vedením prof. Mezö Pétera, Vocetková je zde také žákyní prof. Onczaye Csaby.
Roku 2015 získali v Rakousku cenu Zoltána Kodályho a stali se absolutními vítězi soutěže komorních souborů Karel Ditters z Dittersdorfu a hudební klasicismus ve Vidnavě. V roce 2016 obdrželi cenu Bohuslava Martinů a v Itálii zvítězili v soutěži Concorso Musicale città di Filadelfia „Paolo Serrao“. Roku 2017 jim byla udělena cena za nejlepší provedení skladby soudobého českého autora a také cena Ignaze Pleyela. V roce 2018 vystoupili na festivalu EuroArt, na Hudebním festivalu Antonína Dvořáka nebo v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Kutná Hora. V roce 2019 koncertovali v Rakousku, např. v rámci ISA festivalu. Téhož roku se stali vítězi Soutěže Nadace Bohuslava Martinů, obdrželi cenu za nejlepší provedení skladby Bohuslava Martinů a cenu pro nejlepšího účastníka v kategorii „komorní soubory bez klavíru“.
Pravidelně jsou zváni ke spolupráci do větších komorních uskupení. V minulosti koncertovali s osobnostmi jako Miklós Perényi, Markus Schirmer, Magda Amara, Hagai Shaham, Gilad Karni nebo Jiří Bárta.
Oba se doma i v zahraničí velmi úspěšně účastní také soutěží sólistů: Vocetková např. v roce 2018 zvítězila v mezinárodní soutěži Antona Rubinsteina v Berlíně, Pěruška – žák prof. Leoše Čepického na pražské HAMU – se kupř. roku 2014 stal vítězem mezinárodní soutěže ve Veroně.