Proces výroby
kosmetických surovin a produktů podléhá nejen přísnému dohledu
veřejnosti, ale i regulacím ze strany Evropské unie. V kosmetickém
průmyslu tak jsou už jedenáct let zcela zakázány testy na zvířatech. Na
kom se tedy kosmetika testuje? Je to jednoduché, na lidech.
Jakkoliv hrůzostrašně
spojení „testování na lidech“ zní, nejde rozhodně o žádné mučení někde
v tmavém odlehlém sklepení, kde je nebohý pacient přikurtován na
vrzajícím lehátku. Ve skutečnosti jde o zkušenost, kterou řada lidí mile
ráda podstupuje. Kupříkladu v biotechnologické firmě Contipro, která
svou kyselinou hyaluronovou zásobuje šest z deseti světových
kosmetických gigantů, se na testování aktivních látek inovativních
kosmetických přípravků stojí fronta. „Jakmile vyhlásíme studii, máme
okamžitě zaplněný kalendář. Jsme za to rádi, protože čím víc
dobrovolníků k testování máme, tím lépe,“ říká doktorka Iva
Dolečková, vedoucí vývoje kosmetických surovin ve firmě Contipro.
Spokojenost
s procesem testování vyjadřují i dobrovolníci, kteří tuto zkušenost
absolvovali. „Díky testování jsem si mohla vyzkoušet jinak
nedostupnou kosmetiku, která je opravdu geniální. Skvěle zafungovala na
pružnost pleti, poradila si s očními vráskami, pokožku rozjasnila a
dodala mi sebevědomí. Věřím, že testovaná látka může pomoci ženám
s různými kosmetickými problémy,“ pochvaluje si Marcela Svatošová,
která se testů ve společnosti Contipro zúčastnila v loňském roce.
Než se nový
kosmetický produkt dostane na trh
Poté, co nápad na
novou kosmetickou surovinu získá reálnou podobu, která následně projde
několikanásobným laboratorním testováním a kontrolami bezpečnosti,
přichází na řadu testování reakcí na různých typech lidské pleti.
„Standardní studie probíhají v průběhu šesti týdnů, přičemž hodnoty se
měří vždy po dvou týdnech. Jednu studii děláme většinou na třiceti
lidech,“ popisuje proces doktorka Dolečková.
V laboratoři, kterou
má doktorka Dolečková na starost, se dobrovolník posadí na pohodlné
kosmetické křeslo a vedle něj jsou vědcům k dispozici nejmodernější
sondy měřící hydrataci, elasticitu, elektrické vlastnosti povrchu kůže
či stav kožní bariéry. Speciální přístroj s názvem VISIOFACE rovnoměrně
nasvítí celý obličej a vytvoří detailní snímky s vysokým rozlišením.
Celý proces neklade na dobrovolníka žádné nároky. „Celý proces měření
pleti byl velmi příjemný a nijak mě nezatěžoval,“ potvrzuje další
z dobrovolnic Renata Reslerová a prozrazuje, že za svůj čas
věnovaný na testování obdržela i zajímavou finanční odměnu. „Za jedno
sezení obdrží dobrovolník tři sta korun, přičemž platí, že jedna látka
je testována celkem čtyřikrát. To znamená, že člověk za celý proces
dostane dvanáct set korun,“ přibližuje Dolečková.
Finanční odměna ale
není to jediné, co si dobrovolníci s sebou odnesou domů. Během testování
se na polovinu tváře dobrovolníka nanáší přípravek s aktivní látkou, na
druhou polovinu pak placebo. „Po skončení studie od nás dobrovolníci
odcházejí s novými poznatky o své pleti a se vzorkem přípravku, kterým
si mohou dorovnat účinky látky i na polovině tváře, která byla předtím
ošetřena pouze placebem,“ uzavírá s úsměvem doktorka Dolečková.
Česká společnost Contipro, a. s., se sídlem v Dolní
Dobrouči, si
za 30 let svého působení na trhu vybudovala pozici jednoho z klíčových
hráčů globální produkce kyseliny
hyaluronové. Výsledky vlastního vývoje
a výroby exportuje do více než 70 zemí světa a neustále pracuje na
inovacích, které posouvají světový biotechnologický průmysl.
|