Ohlédnutí za "žehličkami" v České Třebové                      

14.2.2020 8:00 Pavel Stejskal uvádí na webu vlaky.net :

Ohlédnutí za „žehličkami“ v České Třebové

Dne 1.2.2020 byl na seřaďovacím nádraží v České Třebové ukončen provoz elektrických lokomotiv, kterým se podle neotřelého vzhledu přezdívá „žehličky“. Počátkem sedmdesátých let minulého století vyvinuli konstruktéři ve Škodě Plzeň pro Československé státní dráhy čtyřnápravové elektrické lokomotivy s jedním stanovištěm strojvedoucího pod typem 33 E. Tyto lokomotivy dostaly u ČSD řadu E 458.0 a byly konstruovány hlavně na posun na svážných pahrbcích.

Škodovka pro ČSD vyrobila celkem 52 těchto lokomotiv v letech 1971 – 1973. V letech 1981 a 1982 pak pod továrním označením Škoda 78 E byla dodána další série shodných lokomotiv, vybavených tyristorovou regulací výkonu o celkovém počtu strojů. Tyto lokomotivy dostaly řadu E 458.1. V roce 1988 došlo ke změně označení lokomotiv ČSD a lokomotivy E 458.0 dostaly novou řadu 110, E 458.1 pak řadu 111. Lokomotivní depo (LD) Česká Třebová dostalo první „žehličky“ v roce 1972, kdy z výroby byly koncem listopadu dodány lokomotivy E 458.0007 a 008. V prosinci téhož roku byly do LD Česká Třebová přiděleny rovněž z výroby další lokomotivy, a to E 458.0020 a 021. Všechny čtyři stroje zde absolvovaly technicko-bezpečnostní zkoušky (TBZ) a byly nasazeny na zálohy českotřebovského seřaďovacího nádraží. Během roku 1973 přibyly do LD Česká Třebová lokomotivy E 458.0003 a 004 z LD Praha střed a E 458.0051 a 052 ze Škody Plzeň.          

První „žehličky“ byly dodány do LD Česká Třebová takto:

stroj

v evidenci LD od

TBZ vykonána dne

E 458.0007

24.11.1972

15.12.1972

E 458.0008

27.11.1972

11.12.1972

E 458.0020

11.12.1972

28.12.1972

E 458.0021

13.12.1972

28.12.1972

E 458.0051

30.01.1973

16.02.1973

E 458.0052

30.01.1973

16.02.1973

Na dodání prvních lokomotiv E 458.0 zavzpomínal po letech strojvedoucí Miloslav Bednář, který první ze „žehliček“ přepravoval ze Škody Plzeň do LD Česká Třebová: V listopadu 1972 se najednou začalo šuškat, že dostaneme nějaké lokomotivy, nikdo nic pořádně nevěděl, jaké budou, kolik a na co budou určeny. 27.11. v den výplaty zálohy na mzdu jsem jel nákladní vlak relace Běchovice a v Pardubicích při pobytu jsem zavolán k telefonu a Jarda Hrma (náměstek) mě požádal abych po příjezdu do Běchovic odstavil loko a jel Rg do Plzně, kde druhý den převezmu ty „nové lokomotivy“ o kterých nikdo nic nevěděl a dopravím je na vlaku do České.Třebové. Dojel za mnou kolega, přivezl mi „prošíváky“ a peníze a večer jsme byli v Plzni. Ráno do fabriky, kam nás samozřejmě nechtěli pustit, potom vyřízení formalit ke vstupu a převzetí dvou loko E 458 007 + 008. Takže to byly první 2 kousky ve Třebové, později tam byl Milan Štancl pro další dvě, čísla nevím (E 458.0020 a 021 – pozn.autora), a nakonec jsem já s M. Arnoldem dovezli poslední dvě E 458 051 + 052.

Myslím si, že to bylo pouze 6 loko přímo z fabriky. Později došly další ale v rámci redislokací z jiných dep. Po několika letech se některé začali vybavovat prvním typem vysílaček, dnes už neexistují a kabeláží pro Nymburk seř.n. Tyto loko jezdily pak pouze v Nymburce, revize se dělaly ve Třebové a při přepravě do NBK jsme vozili i nějaký lehčí vlak. Já sám jsem vezl přes Hradec a Chlumec asi 1100 t a v Chlumci jsme s rozjezdem v Novém Městě u Ch. bez problémů vyjeli na 15 ‰. Jedinou vadou těchto loko byl 1 kompresor DSK 100. Často jsme tyto loko používali na cestu do ŽOS Vrútky pro přepravu E-lok do opravy. Jednou jsem s ní vezl 2x 181 + 1x 141 + vagon s nápravami tzn. asi 400 tun včetně E 458 0 a rozjel jsem se s touto zátěží na hradle Ústí u Vsetína na 14 ‰. Později začaly redislokace E 458 0-lek jinam s příchodem E 458 1. Mezi vzpomínkami a záznamy v Provozní knize LD Česká Třebová najdeme rozpor v datech. Ten vznikl tím, že vedoucí provozu, který vedl tuto knihu, zapisoval údaje o změnách ve stavu lokomotiv podle došlých telegramů a další korespondence z Ministerstva dopravy a papírově se tak údaje rozcházely v řádu několika dnů.

Pokračování zajímavého článku najdete ZDE (na webu vlaky.net):