-
AD: Nechybí
v Javorce?
-
Nedá
mi to, abych nereagovala na článek ,,Nechybí v Javorce ?“
- Ze ,,staré“ Javorky zmizelo asi víc krásných věcí ( hlava lva nebo
satyra ? ze které tekla voda,…), které jsme měli rádi. Bohužel. Asi se
zničily, nebo krášlí jiné zahrady…
- Květinová výsadba téměř nulová, a ještě než vykvetou kopretiny na
louce, tak se rychle poseká, abychom se místo na rozkvetlý park
koukali na vyprahlou plochu…. Zmizel také dětský kolotoč, prolézačky,
houpačky pro dvě děti, pískoviště,… asi bylo vše nebezpečné? Vše bylo
nahrazeno jednou skluzavkou, a jednou houpačkou bez opěradla pro větší
děti. Okolo je několik cvičících strojů pro dospělé, chodím s vnoučaty
12 let pravidelně do Javorky, a ještě jsem tam neviděla jediného
dospělého člověka cvičit. Zato malé děti to láká , takže jen lítáte
za dítětem, aby se nezranilo :o)
- Co kdyby v Javorce přibylo něco nového pro děti, třeba ještě jedna
dvě houpačky, nějaká prolézačka,…
- Pokud chceme s vnučkou ,,na houpačky“ na delší čas než na hodinu,
tak , bohužel, jedeme do Ústí nad Orlicí, nebo do Litomyšle. Škoda.
Mirka Valentinová
-
-
Pro zvýšení
bezpečnosti chodců na přechodech v Litomyšlské ulici
-
- Na přechodech v rekonstruované části
litomyšlské ulice bylo připraveno nové červené značení oblasti
před přechody pro chodce u Billy a také u Besedy. Zdá se
mi to užitečná věc, proto "palec nahoru".
-
-
Mimořádná opatření v oblasti veřejné dopravy Pardubického kraje
-
Vážení občané, na této webové stránce naleznete aktuální opatření,
která budou nebo již jsou zavedena v autobusové a železniční dopravě
objednávané Pardubickým krajem. K těmto krokům přistoupil Pardubický
kraj na základě Mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ze
dne 10.3.2020. S
platností od 1.5.2020 bude obnoven prázdninový provoz veřejné
linkové autobusové dopravy, která je objednávána Pardubickým krajem
a je zahrnuta do systému IDS IREDO (vč. víkendové dopravy). Rozsah
autobusové dopravy se vrátí na úroveň platnou k 13.3.2020, kdy byl
tento režim zaveden. Přehled jízdních řádů platných od 1.5.2020 je
níže uveden. S platností od 1.5.2020 bude plně obnoven provoz veřejné
drážní osobní dopravy, která je objednávána Pardubickým krajem. V
návaznosti na omezení jiných krajů, zůstávají v platnosti omezení
jízdy u vybraných vlaků. Seznam těchto vlaků naleznete v níže uvedené
tabulce. Dokumenty :
-
Informační leták o omezení autobusové dopravy (258
KB)
-
Přehled omezení železniční dopravy od 1.5.2020 (378
KB)
-
Přehled jízdních řádů autobusové dopravy platných od 1.5.2020 (1
MB)
-
Stavba
centrálního příjmu v Orlickoústecké nemocnici
-
První
etapa by měla skončit na konci května s plynulou návazností etapy
druhé. Ta spočívá v samotném vybudování centrálního pavilonu. Jeho
dokončení je v tuto chvíli plánováno na Vánoce 2021.
-
„Po
krátkém přerušení prací z důvodu nutnosti vyřešit prosakování
podzemní vody a řešení jiného založení stavby již od počátku dubna
finišujeme s první etapou, která končí vyhloubením stavební jámy
připravené pro zahájení samotné stavby. K tomu by mělo dle
harmonogramu dojít 25. května. Pokud vše dobře půjde, mohl by být
centrální příjem příjemným vánočním dárkem v příštím roce,“ uvedl
hejtman Martin Netolický po pravidelném jednání projektových týmů.
„Stavba centrálního příjmu patří mezi zvláště sledované stavby a ani
současná koronavirová pandemie na tom nic nezmění. I nadále platí,
že investiční činnost kraje se nebude omezovat, a to ani včetně
různých dílčích oprav našich zařízení. I tímto krokem chceme pomoci
našemu hospodářství,“ doplnil hejtman Netolický.
- Součástí dokončované
první etapy je výstavba energobloku, nové rozvody a přípojky
inženýrských sítí, ale také řada terénních či sadových úprav a
demolice objektu patologie. Obzvláště některé práce byly v rámci
zachování provozu nemocnice složité. „Především přepojení sítí
elektrické energie nebylo úplně jednoduché, jelikož se jednalo o pět
přepojovacích míst a 39 kabelů, a to za plného chodu nemocnice bez
jakéhokoliv, byť dílčího omezení. Taktéž se bez komplikací podařilo
přepojit medicinální plyny z nových zdrojů. V této pro zdravotníky
náročné době bylo opravdu důležité, aby žádné výpadky dodávek
energií nenastaly. Zásadní zprávou pro Orlickoústeckou nemocnici je
pak nyní plynulý přechod do hlavní etapy výstavby, tedy jasné
potvrzení, že investice zvláště do zdravotnictví v našem kraji
pokračují,” uvedl radní pro oblast zdravotnictví Ladislav Valtr.
- Podle Romana Línka,
náměstka pro oblast investic, majetku a kultury bylo v posledních
měsících nutné vyřešit jiné založení stavby právě v souvislosti
s podzemními vodami. „Technické řešení spočívá ve vybudování těsnící
stěny, která bude sloužit jako nepropustná pažící clona oddělující
stěnu výkopu a stavbu. Vedle toho jsme museli získat povolení k
nakládání se spodními vodami a jejich čerpání a také řešit opatření
spojená monitoringem hladiny spodních vod,” uvedl Roman Línek.
- Ovnovení výběru parkovného
-
-
Také sociální pracovníci jsou
klíčovými osobami v době pandemie
-
Nouzový stav spojený s onemocněním COVID–19 ovlivnil nejen
činnosti poskytovatelů sociálních služeb, ale i činnosti sociálních
pracovníků obcí. Tito pracovníci zajišťují nadále pomoc osobám
v nepříznivé sociální situaci. Jsou v kontaktu s osobami, které nemají
přístup na internet a mají značně omezené možnosti komunikace
s úřady či přístup k informacím, předávají informace seniorům, rodinám
s dětmi, které nemají k dispozici moderní technologie, lidem bez
domova a dalším ohroženým osobám.
- „Oceňuji velké nasazení sociálních
pracovníků obcí, kteří v těchto náročných dnech odvádějí záslužnou
práci pro všechny potřebné,“ uvedl Pavel Šotola, radní
Pardubického kraje. Osobám v nouzi a potřebným jsou sociální
pracovníci obcí k dispozici na telefonu, často také na speciálních
linkách pomoci, které obce zřídily k poskytnutí poradenství či krizové
pomoci.
- V mnoha případech jsou zapojeni do dalších
činností souvisejících s mimořádnou situací. V terénu roznášejí
letáky, informační kartičky, roušky, dezinfekce, podílejí se přímo či
ve spolupráci s dalšími aktéry na zajištění nákupů, obědů, vyzvedávání
léků pro seniory, osoby osamělé či se zdravotním postižením.
Ve spolupráci s krizovými štáby obcí se podílejí na zajištění
možností krizového ubytování a péče pro osoby bez přístřeší, kterým
byla, popř. bude nařízena karanténa.
- „Možná si až teď mnozí lidé uvědomili,
jak klíčovými osobami jsou všichni, kteří pracují v sociální oblasti.
Někteří zabezpečují chod pobytových zařízení tak, aby se do nich
nedostala nákaza, a jiní s různými omezeními zajišťují i terénní
sociální služby a pomoc. Koronavirus nezmenšil potřeby starých,
nemocných, hendikepovaných a dalších potřebných lidí. Proto bych rád
připomenul, že zaměstnancům v sociálních službách, sociálním
pracovníkům, dobrovolníkům a filantropům můžeme poděkovat také
prostřednictvím každoroční ceny Duhové křídlo, kterou vyhlašuje
Pardubický kraj a Národní rada osob se zdravotním postižením. Až do
konce května můžete zasílat vaše nominace na formuláři, který najdete
na stránce www.duhovekridlo.cz,“
dodal Pavel Šotola.
- Na ocenění Duhové křídlo
veřejnost nominuje organizace a osoby v kategoriích poskytovatel
sociálních služeb, profesionál a také dobrovolník
nebo filantrop. Organizátoři
navíc předají Cenu Michala Hašta za celoživotní práci ve prospěch osob
se zdravotním postižením. Uzávěrka návrhů na nominace končí 31. května
2020. Ocenění všech kategorií budou vyhlášeni na slavnostním
předáváním cen dne 30. září 2020 od 15 hodin v Multifunkčním centru
Fabrika ve Svitavách.
-
-
Nová služba Pardubického
kraje pomůže v době koronaviru špatně slyšícím
-
Osoby se sluchovým postižením
a senioři mohou nově využít online přepis rozhovoru mezi institucí a
volajícím, a to prostřednictvím odkazu na webových stránkách
Pardubického kraje. Odkaz najdou v rubrice Kontakty na webu
pardubickykraj.cz.
-
Pardubický kraj v polovině dubna 2020 spustil službu, která usnadní
telefonickou komunikaci osobám s postižením sluchu, nedoslýchavým,
seniorům a případně cizincům, kteří preferují psanou formu projevu.
Tato služba je poskytována zcela zdarma.
- „Tuto
službu nám na dobu krizového stavu nabídl zdarma sociální podnik
Transkript online. Jsem rád, že se díky tomu v této náročné
době mohou i neslyšící nebo hůře slyšící lidé domluvit s podporou
online přepisu rozhovoru. Je to další ze služeb Krajského úřadu
Pardubického kraje pro lidi s hendikepem,“ uvedl Pavel Šotola,
radní Pardubického kraje pro sociální péči a neziskový sektor. Smlouva
na poskytování těchto služeb je nyní podepsána do konce července.
-
„Osoby se sluchovým postižením nechtějí používat redukovanou,
zjednodušenou řeč. Chtějí skutečně vidět doslovně, co jim druhá strana
při hovoru říká. Velmi početnou skupinou, která efektivně využije tuto
službu, jsou také senioři, kteří mnohdy mívají věkem získanou
nedoslýchavost a tuto službu využijí také cizinci, kteří mají
částečnou znalost češtiny," uvedl Zdeněk Bumbálek, zakladatel
společnosti Transkript Online s.r.o.
-
Vyvolání služby je velmi jednoduché: na
webu
https://www.pardubickykraj.cz/kontakty
klient vyhledá odkaz infolinky s logem pro online přepis, který je
umístěn na uvedeném webu poblíž telefonního čísla. Po jeho rozkliknutí
napíše do políčka své telefonní číslo a potvrdí tlačítko „Zavolejte
mi“. Po přijmutí příchozího hovoru vyčká na písemný pokyn
přepisovatele, že může začít mluvit, který se mu zobrazí v okně pro
přepis. Poté, co se přepisovatel spojí s operátorem úřadu, sdělí mu,
že volá klient, který bude využívat službu přepisu řeči, proto může z
důvodu čtení textu docházet k nepatrnému zpoždění v jeho reakcích.
Samotný rozhovor mezi klientem a úřadem již probíhá zcela standardně,
přepis řeči jednotlivých pracovníků úřadu sleduje klient po celou
dobu hovoru na webové stránce.
- Služba
je k dispozici v pondělí a středu od 9 – 17 hodin; v úterý, čtvrtek a
pátek do 9 – 14:30 hodin.
-
Snadnější komunikaci prostřednictvím infolinek s podporou online
přepisu najdou osoby se sluchovým postižením dále také na infolince
Státního zdravotního ústavu, Krajské hygienické stanice Pardubického
kraje a na infolinkách zdravotních pojišťoven.
-
„Pardubický kraj má kromě toho také takzvanou Tichou linku, kde se lze
předem dohodnout na určitou hodinu s tlumočníkem do znakového jazyka
při úředním jednání,“ dodává radní Pavel Šotola.
-
-
Změny v
centrální elektronické prezentaci veřejných zakázek
-
Každý dodavatel bude mít nově pouze jeden účet, prostřednictvím kterého
bude v nástrojích napojených na Centrální databázi dodavatelů (CDD)
portálu FEN.cz realizovat vybrané elektronické úkony, které jsou
podmíněny přihlášením a identifikací dodavatele. K uvedenému datu bude
na e-mailovou adresu (adresy) všech dotčených uživatelů zaslána
informace o novém uživatelském účtu (nové uživatelské jméno, vazba na
původní účty v konkrétních nástrojích)
a odkaz ke zvolení
nového hesla, případně jiné instrukce. Přihlašování do jednotlivých
elektronických nástrojů bude následně probíhat primárně jen s využitím
tohoto uživatelského jména a hesla prostřednictvím centrálního
přihlášení.
Většina nástrojů E-ZAK jsou již napojeni na FEN CDD, přehled naleznete
ZDE.
- Dodavatelské účty budou nově smluvně
spravovány prostřednictvím Centrální databáze dodavatelů (CDD) portálu
FEN.cz. Provozovatelem CDD je společnost Spojené nástroje elektronické,
s.r.o., IČO: 07028563, která byla založena nejvýznamnějšími
provozovateli elektronických nástrojů pro zadávání veřejných zakázek za
účelem realizace průřezových aktivit v daném oboru. Popis zásad
fungování CDD, včetně způsobu zajištění informační bezpečnosti a ochrany
osobních údajů, je předmětem Provozního řádu CDD.
-
Od data 04. 05. 2020 14:00
dojde ke sjednocení databáze účtů registrovaných dodavatelů v E-ZAK
Pardubického kraje (https://zakazky.pardubickykraj.cz)
do Centrální databáze
dodavatelů portálu FEN.cz.
Prosím POZOR - znamená to, že od tohoto data musíte mít pro
poslání nabídky/zprávy/žádosti o účast ověřenou identitu organizace.
Zaregistrujete-li se přímo na portále FEN a provedete v něm i ověření
identity, poté se na připojené E-ZAKy stačí přihlásit přes tlačítko
"Centrální přihlášení dodavatel", účty se vám spárují a identita se vám
automaticky přenese na tento E-ZAK.
V případě ještě NEnapojených E-ZAKů (poznáte podle tlačítka FEN CDD
přihlášení) se nadále bude objevovat informace o plánované nutnosti
ověřit identitu - Máte-li ověřenou identitu v Centrální databázi
dodavatelů FEN, bude Vám po napojení automaticky přenesena a tím tedy
odpadá nutnost ověření identity na každém E-ZAKu zvlášť.
- V následujících týdnech pak budou postupně
připojeny účty registrovaných dodavatelů z dalších portálů E-ZAK a
později z Portálu pro vhodné uveřejnění. Hlavní výhodou, kterou
sjednocení přinese, je vznik největší databáze registrovaných dodavatelů
veřejných zakázek v České republice. Zadavatelé tak získají daleko větší
šanci na obdržení nabídky a dodavatelé se nebudou muset registrovat do
každého elektronického nástroje zvlášť. Věříme, že tento krok pomůže
k vyšší efektivitě elektronického zadávání veřejných zakázek a ke
spokojenosti všech zapojených stran.
-
-
Podány
pozměňovací návrhy k novému zákonu o odpadech
-
Sdružení místních samospráv ČR s podporou Spolku pro obnovu venkova ČR
dnes iniciovalo podání pozměňovacích návrhů k vládnímu návrhu nového
zákona o odpadech.
Pozměňovací návrhy se dotýkají tří oblastí - výše skládkovacího
poplatku, tzv. třídící slevy a dále parametru výhřevnosti. Pozměňovací
návrhy uplatnila poslankyně Jana Krutáková, členka Výboru pro životní
prostředí PSP ČR.
-
SMS ČR a SPOV ČR již dříve upozornily, že návrh tří nových zákonů
odpadového hospodářství a tzv. změnového zákona
bude mít na obce významný, zejména finanční dopad
a navrhují úpravy stávajících legislativních návrhů. „Naším
cílem je co nejvyužívanější recyklace odpadu na místo jeho likvidace na
skládkách či ve spalovnách. Tato změna však musí být postupná, jinak
bude mít výrazně negativní dopad na rozpočty obcí a měst, což by vedlo
k velkému zdražení svozu odpadů občanům. Proto předkládáme několik
úprav, které by tomu měly zabránit. Navrhujeme
snížení skládkovacího poplatku namísto finální výše 1850 Kč za tunu na
částku 1200 Kč za tunu. Stejně tak požadujeme úpravu výše třídící slevy,
aby byla odstupňována pro dosažené výše třídění a byla pro obce
motivační a nikoli demotivační, jak je současný návrh. Takto
racionálněji nastavené částky splní cíl lépe než skokové zdražení,"
uvádí
Veronika Vrecionová, předsedkyně SPOV ČR a předsedkyně
pracovní skupiny pro Životní prostředí a zemědělství SMS ČR.
-
Předseda SMS ČR
Stanislav Polčák upozorňuje, že obě dvě organizace
přitom souhlasí se zákazem skládkování recyklovatelných a biologicky
rozložitelných odpadů k roku 2030. „Přestože
evropská úprava není takto přísná, přiklonili jsme se k vládnímu návrhu
s drobnou úpravou parametru výhřevnosti. Ovšem žádáme, aby stát skutečně
podpořil recyklaci například daňovým zvýhodněním druhotných surovin,
změnou zákona o zadávání veřejných zakázek či jinými podpůrnými
opatřeními,“ uvádí Stanislav Polčák.
-
Pozměňovací návrhy podpořila poslankyně
Jana Krutáková (STAN), která je dnes z pozice členky
uplatnila ve Výboru pro životní prostředí PSP ČR. „Pokládám
za důležité vládní návrhy dopilovat pozměňovacími návrhy, na nichž se
dohodly dvě organizace zastupující obce.
Ekonomické dopady předložených legislativ budou totiž výrazné, a to nad
rámec evropských požadavků, což i vzhledem k současné pandemii bychom
měli v legislativním procesu zevrubně zvážit,“
dodává závěrem poslankyně
Jana Krutáková.
-
Nouzový stav
platí do 17. května. Kdy se co otevře?
-
Poslanci schválili
prodloužení nouzového stavu do 17. května. Minimálně do tohoto data
tak dosud platné zákazy a omezení spjatá s
koronavirovou
nákazou. Harmonogram plánovaného uvolňování přijatých opatření
najdete níže.
-
Upozorňujeme, že může ještě
dojít k dílčím změnám v závislosti na aktuální situaci týkající se
nákazy covid-19.
-
PLATNÉ A AKTUÁLNÍ DOKUMENTY VLÁDY K UVOLŇOVÁNÍ OPATŘENÍ NAJDETE ZDE
-
Vláda také od pátku 24.
dubna zrušila zákaz volného pohybu osob. Lidé se budou moci
pohybovat ve skupinkách po deseti, a ne maximálně po dvou, jako
platilo dosud. Cesty do zahraničí jsou možné i na dovolenou. Je ale
nutné mít negativní test na
koronavirus,
nebo jít na 14 dní do karantény. Více aktuálních informací
najdete na
www.vlada.cz
-
-
Fotografie
pro pamětníky:
A dnešní pohled v roce 2020, ale z menší výšky
|