- Stávající nouzový stav a opatření přijatá
vládou se dotýkají nejen středních škol, ale také dalších organizací,
které kraj zřizuje. Jak funguje výuka na dálku, nebo co bude
s maturitami, jsme se zeptali radního pro oblast školství Bohumila
Bernáška.
-
-
Pane
radní, hovoří se o návratu studentů do školních lavic v polovině května.
Řeší se také maturity. Jak v tuto chvíli vnímáte přípravu studentů na
závěrečné zkoušky?
- Příprava probíhá on-line a jednotlivé školy hledají cestu ke svým
žákům. V tuto chvíli nelze říci, že by existovala nějaká univerzální
metoda. Velmi záleží také na svědomitosti jednotlivých studentů, protože
se hlavně jedná o jejich budoucnost. My se snažíme pomoci například na
školském portálu, kde si školy mohou vyměňovat své zkušenosti s on-line
výukou a kde se objevují nabídky výukových a jiných programů. Co se týká
termínů konání maturitních zkoušek a závěrečných zkoušek pro tříleté a
dvouleté učební obory, je to zcela na rozhodnutí centrálních orgánů. Za
sebe můžu prohlásit, že udělám vše proto, aby maturity měly klidný a
důstojný průběh, ať už jejich podoba bude jakákoliv. Já jsem v minulosti
žákům mnohokrát říkal, že maturita je zkouška dospělosti, ale v minulých
týdnech jsme museli svým způsobem dospět všichni. Jsem přesvědčený, že
maturita i závěrečná zkouška z roku 2020 budou plnohodnotné a od
absolventů to bude heroický čin.
-
- Hovořil jste o výměně
zkušeností s on-line výukou. Máte zpětnou vazbu od škol, zda se daří
posouvat dále ve studiu v nematuritních ročnících nebo se spíše opakuje
předešlá látka?
- Naprostá většina škola se samozřejmě snaží zvládnout nové učivo, i
když tempo výuky je v některých předmětech pomalejší, než by tomu bylo
při klasické výuce ve škole. Dobře propracovaný systém distanční výuky
má například Gymnázium Polička, kde výuka probíhá podle provizorního
rozvrhu hodin pomocí programu od společnosti Microsoft. Žáci maturitních
ročníků mají rozvrh téměř shodný s běžným rozvrhem, žáci nižších ročníků
mají rozvrh o něco kratší. Výuka všech předmětů probíhá online
s výkladem pedagogů. Ředitel školy může do hodin vstupovat a sledovat
průběh výuky. Někteří pedagogové například také předtáčejí pro své žáky
videa s výkladem látky, během online hodin pak žáci s učitelem probrané
téma konzultují. Problémem je samozřejmě odborná praxe, kde výuka
v domácích podmínkách probíhat nemůže.
-
- Současnými opatřeními
jsou dotčené i oblíbené soutěže Technohrátky a Zdravohrátky. Ty se však
organizátoři snaží alespoň v omezeném režimu zachovat. Jakým způsobem to
funguje?
- Velice nás mrzí, že se neuskuteční jarní série Technohrátek, které
jsou velmi populární mezi žáky základních škol a střední školy na nich
budují svou image. Náhradou, kterou jsme připravili je soutěž „Řemeslo
doma“. Žáci základních a středních škol, kteří jsou manuálně zruční,
mohou vytvořit nějaké dílo a fotografii poslat na školský portál. Na
základě fotografií bude komise hodnotit nejzdařilejší výrobek. Nápadům
se meze rozhodně nekladou. Už teď jsou k vidění masky mystických tvorů,
pečení velikonoční beránci, dům z papíru, ale i celá řada dalších
výrobků. Fotografie výrobků zveřejňujeme a ti nejlepší se pak mohou
těšit na pěkné odměny.
-
- Kromě škol zřizuje kraj
také dětské domovy a pedagogicko-psychologické poradny. Jak tyto
instituce nyní fungují?
- Zřizujeme pět dětských domovů, ve kterých je umístěno 129 žáků.
Specifická situace spočívá v tom, že je nutné zajistit nepřetržitý
provoz. Podle pátečního vyjádření všech ředitelek je situace
stabilizovaná, žádné dítě není nemocné, někde vypomáhají učitelky
z jiných škol či studentky. Co se týká poraden, tak ty se ujaly velmi
rychle dětí, jejíchž rodiče pracují v nemocnicích v našem kraji. Byla
také vytvořena krizová linka, na které jsou pracovníci připraveni
odpovídat v naléhavých případech. Zaměstnanci poraden navíc pracují tak,
aby pokud možno nic nenarušilo zahájení dalšího školního roku, a navíc
připravují různé pracovní listy, které jsou distribuovány do škol.
-
- Všechny organizace tedy
pracují na plné obrátky?
- Přesně tak. Proto bych chtěl na závěr poděkovat všem pedagogům a
dalším pracovníkům škol a školských zařízení za jejich obětavou práci a
nasazení.
|