-
VÝSTAVA NEREALIZOVANÁ, ALE STÁLE PLÁNOVANÁ
-
Letos 23. dubna
uplynulo deset let od úmrtí jednoho z nejvýraznějších polistopadových
českých prozaiků Jana Balabána (1961 – 2010), autora velmi oceňovaného
čtenáři i kritikou, který byl určitým způsobem spjat i s Českou
Třebovou: měl zde dvakrát autorské čtení (v rámci cyklu Literáti na
trati), a hlavně byl velmi blízkým přítelem českotřebovské prozaičky
Blanky Kostřicové, se kterou se seznámil na studiích na Filozofické
fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a díky níž si naše město
oblíbil. Jan Balabán byl též několikrát připomínán na autorských čteních
této spisovatelky v českotřebovské knihovně – zazněly tu pasáže z jeho
dopisů týkající se textů Blanky Kostřicové; jeden večer (na přání
publika reprízovaný) – Pocta Janu Balabánovi – mu byl věnován celý.
-
V souvislosti
s letošním výročím se měla v dubnu v Kulturním centru uskutečnit výstava
obrazů spisovatelova bratra, akademického malíře a univerzitního
profesora malby Daniela Balabána, který namaloval několik obrazů
inspirovaných Janovým odchodem. Ty měly tvořit jádro výstavy, doplněné
obrazy s další rodinnou a duchovní tematikou. Autor připravoval i
komentovanou prohlídku vystavených obrazů.
-
Pokud se vše bude
vyvíjet příznivě, mohla by se výstava Daniela Balabána realizovat
v příštím roce – k nedožitým šedesátinám Jana Balabána.
-
Blanka Kostřicová
poskytla redakci Českotřebovského deníku svůj nekrolog Jan Balabán –
přítel a spisovatel, který psala původně pro časopis Žurnál UP, poté
bal přetištěn v odborném časopise Bohemica Olomucensia a také vysílán
v Českém rozhlase na stanici Brno. Nekrolog měl též zaznít na vernisáži
zmíněné výstavy.
-
Jan Balabán –
přítel a spisovatel
-
(29. 1. 1961 – 23. 4. 2010)
-
„Umřel člověk. A ta ptačí symfonie byla
na jeho počest.“ Zazněly v sobotu 24. 4. 2010 verše
v literárně-publicistickém magazínu Aleny Blažejovské Zelný rynk na
stanici Brno. Takřečená náhoda. Měla jsem rádio s sebou na zahradě, zpěv
ptáků se rozléhal naplno.
-
Umřel člověk. Den předtím. Na den přesně
šest let po smrti svého otce, po němž po celý ten čas smutnil: „…mám
dnes smutek… viděl jsem ho mrtvého a říkal jsem, člověk musí jít, tak to
chodí a otčenáš… Ale věřím ve společenství živých a mrtvých…“
-
Napsal Jan Balabán před dvěma lety, při
čtvrtém výročí otcovy smrti. A dále: „…zdali se ozve hlas v té hodině, o
níž nevíme, kdy přijde, ale my tam jistě nebudeme chybět…“
-
Už to, drahý příteli, víš.
-
Poprvé jsme se viděli u přijímacích
zkoušek na FF UP. Letmý pohled – a bylo to jaksi hned jasné, přátelství
na první pohled. Takové, jaké se zrodí snad jednou za tisíc let. Takové,
které nás podrželo vždy, po celých (vlastně bez několika měsíců
necelých) třicet let, co jsme se znali.
-
Výborný student – téměř jako by vše
už aspoň trochu věděl, jen pro upřesnění něco vyposlechl, a potom lehce
složil zkoušky. Diskutér, ironik a polemik u popelníků na odpočívadlech
fakultního schodiště. Kuřák startek. Nepřítel okázalosti, namyšlenosti,
snobství, kariérismu, pozérství, všeho nepravého, falešného, křivého a
pokrouceného. Nikoli moralista – tyto své postoje stvrzoval vlastním
životem, k němuž byl nesmlouvavě přísný též: jakožto student vysoké
školy v první polovině osmdesátých let minulého století byl nezbytně
alespoň formálním členem SSM, skládal zkoušky z marxismu-leninismu… A
toto pociťoval již celoživotně jako provinění: „…radikální chci být tak
leda vůči sobě a lidem své generace, kteří tvrdí, že ten hřích necítí,
že není.“
-
Ctitel Babela, Dostojevského,
americké literatury,Weinera, Máchy.
-
Kontrast probouzející se jarní přírody a
smrti.
-
Od dětství psal, na gymnáziu básně, na
fakultě převažuje próza. Posedlost psaným slovem, textem; živý, žhavý
zájem o cokoli vzniklého: Ty píšeš? Mohl bych to číst? Ne, vážně, chtěl,
potřeboval bych to číst!
-
Ve druhé půli osmdesátých let občas –
zřídka – publikuje, samizdatově, samozřejmě. Svobodymilný duch, trpící
nesvobodou vnější. Nejen svou – pocházel z rodu postiženého PTP i
komunistickou šikanou. I proto ho dostihl démon.
-
O své publikované prvotině –
povídkové knize Středověk – řekl: „Nemám rád, když je v textu
zmatek, polohy mezi snem a skutečností, tušením, poezií – a to všechno
je právě ve Středověku.“
-
Za svoji skutečnou prvotinu tak
považoval až autobiografickou prozaickou skladbu Boží lano.
Autobiografické inspirace se pak přidržel již v celém díle – jakkoli na
ni dokázal „nabalit“ příběhy mnoha postav. Často bývá označován za
autora postav solitérů, outsiderů, lidí z okraje společnosti. Sám to
vždy rozhodně odmítal – měl za to, že píše o úplně „normálních“ lidech,
a hlavně o zcela obecných, nejobecnějších otázkách. Leckdy se též mluví
o depresivním, temném ladění jeho próz. Za povšimnutí však stojí možná
nenápadný, balabánovsky neokázalý, ale přece zcela zřetelný posun
vnitřního tónu jeho knih: od deprese k naději. S přibývajícími knihami
rostoucí.
-
Vlastně ta celková bilance vůbec není
špatná. Sedm vydaných knih, text tzv. komiksu – autor však vždy mluvil o
příběhu v obrazech, spoluautorství divadelní hry, hra rozhlasová.
Desítky esejů, sloupků, fejetonů; výtvarné recenze. Některé knihy
výborných až vynikajících kvalit, jiné kvalitní méně. Každopádně vždy
nesmírně poctivé texty. Už tím hodnotné velice. Dvě děti, které miloval
a z nichž měl radost – ne zcela běžný jev u rodičů naší generace.
Spousta utrpení, ale též mnoho lásky. A nakonec milosrdná smrt ve
spánku. Vlastně nádhera. O čtyřicet let později znělo by to bez
hořkosti. Je třeba vzít to tak i teď.
-
Řekla jsem jednou, že přítele člověk
nemůže ztratit – ten, koho eventuálně ztratí, nebyl skutečným přítelem.
Jan Balabán se mnou souhlasil.
-
Ani teď jsem tě, drahý Honzo,
neztratila. I já věřím ve společenství živých i mrtvých. Jistě i nemálo
tvých čtenářů.
-
Blanka Kostřicová
|