-
Putovní výstava, která
přibližuje projekt Dopravního uzlu Pardubice je veřejnosti dostupná v
budově hlavního vlakového nádraží v Pardubicích. Můžete se tak po dobu
dvou měsíců dozvědět důležité informace o plánovaném propojení vodní,
železniční, silniční a letecké dopravy v krajském městě.
-
„Poloha
města Pardubice je výhodná pro využití všech druhů dopravy. Kromě
silniční a vlakové se zde nachází i letiště, dále bude možnost přepravy
vodní cestou, a to po druhé největší řece ČR. Čili nabízí se propojení
všech těchto oblastí v jeden fungující celek,“ sdělil náměstek hejtmana
zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. Dále doplnil,
že: „Pardubický kraj podepsal memorandum o spolupráci a realizaci
Dopravního uzlu Pardubice s Ministerstvem dopravy. Některé části
projektu byly již uskutečněny, některé budou v krátké době zahájeny.“
- Dopravní uzel Pardubice
(DUP) je projekt, který je vázán na plánovaný veřejný říční přístav v
Pardubicích. Koncepce je taková, že první etapou může být propojení
železnice, silniční dopravy a letecké. Napojení na veřejný přístav může
být až v poslední etapě. Toto řešení umožňuje napojení uvažovaného
veřejného logistického centra a průmyslové zóny přímo na dálniční
soustavu Evropy. K realizaci a propojení všech modulů dopravy bude
vynaložena nemalá částka. „Investice zahrnují okolo 20 miliard korun,
které jsou v gesci centrálně zřizovaných organizací Správy železnice,
ŘSD ČR a ŘVC. Zaplatí je stát. Zhruba 4 miliardy by nárokoval na základě
podepsaného memoranda Pardubický kraj společně s městem Pardubice na
státu,“ sdělil 1. náměstek hejtmana zodpovědný za investice Roman Línek.
- V tuto chvíli se lidé mohou
dozvědět veškeré informace o projektu Dopravní uzel Pardubice na
panelové výstavě, která je dostupná na Hlavním nádraží Pardubice, a to
až do 10. července. „Veřejnost si může zkrátit dobu čekání na vlak u
této výstavy, která je vyobrazena na dvanácti velkoplošných panelech.
Vizualizace velkolepého projektu dává jedinečnou příležitost seznámit se
zblízka s jednotlivými podprojekty,“ sdělil ředitel Správy a údržby
silnic Pk Miroslav Němec a dodal: „Dopravní uzel Pardubice se stane
unikátním, co se týká propojení módů dopravy v celé ČR, Evropě a světové
dopravní infrastruktury. Neváhejte tak navštívit vlakové nádraží v
Pardubicích a zjistit více.“
-
Tisková zpráva o nově
instalované putovní výstavě je zajímavá. Výstava ovšem ukazuje především
vizi, vzdálenou budoucnost. V ní se spojují snahy Pardubického kraje,
který vytváří stále soustředěnější těžiště v Pardubicích a samotného
statutárního města Pardubice, které se snaží za přispění všech, kteří
mohou přispět získat co nejvíce investic pro tento projekt. Proto se
vlastně také pořádá vždy v září v Pardubicích Dopravní konference.
Na samotné myšlence vybudovat "Dopravní uzel Pardubice" ovšem není nic
špatného, pokud by neměl ukrajovat z krajských prostředků určených
plošně pro celý kraj. Je zřejmé, že jde především o získání investic z
centra a to se jistě projeví pozitivně jak ve zvýšení zaměstnanosti, tak
v rostoucí atraktivitě Pardubického kraje jako celku.
-
Na druhé straně musíme ovšem
vnímat i další souvislosti ekonomické.
- Proč tedy nepoložit všem,
co propagují tento projekt, který má zaplatit podle všeho stát, tuto
otázku:
- Máme-li v České Třebové
např. 60km od Pardubic, vlastně uprostřed republiky máme funkční
železniční logistický terminál, který je snadno napojitelný na D35,
hlavní tepnu našeho státu, navíc vybudovaný z velké části soukromým
kapitálem, tak proč budovat něco další dopravní uzel vlastně velmi
blízko? Pro koho? Nebude "dopravní uzel Pardubice" (dosud se uvádělo "Multimodální
terminál Pardubice) vydupaný za každou cenu jen vyhazováním peněz ze
státního rozpočtu? Ono ani napojení na dopravu leteckou zase není
skutečně tak kapacitní. Snad pro cesty do Číny. A o budoucí vodní
dopravě je také v současnosti vůbec těžké těžké mluvit.
-
Nepřijde jedno přímé 8 km dlouhé
napojení terminálu
Metrans na dálnici D35
jen zlomek toho, co bude třeba zaplatit za přeložky, mosty a silnice v
okolí Pardubic v daleko dražší a hustěji zalidněné lokalitě? (mm)
-
|