Nové video Českotřebovského deníku: Strojvůdcovská chata otevřena
Místo akce
Cihelna 2020 bude Spanilá jízda historické vojenské techniky
Zastávka vojenské kolony bude 15. srpna také v České
Třebové na Skalce
Nejdříve svoji účast zrušila Armáda ČR,
posléze i město Králíky. Během letošního léta nemají být v Králíkách
organizovány žádné velké kulturní a společenské akce.Hlavním důvodem
epidemiologické nebezpečí, které je v rámci těchto velkých akcí pro
veřejnost vysoké, ale jistě i financování akce, když nejvýznamnější
opory projektu ustoupily Z celé Cihelny 2020 tak zůstává v plánu v
sobotu 15. srpna spanilá jízda kolony vojenských vozidel, která projede
okresem Ústí nad Orlicí. Trasa kolony a konkrétní věci související -
včetně zúčastněné techniky - jsou nyní ještě v jednání. Nicméně se
počítá, že zastávka této spanilé jízdy bude také v České Třebové.
Vzhledem k dopravní situaci ve městě nelze pro dočasné stanoviště
kolony využít prostor Starého náměstí, bylo třeba hledat jiné
stanoviště. Mohlo jím být např. náměstí Jana Pernera, tedy prostor
terminálu, kde by však byla omezena jízda autobusů a celý provoz
autobusového nádraží, které je pronajaté dopravní společnosti. Proto
je ve hře další prostor, přímo přístupný z hlavní průjezdové komunikace
a to parkoviště u zimního stadionu a haly Skalka. Akce bude
plakátována, bude zajímavá a je na co se těšit. V sobotu 15. srpna
budeme mít vlastně část vozidel účastnících se běžně akce Cihelna ke
shlédnutí také u nás v České Třebové.
Část vozidel, které se na trasu vydají, již
byla předvedena ve Vojenském muzeu v Králíkách.
Nemocných s koronavirem
v Pardubickém kraji i v našem okrese přibývá!
Podle aktuální statistiky krajské
hygienické staniceje na našem území evidováno 30 nakažených, nejvíc na
Orlickoústecku – 12.Okres Pardubice
vykazuje 8 nemocných, Chrudimsko 4 a Svitavsko 6. Hygienici už tu
nechali otestovat téměř tři tisíce lidí, 88 lidí je v současné době
v karanténě.
Vysokomýtská společnost Iveco Czech
Republic, ve které se vyrábějí autobusy, před pár dny potvrdila, že dva
její zaměstnanci měli pozitivní test, oba mají nařízenou karanténu a
jsou v izolaci. Zareagovalo i město Choceň, v němž nakažení žijí.
„V návaznosti na výskyt koronaviru v našem
městě jsme aktuální situaci projednali s Krajskou hygienickou stanicí
Pardubického kraje. Dle poskytnutých informací se jedná o lokální
ohnisko. Nemocným byla nařízena domácí karanténa a není třeba zavádět
zvláštní opatření. Doporučujeme tedy dodržovat základní hygienické
návyky a obecné pokyny,“ vyzvalo choceňskou veřejnost.
Bezpečnostní opatření však bylo přijato, a
to preventivní zákaz návštěv v Zařízení sociální péče Choceň. Snahou je
zajistit seniorům co nejvyšší bezpečí. (Zdroj: Orlický deník)
AKTUÁLNÍ SITUACE V NAŠEM
KRAJI: 36 NEMOCNÝCH
V posledních dnech jsem v
souvislosti se zpřísněním některých vládních opatření obdržel četné
dotazy na aktuální vývoj počtu nemocných v
Pardubikckém kraji. . Proto
si dovolím po pár týdnech opět uvést základní data k jednotlivým
okresům. Myslím, že pro nás všechny je důležité vědět, že v našem
kraji není situace nikterak dramatická. K páteční 14.00 hod. bylo v
Pardubickém kraji evidováno celkem 36 nemocných novým koronavirem
COVID-19.
Z toho v okrese Ústí nad Orlicí je
nyní 14 nemocných, na Pardubicku je 10 nemocných, na Svitavsku 8 a v
okrese Chrudim jsou 4 aktuálně nemocní. Vzhledem k rostoucí
nervozitě považuji za správné opět přistoupit k častějšímu
informování. Pokud bude v Pardubickém kraji nějaká mimořádná situace,
ozveme se okamžitě. FB Martin Netolický
Stavba nové komunikace v Podbranské ulici
je prakticky bez zpoždění
Nyní přešla stavba do rozhodující fáze a je pro nás ve městě
bolestivá, ale nutná. Chceme-li vybudovat novou kvalitní vozovku,
potom v souladu s projektem je třeba nejen vyřešit vrchní krycí
vrstvu, ale také vrstvy podkladní a opravit existující sítě včetně
přípojek. A těch sítí není v trase nově rekonstruované komunikaci málo.
Proto se zde střídala řada dodavatelů a proto byly chvíle, kdy zde jedni
skončili a další ještě nenastoupili. Největší problém vznikl
u vyústění. Školní uličky do Podbranské ulice, kde bylo nutné
navíc opravit plynovodní síť, proto se zde muselo nově kopat a síť
opravit. Rekonstrukci komunikace financuje Pardubický kraj, stejně jako
přestavbu mostu v Lidické ulici. Rekonstruovaný úsek začíná na světelné
křižovatce a končí za mostem. Další úsek od mostu na konec Lidické ulice
již patří do jiné etapy a ta se letos realizovat nebude. Všichni bychom
si přáli další brzké pokračování, ale vše závisí i na tom, jak
dopadnout letošní podzimní krajské volby.
Současná uzavírka dolní části Hýblovy ulice je tříměsíční. Zatím je
umožněno vyjetí z Klácelovy ulice dále jednosměrnou komunikací kolem mlýna
a na I/14, ale jistě si uvědomíme, že i na této bude muset
proběhnou rekonstrukce kompletní vozovky. Bude třeba počítat s tím, že
uzavřený úsek bude ještě delší. Od listopadu bychom měli mít novou
Podbranskou ulici s chodníky i s novým osvětlením. Nové osvětlení
bude také po celé délce Podbranské ulice. To napovídá, že investici
Pardubického kraje doplňuje nemalá investice města do chodníků, sítí i
veřejného osvětlení.
Stavbu
cyklostezky na Podhorce podporuje i obec Rybník
Samotná stavba cyklostezky má skutečně vysokoprocentní (85%)
dotaci ze Státního fondu doparvní infrastruktury, ale mimo tzv. uznatelné
náklady jsou zde i další, které již bude třeba financovat z rozpočtu města
Česká Třebová a obce Rybník. Je to např. veřejné osvětlení po celé
délce a potom zapojení cyklostezky na uliční sít v Rybníku i v České
Třebové. Jde o vybudování nového bezpečného dopravního spojení
Rybníkˇa a České Třebové a má svůj význam nejen pro sportovní vyjížďky
cyklistů, ale i cesty do zaměstnání bez nutnosti jezdit pro frekventované
silnici I. třídy. V České Třebové bude jednak vybudováno nové přemostění
Třebovky, parkoviště u Třebovky a také nový úsek komunikace který připojí
vlastní cyklostezku na stávající spojnici U Podhorky - Bezděkov. Nyní je
zde blátivá nebo prašná cesta - podle počasí. Stavba bude
záležitostí příštího roku 202, díky získané dotaci bude přece jen op více
než 7 milionů nižší, než kdybychom si vše platili sami. Nová cyklostezka
má smysl, do sítě existujících cyklostezek dobře zapadá.
Svitavský pohyblivý betlém bude
v kraji novou turistickou atrakcí
Mechanický betlém, to je fenomén, který oslnil návštěvníky
světové výstavy EXPO v Montrealu v roce 1967. Tenkrát to byl slavný
Třebechovický betlém. Zřejmě už za pár let bude ovšem v našem kraji
mechanický betlém ještě větší, než je ten v nedalekých Třebechovicích.
Do finiše se totiž blíží rekonstrukce Svitavského betlému. Město Svitavy
už má projekt na budovu muzea mechanických betlémů. Záměr konzultuje i
s Pardubickým krajem, který byl u záchrany této památky a pomáhá s její
renovací.
„Příběh svitavského betlému je spojený s betlemářskou tradicí
v tomto regionu a poválečným odsunem Němců. Tenkrát místní muzeum
získalo z konfiskátů několik mechanických betlémů, ze kterých sestavilo
jeden velký,“ vysvětlil jeho počátky 1. náměstek hejtmana
Pardubického kraje Roman Línek a pokračoval: „Když ale po opravě
budovy vzniklo ve Svitavách Muzeum revolučních tradic, skončil betlém ve
sklepě. Z něj ho napůl tajně zachránila kurátorka Východočeského muzea
v Pardubicích Ludmila Ladýřová, která ho převezla do Pardubic. V roce
2012 se pak za pomoci kraje znovu vrátil do Svitav, kde se ho snaží
zrestaurovat a znovu představit v celé jeho kráse a velikosti.“
Starosta Svitav David Šimek spolu se zástupci městského muzea
představil Romanu Línkovi jak už vystavené části, tak i celou budoucí
představu o vystavení betlému s 650 figurkami a 60 pohyblivými
sestavami, které uvede do chodu jediný motorek. Provizorní sestava do
písmene L byla v loňském roce rozestavěna na šesti polystyrénových
blocích a měřila 15 metrů. „Právě díky tomu chceme tento unikát
prezentovat v prostorách, které budou odpovídat jeho významu a
uměleckou-řemeslné kvalitě,“ řekl David Šimek. Město už má
zpracovanou studii od architekta Marka Štěpána. Ta propojuje moderní
architekturu s historickým Ottendoferovým domem. Na celý projekt nyní
hledá financování. Rekonstrukce betlému bude dokončena v roce 2022.