-
Modernizované soupravy budou
jezdit také do České Třebové
-
Na pardubickém hlavním nádraží
dnes České dráhy představily prototyp sériového provedení modernizace
vozu Bdmtee. Stejnou modernizací postupně projde až 52 vagonů tohoto
typu, které vozí cestující v regionální dopravě na páteřních tratích.
Vůz prošel kompletní proměnou, dostal nový, komfortní interiér,
informační systém a prošel technickou revizí.
-
„Vozy
typu Bdmtee jsou nyní přibližně ve dvou třetinách své životnosti, proto
mohou sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let.
Po technické stránce vyhovují současným požadavkům. Mají kotoučové
brzdy, předsuvné, za jízdy blokované dveře a mohou jezdit rychlostí až
160 km/h, ale jejich nedostatkem je zastaralý interiér,“
vysvětluje důvody modernizace Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a
náměstek generální ředitele ČD pro obchod, a doplňuje podrobnosti:
„Množství koženkových sedaček jen s minimálním prostorem pro sedící
zákazníky neposkytuje očekávaný komfort cestování. Počet míst k sezení
se proto snížil ze současných 96 na 79, z toho tři sedadla jsou sklopná.
Cestující díky tomu mají ve voze více prostoru.“ V současné době
probíhá výběrové řízení na sériovou úpravu až 52 osobních vozů řady
Bdmtee. Vítěz tendru získá zakázku na modernizaci 16 vozů pro Pardubický
kraj a opci na modernizaci další 36 vozů, které mohou být nasazeny
například ve Středočeském kraji nebo jinde v rámci republiky.
Pokud veřejná zakázka proběhne dle předpokladu, bude
dodavatel modernizace vozidel Bdmtee znám na podzim letošního roku.
-
„Jedním
z našich hlavních cílů při vyjednávání s dopravci o nové desetileté
smlouvě bylo, aby se zlepšil komfort našich cestujících obnovou vozového
parku. Deset let je dlouhá doba a průběžná modernizace vozidel a
rozšiřování služeb ve vlacích je pro nás základní podmínkou spolupráce s
dopravci. Doba se mění a cestující mají oprávněně určité požadavky jak
na sedačky, tak na možnost připojení notebooků, mobilních telefonů či Wi-Fi
připojení,“ uvádí hejtman Pardubického kraje Martin
Netolický, který se osobně jednání o nové smlouvě účastnil.
- Ve voze byly instalovány
nové sedačky s textilním potahem z velké části umístěné za sebou jako
v letadle. Zbývající sedačky umístěné proti sobě mají větší rozteče a je
mezi nimi vždy stůl. Samozřejmostí jsou elektrické zásuvky 230 V a
USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační
systém s LCD monitory, Wi-Fi, velkoobjemová police na zavazadla, nebo
místa pro jízdní kola a kočárky.
- „Při dlouhosáhlých
jednáních s dopravci, kteří měli zajišťovat železniční obsluhu
Pardubického kraje na období deseti let, jsme kladli důraz na kvalitní
modernizaci vlakových souprav. Dnes právě můžeme vidět kvalitní příklad,
který nám byl představen v Pardubicích. České dráhy se úkolu zhostily
svědomitě. Soupravy jsou vybaveny Wi-Fi připojením, elektrickými
zásuvkami a dalšími nutnostmi, které já v této době beru za určitý
nezbytný standard. Když jsem osobně
navštívil
dílny v Přerově, dohodli jsme se i na nadstandardních úpravách.
Kupříkladu umístění odpadkových košů je zvoleno tak, aby nepřekážely
cestujícím v pohodlném sezení. Mnoho dalších věcí bylo sjednáno pro co
nejkomfortnější pohodlí cestujících,“ sdělil náměstek
hejtmana pro dopravu Michal Kortyš a navázal: „Pardubický kraj
plánuje i do budoucna vynaložit přibližně miliardu na nové vlakové
soupravy.“
- Vyšší bezpečnost zajistí
centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní
bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní blokování dveří. To
zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu než je nástupiště. Nástupní
dveře jsou kompletně renovované a nově doplněné tlačítkovým ovládáním.
V prostoru pro cestující jsou doplněna tlačítka „zastávka na znamení“.
Všechna okna, kromě těch v blízkosti nástupních dveří, nahradila
polospouštěcí.
- Během rekonstrukce vozu bylo
dosazeno také moderní WC s uzavřeným systémem, nové podlahy, obložení
stěn a stropů nebo osvětlení řešené úspornými LED svítidly. Ve voze je k
dispozici prostor až pro 6 jízdních kol.
-
„Modernizované vozy budou jezdit
běžně ve třívozových soupravách typu push-pull. V soupravě bude dvojice
modernizovaných vozů Bdmtee a klimatizovaný řídicí vůz řady 961, který
je bezbariérový. Jeho součástí budou nově plošiny pro nástup cestujících
na invalidním vozíku. Komfortní regionální soupravy budou obsluhovat
především páteřní trasu Kolín - Přelouč - Pardubice - Ústí nad Orlicí -
Česká Třebová,“
doplňuje ředitel Regionálního obchodního centra Pardubice Tomáš
Netolický.
-
-
-
-
-
|