České dráhy představily modernizovaný vůz Bdmtee pro Pardubický kraj
Modernizované soupravy budou jezdit také do České Třebové
Na pardubickém hlavním nádraží dnes České dráhy představily prototyp sériového provedení modernizace vozu Bdmtee. Stejnou modernizací postupně projde až 52 vagonů tohoto typu, které vozí cestující v regionální dopravě na páteřních tratích. Vůz prošel kompletní proměnou, dostal nový, komfortní interiér, informační systém a prošel technickou revizí.
„Vozy typu Bdmtee jsou nyní přibližně ve dvou třetinách své životnosti, proto mohou sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let. Po technické stránce vyhovují současným požadavkům. Mají kotoučové brzdy, předsuvné, za jízdy blokované dveře a mohou jezdit rychlostí až 160 km/h, ale jejich nedostatkem je zastaralý interiér,“ vysvětluje důvody modernizace Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek generální ředitele ČD pro obchod, a doplňuje podrobnosti: „Množství koženkových sedaček jen s minimálním prostorem pro sedící zákazníky neposkytuje očekávaný komfort cestování. Počet míst k sezení se proto snížil ze současných 96 na 79, z toho tři sedadla jsou sklopná. Cestující díky tomu mají ve voze více prostoru.“ V současné době probíhá výběrové řízení na sériovou úpravu až 52 osobních vozů řady Bdmtee. Vítěz tendru získá zakázku na modernizaci 16 vozů pro Pardubický kraj a opci na modernizaci další 36 vozů, které mohou být nasazeny například ve Středočeském kraji nebo jinde v rámci republiky. Pokud veřejná zakázka proběhne dle předpokladu, bude dodavatel modernizace vozidel Bdmtee znám na podzim letošního roku.
„Jedním z našich hlavních cílů při vyjednávání s dopravci o nové desetileté smlouvě bylo, aby se zlepšil komfort našich cestujících obnovou vozového parku. Deset let je dlouhá doba a průběžná modernizace vozidel a rozšiřování služeb ve vlacích je pro nás základní podmínkou spolupráce s dopravci. Doba se mění a cestující mají oprávněně určité požadavky jak na sedačky, tak na možnost připojení notebooků, mobilních telefonů či Wi-Fi připojení,“ uvádí hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, který se osobně jednání o nové smlouvě účastnil.
Ve voze byly instalovány nové sedačky s textilním potahem z velké části umístěné za sebou jako v letadle. Zbývající sedačky umístěné proti sobě mají větší rozteče a je mezi nimi vždy stůl. Samozřejmostí jsou elektrické zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi, velkoobjemová police na zavazadla, nebo místa pro jízdní kola a kočárky.  
„Při dlouhosáhlých jednáních s dopravci, kteří měli zajišťovat železniční obsluhu Pardubického kraje na období deseti let, jsme kladli důraz na kvalitní modernizaci vlakových souprav. Dnes právě můžeme vidět kvalitní příklad, který nám byl představen v Pardubicích. České dráhy se úkolu zhostily svědomitě. Soupravy jsou vybaveny Wi-Fi připojením, elektrickými zásuvkami a dalšími nutnostmi, které já v této době beru za určitý nezbytný standard. Když jsem osobně navštívil dílny v Přerově, dohodli jsme se i na nadstandardních úpravách. Kupříkladu umístění odpadkových košů je zvoleno tak, aby nepřekážely cestujícím v pohodlném sezení. Mnoho dalších věcí bylo sjednáno pro co nejkomfortnější pohodlí cestujících,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš a navázal: „Pardubický kraj plánuje i do budoucna vynaložit přibližně miliardu na nové vlakové soupravy.“
Vyšší bezpečnost zajistí centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní blokování dveří. To zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu než je nástupiště. Nástupní dveře jsou kompletně renovované a nově doplněné tlačítkovým ovládáním. V prostoru pro cestující jsou doplněna tlačítka „zastávka na znamení“. Všechna okna, kromě těch v blízkosti nástupních dveří, nahradila polospouštěcí.
Během rekonstrukce vozu bylo dosazeno také moderní WC s uzavřeným systémem, nové podlahy, obložení stěn a stropů nebo osvětlení řešené úspornými LED svítidly. Ve voze je k dispozici  prostor až pro 6 jízdních kol.
„Modernizované vozy budou jezdit běžně ve třívozových soupravách typu push-pull. V soupravě bude dvojice modernizovaných vozů Bdmtee a klimatizovaný řídicí vůz řady 961, který je bezbariérový. Jeho součástí budou nově plošiny pro nástup cestujících na invalidním vozíku. Komfortní regionální soupravy budou obsluhovat především páteřní trasu Kolín - Přelouč - Pardubice - Ústí nad Orlicí - Česká Třebová,“ doplňuje ředitel Regionálního obchodního centra Pardubice Tomáš Netolický.