Problém to je veliký, ale vypadá
to, že se řešení už rýsuje. Letitá potíž motoristů a vodohospodářů na
silnici II/ 358 tak bude konečně vyřešena. Studii tohoto řešení
navrhl českotřebovský výtvarník Pavel Langhans.
Ten se již nemůže z
dálky svého obydlí v Nekoři na současnou bezmocnost vodohospodářů
a dopraváků dívat. Při každém větším deštíku zde vzniká jezero,
které vozidla neprojedou. Návrh se mi líbí a myslím, že je
správné, aby se s ním také seznámila veřejnost. Pro současnou dopravní
frekvenci bude postačovat. Autobusový dopravce se jistě přizpůsobí a
zakoupí do svého parku obojživelná vozidla. Budou nutnosti, bez
nich nebude možné bezpečnou a pravidelnou přepravu osob v daném směru
zajistit.
Horší to ovšem bude, až se
Litomyšlská ulice stane za pár let dálničním přivaděčem. Potom by se
mohlo stát, že navrhované řešení kapacitně nebude zcela vyhovovat.
Do té doby však ještě v Třebovce uplyne mnoho vody . A Pavel Langhans
jistě mezitím přijde s další myšlenkou.
K diskuzi je ovšem také návrh na přepravu zdarma. To se už
dávno přežilo, za všechno je třeba zaplatit a jistě také za
rizikovou přepravu přes vodní živel, byť je jistě ekologická.
Pokud ovšem nedostane tento projekt pro svůj bohulibý účel dotaci EU.
Když jsem návrh ukazoval lidem, uvažovali naopak obráceně.
Dopravu touto trasou vyloučit a využít novou vodní plochu jako letní
aquapark, po kterém tolik let marně voláme. Jak je vidět, i o tomto
zdánlivě jednoduchém řešení se ještě povede dlouhá diskuze. (mm)
Nové video Českotřebovského deníku: Nohejbalový turnaj ve Svinné
Nohejbalový turnaj se uskutečnil v sobotu 8. srpna na hřišti ve
Svinné za účasti 7 týmů.
Týmů bývalo i více, ale letošní termín byl určen narychlo bez dlouhé
přípravy. Přesto se podařilo zajistit účast týmu z partnerského města
Svit, vedeného nestorem Františkem
Procházkou.
Ten se zúčastnil našeho turnaje již po čtrnácté. Letos byl slovenský
tým posílen také o mladé hráče, reprezentanty Slovenska v nohejbalu.
Došlo i k přestupům. Tým Svinné tak získal do svého týmu slovenského
hráče Igora Hulína. Byl významnou posilou, s ostatními členy týmu (ve
zralém věku) si dobře rozuměl.
Jak to dopadlo?
Kvalitu potvrdili slovenští hosté, z vítězství v turnaji a získaného
poháru měli velkou radost. Přijímali upřímná blahopřání od svých
soupeřů z týmů Svinná, Vobušci, Trunec, Hasr i Orvos. O spokojenosti
svědčí i závěrečné společné fotografování. Po organizační stránce
turnaj zajistili tradičně hasiči Svinná, osobně pak především Milan
Dvořák, starosta zdejšího sdružení dobrovolných hasičů. Měl však zdatné
spolupracovníky. Turnaj proběhl dobře nejen po sportovní, ale i po
společenské stránce. Tradice pokračuje.
Spanilá
jízda historické vojenské techniky
Uskutečnila se přesně
podle stanoveného plánu. Kolona historických vozidel přijela do České
Třebové na Skalku , kde měla na parkovišti za zimním stadionem
vyhrazen dostatečný prostor. Prostor pro českotřebovskou zastávku
vojenské kolony byl velmi dobře vybrán, bylo to určitě lepší, než
třeba na náměstí, kde by bylo třeba vyhánět parkující automobily a kde
byl problém s příjezdem vojenské kolony rozkopaným městem.
Parkoviště u zimáku se ukázalo pro takovéto akce velmi dobrým
prostředím.
Nenarušilo nijak
parkování rezidentů, byl sem snadný přístup vojenské kolony a také
veřejnost sem neměla nijak daleko. Propagace byla na dobré
úrovní a přišla spousta lidí, zejména rodičů s dětmi. Akci pořádalo
vojenské historické muzeum Králíky s dotací Pardubického kraje. Jízdy
se zúčastnili dobrovolníci zdarma ve svém volném čase, kraj přispěl
částkou 65 tisíc korun na benzín a naftu a zajištění akce.
S kolonou přijel i hejtman Martin Netolický, nakonec to, že se
Spanilou jízdu podařilo zorganizovat je hlavně jeho zásluha.
Pardubický kraj věnuje rozvoji Kralicka, kam vojenské muzeum patří
velkou pozornost a snaží se využít všeho co lokalita nabízí ke
zlepšení turistického ruchu. Akce byla zajímavá, půlhodinová přestávka
byla ve Třebové dobře využita, možnost potkat se takto s historickou
vojenskou technikou a poznat ji velmi z blízka zde nebývá častá.
Také počasí se umoudřilo a umožnilo akci realizovat v plném
rozsahu. Všem, kteří se o Spanilou akci zasloužili, patří poděkování.
Českotřebovský deník natočil na zastávce Spanilé jízdy v
České Třebové na Skalce videoreportáž, která byla
zveřejněna na tomto odkazu
ZDE
Běh na
Palici podruhé
Akci zorganizoval spolek Jen blbni team.
Byl to druhý ročník tohoto běhu, kterého se zúčastnilo 35 běžců, o dva
více než v loňském prvním ročníku. Běh na Palici byl odstartován
v 10 hodin dopoledne, trasa závodu vedla "nahoru a dolů poměrně
náročným terénem, celková délka trasy měřila 12,5 km. Proti
loňskému ročníku byla malinko pozměněna. Nejrychlejším běžcem
byl závodník se startovním číslem 3 Jan Vetchý (Iscarex) v čase 50:23, druhý
Jaroslav Tlapák (Iscarex)
dosáhl času 52:05 min. a nejrychlejší ženou na trati byla Adéla
Stránská (Iscarex), která dosáhla času 53:14 min. Ze závodu připravil
Českotřebovský deník videoreportáž, bude uvedena v pondělí 17. srpna
večer. Výsledky najdete ZDE
Dotaci na
šatny atletického stadionu na Skalce jsme nedostali
Podle výše uvedeného přehledu podpořených akcí, zveřejněného 5. srpna
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy není žádost města
Česká Třebová zařazena mezi kladně akceptované. Kladně bylo v dotačním
titulu V6 podpořeno pouze 6 projektů. Ono se vlastně nic neděje.
Stavbu v hodnotě 50 milionů korun by jistě nebylo možné včas v termínu
dokončit do termínu stanoveném v dotačním programu, tedy do 31.
prosince t. r. a financování by muselo být z přijatého úvěrového
rámce. Připravuje se proto jiné reálné a lacinější řešení, na které
ovšem nebude třeba dlouho čekat a bude jej možné realizovat již
v roce příštím. Ve skutečnosti byl projekt v částce téměř 50 milionů
pro tento účel na naše současné možnosti hodně drahý. Jeho přípravou a
předěláním projektu v loňském roce jsme však bohužel ztratili
především čas. Více informací v zítřejším vydání
Českotřebovského deníku. (mm)
Náhrady za užívání místních
komunikací při nařízených objížďkách žádoucí
V souvislosti s opravami silnic I/35 na průtahu Vysokým Mýtem jsou
objízdné trasy vedeny přes ulici Průmyslovou a Vraclavskou. První
jmenovaná je v majetku města, druhá je pak krajskou silnicí III.
třídy. Kraj má rekonstrukci Vraclavské ulice v zásobníku projektů.
Opravy jsou však možné až po dokončení prací na I/35.
"Opravy různého druhu na I/35 v okolí Vysokého Mýta jsou
každoročním evergreenem a objízdná trasa je vedena Průmyslovou ulicí a
dále Vraclavskou ulicí. Tyto komunikace velmi trpí pod náporem těžké
kamionové dopravy, která na tyto komunikace jednoznačně nepatří.
Jakmile budeme mít garanci, že další práce na I/35 nebudou
realizovány, můžeme řešit opravu naší části. Bohužel však stávající
finanční situace není jednoduchá a finanční prostředky budeme hledat
velmi obtížně. Proto budeme chtít jednat s Ředitelstvím silnic a
dálnic o finančním příspěvku, protože by se pro nás jednalo o
vyvolanou investici," řekl hejtman Martin Netolický.
Tuto variantu považuje za správnou také náměstek hejtmana Michal
Kortyš. "Pokud jsou objízdné trasy vedené de facto po místních
komunikacích, bylo by dobré vždy předem zmonitorovat jejich stav a
únosnost. Pokud stav únosnosti nebude vyhovovat, vydat povolení tehdy,
až investor přizpůsobí komunikaci požadovanému zatížení. Pokud se tato
pravidla nezavedou, budeme vždy po dokončení stavby smutně koukat na
zdevastované silnice ve vlastnictví kraje a měst. Pak jsme svědky
toho, že naše i městské silnice jsou zničené a jen složitě řešíme, co
s nimi. Ano, investor se snaží z toho mála co má na opravy objízdných
tras záplatovat viditelná poškození, ale to, že se přetížením razantně
sníží jejich životnost, vůbec neřeší. Je načase, aby ministerstvo a
vlastníci komunikací změnili pravidla, která byla v minulosti
přetvořena na tento paskvil," řekl Kortyš.
Zatopené
sklepy, stržené cesty - voda řádila.
Ve Svinné byl v Plánu první ročník hudebního letního festivalu a
trefil se zrovna do nejsilnějšího lijáku. Vody bylo opravdu dost. Zajímavé jsou i další zaslané
snímky z řádění vodního živlu v Němčicích a Člupku.
Ústí se
loučilo s Martinem Mejdrem
V pátek 14. srpna 2020 se ve smuteční síni u městského hřbitova v
Ústí nad Orlicí uskutečnilo poslední rozloučení s výraznou
osobností, dlouholetým zastupitelem a radním našeho města Martinem Mejdrem, který zemřel po dlouhé těžké nemoci v sobotu 8. srpna 2020
ve věku 51 let.
Martin Mejdr se narodil 18.9.1968 v Ústí nad Orlicí Studoval střední
zemědělské školy v Litomyšli a vysokou školu zemědělskou v Praze. Po
revoluci se společně s otcem Františkem pustil do podnikání a plně
se věnoval navrácené továrně v Kerharticích. S manželkou vychoval
dvě děti. Vzhledem k zájmu o dění v rodném městě, jeho snaze o
rozvoj rodiště, se začal zajímat o komunální politiku. Martin Mejdr
byl v letech 1994 - 2014 členem Zastupitelstva města Ústí nad
Orlicí. Deset let působil jako radní města, dva roky vykonával
funkci jednatele městské společnosti TEPVOS a řadu let působil v
této společnosti v dozorčí radě. Zlomovým mezníkem byl rok 2017, kdy
jej postihlo závažné onemocnění srdce, a musel podstoupit několik
komplikovaných operací. Čest jeho památce.
Stará cihelna skrývá historii
života na venkově
V našem
kraji jsou čtyři krajská muzea, několik desítek městských, obecních nebo
soukromých muzeí a občas vznikají i další. Na jednu takovou expozici ve
staré cihelně obce Rosice na Chrudimsku se zajel podívat i 1. náměstek
hejtmana pro kulturu Roman Línek. Jmenuje se Vesnice žije a vidět ji
můžete třeba při místních vyhlášených trzích, které tu jsou až do zimy
každou sobotu hned vedle cihelny a vstup je zdarma.
„Vzniklo to z iniciativy jednoho místního občana a sběratele asi
před deseti lety. Nejdříve jsme našli prostor ve vstupní chodbě
odstavené cihelny, pak jsme se rozšířili dovnitř a nakonec expozice
zabírá i celou rozměrnou půdu,“ rekapituloval vznik expozice nynější
místostarosta obce Luboš Netolický. V současné době vystavují svá díla
v dolní části cihelné pece žáci místní školy, nebo různí umělci.
V dalších částech najdete celé venkovské domácnosti, dílny řemeslníků,
nářadí, přístroje a zemědělské stroje i hasičské stříkačky. Nechybí ani
kočárky, hračky, loutková divadla nebo lyže. „Je tu nezměrné množství
exponátů, mezi kterými jsou určitě věci, které jsou vzácné pro zachování
historie života na venkově. Proto jsme se bavili o možnosti nějaké
metodické pomoci ze strany našich odborných pracovišť či možnosti
požádat o dotace. Mně osobně fascinovalo, asi podobně jako další
návštěvníky, že tu je spousta předmětů, které si pamatuji z domácností
svých prarodičů,“ řekl Roman Línek.
Starosta obce Zdeněk Volejník mu pak předvedl také před týdnem
zprovozněné části historického pivovaru, kde nyní sídlí obecní úřad,
komunitní centrum a místní hasiči. Loni dokončená část, kde jsou
kanceláře obecního úřadu, přišla obec na 7 milionů korun, nová
rekonstrukce komunitního centra stála 5,5 milionů korun (z toho 1,5
milionu činila dotace Evropské unie). Za hasičskou zbrojnici zaplatili
rosičtí přibližně 7 milionů korun (od HZS na ni získali necelé 3 miliony
korun a 300 tisíc od Pardubického kraje). „Naším cílem je do
budoucna opravit i prostřední část pivovaru a využít prostory v patře a
případně v podkroví. Přemýšlíme o bytech pro seniory,“ řekl
starosta.
Historie obce Rosice sahá až do 12. století. Jsou tu kulturní
památky spojené s místním zámkem a kostelem. Bývala tu obrovská jízdárna
pro potřeby panstva, která se za napoleonských válek proměnila ve
vojenský lazaret, dále pivovar a lihovar a páslo se tu na pět tisíc
ovcí. Dnes jsou Rosice významným střediskem zemědělského podnikání a
strojírenské výroby.