- Jak si stojí Pardubický
kraj v cestovním ruchu, představil radní René Živný krajským
zastupitelům v podrobných statistikách Českého statistického úřadu i
v širších souvislostech tohoto odvětví. Přestože samotná čísla nic
nevypovídají o spokojenosti a pocitech návštěvníků, ani hlubší pohled do
statistik není tak špatný, jak se často předkládá při sledování pouze
celkového počtu přenocování v hromadných ubytovacích zařízeních.
-
Patříme k menším krajům
-
Pardubický
kraj je v rámci 14 krajů České republiky na 10. místě svou rozlohou a na
11. místě v počtu obyvatel. Tomu odpovídá i intenzita cestovního ruchu,
která přepočítává počet přenocování v hromadných ubytovacích zařízeních
na počet obyvatel. „V této statistice náš kraj přeskakuje
Moravskoslezský, Ústecký a Středočeský kraj,“ citoval data René
Živný.
- Využití stávajících
ubytovacích zařízení je v republikovém srovnání celkem dobré, činí 38,5
procent a Pardubický kraj je na 9. místě. „Zcela poslední jsme ovšem
v počtu hromadných ubytovacích zařízení. Ta se počítají od alespoň pěti
pokojů a deseti lůžky. Takových zařízení je v kraji 351 s 19,6 tisíci
lůžek, což je nejméně ze všech krajů v České republice. Při vzniku
nových kapacit ovšem nepomůže žádné sociální inženýrství a umělé plošné
podpory. Je to věc podnikatelských záměrů a jejich vyhodnocení, zvláště
v situaci, která nastala v cestovním ruchu v letošním roce,“
řekl Živný.
-
Klíčový je pro kraj český
turista, ale i business klientela
- Většina turistů, kteří
přijedou do Pardubického kraje, jsou tuzemští. Od roku 2014 roste
Pardubickému kraji intenzita domácího cestovního ruchu. V té je
v současné době na 10. příčce a přeskakuje dokonce i hlavní město Prahu.
„Tady vidíme rezervy ještě v možném prodloužení hlavní sezóny
v jarních a podzimních měsících, zejména pokud je příznivé počasí,“
uvedl Živný.
- V roce 2019 se v Pardubickém
kraji pořádalo 524 konferencí, kterých se účastnilo 57 tisíc lidí. To
kraj umístilo na 7. příčku v republice v počtu pořádaných konferencí
v hromadných ubytovacích zařízeních.
-
Méně zahraničních hostů, ale
zůstávají déle
- Ze zahraničních hostů jezdí
do hromadných ubytovacích zařízení v Pardubickém kraji hlavně Slováci,
Němci a Poláci. V loňském roce sem zavítalo celkem 61 tisíc zahraničních
hostů, kteří tu zaznamenali 167 tisíc přenocování. „V délce pobytu
cizinců naopak patříme k premiantům, protože tu zahraniční turisté
zůstali průměrně 3,75 dne, což nás v průměrné době pobytu dostává na 4.
příčku v mezikrajském srovnání,“ informoval radní.
-
Co nejvíc táhne
-
Destinační
společnost Východní Čechy pravidelně sleduje návštěvnost 85 turistických
cílů v kraji. Ty měly v roce 2019 celkovou návštěvnost více jak 1,2
milionu lidí. Nejvíce lidí přijelo na Stezku v oblacích na Dolní Moravě
(na 300 tisíc registrovaných návštěvníků), která se díky tomu dostala do
TOP 50 nejnavštěvovanějších cílů v Česku. Následovaly Muzeum v přírodě
Vysočina, hrad Svojanov, Národní hřebčín v Kladrubech nad Labem, zámky
v Litomyšli a Pardubicích, muzeum loutek v Chrudimi, hrad Kunětická
hora, dělostřelecká tvrz Hůrka a památník Ležáky.
-
Kraj s potenciálem
- Velkou výhodou Pardubického
kraje je jeho dobrá dostupnost na cestě z Prahy i z Moravy, což na druhé
straně může být i nevýhoda, pokud sem turisté přijedou z větších center
pouze na jednodenní návštěvu. Další atraktivitou kraje je největší síť
cyklostezek v republice co do počtu kilometrů na jednoho obyvatele. Kraj
je také vnímán jako kraj koní a je tu rozsáhlá síť koňských stezek. „Proto
Pardubický kraj podporuje infrastrukturu cestovního ruchu ve spolupráci
s obcemi a jejich sdruženími právě v těchto oblastech, které ho činí
jedinečným. Spolupracovali jsme také na vybudování bezbariérové
infrastruktury pro hendikepované turisty v autokempu Buňkov, která je
rovněž ojedinělá v republice,“ konstatuje Živný a dodává: „Jsme
vnímáni jako kraj s krásnou krajinou, atraktivními památkami, hrady,
zámky a muzei, kde lze strávit klidnou dovolenou bez davů dalších
turistů. I v tomto duchu jsme spolupracovali na návštěvnické strategii
Národního hřebčína v Kladrubech nad Labem. Rozvoj cestovního ruchu musí
být udržitelný a ve výsledku příjemný jak pro návštěvníky, tak i pro
obyvatele kraje.“
-
Propagace v ostatních krajích
- Pardubický kraj letos o 3
miliony korun navýšil rozpočet Destinační společnosti Východní Čechy,
která se zabývá marketingem a managementem cestovního ruchu. Díky tomu
se o krásách kraje dozvěděli prostřednictvím televize, rozhlasu,
časopisů, vkládaných příloh do novin i sociálních sítí zejména lidé
v dalších krajích republiky. „Veškeré informace máme sice online, ale
možná byste se divili, jaký je stále zájem o tištěné Turistické noviny
nebo tematické brožury a mapy,“ řekl na zastupitelstvu René Živný.
-
|