-
Historické
jízdy na Kralicko pořádá Pardubický kraj již šesté léto. Výchozí
stanicí byla tradičně Česká Třebová. Dosud se střídal parní a motorový
provoz, letos bude na všech šesti jízdách zapřažena málo známá
lokomotiva řady 431.032 "Ventilovka", která byla v roce 2016 zakoupena
od železničního spolku v jižním Německu. Představila se s nově
renovovanými vozy a reprezentovala současně skvělou práci zaměstnanců
a dobrovolníků z
Muzea
starých strojů a technologií v Žamberku.
-
Vlak se naplnil již na startu jízdy v
České Třebové. Zde přece jen poněkud kazí dojem z provozních důvodů
obráceně připojená lokomotiva. To se změnilo již na úvrati na nádraží
v Ústí nad Orlicí, kde měl proto vlak delší pobyt. Cestu si nenechaly ujít rodiny s dětmi
nebo železniční fandové. Jde o atrakci, která je současně konkrétní
pomocí pro oživení domácího cestovního ruchu. Příští jízdy se
uskuteční o dalších srpnových sobotách ve stejném čase jako dnes a
poslední dvě jízdy budou o svátcích 28. října a 17. listopadu.
-
Videoreportáž z
jízdy najdete ZDE
-
-
Charakteristika lokomotivy
-
Označení: 431.032, 93.1360, BBÖ
378.060, Přezdívka:
Ventilovka Stav: provozní
- Rok
výroby: 1927, výrobní číslo: 4779
-
Výrobce: St.E.G.
(Maschinenfabrik
Staatseisenbahn-Gesellschaft,
Vídeň)
-
Výrobce nového kotle: Raw
Meiningen,
1992, výrobní číslo: 1483
-
Majitel: Vonwilerka
s.r.o.
-
Počet vyrobených kusů: 349, 31 kusů u ČSD Výkon: 540 kW
-
Maximální rychlost: 60 km/h
-
Hmotnost: 48 t, Zásoba uhlí: 3,2 m3 Zásoba vody: 10 m3 Hmotnost
vyzbrojené: 66 t
-
Délka: 11.960 mm Výška: 4.399 mm
-
Průměr spřažených
dvojkolí: 1.140 mm
-
Průměr předního běhounu: 870 mm
-
Průměr zadního běhounu: 870 mm
-
Lokomotiva
byla zakoupena v roce 1977 švýcarskou společností EUROVAPOR od ÖBB po
ukončení parního provozu v Rakousku. V roce 1978 byla přepravena do
města Buchs ve Švýcarsku. Od roku 1982 byla na dráze Wutachtal v Německu
na historických jízdách pravidelně v provozu. Wutachtal je horská trať
spojující města Lauchringen (348 m n. m), Weizen (471 m n. m), Blumberg-Zollhaus
(702 m n. m), Hintschingen (662 m n. m). Vede jižní částí Schwarzwaldu a
v části trati kopíruje Švýcarské hranice. Pro závažnou závadu kotle
byla lokomotiva 93.1360 v roce 1987 odstavena z provozu. Oprava v RAW
Meiningenu probíhala od roku 1992. V průběhu odstavení lokomotivy v Meiningenu
se změnil majitel a v roce 1997 lokomotivu odkupuje spolek Wutachtalbahn
e.V.. Oprava byla dokončena v roce 2001 a lokomotiva byla plně
provozuschopná. Od roku 2004 se stala lokomotiva opět neprovozní a to až
do roku 2009. Průběžně pak byly prováděny menší či větší opravy spolkem
např. nové opláštění kotle. Spolku Wutachtalbahn e.V bylo v roce 2014
(po 37 letech) znemožněno na dráze Wutachtal zajišťovat provoz. Spolek
se rozhodl lokomotivy 86.333 a 93.1360 prodat.
-
- Stroj v roce 2016
odkoupila společnost Vonwilerka s.r.o. od spolku Dampflokfreunde
Schwarzwald-Baar e.V. (dříve Wutachtalbahn e.V) v jižním Německu.
Dne 10.9.2016 došlo k přepravě lokomotivy do Bečova nad Teplou.
V prosinci 2016 byla lokomotiva vlastní silou dopravena do Letohradu.
Lokomotiva 93.1360 byla veřejnosti oficiálně představena dne 1.5.2017 v
Benešově. Tradiční Májové setkání s mašinkami pořádal Spolek Posázavský
Pacifik. V Benešově byla lokomotiva označena Kryšpínovým číslem 431.029.
Jedná se o číslo použité pouze pro tuto akci pořádané Posázavským
Pacifikem.
- S názvem nového majitele lokomotivy Vonwilerka s.r.o., tak znalce
parních strojů, průmyslu či Orlických hor napadne správná spojitost s Vonwillerovou
továrnou (pozdější Mosilanou) v Žamberku. V bývalé textilní továrně se
nachází Muzeum starých strojů a technologií, z.s..
-
-
V roce
2018 dostala lokomotiva nové tabulky s číslem 431.032.
S novými čísly se představila na akci Historie:
- Dvojčitá tendrová
lokomotiva rakouské řady 378 je určena pro lehčí železniční svršek.
Zakázku 25 dvouválcových lokomotiv si objednaly Slovenské železnice u
lokomotivky Floridsdorf ve Vídni. Dodávky byly uskutečněny v letech
1941-1944.
- Po roce 1945 ještě přibylo do stavu ČSD 6 kusů v rámci poválečného
vyrovnání. Čísla lokomotiv navázaly na původní řadu 431.0 a to stroji
431.026 – 431.031.
- Tyto stroje se však lišily vzhledem. V původních lokomotivách
vyrobených pro rakouské dráhy byl písečník i parní dóm umístěn
samostatně a lokomotivy měly kotoučová kola. Na rozdíl od strojů pro SŽ,
které měly písečník a dóm umístěn pod jedním krytem a kola paprsková.
- Zajímavost: stroj má místo šoupátek ventilový rozvod páry, odtud i
přezdívka "Ventilovka"
-
-
|