Letos v létě jezdí na Kralicko "Ventilovka" 421.032            
Historické jízdy na Kralicko pořádá Pardubický kraj již šesté léto. Výchozí stanicí byla tradičně Česká Třebová. Dosud se střídal parní a motorový provoz, letos bude na všech šesti jízdách zapřažena málo známá lokomotiva řady 431.032 "Ventilovka", která byla v roce 2016 zakoupena od železničního spolku v jižním Německu.  Představila se s nově renovovanými vozy a reprezentovala současně skvělou práci  zaměstnanců a dobrovolníků z  Muzea starých strojů a technologií v Žamberku.
Vlak se naplnil již na startu jízdy v České Třebové. Zde přece jen poněkud kazí dojem z provozních důvodů obráceně připojená lokomotiva. To se změnilo již na úvrati na nádraží v Ústí nad Orlicí, kde měl proto vlak delší pobyt.  Cestu si nenechaly ujít rodiny s dětmi nebo železniční fandové.  Jde o atrakci, která je současně konkrétní pomocí pro oživení domácího cestovního ruchu. Příští jízdy se uskuteční o dalších srpnových sobotách ve stejném čase jako dnes a poslední dvě jízdy budou o svátcích 28. října a 17. listopadu.

Videoreportáž z jízdy najdete ZDE


Charakteristika lokomotivy

Označení: 431.032, 93.1360,  BBÖ 378.060, Přezdívka: Ventilovka Stav: provozní
Rok výroby: 1927, výrobní číslo: 4779
Výrobce: St.E.G. (Maschinenfabrik Staatseisenbahn-Gesellschaft, Vídeň)
Výrobce nového kotle: Raw Meiningen, 1992, výrobní číslo: 1483
Majitel: Vonwilerka s.r.o.
Počet vyrobených kusů: 349, 31 kusů u ČSD Výkon: 540 kW
Maximální rychlost: 60 km/h
Hmotnost: 48 t,  Zásoba uhlí: 3,2 m3  Zásoba vody: 10 m3  Hmotnost vyzbrojené: 66 t
Délka:  11.960 mm  Výška: 4.399 mm
Průměr spřažených dvojkolí: 1.140 mm
Průměr předního běhounu: 870 mm
Průměr zadního běhounu: 870 mm
Lokomotiva byla zakoupena v roce 1977 švýcarskou společností EUROVAPOR od ÖBB po ukončení parního provozu v Rakousku. V roce 1978 byla přepravena do města Buchs ve Švýcarsku. Od roku 1982 byla na dráze Wutachtal v Německu na historických jízdách pravidelně v provozu. Wutachtal je horská trať spojující města Lauchringen (348 m n. m), Weizen (471 m n. m), Blumberg-Zollhaus (702 m n. m), Hintschingen (662 m n. m). Vede jižní částí Schwarzwaldu a v části trati kopíruje Švýcarské hranice.  Pro závažnou závadu kotle byla lokomotiva 93.1360 v roce 1987 odstavena z provozu. Oprava v RAW Meiningenu probíhala od roku 1992. V průběhu odstavení lokomotivy v Meiningenu se změnil majitel a v roce 1997 lokomotivu odkupuje spolek Wutachtalbahn e.V.. Oprava byla dokončena v roce 2001 a lokomotiva byla plně provozuschopná. Od roku 2004 se stala lokomotiva opět neprovozní a to až do roku 2009. Průběžně pak byly prováděny menší či větší opravy spolkem např. nové opláštění kotle.  Spolku Wutachtalbahn e.V bylo v roce 2014 (po 37 letech) znemožněno na dráze Wutachtal zajišťovat provoz. Spolek se rozhodl lokomotivy 86.333 a 93.1360 prodat.
Stroj v roce 2016 odkoupila společnost Vonwilerka s.r.o. od spolku Dampflokfreunde Schwarzwald-Baar e.V. (dříve Wutachtalbahn e.V) v jižním Německu. Dne 10.9.2016 došlo k přepravě lokomotivy do Bečova nad Teplou. V prosinci 2016 byla lokomotiva vlastní silou dopravena do Letohradu. Lokomotiva 93.1360 byla veřejnosti oficiálně představena dne 1.5.2017 v Benešově. Tradiční Májové setkání s mašinkami pořádal Spolek Posázavský Pacifik. V Benešově byla lokomotiva označena Kryšpínovým číslem 431.029. Jedná se o číslo použité pouze pro tuto akci pořádané Posázavským Pacifikem.
S názvem nového majitele lokomotivy Vonwilerka s.r.o., tak znalce parních strojů, průmyslu či Orlických hor napadne správná spojitost s Vonwillerovou továrnou (pozdější Mosilanou) v Žamberku. V bývalé textilní továrně se nachází Muzeum starých strojů a technologií, z.s.. 
 
V roce 2018 dostala lokomotiva nové tabulky s číslem 431.032. S novými čísly se představila na akci Historie:
Dvojčitá tendrová lokomotiva rakouské řady 378 je určena pro lehčí železniční svršek.  Zakázku 25 dvouválcových lokomotiv si objednaly Slovenské železnice u lokomotivky Floridsdorf ve Vídni. Dodávky byly uskutečněny v letech 1941-1944.
Po roce 1945 ještě přibylo do stavu ČSD 6 kusů v rámci poválečného vyrovnání. Čísla lokomotiv  navázaly na původní řadu 431.0 a to stroji 431.026 – 431.031.
Tyto stroje se však lišily vzhledem. V původních lokomotivách vyrobených pro rakouské dráhy byl písečník i parní dóm umístěn samostatně a lokomotivy měly kotoučová kola. Na rozdíl od strojů pro SŽ, které měly písečník a dóm umístěn pod jedním krytem a kola paprsková.
Zajímavost: stroj má místo šoupátek ventilový rozvod páry, odtud i přezdívka "Ventilovka"