Region
Orlicko – Třebovsko oslavil 20 let od svého založení.
Region
k této příležitosti připravil hlavní oslavy a to v pátek 11.
září ve sportovním areálu v Dlouhé Třebové. Samotným oslavám
předcházela tradiční cyklojízda se starosty členských obcí a
měst, která letos startovala v Brandýse nad Orlicí se zastávkou
na soutoku Tiché Orlice a Třebovky v Ústí nad Orlicí. Odtud
cyklojízda již pokračovala do Dlouhé Třebové. Cyklojízdy se
zúčastnila také starostka města Magdaléna Peterková. V upraveném
letním areálu v Dlouhé Třebové přítomné pozdravil předseda
svazku obcí Regionu Orlicko-Třebovsko Petr Hájek a také
vicehejtman Pardubického kraje Roman Línek a Kateřina Slezáková,
starostka Dlouhé Třebové, která byla hostitelem akce.
Na programu podvečer a večera pak bylo vystoupení imitátora
Václava Faltuse s kouzelníkem, kapely Olympic revival
z Havířova, České besedy z Třebovice a Lukavice, Vystoupila také
českotřebovská kapela 375 metrů nad mořem. Na programu
bylo i taneční vystoupení místních dlouhotřebovských souborů a
bohaté občerstvení.
Předchůdcem Regionu Orlicko Třebovsko bylo nejdříve
neformální sdružení obcí ležících na řece Třebovce , u jeho
vzniku byl ještě první českotřebovský starosta Ing. Zdeněk Lang
a jeho "ústecký bratr" Ing. Bohuslav Lang. Pak vzniklo
"Sdružení obcí Orlicko-Třebovsko". To bylo v roce 1999 a jako
právnická osoba bylo registrováno v únoru 2000. Centrum tohoto
sdružení obcí bylo nejdříve v Dlouhé Třebové a její starosta
Bohuslav Halva byl předsedou sdružení.
V roce 2001 došlo k transformaci
sdružení na svazek obcí novým názvem Region Orlicko – Třebovsko.
Svazek obcí byl po té rozšířen, sídlo svazku obcí se
přestěhovalo na orlickoústeckou radnici, bylo třeba vést
ekonomickou agendu a pro to nebyly v Dlouhé Třebové podmínky.
Česká Třebová získala stanovami zaručené místo místopředsedy
správní rady. Svazek obcí se začal zabývat problematikou
získávání dotací, velkým projektem bylo vybudování sítě
cyklostezek údolím Tiché Orlice a Třebovky, dalším projektem,
který se týkal zejména města Česká Třebová bylo vybudování
Bikerezortu Peklák v rámci dotovaného projektu Singletrack
Galensis, když všechny a další lokality od projektu postupně
odpadly. Zájmové území svazku obcí leží ve střední a jižní
části okresu Ústí nad Orlicí, v povodí Tiché Orlice a Třebovky. Zaujímá
plochu okolo 290 km2, na které ve 3 městech a 21 obcích. Je
regionem venkovského charakteru přilehlého ke dvěma dominantním
městům, k okresnímu městu Ústí nad Orlicí a k městu Česká
Třebová. Region vznikl jako přirozený a vnitřně spjatý celek,
zejména geograficky, infrastrukturou i ekonomickými a
sociodemografickými vazbami.
Lokomotiva se rozjela v II. hokejbalové lize naprosto
impozantně
Dva zápasy a dvě
vítězství, Celkové skóre 10:0, žádnou branku jsme nedostali. To
je bilance českotřebovské Lokomotivy ve II. hokejbalové lize po
dvou kolech soutěže. Dnes v sobotu 12. září odpoledne se v aréně
v Benátkách před hrstkou diváků konalo druhé vítězství
Lokomotivy, tento krát nad týmem HbC Chlumec nad Cidlinou.
Celkový výsledek 3 : 0 rozhodně odpovídá poměru sil na hřišti,
tedy převaze českotřebovského týmu a počtu šancí, které si v
zápase vypracovali. Českotřebovský tým hrál prakticky kompletní,
má jen jediného nemocného hráče. Střídalo se na tři pětky a
měly poměrně vyrovnanou výkonnost. Byly využity přesilovky
a to utkání rozhodlo. To ovšem neznamená, že tým z Chlumce
prodal svou kůži lacino, také dokázal překvapit z rychlých
brejků, ale
neměl
takovou disciplinovanost v týmu. Hrál také vlastně jen na dvě
střídající pětky a to bylo potom poznat. Do Chlumce z
České Třebové body nepřivezli, ostudu však neudělali. Na
fotografiích je situace před druhým gólem Lokomotivy a pětka,
která se o to (při přesilovce) zasloužila. (Střelec branky
má číslo 69).
To před týdnem, kdy zde hrál B tým družstva z HBC Hradce
Králové 1988 B byl rozdíl ve výkonnosti propastnější. Také
skóre bylo vyšší: Lokomotiva v I. kole připsala vítězství
7 : 0. (viz
video z 1. zápasu z 5/9 ZDE) Po dvou vítězstvích je jistě první v
tabulce, ovšem zápasy venku teprve čekají. Také z druhého utkání máme natočené videoreportáž, bude
byla uvedena prakticky bez zpoždění
zde.
PŘEDNÁŠKA S PROMÍTÁNÍM O EXPEDICI MONOXYLON III
Středa 30.9.2020 v 17:00 v malém sále Kulturního centra,
Nádražní 397, Česká Třebová
Povídání o třech cestách “do pravěku” na dlabaných lodích po
evropských mořích. Setkání s účastníky expedic experimentální
archeologie MONOXYLON. Vyprávění Jiřího Milera z Jaroměře a
Jardy Šplíchala z Rybníku.
Promítnutí nového dokumentárního filmu „Den dlouhý 28,5
hodiny“
Koná se ve spolupráci s KC Česká Třebová.
RODINA
NA STEZCE
Neděle 4.10.2020
- Srnov
Vycházka se soutěží pro rodinné a přátelské týmy se koná na
smyslově naučné stezce „Údolím Skuhrovského potoka“.
Start od 13,30 do 15,30 v Rybníku u kurtů na prvním
stanovišti naučné stezky. Cíl 15,00-17,00 v prostoru restaurace
Nad Hrází.
Startovné 50 Kč
Letošní ÚSTECKÝ
AUTOSALON ZRUŠEN!
Na základě
rozhodnutí vedení školy je letošní ročník Ústeckého autosalonu
zrušen. Toto rozhodnutí je důsledkem Mimořádného opatření
Ministerstva zdravotnictví ČR k zákazu a omezení hromadných akcí
od 1.9.2020, Manuálu provozu škol a školských zařízení z
24.8.2020 a konzultací se zřizovatelem a KHS.
HNĚDÉ
ZNAČKY
"HISTORICKÁ HRANICE ČECH
A MORAVY" OSAZENY. SLÍBENÁ PLATÍ.
V
červnu jsem se setkal se skupinou historiků, kteří na jaře
vyznačili historickou hranici Čech a Moravy bílými čarami na dvou
silnicích prvních tříd. Šlo podle mého názoru o zajímavou
iniciativu, která upozornila na to, že historické hranice mezi
Čechami a Moravou procházely jinudy než současné hranice krajů.
Pardubický kraj je od počátku tvořen okresy Pardubice, Chrudim,
Svitavy a Ústí nad Orlicí v hranicích vzniklých po roce 1960. Ty
prakticky nerespektovaly historické hranice zemí. Proto náš
současný kraj je fakticky českomoravským pomezím. Jak jsme
slíbili, tak jsme učinili - byly osazeny dopravní značky - "hnědé
cedule", které upozorňují na turistické zajímavosti. Setkáte se s
nimi při průjezdu pomezím na šesti místech silnic 1. tříd a dvou
místech na silnicích 2. tříd. Hovořil jsem dnes s panem starostou
Vlastimilem Cachem z obce Kukle na Svitavsku, který iniciativu
(stejně jako jeho kolegové) uvítal. Jak jsem zmínil v minulosti,
hlásíme se k oběma částem našeho kraje. FB Martin Netolický. (Po
kliknutí se mapa Čech z roku cca 1840 zvětší na novou
stránku )
Historicky největší
krajská investice hledá dodavatele
Cesta k historické přeměně areálu Pardubické nemocnice je
otevřena. Radní Pardubického kraje tento týden schválili zahájení
výběrového řízení na dodavatele výstavby centrálního urgentního
příjmu v Pardubické nemocnici. Celkové předpokládané náklady
stavby činí 1,8 miliardy korun včetně daně, avšak bez technologií
a vybavení. Jedná se o prioritní stavbu, která bude uplatněna
v rámci evropského programu REACT EU.
„Bude
to nové srdce nemocnice. Spojí totiž centrální urgentní příjem se
všemi akutními provozy v nemocnici v jeden celek. Abychom mohli
čerpat na tuto stavbu evropské prostředky z programu REACT,
stanovili jsme délku trvání stavby podle očekávaného termínu
ukončení dotačního programu na 912 dní,“ informoval
předkladatel zprávy, 1. náměstek hejtmana Roman Línek.
„Za 20 let historie Pardubického kraje jsme nezahajovali
výběr dodavatele na finančně náročnější stavbu. Centralizace
urgentních oborů je zcela klíčovou stavbou nejen pro Pardubickou
nemocnici, ale pro celé krajské zdravotnictví.Nabídne
totiž občanům nejen specializovanou péči, která bude také ve
východní části kraje, ale i superspecializovaná pracoviště pro
celý kraj. Cena stavební části je podle projektové dokumentace 1,8
miliardy korun včetně DPH a stavba je rozdělena do dvou
samostatných fází,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
„Vznikne zde špičkový centrální pavilon, který bude
znamenat skutečně skokový posun v úrovni zázemí v trendu moderní
urgentní medicíny. Z mého pohledu tedy jde o zabezpečení
optimálních podmínek pro zdravotnický personál s cílem posílení
kvality akutní péče pro pacienta. Nová budova bude umístěna
v blízkosti stávající budovy takzvaných velkých chirurgických
oborů a radiodiagnostického oddělení. Bude mít přímou
bezbariérovou návaznost na oddělní úrazové chirurgie, cévní a
plastické chirurgie a neurochirurgické oddělení,“ sdělil další
vazby stavby radní pro zdravotnictví Ladislav Valtr.
Celkem osmipodlažní objekt bude mít jedno patro zapuštěné pod
úrovní terénu a ze společné podnože budou vyrůstat dvě křídla. Na
střeše bude umístěn heliport. Hlavní hmotu objektu pokryje
skleněné opláštění. Centrální atrium má být příjemným veřejným
prostorem.