Českotřebovský deník 262/2020 (12/9)
Region Orlicko – Třebovsko oslavil 20 let od svého založení. 

Region k této příležitosti připravil hlavní oslavy a to v pátek 11. září ve sportovním areálu v Dlouhé Třebové. Samotným oslavám předcházela tradiční cyklojízda se starosty členských obcí a měst, která letos startovala v Brandýse nad Orlicí se zastávkou na soutoku Tiché Orlice a Třebovky v Ústí nad Orlicí. Odtud cyklojízda již pokračovala do Dlouhé Třebové. Cyklojízdy se zúčastnila také starostka města Magdaléna Peterková. V upraveném letním areálu v Dlouhé Třebové přítomné pozdravil předseda svazku obcí Regionu Orlicko-Třebovsko Petr Hájek a také vicehejtman Pardubického kraje Roman Línek a Kateřina Slezáková, starostka Dlouhé Třebové, která byla hostitelem  akce.  Na programu podvečer a večera pak bylo vystoupení imitátora Václava Faltuse s kouzelníkem, kapely Olympic revival z Havířova, České besedy z Třebovice a Lukavice, Vystoupila také českotřebovská kapela 375 metrů nad mořem.  Na programu bylo i taneční vystoupení místních dlouhotřebovských souborů a bohaté občerstvení. 
Předchůdcem Regionu Orlicko Třebovsko bylo nejdříve neformální sdružení obcí ležících na řece Třebovce , u jeho vzniku byl ještě první českotřebovský starosta Ing. Zdeněk Lang a jeho "ústecký bratr" Ing. Bohuslav Lang.  Pak vzniklo "Sdružení obcí Orlicko-Třebovsko". To bylo v roce 1999 a jako právnická osoba bylo registrováno v únoru 2000. Centrum tohoto sdružení obcí bylo nejdříve v Dlouhé Třebové a její starosta Bohuslav Halva byl předsedou sdružení.
V roce 2001 došlo k transformaci sdružení na svazek obcí novým názvem Region Orlicko – Třebovsko. Svazek obcí byl po té rozšířen, sídlo svazku obcí se přestěhovalo na orlickoústeckou radnici, bylo třeba vést ekonomickou agendu a pro to nebyly v Dlouhé Třebové podmínky. Česká Třebová získala stanovami zaručené místo místopředsedy správní rady. Svazek obcí se začal zabývat problematikou získávání dotací, velkým projektem bylo vybudování sítě cyklostezek údolím Tiché Orlice a Třebovky, dalším projektem, který se  týkal zejména města Česká Třebová bylo vybudování  Bikerezortu Peklák v rámci dotovaného projektu Singletrack Galensis, když všechny a další lokality od projektu postupně odpadly. Zájmové území svazku obcí leží ve střední a jižní části okresu Ústí nad Orlicí, v povodí Tiché Orlice a Třebovky. Zaujímá plochu okolo 290 km2, na které ve 3 městech a 21 obcích. Je regionem venkovského charakteru přilehlého ke dvěma dominantním městům, k okresnímu městu Ústí nad Orlicí a k městu Česká Třebová. Region vznikl jako přirozený a vnitřně spjatý celek, zejména geograficky, infrastrukturou i ekonomickými a sociodemografickými vazbami.


Lokomotiva se rozjela v II. hokejbalové lize naprosto impozantně 

  Video v plné velikosti je zde
Dva zápasy a dvě vítězství, Celkové skóre 10:0, žádnou branku jsme nedostali. To je bilance českotřebovské Lokomotivy ve II. hokejbalové lize po dvou kolech soutěže. Dnes v sobotu 12. září odpoledne se v aréně v Benátkách před hrstkou diváků konalo druhé vítězství Lokomotivy, tento krát nad týmem HbC Chlumec nad Cidlinou. Celkový výsledek 3 : 0 rozhodně odpovídá poměru sil na hřišti, tedy převaze českotřebovského týmu a počtu šancí, které si v zápase vypracovali. Českotřebovský tým hrál prakticky kompletní, má jen jediného nemocného hráče. Střídalo se na tři pětky a  měly poměrně vyrovnanou výkonnost.  Byly využity přesilovky a to utkání rozhodlo. To ovšem neznamená, že tým z Chlumce prodal svou kůži lacino, také dokázal překvapit z rychlých brejků, ale neměl takovou disciplinovanost v týmu. Hrál také vlastně jen na dvě střídající pětky a  to bylo potom poznat. Do Chlumce z České Třebové body nepřivezli, ostudu však neudělali. Na fotografiích je situace před druhým gólem Lokomotivy a pětka, která se o to (při přesilovce) zasloužila.  (Střelec branky má číslo 69).
To před týdnem, kdy zde hrál B tým družstva z HBC Hradce Králové 1988 B byl rozdíl ve výkonnosti propastnější. Také skóre bylo vyšší:  Lokomotiva v I. kole připsala vítězství 7 : 0. (viz video z 1. zápasu z 5/9  ZDE) Po dvou vítězstvích je jistě první v tabulce, ovšem zápasy venku teprve čekají.  Také z druhého utkání máme natočené videoreportáž, bude byla uvedena prakticky  bez zpoždění zde.
 
PŘEDNÁŠKA S PROMÍTÁNÍM O EXPEDICI MONOXYLON III

Středa 30.9.2020 v 17:00 v malém sále Kulturního centra, Nádražní 397, Česká Třebová
Povídání o třech cestách “do pravěku” na dlabaných lodích po evropských mořích. Setkání s účastníky expedic experimentální archeologie MONOXYLON. Vyprávění  Jiřího Milera z Jaroměře a Jardy Šplíchala z Rybníku.
Promítnutí nového dokumentárního filmu „Den dlouhý 28,5 hodiny“
Koná se ve spolupráci s KC Česká Třebová.
 
RODINA NA STEZCE

Neděle 4.10.2020 - Srnov
Vycházka se soutěží pro rodinné a přátelské týmy se koná na smyslově naučné stezce „Údolím Skuhrovského potoka“.
Start od 13,30 do 15,30 v Rybníku u kurtů na prvním stanovišti naučné stezky. Cíl 15,00-17,00 v prostoru restaurace Nad Hrází.
Startovné 50 Kč 


Letošní ÚSTECKÝ AUTOSALON ZRUŠEN!

Na základě rozhodnutí vedení školy je letošní ročník Ústeckého autosalonu zrušen. Toto rozhodnutí je důsledkem Mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ČR k zákazu a omezení hromadných akcí od 1.9.2020, Manuálu provozu škol a školských zařízení z 24.8.2020 a konzultací se zřizovatelem a KHS.


HNĚDÉ ZNAČKY "HISTORICKÁ HRANICE ČECH A MORAVY" OSAZENY. SLÍBENÁ PLATÍ.

V červnu jsem se setkal se skupinou historiků, kteří na jaře vyznačili historickou hranici Čech a Moravy bílými čarami na dvou silnicích prvních tříd. Šlo podle mého názoru o zajímavou iniciativu, která upozornila na to, že historické hranice mezi Čechami a Moravou procházely jinudy než současné hranice krajů.  Pardubický kraj je od počátku tvořen okresy Pardubice, Chrudim, Svitavy a Ústí nad Orlicí v hranicích vzniklých po roce 1960. Ty prakticky nerespektovaly historické hranice zemí. Proto náš současný kraj je fakticky českomoravským pomezím. Jak jsme slíbili, tak jsme učinili - byly osazeny dopravní značky - "hnědé cedule", které upozorňují na turistické zajímavosti. Setkáte se s nimi při průjezdu pomezím na šesti místech silnic 1. tříd a dvou místech na silnicích 2. tříd. Hovořil jsem dnes s panem starostou Vlastimilem Cachem z obce Kukle na Svitavsku, který iniciativu (stejně jako jeho kolegové) uvítal. Jak jsem zmínil v minulosti, hlásíme se k oběma částem našeho kraje. FB Martin Netolický. (Po kliknutí se mapa Čech z roku  cca 1840 zvětší na novou stránku )

Historicky největší krajská investice hledá dodavatele

Cesta k historické přeměně areálu Pardubické nemocnice je otevřena. Radní Pardubického kraje tento týden schválili zahájení výběrového řízení na dodavatele výstavby centrálního urgentního příjmu v Pardubické nemocnici. Celkové předpokládané náklady stavby činí 1,8 miliardy korun včetně daně, avšak bez technologií a vybavení. Jedná se o prioritní stavbu, která bude uplatněna v rámci evropského programu REACT EU.
„Bude to nové srdce nemocnice. Spojí totiž centrální urgentní příjem se všemi akutními provozy v nemocnici v jeden celek. Abychom mohli čerpat na tuto stavbu evropské prostředky z programu REACT, stanovili jsme délku trvání stavby podle očekávaného termínu ukončení dotačního programu na 912 dní,“ informoval předkladatel zprávy, 1. náměstek hejtmana Roman Línek.
 „Za 20 let historie Pardubického kraje jsme nezahajovali výběr dodavatele na finančně náročnější stavbu. Centralizace urgentních oborů je zcela klíčovou stavbou nejen pro Pardubickou nemocnici, ale pro celé krajské zdravotnictví.  Nabídne totiž občanům nejen specializovanou péči, která bude také ve východní části kraje, ale i superspecializovaná pracoviště pro celý kraj. Cena stavební části je podle projektové dokumentace 1,8 miliardy korun včetně DPH a stavba je rozdělena do dvou samostatných fází,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
 „Vznikne zde špičkový centrální pavilon, který bude znamenat skutečně skokový posun v úrovni zázemí v trendu moderní urgentní medicíny. Z mého pohledu tedy jde o zabezpečení optimálních podmínek pro zdravotnický personál s cílem posílení kvality akutní péče pro pacienta.  Nová budova bude umístěna v blízkosti stávající budovy takzvaných velkých chirurgických oborů a radiodiagnostického oddělení. Bude mít přímou bezbariérovou návaznost na oddělní úrazové chirurgie, cévní a plastické chirurgie a neurochirurgické oddělení,“ sdělil další vazby stavby radní pro zdravotnictví Ladislav Valtr.
 Celkem osmipodlažní objekt bude mít jedno patro zapuštěné pod úrovní terénu a ze společné podnože budou vyrůstat dvě křídla. Na střeše bude umístěn heliport. Hlavní hmotu objektu pokryje skleněné opláštění. Centrální atrium má být příjemným veřejným prostorem.