K zavedení
nového systému rezidenčního parkování na Trávníku |
Zavedení rezidenční parkování se řešilo 5. října na setkání se
zástupci bytových družstev, "esvéjéček" a také s osobně přítomnými
občany z Trávníka, kteří chtěli uplatnit svoje připomínky. Beseda nakonec
ovšem většinu času věnovala prezentaci studie která řeší
možnosti rozšíření počtu parkovacích míst, což je ovšem zcela jiný
problém. Sice se dotýká parkování na sídlišti, ale neřeší regulaci
parkování. Aby zde prostě každý, kdo zde bydlí a vlastní automobil, měl
možnost solidně zaparkovat za levný peníz (300 Kč/rok nikoho nezabije) s
tím, že podnikatelská vozidla a druhé automobily v rodinách by měly sazbu
mnohem vyšší nebo zde vůbec parkovat nesměly. Protože aut je moc a
místa málo. No a tento problém se řeší pomocí dopracování studie na
rozšíření parkovišť. Znamená to, že do praxe podle všeho hned tak
nezavede. Studie je klasický "cimrmanovský" úkrok stranou, odvádí
pozornost od problému. Neznamená to, že by se na tom nemělo pracovat,
samozřejmě, ale nenamlouvejme si, že to je první krok k zavedení systému
rezidenčního parkování. Zavedení rezidenčního parkování "na číslo na SPZ" zatím znamenalo především komplikaci pro zdejší obor dopravy, přínos do městské pokladny ne minimální, starosti však velké. Ne nadarmo je třeba původní rozpočtový odhad příjmů z parkování podstatně korigovat z očekávaných 900 tis. Kč o celou třetinu této částky. Každý, kdo chtěl parkovat na ulici a musel na odboru dopravy podle dosavadních pravidel osobně vypsat žádost, která byla zanesena do počítačového infosystému. Vše jen na 1 rok. Jde o stovky žádostí (podle údajů odboru asi 500 - 600 žádostí). Za chvíli začne rok 2022 a to by se měl podle dosavadních pravidel tento kolotoč opakovat? A k tomu by v případě zavedení rezidenčního parkování na Trávníku přibylo dalších 300 žádostí nebo třeba i více. To aby na odboru dopravy pracovali začátkem roku i v sobotu a v neděli. A to chceme rezidenční parkování zajistit také pro sídliště Lhotka, aby zde byl místo dosavadního chaosu konečně pořádek. Bude tedy třeba zajistit změnu pravidel. Tak aby byla umožněna elektronická komunikace a elektronické zaplacení poplatku na dálku. Každá už loni schválená žádost by dostala kód, pod kterým by žadatel mohl zaplatit vy systému on-line z domova aniž by musel na odbor chodit. Tam by chodili jen noví žadatelé, nebo ti, kteří mají nějakou změnu. Tím se odboru dopravy hodně uleví. Systém zaplacení poplatku zaznamená a vozidlo má zase na rok parkování vyřešeno. V případě Trávníku je třeba pouze rozdělit celou oblast na několik lokalit podle bydliště žadatele, aby měl své místo k parkování co nejblíže domova. Protože aut je moc a místa málo, tak zatím nebude možné parkování pro návštěvy, budou muset zaparkovat mimo tuto oblast. Je třeba nějak a dobře vyvážit a vyřešit to, aby nebylo na 250 místech na sídlišti vydáno 500 povolení. Na sídlišti Trávník podle informace ze schůzky bydlí 1035 obyvatel, kteří vlastní nebo provozují až 600 automobilů. A to přibudou další desítky bytů v hotelovém domě a mají poslední výjimku (udělenou předchozím vedením města) v tom, že nemusí mít vlastní parkovací místa... Nedostatek parkovacích míst je právě důvodem pro připravovanou regulaci. Na sídlišti není výjimkou, že zde rodina parkuje dvě vozidla a podnikatelé svá vozidla firemní. A navíc také vozidla od lidí, kteří na Trávníku nebydlí, ale přijedou do centra odjinud a vědí, že zde zaparkují n a místech vozidel, jejichž majitelé odjeli např do práce a některá místa tak uvolnili. Všechno samozřejmě zadarmo. Regulace by to měla omezit. (mm)
Pracovní návrh studie (autor Ing. Pavel Matys) na rozšíření počtu parkovacích míst na sídlištích. Je třeba se tím zabývat, postupně po částech řešit možnosti a potřeby. Zahájili jsme demolicí dvou domů v Kozlovské ulici, bylo by tedy dobré první řešit tuto lokalitu a navazující jednosměrnou část Kozlovské ulice, kde je mizerný sotva schůdný chodník. Všude jsou pozemky města. Posuňme chodník, zaveďme šikmé parkování, třeba i po obou stranách, vyřešíme první lokalitu. A potom jdeme teprve dál. Bude to stát peníze a je třeba řešit situaci později i jinde. Aby na to bylo, je třeba zavést placený systém. Město nemá povinnost vyřešit parkovací místo pro každého... |