-
Hromadná doprava v kraji příští
rok posílí
-
Pardubický kraj v příštím roce čeká zvýšení rozsahu dopravní obslužnosti
v drážní a autobusové dopravě. Trolejbusová doprava bude ve stejné výši
jako v letošním roce.
-
„Pro
příští rok je rozsah autobusové dopravy navržen v objemu 16, 5 milionu
kilometrů a pro drážní dopravu pak něco málo přes pět milionů kilometrů.
Autobusová doprava se tak navýší o 55 tisíc kilometrů a vlaková o 50
tisíc kilometrů oproti letošku. Trolejbusová doprava je pro příští rok
navržena ve stejné výši jako letos, tedy 130 tisíc kilometrů,“ uvedl
náměstek pro oblast dopravy Michal Kortyš. Jednotlivé návrhy již
schválila Rada Pardubického kraje, v prosinci budou navržené rozsahy
předloženy k projednání zastupitelstvu.
- Na
zajištění dopravní obslužnosti se podílejí také města a obce kraje. Nyní
na dalším jednání zastupitelstva města bude proto předložen ke schválení
návrh na příspěvek města na zajištění dopravní obslužnosti. Jde o
příspěvek na financování provozu linek nahrazujících vlastně městskou
hromadnou dopravu mezi Terminálem Jana Pernera a sídlištěm Lhotka, dále
město přispívá na zajíždění litomyšlské autobusové linky na točnu do
Svinné a některé linky z Terminálu do Borku. Tento způsob
financování příspěvkem Pardubickému kraji je mnohokrát hospodárnější než
zřídit vlastní linku MHD, , na kterou stát a ni Pardubický kraj
nepřispívá. Zřízením linky MHD v České Třebové by se náklady do toto
oblasti zněkolikanásobily. Spoje městské linky by také nebyly po
většinu dne využívány. Jediným velkým problémem v toto oblasti je
dopravní obslužnost sídliště Křib. I zde ještě předpokládá místostarosta
Dalibor Zelený opakované jednání z pracovníky odboru dopravy a
silničního hospodářství Pardubického kraje o tom, zda opravu není
technicky možné znovu zřídit u sídliště Křib autobusovou zastávku,
která by všechno vlastně vyřešila. (mm)
-
Nouzový stav -
Kulturní centrum ruší akce
- Koncert
Jaroslav Svěcený zrušen, nový termín v jednání.
-
Dále rušíme Vánoční trhy na
Nádražní ulici a akci Česko zpívá koledy.
-
TERMÍNY A MÍSTA APLIKACE VAKCÍN „BEZ REGISTRACE“ DO
KONCE LISTOPADU A V PRŮBĚHU PROSINCE 2021
- K dispozici bude dvoudávková vakcína Comirnaty od společnosti
Pfizer a jednodávková vakcína Janssen od společnosti Johnson &
Johnson, očkovány mohou být osoby, které dosáhly minimálně věku 16 let,
- 3. posilovací dávky mohou být, dle dnes platných pravidel,
aplikovány po 6 měsících od data aplikace 2. dávky,
- k očkování je nezbytné přinést občanský průkaz a kartičku
pojištěnce.
- Aktuální informace jsou průběžně zveřejňovány na stránkách
Pardubického kraje zde: https://www.pardubickykraj.cz/ockovani/112713/ockovani-bez-registrace
-
Halloweenská stezka na sídlišti Borek
-
-
Poslední říjnový pátek jsme po dlouhé přestávce zavítali do
Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Naděje na sídlišti Borek.
Pro místní děti, kterých dorazilo více než padesát, jsme měli
připravenou tematickou halloweenskou stezku, během které se děti
proletěly na koštěti, zaskákaly si v pytli nebo si vyrobily tradiční
dýni v podobě pomalovaného oranžového balónku. Po splnění všech úkolů
na ně čekalo překvapení u ohně, kde jsme se společně sešli a opekli si
vynikající špekáčky. Tímto děkuji za jejich darování ŘEZNICTVÍ
SLOUPNICE s.r.o. Došlo i na zpívání za doprovodu kytary, což přispělo
k velmi přátelské atmosféře.
-
Díky vydařenému podzimnímu slunečnému počasí jsme celé odpoledne
strávili venku obklopeni usměvavými dětmi. Ráda bych na tomto místě
poděkovala všem pracovníkům organizace Naděje v čele s Pavlínou
Břeňovou za pomoc při přípravě stezky. Současně také děkuji všem
dobrovolníkům, kteří se s námi do akce zapojili. Pevně věříme, že se v
brzké době opět s dětmi setkáme, protože jsme toho ani minutu
nelitovali.
Anna Borková, Za jeden provaz, z. s.
-
Turecké
ocelárny koupí až šest dalších lokomotiv z CZ LOKO
-
Turecké ocelárny Erdemir z města Eregli si objednaly u české
společnosti CZ LOKO čtyři posunovací lokomotivy EffiShunter 600 se
silnějším spalovacím motorem CAT C27 o výkonu 709kW. Kontrakt za
zhruba 170 milionů korun předpokládá dodání celé série v prvním
čtvrtletí 2023. Ocelárny přitom mají opci na další dva kusy za
stejných podmínek. Může tedy jít celkem až o šest lokomotiv. Ty
v náročném průmyslovém provozu nahradí zastaralé stroje sovětské a
čínské konstrukce.
- „Jde o velký exportní úspěch, který se nám podařil i přes ztížené
podmínky způsobené koronavirovou pandemií. Klíčová je špičková kvalita
a úsporný provoz těchto lokomotiv. Skvělý poměr mezi cenou a kvalitou
je parametr, který otevírá našim lokomotivám cestu do světa,“ říká Jan
Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO.
- Firma tak navázala na předchozí
dodávky. Do země během posledních šesti let vyvezla deset lokomotiv.
VÍCE ZDE
-
DOPRAVNÍ
NEHODY V REGIONU, VELKÝ PROBLÉM V TŘEBOVICI
-
- Problémy se vyskytly také v nejvyšších
oblastech Orlických hor, kde silnice pokrylo nebezpečné náledí.
Tři vážné dopravní nehody se staly ve výše položených oblastech
Pardubického kraje, kde dnes sněžilo. Šest lidí se při nich
zranilo, jeden člověk zemřel. Sněžení a kluzká vozovka, mokrý
sníh. také u nás na Českotřebovsku. Těžká nehoda v
Třebovici se zraněním si vyžádala mnoho jízd sanitek,
silnice byla dlouhou dobu uzavřena. Nebyl to jediný problém v
okolí, také I/35 se opět ukázala jako problémová. A to jsem dnes
absolvoval cestu na Pardubice, ale dopoledne. všude to bylo OK, až
na lokality Česká Třebová, Třebovice, Kohout, Skuhrovský kopec,
Mohelničák apod.. Kamiony i autobusy stály ve stoupáních, např. na
II/315 na Skuhrov a nedařilo se cestu uvolnit. Z Ústí na Lanškroun
se jelo více než hodinu. Policie, hasiči i silničáři nevěděli kam
dřív skočit.... K tomu snad lze dodat i to, že
oficiálních informací bylo žalostně málo, zato se dokola řeší
covid, prezident aa podobné věci, které jsou pořád stejné.
-
K
rozsvícení Vánočního stromu u parnické školy
-
Bylo
to dojemné, tolik dětí zpívalo! Však to dalo hodně práce a je
třeba poděkovat za to, že bylo možné tuto práci "prodat". Vždyť
dětský sbor Kajetánek českotřebovské ZUŠ zde měl v letošním
složení první vystoupení vůbec! práce Také rodiče byli
spokojeni. Bylo to třeba prožít, ale byla to akce jen pro
rodiče. Něco je trochu poznat na videu, byť natočeném vlastně
potmě.
-
Pro příští roky bych si přál, aby i Parník měl
pořádně vyzdobený vánoční
strom pěkně kolem dokola podobně jako tomu je ve Třebové
na Starém či Novém náměstí nebo u Billy. Ten letošní byl
osvětlen tak asi z jedné čtvrtiny, ze strany přivrácené u
k silnici. Prostě i proto, aby se dětem na zahradě, po
odpočítávání ten strom opravdu celý rozsvítil a bylo jej možné
obdivovat více než tomu bylo letos. Je to ovšem záležitost
města a městské společnosti Ekobi. A tak věřím, že příště to
bude už velkolepé rozsvícení. Kde jinde by měl být na
Parníku péčí města řádně osvětlený strom než u parnické školy?
(mm)
-
Obnova
kapliček křížové cesty na Andrlův chlum bude pokračovat
-
Šest
kapliček křížové cesty na Andrlův chlum září novotou. Končí jejich
rekonstrukce (v hodnotě cca 2,5 mil. Kč), která se dotýkala nejen
objektů samotných, ale i jejich bezprostředního okolí. Vznikla
nová odpočinková místa a doplněn byl mobiliář. Díky tomu se zvýší
turistická atraktivita této oblíbené vycházkové trasy a lidem
nabídne více možností na oddech a rozjímání. Město má v plánu v
obnově kapliček pokračovat, připravovat se bude oprava dalších
pěti objektů na začátku křížové cesty.
- Pro opravu byly využity
finanční zdroje z projektů „Kulturní památky – cesta ke
společnému poznání“ a „Kulturní dědictví nás spojuje“, které
zahrnuje Program INTERREG V-A ČR – Polsko 2014-2020.
Dofinancování bylo řešeno z Fondu mikroprojektů, z
rozpočtu Pardubického kraje a rozpočtu města Ústí nad Orlicí.
- Zatím zde u kapliček není jinde obvaklá informační tabule
s popisem realizovaných prací. Město Ústí má v plánu také vytvořit
leták s názvem Kulturní dědictví nás spojuje s pohledem do
historie křížové cesty a seznámením s architekturou a výzdobou
jednotlivých kapliček) a vydá mapu s turistickými cíli
v česko-polském pohraničí. Město Ústí natrvalo zakotvilo v
česko-polském prostoru a z těchto zdrojů se podařilo získat řadu
dotací. Družebním městem Ústí je Bystryca Klodská.
-
Kyberútoků
přibývá. Je třeba myslet i na nakládání s elektroodpadem
-
České
firmy si riziko uvědomují a snaží se proti němu bránit. Dle
letošního průzkumu společnosti O2 tak aktivně činí 65 %
z nich, avšak jistotu, že se nikdo nedostane k citlivým datům má jen
37 % firem. Mezi nejvýraznější kyberbezpečnostní hrozby patří
především škodlivý software nebo nebezpečné e-maily (phishingové
útoky), které obvykle přicházejí zvenčí, přesto je potřeba pohlídat
si i přešlapy zaměstnanců, jako je například notebook ponechaný bez
dozoru na veřejně přístupném místě nebo ignorování pravidelných
aktualizací. Dodržovat pravidla kyberbezpečnosti je zkrátka pro
firmy v současné době naprosto klíčové. O softwarové ochraně i
správných bezpečnostních postupech většinou vědí, existuje však
jedna oblast, která bývá opomíjena. Vysloužilé datové nosiče, jako
pevné disky z firemních počítačů, pracovní mobilní telefony a
tablety, flash disky, faxy nebo kopírky, mohou i po svém vyřazení i
nadále obsahovat citlivé informace, které v nesprávných rukou
způsobí firmě obrovské potíže. Obyčejné smazání dat nestačí.
- Obzvláště to platí v případě pevných disků, na nichž zůstává
otisk posledně smazaných dat, čímž je specialisté dokáží poměrně
snadno obnovit. IT odborníci proto doporučují používat speciální
software určený právě k bezpečnému smazání dat. V českém prostředí
však potíž nastává v tom, že mnoho firem používá své IT vybavení až
do jeho pomyslného skonu. Při každodenním používání by se například
stolní počítač či notebook měl obměnit po třech letech, podle
staršího průzkumu společnosti CHG-Meridian ale až 70 % tuzemských
firem používá tato zařízení do totálního opotřebení, tedy až do
chvíle, kdy jednoduše přestanou fungovat. A ve chvíli, kdy se
počítač již ani nespustí, není zrovna jednoduché jeho pevný disk
bezpečně smazat, a tak obvykle rovnou putuje celý k recyklaci.
- Pokud firmy nestihnou zajistit bezpečné smazání citlivých dat,
dokud ještě lze zařízení používat, není samozřejmě vše ztraceno.
Pomoci totiž mohou specializované firmy nebo i kolektivní systémy,
které sběr vysloužilých a odpadních elektrozařízení zajišťují.
-
DS
VICENA má 125 let
-
Při
příležitosti 125 let od založení divadelního spolku Vicena přijal
ve středu 24. listopadu zástupce spolku starosta města Petr Hájek.
Sám jako divadelník a člen Viceny, mohl z vlastních zkušeností
ocenit v krátkém proslovu náročnou práci členů souboru, jejímž
výsledkem je spokojenost náročných diváků.
Členům spolku předal poděkování
města ve formě pamětní vlaječky. V září 1896 byl v Ústí nad Orlicí
založen řádný spolek divadelních ochotníků, který si dál do svého
názvu jméno nestora ústeckých divadelníků Hynka Viceny, současníka
J. K. Tyla. Spolek vznikl z volného sdružení divadelních
ochotníků, jehož tradice sahá až do roku 1836.
Prvním představením byla divadelní
hra Jar. Hilberta „Vina“ dne 28. září 1896. Tehdy se hrálo v
Dolním hostinci, který byl později přestavěn na hotel Friml. Ten
byl v sedmdesátých letech minulého století zbourán. Spolek
přetrval obě světové války, přežil i dlouhou pauzu na přelomu
šedesátých a sedmdesátých let minulého století.
- Od roku 1973 přináší Vicena
pravidelně každý rok nové premiéry, bohatá je i jeho společenská
aktivita. Za celou dobu existence souboru bylo odehráno přes 1.300
představení a jen od obnovení činnosti v roce 1973 vzniklo na 6
desítek inscenací.
-
Speciální
škola v Králíkách se dočká rekonstrukce sociálních zařízení
-
Sociální
zařízení na Speciální základní škole Králíky čekají důležité opravy.
V současnosti jsou toalety již v havarijním stavu a rekonstrukce je
nutná. Investiční záměr dnes schválili krajští radní, na
rekonstrukci kraj poskytne částku přesahující 3 miliony korun.
„Vzhledem k tomu, že sociální zařízení je původní a je už daleko za
hranicí životnosti, musíme jednat a škole zajistit odpovídající
hygienické podmínky. Nově vznikne bezbariérové WC, v rámci
stavebních úprav budou také provedeny nové rozvody elektroinstalace,
studené a teplé vody, kanalizace a podlahového vytápění. Toalety
dostanou nové keramické obklady, dlažbu, dveře a všechno další
nezbytné vybavení,“ uvedl radní pro oblast školství Josef Kozel.
Rekonstrukce by měla být zahájena na začátku prosince, podle plánu
by měla být dokončena na konci února příštího roku.
Přes hřeben
Orlických hor bude zavedena kyvadlová doprava.
Auta budou
moci zůstat na odstavných parkovištích
V neděli
12. prosince 2021 vstoupí v platnost celostátní změna jízdních řádů
železniční i autobusové dopravy. Organizátor dopravy informoval o
významné novince, kterou zajisté přivítají nejen cestující využívající
pravidelně objednávané autobusové spoje, ale dokonce i automobiloví
návštěvníci Orlických hor.
Kraj
dlouhodobě řešil ve spolupráci s obcí Deštné v Orlických horách
kritickou situaci na Šerlichu. Kapacita parkoviště na vrcholu je v
některých dnech nedostatečná a neukáznění řidiči tak parkují i na
místech, kde je parkování zakázáno a komplikují tak průjezd autobusů.
Bohužel kapacitně na svém maximum jsou i parkoviště přímo u sjezdovek.
Ve spolupráci s obcí Deštné v
Orlických horách se Královéhradecký kraj rozhodl pro letošní zimní
sezonu posílit víkendovou dopravu mezi Deštným v Orlických horách,
Šerlichem a Orlickým Záhořím.
Co Vám konkrétně chce nabídnout?
O zimních
víkendech od 12. prosince 2021 do 5. března 2022 pojedou autobusy z
Deštného v Orlických horách na Šerlich téměř jako kyvadlová doprava a
to v 8:05, 8:25, 9:04, 9:25, 9:45, 10:25, 10:28, 11:25, 12:25, 12:50,
13:45, 14:25, 15:20, 15:55 a v 16:25. Většina spojů přitom pokračuje
do Orlického Záhoří a spoje v 9:45, 13:45 a 15:55 pokračují dokonce až
do Rokytnice v Orlických horách. Cestující se na Šerlich a do
Orlického Záhoří mohou dostat nejen z centra Deštného v Orlických
horách, ale také z okolních obcí – například z Kounova, Sedloňova,
Olešnice v Orlických horách či z Dobrušky, Rokytnice v Orlických
horách, Hradce Králové a Náchoda.
Z Orlického Záhoří do Deštného v
Orlických horách autobus pojede o víkendu v 9:00, 9:45, 10:05, 11:00,
13:00, 13:45, 14:00, 15:00, 16:00, 17:00 a 17:30. Spoje s odjezdem v
10:05 a ve 14:00 budou z Deštného v Orlických horách pokračovat přes
Sedloňov do Olešnice v Orlických horách. Spoje s odjezdem v 9:00,
13:00, 15:00 a 17:00 pokračují z Deštného v Orlických horách do
Dobrušky.
Kraj coby objednavatel veřejné dopravy
věří, že víkendové výrazné posílení veřejné linkové dopravy mezi
Orlickým Záhořím a Deštným v Orlických horách během zimní sezony, by
mělo odlehčit přeplněnému parkovišti na Šerlichu. Uvítá, pakliže
návštěvníci hor odstaví své auto na parkovišti v Orlickém Záhoří či v
Deštném v Orlických horách u sjezdovky a budou dále pokračovat
veřejnou linkovou dopravou.
V oblasti Orlických hor Vás čeká
pozitivní změna i v pracovní dny. Od 12.12.2021 v pracovních dnech
dojde celoročně také ke změně koncepce na lince IREDO 240 – Rokytnice
v Orlických horách – Bartošovice – Orlické Záhoří – Šerlich – Deštné v
Orlických horách. Připravili jsme pro Vás protrasování vybraných spojů
z Rokytnice v Orlických horách přes Bartošovice v Orlických horách do
Deštného v Orlických horách.
-
|