Českotřebovský deník 332/2021 (26/11)
Hromadná doprava v kraji příští rok posílí

Pardubický kraj v příštím roce čeká zvýšení rozsahu dopravní obslužnosti v drážní a autobusové dopravě. Trolejbusová doprava bude ve stejné výši jako v letošním roce.
„Pro příští rok je rozsah autobusové dopravy navržen v objemu 16, 5 milionu kilometrů a pro drážní dopravu pak něco málo přes pět milionů kilometrů. Autobusová doprava se tak navýší o 55 tisíc kilometrů a vlaková o 50 tisíc kilometrů oproti letošku. Trolejbusová doprava je pro příští rok navržena ve stejné výši jako letos, tedy 130 tisíc kilometrů,“ uvedl náměstek pro oblast dopravy Michal Kortyš. Jednotlivé návrhy již schválila Rada Pardubického kraje, v prosinci budou navržené rozsahy předloženy k projednání zastupitelstvu.
Na zajištění dopravní obslužnosti se podílejí také města a obce kraje. Nyní na dalším jednání zastupitelstva města bude proto předložen ke schválení návrh na příspěvek města na zajištění dopravní obslužnosti. Jde o příspěvek na financování provozu linek nahrazujících vlastně městskou hromadnou dopravu mezi Terminálem Jana Pernera a sídlištěm Lhotka, dále město přispívá na zajíždění litomyšlské autobusové linky na točnu do Svinné a některé linky z Terminálu do Borku. Tento způsob  financování příspěvkem Pardubickému kraji je mnohokrát hospodárnější než zřídit vlastní linku MHD, , na kterou stát a ni Pardubický kraj nepřispívá. Zřízením linky MHD v České Třebové by se náklady do toto oblasti zněkolikanásobily.  Spoje městské linky by také nebyly po většinu dne využívány. Jediným velkým problémem v toto oblasti je dopravní obslužnost sídliště Křib. I zde ještě předpokládá místostarosta Dalibor Zelený opakované jednání z pracovníky odboru dopravy a silničního hospodářství Pardubického kraje o tom, zda opravu není technicky možné znovu zřídit u sídliště Křib autobusovou zastávku, která by všechno vlastně vyřešila. (mm)

Nouzový stav - Kulturní centrum ruší akce

Koncert Jaroslav Svěcený zrušen, nový termín v jednání.
Dále rušíme Vánoční trhy na Nádražní ulici a akci Česko zpívá koledy. 

TERMÍNY A MÍSTA APLIKACE VAKCÍN „BEZ REGISTRACE“ DO KONCE LISTOPADU A V PRŮBĚHU PROSINCE 2021

K dispozici bude dvoudávková vakcína Comirnaty od společnosti Pfizer a jednodávková vakcína Janssen od společnosti Johnson & Johnson, očkovány mohou být osoby, které dosáhly minimálně věku 16 let,
3. posilovací dávky mohou být, dle dnes platných pravidel, aplikovány po 6 měsících od data aplikace 2. dávky,
k očkování je nezbytné přinést občanský průkaz a kartičku pojištěnce.
Aktuální informace jsou průběžně zveřejňovány na stránkách Pardubického kraje zde: https://www.pardubickykraj.cz/ockovani/112713/ockovani-bez-registrace

Halloweenská stezka na sídlišti Borek

Poslední říjnový pátek jsme po dlouhé přestávce zavítali do Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Naděje na sídlišti Borek. Pro místní děti, kterých dorazilo více než padesát, jsme měli připravenou tematickou halloweenskou stezku, během které se děti proletěly na koštěti, zaskákaly si v pytli nebo si vyrobily tradiční dýni v podobě pomalovaného oranžového balónku. Po splnění všech úkolů na ně čekalo překvapení u ohně, kde jsme se společně sešli a opekli si vynikající špekáčky. Tímto děkuji za jejich darování ŘEZNICTVÍ SLOUPNICE s.r.o. Došlo i na zpívání za doprovodu kytary, což přispělo k velmi přátelské atmosféře. 
Díky vydařenému podzimnímu slunečnému počasí jsme celé odpoledne strávili venku obklopeni usměvavými dětmi. Ráda bych na tomto místě poděkovala všem pracovníkům organizace Naděje v čele s Pavlínou Břeňovou za pomoc při přípravě stezky. Současně také děkuji všem dobrovolníkům, kteří se s námi do akce zapojili. Pevně věříme, že se v brzké době opět s dětmi setkáme, protože jsme toho ani minutu nelitovali. Anna Borková, Za jeden provaz, z. s. 

Turecké ocelárny koupí až šest dalších lokomotiv z CZ LOKO

Turecké ocelárny Erdemir z města Eregli si objednaly u české společnosti CZ LOKO čtyři posunovací lokomotivy EffiShunter 600 se silnějším spalovacím motorem CAT C27 o výkonu 709kW. Kontrakt za zhruba 170 milionů korun předpokládá dodání celé série v prvním čtvrtletí 2023. Ocelárny přitom mají opci na další dva kusy za stejných podmínek. Může tedy jít celkem až o šest lokomotiv. Ty v náročném průmyslovém provozu nahradí zastaralé stroje sovětské a čínské konstrukce.
 „Jde o velký exportní úspěch, který se nám podařil i přes ztížené podmínky způsobené koronavirovou pandemií. Klíčová je špičková kvalita a úsporný provoz těchto lokomotiv. Skvělý poměr mezi cenou a kvalitou je parametr, který otevírá našim lokomotivám cestu do světa,“ říká Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO.
Firma tak navázala na předchozí dodávky. Do země během posledních šesti let vyvezla deset lokomotiv.  VÍCE ZDE

DOPRAVNÍ NEHODY V REGIONU, VELKÝ PROBLÉM V TŘEBOVICI

Problémy se vyskytly také v nejvyšších oblastech Orlických hor, kde silnice pokrylo nebezpečné náledí. Tři vážné dopravní nehody se staly ve výše položených oblastech Pardubického kraje, kde dnes sněžilo. Šest lidí se při nich zranilo, jeden člověk zemřel. Sněžení a kluzká vozovka, mokrý sníh.  také u nás na Českotřebovsku.  Těžká nehoda v Třebovici se zraněním si vyžádala  mnoho jízd sanitek, silnice byla dlouhou dobu uzavřena. Nebyl to jediný problém v okolí, také I/35 se opět ukázala jako problémová. A to jsem dnes absolvoval cestu na Pardubice, ale dopoledne. všude to bylo OK, až na lokality Česká Třebová, Třebovice, Kohout, Skuhrovský kopec, Mohelničák apod.. Kamiony i autobusy stály ve stoupáních, např. na II/315 na Skuhrov a nedařilo se cestu uvolnit. Z Ústí na Lanškroun se jelo více než hodinu. Policie, hasiči i silničáři nevěděli kam dřív skočit....   K tomu snad lze dodat i to, že oficiálních informací bylo žalostně málo, zato se dokola řeší covid, prezident aa podobné věci, které jsou pořád stejné.

K rozsvícení Vánočního stromu u parnické školy

Bylo to dojemné, tolik dětí zpívalo! Však to dalo hodně práce a je třeba poděkovat za to, že bylo možné tuto práci "prodat". Vždyť dětský sbor Kajetánek českotřebovské ZUŠ zde měl v letošním složení první vystoupení vůbec!  práce Také rodiče byli spokojeni. Bylo to třeba prožít, ale byla to akce jen pro rodiče. Něco je trochu poznat na videu, byť natočeném vlastně potmě.
Pro příští roky bych si přál, aby i Parník měl pořádně vyzdobený vánoční strom  pěkně kolem dokola podobně jako tomu je ve Třebové na Starém či Novém náměstí nebo u Billy. Ten letošní byl osvětlen tak asi z jedné čtvrtiny, ze strany přivrácené u  k silnici. Prostě i proto, aby se dětem na zahradě, po odpočítávání ten strom opravdu celý rozsvítil a bylo jej možné obdivovat více než tomu bylo letos.  Je to ovšem záležitost města a městské společnosti Ekobi. A tak věřím, že příště to bude už velkolepé rozsvícení.  Kde jinde by měl být na Parníku péčí města řádně osvětlený strom než u parnické školy?  (mm)

Obnova kapliček křížové cesty na Andrlův chlum bude pokračovat

Šest kapliček křížové cesty na Andrlův chlum září novotou. Končí jejich rekonstrukce (v hodnotě cca 2,5 mil. Kč), která se dotýkala nejen objektů samotných, ale i jejich bezprostředního okolí. Vznikla nová odpočinková místa a doplněn byl mobiliář. Díky tomu se zvýší turistická atraktivita této oblíbené vycházkové trasy a lidem nabídne více možností na oddech a rozjímání. Město má v plánu v obnově kapliček pokračovat, připravovat se bude oprava dalších pěti objektů na začátku křížové cesty.
Pro opravu byly využity finanční zdroje z projektů „Kulturní památky – cesta ke společnému poznání“ a „Kulturní dědictví nás spojuje“, které zahrnuje Program INTERREG V-A ČR – Polsko 2014-2020. Dofinancování  bylo řešeno z Fondu mikroprojektů, z rozpočtu Pardubického kraje a rozpočtu města Ústí nad Orlicí.
Zatím zde u kapliček není jinde obvaklá  informační tabule s popisem realizovaných prací. Město Ústí má v plánu také vytvořit leták s názvem Kulturní dědictví nás spojuje  s pohledem do historie křížové cesty a seznámením s architekturou a výzdobou jednotlivých kapliček) a vydá mapu s turistickými cíli v česko-polském pohraničí. Město Ústí natrvalo zakotvilo v česko-polském prostoru a  z těchto zdrojů se podařilo získat řadu dotací. Družebním městem Ústí je Bystryca Klodská.

Kyberútoků přibývá. Je třeba myslet i na nakládání s elektroodpadem

České firmy si riziko uvědomují a snaží se proti němu bránit. Dle letošního průzkumu společnosti O2 tak aktivně činí 65 % z nich, avšak jistotu, že se nikdo nedostane k citlivým datům má jen 37 % firem. Mezi nejvýraznější kyberbezpečnostní hrozby patří především škodlivý software nebo nebezpečné e-maily (phishingové útoky), které obvykle přicházejí zvenčí, přesto je potřeba pohlídat si i přešlapy zaměstnanců, jako je například notebook ponechaný bez dozoru na veřejně přístupném místě nebo ignorování pravidelných aktualizací. Dodržovat pravidla kyberbezpečnosti je zkrátka pro firmy v současné době naprosto klíčové. O softwarové ochraně i správných bezpečnostních postupech většinou vědí, existuje však jedna oblast, která bývá opomíjena. Vysloužilé datové nosiče, jako pevné disky z firemních počítačů, pracovní mobilní telefony a tablety, flash disky, faxy nebo kopírky, mohou i po svém vyřazení i nadále obsahovat citlivé informace, které v nesprávných rukou způsobí firmě obrovské potíže. Obyčejné smazání dat nestačí.
Obzvláště to platí v případě pevných disků, na nichž zůstává otisk posledně smazaných dat, čímž je specialisté dokáží poměrně snadno obnovit. IT odborníci proto doporučují používat speciální software určený právě k bezpečnému smazání dat. V českém prostředí však potíž nastává v tom, že mnoho firem používá své IT vybavení až do jeho pomyslného skonu. Při každodenním používání by se například stolní počítač či notebook měl obměnit po třech letech, podle staršího průzkumu společnosti CHG-Meridian ale až 70 % tuzemských firem používá tato zařízení do totálního opotřebení, tedy až do chvíle, kdy jednoduše přestanou fungovat. A ve chvíli, kdy se počítač již ani nespustí, není zrovna jednoduché jeho pevný disk bezpečně smazat, a tak obvykle rovnou putuje celý k recyklaci.
Pokud firmy nestihnou zajistit bezpečné smazání citlivých dat, dokud ještě lze zařízení používat, není samozřejmě vše ztraceno. Pomoci totiž mohou specializované firmy nebo i kolektivní systémy, které sběr vysloužilých a odpadních elektrozařízení zajišťují.

DS VICENA má 125 let

Při příležitosti 125 let od založení divadelního spolku Vicena přijal ve středu 24. listopadu zástupce spolku starosta města Petr Hájek. Sám jako divadelník a člen Viceny, mohl z vlastních zkušeností ocenit v krátkém proslovu náročnou práci členů souboru, jejímž výsledkem je spokojenost náročných diváků.
Členům spolku předal poděkování města ve formě pamětní vlaječky. V září 1896 byl v Ústí nad Orlicí založen řádný spolek divadelních ochotníků, který si dál do svého názvu jméno nestora ústeckých divadelníků Hynka Viceny, současníka J. K. Tyla. Spolek vznikl z volného sdružení divadelních ochotníků, jehož tradice sahá až do roku 1836.
Prvním představením byla divadelní hra Jar. Hilberta „Vina“ dne 28. září 1896. Tehdy se hrálo v Dolním hostinci, který byl později přestavěn na hotel Friml. Ten byl v sedmdesátých letech minulého století zbourán. Spolek přetrval obě světové války, přežil i dlouhou pauzu na přelomu šedesátých a sedmdesátých let minulého století.
Od roku 1973 přináší Vicena pravidelně každý rok nové premiéry, bohatá je i jeho společenská aktivita. Za celou dobu existence souboru bylo odehráno přes 1.300 představení a jen od obnovení činnosti v roce 1973 vzniklo na 6 desítek inscenací.

Speciální škola v Králíkách se dočká rekonstrukce sociálních zařízení

Sociální zařízení na Speciální základní škole Králíky čekají důležité opravy. V současnosti jsou toalety již v havarijním stavu a rekonstrukce je nutná. Investiční záměr dnes schválili krajští radní, na rekonstrukci kraj poskytne částku přesahující 3 miliony korun. „Vzhledem k tomu, že sociální zařízení je původní a je už daleko za hranicí životnosti, musíme jednat a škole zajistit odpovídající hygienické podmínky. Nově vznikne bezbariérové WC, v rámci stavebních úprav budou také provedeny nové rozvody elektroinstalace, studené a teplé vody, kanalizace a podlahového vytápění. Toalety dostanou nové keramické obklady, dlažbu, dveře a všechno další nezbytné vybavení,“ uvedl radní pro oblast školství Josef Kozel. Rekonstrukce by měla být zahájena na začátku prosince, podle plánu by měla být dokončena na konci února příštího roku.

Přes hřeben Orlických hor bude zavedena kyvadlová doprava.

Auta budou moci zůstat na odstavných parkovištích 


V neděli 12. prosince 2021 vstoupí v platnost celostátní změna jízdních řádů železniční i autobusové dopravy. Organizátor dopravy informoval o významné novince, kterou zajisté přivítají nejen cestující využívající pravidelně objednávané autobusové spoje, ale dokonce i automobiloví návštěvníci Orlických hor.

Kraj dlouhodobě řešil ve spolupráci s obcí Deštné v Orlických horách kritickou situaci na Šerlichu. Kapacita parkoviště na vrcholu je v některých dnech nedostatečná a neukáznění řidiči tak parkují i na místech, kde je parkování zakázáno a komplikují tak průjezd autobusů. Bohužel kapacitně na svém maximum jsou i parkoviště přímo u sjezdovek.

Ve spolupráci s obcí Deštné v Orlických horách se Královéhradecký kraj rozhodl pro letošní zimní sezonu posílit víkendovou dopravu mezi Deštným v Orlických horách, Šerlichem a Orlickým Záhořím.

Co Vám konkrétně chce nabídnout?

O zimních víkendech od 12. prosince 2021 do 5. března 2022 pojedou autobusy z Deštného v Orlických horách na Šerlich téměř jako kyvadlová doprava a to v 8:05, 8:25, 9:04, 9:25, 9:45, 10:25, 10:28, 11:25, 12:25, 12:50, 13:45, 14:25, 15:20, 15:55 a v 16:25. Většina spojů přitom pokračuje do Orlického Záhoří a spoje v 9:45, 13:45 a 15:55 pokračují dokonce až do Rokytnice v Orlických horách. Cestující se na Šerlich a do Orlického Záhoří mohou dostat nejen z centra Deštného v Orlických horách, ale také z okolních obcí – například z Kounova, Sedloňova, Olešnice v Orlických horách či z Dobrušky, Rokytnice v Orlických horách, Hradce Králové a Náchoda.

Z Orlického Záhoří do Deštného v Orlických horách autobus pojede o víkendu v 9:00, 9:45, 10:05, 11:00, 13:00, 13:45, 14:00, 15:00, 16:00, 17:00 a 17:30. Spoje s odjezdem v 10:05 a ve 14:00 budou z Deštného v Orlických horách pokračovat přes Sedloňov do Olešnice v Orlických horách. Spoje s odjezdem v 9:00, 13:00, 15:00 a 17:00 pokračují z Deštného v Orlických horách do Dobrušky.

Kraj coby objednavatel veřejné dopravy věří, že víkendové výrazné posílení veřejné linkové dopravy mezi Orlickým Záhořím a Deštným v Orlických horách během zimní sezony, by mělo odlehčit přeplněnému parkovišti na Šerlichu. Uvítá, pakliže návštěvníci hor odstaví své auto na parkovišti v Orlickém Záhoří či v Deštném v Orlických horách u sjezdovky a budou dále pokračovat veřejnou linkovou dopravou.

V oblasti Orlických hor Vás čeká pozitivní změna i v pracovní dny. Od 12.12.2021 v pracovních dnech dojde celoročně také ke změně koncepce na lince IREDO 240 – Rokytnice v Orlických horách – Bartošovice – Orlické Záhoří – Šerlich – Deštné v Orlických horách. Připravili jsme pro Vás protrasování vybraných spojů z Rokytnice v Orlických horách přes Bartošovice v Orlických horách do Deštného v Orlických horách.