OLOMOUC, 22.
listopadu 2021
Český výrobce lokomotiv CZ LOKO zahájil
vývoj lokomotivy na
vodíkový pohon pracovně označený jako
HydrogenShunter 1000.
Zatím je projekt ve fází studie proveditelnosti, až ta ukáže, zda se
bude stavět prototyp. Uvedl to Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO na
dnešním technickém semináři Žesnad v Olomouci, kterého se účastnili
přední zástupci železničního průmyslu a dopravců. Lokomotiva
s maximálním výkonem až 800 kW by měla k dobíjení trakčních baterií
využívat vodíkové články.
Mezi další rozvíjené ekologické projekty
CZ LOKO, s nimiž firma spojuje budoucnost, patří bateriový E-Shunter
300 pro lehký posun, DualShunter 2000 pro provoz na závislé i
nezávislé trakci a plug-in hybridní HybridShunter 1000 pro posun.
„Zelená dohoda pro
Evropu, prosazující snížení uhlákové stopy, je pro nás velkou výzvou.
Již vyvíjíme dva typy duálních a dva typy hybridních lokomotiv. Dál
tento trend sledujeme a podrobně analyzujeme výhody a nevýhody těchto
nekonvečních řešení. A vodík je dalším z nich, protože
Green Deal přináší zásadní změnu chování
celého unijního trhu. Bohužel, dynamika změn je mnohem výraznější než
schopnost trhu se jim přizpůsobit,“
uvedl Jan Kutálek.
Podle něho „zelené inovace“ stojí
obrovské peníze a mohou si je dovolit jen ti nejsilnější. Mají ale i své
slepé uličky a proto firma dává velký pozor na provozní vhodnost a
udržitelnost zvoleného řešení. To byl také důvod, proč CZ LOKO už před
lety opustilo vývoj lokomotiv na stlačený zemní plyn (CNG). Technické
řešení zvládlo, postavilo i prototypy, ale masové rozšíření, i po
konzultaci s železničními dopravci, firma vyhodnotila jako nereálné a
projekt ukončila.
Podobně jako v případě hybridní
lokomotivy TEM 35 pro ruské železnice, kombinující spalovací motor se
superkapacitorem pro rozjezd nebo duální lokomotivy HybridShunter
400,dobíjené z externí sítě a záložním spalovacím motorem. Obě řešení
skončila u prototypů, které prošly zkouškami, ověřily se systémy a
chování pohonu, ale dál se už tato řešení nerozvíjejí.
„Bez těchto inovativních projektů
bychom se nikdy neposunuly dál. Díky nim už víme, kudy ne, ale stále
pouze tušíme, kudy ano. Hledáme variantu, která není příliš náročná na
budování další infrastruktury, umožňuje modulární řešení a společnou
údržbovou základnu s ostatními našimi vozidly,“
glosoval Jan Kutálek náročný vývoj
spojený s hledáním nejlepších řešení. Mezi ně patří rovněž snadná
obsluha, údržba a servis. Cílem bude homologace v celé EU a cenová
dostupnost, i když lokomotiva na „čistý“ pohon bude vždy výrazně dražší
než konvenční se spalovacím motorem.
Lokomotiva DualShunter 2000
kombinuje napájení z troleje a spalovací motor, což umožňuje provoz na
závislé i nezávislé trakci. Určena je pro lehkou a středně těžkou
traťovou službu a posun. Do provozu by měla být uvedena v roce 2023
v Itálii, o dva roky později v Česku a poté i okolních zemích. Spalovací
motor bude možné nahradit až třemi bateriovými kontejnery nabíjenými z
troleje nebo externího zdroje.
Plug-in hybridní lokomotivu
HybridShunter 1000 pro posun mají pohánět až tři bateriové
kontejnery s celkovou využitelnou kapacitou až 600 kWh. Zálohu tvoří
spalovací motor pro dobíjení baterií. Cenově půjde o alternativu ke
konvenčním posunovacím vozidlům. Firma chce tento typ uvést na trh
v roce 2026. Půjde o produkt vhodný jen pro určitý typ provozu, který
nevyžaduje nepřetržité nasazení nebo pohotovost. Tedy na vlečky, nikoliv
traťovou službu.
„V našem pojetí nejde o soutěž, kdo
bude na evropském trhu první, ale kdo bude nejúspěšnější a přijde
s nejefektivnějším řešením. To nás zajímá především,“
uzavřel Jan Kutálek.
|