-
-
Několik otázek pro hobojistku Barboru Trnčíkovou, zástupkyni Slavic
Tria, před listopadovým koncertem Kruhu přátel hudby Česká Třebová
- (rozhovor se
uskutečnil na konci roku 2020)
-
-
Jak se stane, že dívce učaruje
hra na hoboj?
- Od malička jsem
vyrůstala se zobcovou flétnou v ruce. Po přijetí na Gymnázium Jana
Nerudy s hudebním zaměřením mi však bylo doporučeno začít se věnovat
nějakému perspektivnějšímu nástroji pro uplatnění v hudbě. Na vyzkoušení
jsem dostala hoboj a lesní roh. Na hoboj se mi hned podařilo vyloudit
kloudnější zvuk a také mě fascinovalo jeho „lízátko“ – jak jsem tehdy
nazývala hobojový strojek. A tak bylo jasno. Hobojové strojky mne
fascinují dodnes!
-
-
Jak
a kdy vzniklo Slavic Trio?
- Slavic Trio jsme se
rozhodli založit s dlouholetými přáteli – klarinetistkou Annou Sysovou a
fagotistou Petrem Sedlákem – při společném působení v Akademii komorní
hudby vedené violoncellistou Tomášem Jamníkem. V létě 2018 jsme poprvé
odehráli společný koncert na kolonádě v Poděbradech – bylo to speciální
pozdněvečerní Nocturno při svíčkách, kde jsme provedli Goldbergovy
variace J. S. Bacha. Byl to pro nás magický zážitek, a proto jsme se
rozhodli ve společném hraní pokračovat.
-
-
Řekněte nám o něm
něco bližšího.
- Hned po několika týdnech
společného hraní a nastudování hodně nového repertoáru se nám podařilo
vyhrát komorní soutěž v italském městě Chieri. Tento úspěch nás
přesvědčil, že jsme se vydali dobrou cestou, a povzbudil nás v další
práci. Ta nebyla vždy jednoduchá, vzhledem k tomu, že jsme každý
studovali školy v jiných zemích – Petr v Anglii a Anna ve Švýcarsku.
Přesto jsme byli vždy motivovaní dál společně hrát a dařilo se nám
plánovat dohromady termíny, kdy jsme intenzivně pracovali a připravovali
repertoár na delší dobu dopředu.
-
-
Účastníte
se rádi interpretačních soutěží a jste
v nich úspěšní?
- Rádi si určujeme cíle,
ke kterým směřujeme naše úsilí, ať už jde o soutěž či koncert. Motivuje
nás to k detailní práci, usnadňuje plánování a pomáhá tvarovat jakousi
cestu. V loňském roce jsme se stali laureáty soutěže Nadace Bohuslava
Martinů, kde jsme museli odehrát čtyřicetiminutový program hudby v kuse,
což pro nás byla výzva. Každý soutěžní výstup bereme jako příležitost ke
koncertnímu vystoupení a oslovení posluchačů. Vždy máme největší radost,
když se na sebe dokážeme na pódiu vzájemně napojit a společně si hudbu
prožít. Ocenění už je jen třešničkou navrch.
-
-
Jak jako mladí muzikanti
prožíváte „dobu covidovou“?
- Myslím, že je to pro nás
velmi náročná doba, vzhledem k tomu, že ještě nemáme dostudované vysoké
školy. V těchto chvílích bychom všichni měli intenzivně pracovat na
programech na naše absolventské koncerty – avšak tato příprava je
pozastavena kvůli uzavření škol. Bohužel je jisté, že naše generace bude
tímto již téměř ročním výpadkem poznamenána. Pravidelný osobní kontakt
s pedagogem, společná motivace se spolužáky, pravidelné zkoušky s
klavírem, hraní v ansámblech a orchestrech – to je jen krátký výčet
zcela nenahraditelných činností, které muzikant potřebuje ke
zdokonalování a které teď chybí. Tento prostor se částečně dá využít
jiným způsobem: naplnit ho přemýšlením o hudbě a o tom, jaké má klasická
hudba a živé umění v současném světě místo. Také je zde prostor k
načerpání inspirace, ke které se mohou umělci později vracet a rozdávat
ji lidem. Ale ve všem musí být balanc. Je nutné se již vrátit zpět do
zkušeben a na koncertní pódia, jinak bude kultura poznamenána na mnoho
dalších let.
-
-
Dle vašich facebookových stránek
jste vcelku v kurzu. Na podzim jste museli zrušit hodně koncertů. Co vás
v této době živí?
- Bohužel ano, naše jarní
i podzimní turné po republice byla zrušena a s nimi odpadla i část
našich příjmů. Ti, kdo nejsou zaměstnáni v orchestrech nebo vzdělávacích
institucích, se ze dne na den ocitli bez příjmů a kompenzační částka od
státu nemohla tento výpadek pokrýt. Proto bylo mnoho muzikantů nuceno
najít si dočasně jiné zaměstnání, kupř. Petr pracoval ve skladu prodejny
Lidl, aby byl schopný dál financovat své studium v Londýně.
-
-
Velká
část posluchačů včetně politiků vnímá pouze hudební výstup – tedy
koncert. Ale už nevidí, že před ním je potřeba skladby nacvičit,
vypilovat, udržovat a učit se nové a nové,
což obnáší téměř nepřetržitě cvičit a
cvičit. Co si myslíte o opatřeních, která mají pomoci umělcům přežít
tuto nelehkou dobu, a o vnímání tohoto problému
veřejností?
- Jistě je dobře, že
určitá podpora vznikla. Návrh byl však nedokonalý: částky nedosahovaly
výše uniklých příjmů a podpora se nedostala ke všem, kteří ji
potřebovali. Proto vzniklo několik záslužných iniciativ (Sdružení umělců
klasiky SUK, Muzikanti volná noha ad.), které sháněly podporu pro
nejvíce zasažené kolegy. U veřejnosti panuje přesvědčení, že by umělci
měli vzít lopatu do ruky a jít pracovat. Poté by však bylo
pravděpodobné, že už se ke svému nástroji nebudou moct nikdy vrátit, po
desítkách let každodenního trénování jemné motoriky a estetického cítění
by roční výpadek byl nenapravitelný. Jistě by veřejnost nechtěla být
operována doktorem, který rok neměl v ruce skalpel. A takové ztráty by
pro kulturu byly fatální.
-
-
Jaký je to pocit prvně
koncertovat v pražském Rudolfinu?
- Jistě pro každého
odzbrojující v jakémkoli věku. Rudolfinum je koncertní síň s nejlepší
akustikou v České republice. Česká filharmonie zde pod taktovkou
samotného Antonína Dvořáka provedla v roce 1896 svůj historicky první
koncert. V této budově se zkrátka psala historie, která jako by byla
stále uložena v těch mramorových zdech a promlouvala k nám. Rudolfinum
je svou majestátností bezbřehou inspirací pro každého umělce.
-
-
Jaké jsou
před Slavic Triem nadcházející cíle a kam byste
to chtěli s hudbou dotáhnout?
- Žádné konkrétní cíle
nemáme. Nejvíce si přejeme, abychom mohli opět hrát před publikem, které
vytváří tak nenahraditelnou atmosféru živých koncertů. A abychom
nacházeli ve společném hraní inspiraci a potěšení co nejdéle.
-
-
Na co se v podání Slavic Tria
můžeme těšit?
- Jistě to bude hudba
klasiků – Bacha a Haydna, ale také neotřelé skladby autorů 20. století.
-
-
Děkuji za rozhovor.
Jaroslav Plocek
-
-
-
Koncert Slavic Tria se uskuteční
- v
úterý 9. listopadu 2021 od 19:00 hodin
-
v českotřebovské Malé scéně.
-
Sledujte plakáty a informace Kulturního centra Česká Třebová!
-
-
|