-
- Slíbil jsem, že až budou
všechna jednání dokončena, dám zprávu o výsledcích jednání. Jak jsem již
naznačil v minulém příspěvku, objevila se reálná hrozba celkového útlumu
českotřebovského seřaďovacího nádraží.
Správa železnic
přibližně před rokem schválila materiál s názvem „Koncepce seřaďovacích
stanic“, ve kterém byla provedena analýza stávajícího stavu existující
infrastruktury určené pro směrovou vlakotvorbu na celé železniční síti v
České republice, a dále byl doporučen další „racionalizační“ postup SŽ.
Dokument rozčlenil stávající seřaďovací stanice do tří kategorií:
rozvojové, se zachováním stávajícího stavu a určené k prověření
potřebnosti infrastruktury. V poslední uvedené, která by fakticky
znamenala postupný útlum seřaďovacích činností, se ocitlo i seřaďovací
nádraží se spádovištěm v České Třebové.
-
- Na území České republiky se
celkem 51 stanic určených pro základní vlakotvorbu železniční nákladní
dopravy, z nich je potom 28 stanic seřaďovacích vybavených spádovištěm
pro rozřazování vlaků se svážným pahrbkem. Podle koncepce je takový
počet vzhledem k velikosti české sítě mnoho a většina z nich disponuje
větší nabídkou kapacit vůči stávající i výhledové potřebě. Řešením má
být minimalizace a centralizace řadících prací, čehož lze dosáhnout
rušením stanic se spádovištěm v lokalitách s nedostatečným využitím, a
dále postupným přesunem výkonů do velkých uzlů. Je s podivem, že
největší seřaďovací nádraží v zemi (spolu s Nymburkem) a druhé z
hlediska výkonů – Česká Třebová nebylo mezi „velké uzly“, které jsou
umístěny na síti s hlavními přepravními proudy nákladní dopravy (jak
píše koncepce), zařazeno.
-
- Proto jsem od počátku září,
kdy jsem byl o návrhu informován, učinil několik kroků, které snad nesou
kýžené ovoce. Jednak jsme se na Pardubický kraj dohodli, že seřaďovací
nádraží v České Třebové bude zařazeno do „Koncepce dopravy Pardubického
kraje“. Na základě informací z několika jednání s přednostou provozního
obvodu ČT Petrem Zeleným se následně uskutečnila schůzka s generálním
ředitelem Jiřím Svobodou. Její výsledek je nakonec pro
Město Česká
Třebová a
Pardubický kraj
veskrze pozitivní. Koncepce má doznat změn. A to v tom smyslu, že
seřaďovací nádraží v České Třebové má byt přeřazeno z kategorie C do
kategorie B, tedy „zachování stávajícího stavu“. Je nám jasné, že dožilá
technika sovětské.ho typu potřebuje nutně modernizaci. Dá se očekávat, že
dosáhne několika set milionů korun, protože bude zapotřebí zařízení
staré téměř 50 let kompletně vyměnit. I to se po jednání s generálním
ředitelem Svobodou jeví jako reálné. Ostatně velmi brzy má být zahájena
modernizace železničního uzlu Česká Třebová za více jak 10 miliard korun
v předkrizových cenách. Jedná se o šestiletou investici, která je
avizována na roky 2023 až 2029. V tomto období by mohly být prostředky
investovány i do směrové skupiny (seřaďovacího nádraží). Situaci budu
velmi pečlivě i nadále sledovat. Ukončení seřaďovací činnosti by
znamenalo propuštění přibližně 100 zaměstnanců, což by mělo vliv na
zaměstnanost regionu, který je stále velmi úzce navázán na železnici.
Jediné, k čemu by mělo dojít a opět je to důležité pro oživení stanice,
je prodej „čtvrtého svazku“ kolejiště společnosti Metrans (směrové
koleje 201 – 210), která již nyní provozuje logistické centrum. Tudíž
sníží se sice počet směrových kolejí, na druhé straně se zvýší kapacita
přilehlého logistického centra, čímž bude probíhat větší kontejnerová
vlakotvorba: vlak – vlak. (FB Martin Netoilický)
-
-
SEŘAĎOVACÍ NÁDRAŽÍ ČESKÁ TŘEBOVÁ – SMĚROVÁ SKUPINA:
-
2 přísunové koleje přes pahrbek
do rozpouštěcích kolejí a dále do 38 směrových kolejí
-
33 relačních kolejí s max.
užitnou délkou 739 m
-
Komplexní automatizační systém
GAC
a ARS
sovětské výroby zajišťující samočinné řízení jízdy
odvěsných
vozů pomocí třech sledů kolejových brzd
-
Železniční spodek a svršek z
poloviny 60. let – částečná revitalizace v roce 2016
-
Budovy z 60. let 20. století
-
Stanice slouží pro dálkovou
vlakotvorbu, výkony bez zásadních výkyvů
-
|