-
Od
září 2021 zaniká na VOŠ a SŠT Česká Třebová stupeň vyššího odborného
vzdělávání. Škola tak reaguje na významný úbytek zájmu, způsobený
především zavedením tříleté bakalářské formy studia do našeho
vysokoškolského studia. Logicky je tak potřeba změnit i název školy. Ta
bude nadále vystupovat pod hlavičkou „Střední škola technická a dopravní
Gustava Habrmana Česká Třebová“. Vždy když něco končí, něco nového
začíná. Škola se po letech opět těsněji přimyká ke své mnohaleté
historii „železniční průmyslovky“. Kromě populárního simulátoru řízení
lokomotivy bylo na škole otevřeno také modelové železniční kolejiště
s řízením provozu a nově též Železniční akademie. V rámci té se mohou
studenti stát strojvedoucími nebo výpravčími již při studiu.
- Dlouhodobý nedostatek
provozních pracovníků v železniční dopravě, časová i odborná náročnost
jejich přípravy, ale také jasná představa studentů dopravních oborů o
jejich budoucím uplatnění. Ve škole jsme tyto faktory vnímali čím dál
intenzivněji, a abychom novým výzvám vykročili vstříc, spustili jsme
v uplynulém školním roce přípravy projektu Železniční akademie. Cílem
projektu je kompletně odborně připravit studenty na výkon vybraných
povolání v železničním provozu již v průběhu studia, čímž získají nejen
jistotu uplatnění v odpovědných profesích hned po ukončení studia, ale
také ušetří sobě a svým případným zaměstnavatelům nemalé finanční
prostředky, které by jinak dosažení takové kvalifikace představovalo.
- Koncem školního roku pak
přípravy projektu vyvrcholily. Škola podala na Drážní úřad žádost o
akreditaci školicího střediska strojvedoucích, která byla nakonec i za
přispění spolupracujících partnerů schválena. V srpnu 2021 se tak škola
zapsala mezi oficiální školicí střediska, která mohou vychovávat nové
strojvedoucí. Pro studenty, kteří absolvují Železniční akademii, to
znamená, že ještě před maturitou je může čekat tzv. zkouška všeobecné
odborné způsobilosti přímo ve škole, po jejímž úspěšném složení se
stanou držiteli licence strojvedoucího. Úspora pro zaměstnavatele a
studenty tak může dosáhnout až stovek tisíc korun a šesti měsíců
každodenní přípravy. Tento koncept je v Česku zcela unikátní a žádná
jiná škola takovou možnost nenabízí.
-
Společně
se Správou železnic také byla stanovena pravidla a časový rozvrh, podle
nichž mohou účastníci Železniční akademie dosáhnout odborné způsobilosti
a složit odborné zkoušky D-03 a D-07, které je opravňují k výkonu práce
signalisty a výpravčího nebo traťového dispečera. Než se člověk za
normálních okolností u Správy železnic, jako téměř jediného
zaměstnavatele této profese, stane výpravčím nebo traťovým dispečerem,
trvá to při velmi rychlém postupu 6 měsíců a stojí stovky tisíc korun.
Zde jde o návrat k tradici, která ještě na přelomu tisíciletí bývala na
několika dopravních školách standardem. V časech úpadku zájmu o
železnici však tato spolupráce zcela vymizela. Kdo jiný by měl začít
takovou spolupráci obnovovat, než právě českotřebovská průmyslovka,
která se tím stane po letech první školou, která hotové výpravčí
vychová.
- Železniční akademie bude
nepovinným předmětem pro studenty oborů Provoz a ekonomika dopravy a
Elektrotechnika se zaměřením na výkonové a trakční systémy. Výuka bude
probíhat v rozsahu třech hodin týdně ve druhém, třetím a čtvrtém
ročníku. V rámci předmětu se po absolvování společného základu studenti
rozdělí do skupin zaměřených na obsluhu dráhy (výpravčí) a získání
všeobecné odborné způsobilosti strojvedoucího. Připraven je též učební
plán pro případné zájemce o zabezpečovací zařízení na železnici, kde se
absolventi mohou uplatnit ve vysoce odborných profesích jak u Správy
železnic, tak především u jejich dodavatelů – výrobců zabezpečovacích
zařízení.
- První studenty Železniční
akademie uvítá škola již na podzim 2021, kdy půjde o zkrácenou verzi pro
studenty třetích a čtvrtých ročníků s cílem složit odbornou zkoušku
D-03. Do tohoto pilotního kurzu se zatím přihlásilo 17 zájemců. Ve
druhém pololetí školního roku 2021/2022 pak začne plnohodnotná
Železniční akademie pro žáky druhých ročníků, která by měla být završena
podle výše popsaných možností.
|