Mapa historických názvů míst
v České Třebové
V uplynulých dnech vydalo muzeum mapu obsahující názvy vybraných
objektů a lokalit, a to dosud existujících i zaniklých. Na rubu mapy
se nachází legenda doplněná o historické fotografie z muzejní sbírky.
Mapa v měřítku 1 : 11 000 je v prodeji srolovaná v kartonovém tubusu.
Mapa je ke koupi na recepci muzea za 115, - Kč. (Vzhledem k tomu,
že mapa je v prodeji nelze zobrazit mapu úplně v plném rozlišení.)
Návštěvnost
Českotřebovského deníku v měsíci listopadu 2021 v porovnání
Stavba
centrálního příjmu v Ústí nad Orlicí finišuje
Na
počátku příštího roku bude stavebně dokončena jedna z největších
staveb Pardubického kraje, a to nejen v oblasti zdravotnictví.
Centrální urgentní příjem v Orlickoústecké nemocnici, který vyjde
kraj na půl miliardy korun, by měl být podle informací
stavby stavebně dokončen 3. ledna. Půjde-li všechno, jak má,
zdravotnický provoz by měl být zahájen v dubnu.
„Na to, že se jedná o tak objemnou a
složitou stavbu, probíhá realizace stavby zcela podle naplánovaného
harmonogramu. Osobně jsem velmi mile překvapený, že se daří plnit
nejen harmonogram, ale také rozpočet stavby. V tuto chvíli probíhají
dokončovací montážní práce a začíná oživování vzduchotechniky,
seřízení a další práce s tím spojené. Zároveň jsou
dokončovány hrubé
terénní úpravy jako parkoviště a chodníky,“ uvedl hejtman Martin
Netolický. „V tuto chvíli platí, a věřím, že se během prosince nic
závažného nestane, že by stavba měla být postupně předávána již
v průběhu vánočních svátků a stavebně dokončena 3. ledna příštího
roku. V průběhu ledna bude prostor na odstraňování případných
zjištěných vad a nedodělků, což je v případě takto rozsáhlých staveb
zcela běžné a následně v průběhu února a března bude urgent
vybavován nábytkem a zdravotnickými technologiemi tak, aby mohl být
uveden do provozu v dubnu,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Stavba centrálního urgentního příjmu
bude sloužit pacientům ze spádové oblasti Orlickoústecka,
Litomyšlska a Svitavska. V prvním nadzemním podlaží budou vyšetřovny
nebo zákrokový sálek, ale především nízkoprahový a vysokoprahový
příjem. Druhý jmenovaný je využíván pro pacienty, které do nemocnice
dopraví zdravotnická záchranná služba. V dalších dvou podlažích
budou lůžkové části ARO a JIP. Obě oddělení navazují proskleným
spojovacím krčkem na stávající budovu B, kde jsou operační sály.
Druhé podlaží obsadí oddělení ARO. Poslední patro nového urgentu
poslouží jako multioborová jednotka intenzivní péče.
Fotografie: Na prvním snímku záměr na
stavbu byl představen v roce 2016, na druhém snímku je vizualizace
po úpravě z r. 2018. Na 3. snímku je rozestavěnost akce v prosinci
2020 a na posledním snímku je skutečnost ze 17. 10. 2021.
Kamiony vadí
ve Velké Skrovnici
O omezení průjezdu těžkých kamionů přes Velkou Skrovnici na
Orlickoústecku jednal hejtman Pardubického kraje Martin Netolický se
starostou obce Pavlem Chalupou a zástupci občanů. Ti si stěžují na
vysokou frekvenci těžkých kamionů, které ničí nejen krajskou silnici
třetí třídy, ale především jejich pozemky a domy. Kraj proto bude
jednat s příslušnými úřady o omezení průjezdu těžkých kamionů, které
mohou využít nedalekou silnici I/14.
„Nedaleko Potštejna v sousedním Královéhradeckém kraji se
nachází lom, ze kterého si těžké nákladní vozy zkracují cestu po
silnicích třetích tříd, zatímco mohou využít silnici I/14 přes
Sopotnici a České Libchavy a následně pokračovat po silnicích
druhých tříd. Úzká komunikace přes Velkou Skrovnici není rozhodně
připravena na takovou zátěž, a proto budeme chtít jednat o zamezení
vjezdu kamionové dopravě, a to s ohledem nejen na obec samotnou, ale
také na to, že jsme v letošním roce část sinice opravili a v příštím
roce budeme pokračovat až směrem na Rozsochu na křižovatku se
silnicí II/312,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že je
nutné koordinace se sousedním Královéhradeckým krajem, na jehož
území se nachází nejen zmíněný lom, ale také část komunikace.
Kamiony vadí
také jinde na silnicích II. tříd.
Známě
zatím v kraji dva případy, kde jsou tranzitní kamiony ze silnice
vymístěny - na silnici Česká Třebová - Litomyšl a na silnici z dálnice
D11 přes Lázně Bohdaneč. Snaha omezovat průjezdy kamionů bude pokračovat
jistě i jinde. Navíc se vozový park některých firem přizpůsobuje tak,
aby pravidlo neporušovaly. Nákladních automobilů bude proto těžké se
zbavit.
Nás
Českotřebováky
musí zajímat zejména průjezd kamionů z
Orlickoústecka
přes Českou Třebovou na
Opatov a budoucí dálnici
D35, bude to nakonec jediná legální cesta kamionů na dálnici.
Řešením je co nejdříve vybudovat ochvat
města. Bohužel se zatím přednostně řeší trasa kolem rybníka Hvězda,
která nás až tak nezajímá.
Daleko horší bude pak cesta kamionů z Ústí nad Orlicí na D35 přes České
Libchavy
a dál kolem Chocně na dálnici u Vysokého Mýta. Připomeňme, jaké
řešení předpokládali zastánci jižní varianty tehdejší R35.
Na úseku Svitavy Lačnov
- Česká Třebová - Ústí
n.O. České
Libchavy
- Choceň - Vysoké Mýto vybudovat přeložku silnice i/35, tedy s
parametry silnice první třídy, určené zejména pro nákladní dopravu.
Dnes už je toto řešení (viz obrázek) jako zastaralé z roku 2006
zavrženo a byl zaveden systém přivaděčů, na které kraj dostal nějaké
peníze, které ovšem už dnes nedostačují. Takže trasa z Vysokého Mýta na
České Libchavy atd. je nyní přivaděčem pro Žamberk. Všimněte si
také jak se řeší na tomto obrázku přivaděč pro ČT a UO se společným
vyústěním na tehdejší zamýšlenou R35. Nakonec nám zbudou pro dopravu jen
stávající siulnice.
Druhá mrzutost při připojení na dálnici je úsek dlažby kolem
litomyšlského zámku, jízda prestižní klidovou zónou Litomyšle a
zbytečně dlouhá smyčka, kterou musíme absolvovat při cestě na D35 nebo
zatím I/35 ve směru na Prahu.
Zde je třeba brzo vyřešit a
zaplatit nějakou trasu kolem Litomyšle. Měli byt o chtít především
obyvatelé města a památkáři UNESCO, kteří by měli trasu silnice kolem
zámku přeložit, což by jistě nebylo neřešitelné.
Trasa přeložky Vlkov
- silnice II/360 (ulice
Záhajská) kolem
rybníka Hluboký měří 890 metrů, tedy tolik co cyklostezka do Rybníka a stačilo by ji rozšířit na dvojnásobek, vyrovnat,
zajistit únosnost. Dnes je
zde vjezd motorových vozidel zakázán, bude to účelová komunikace. (viz
fotografie). Vede kolem zahrádkářské osady a po hrázi rybníka Hluboký do
Vlkova. Bylo by třeba vykoupit pozemky a to bude největší problém. A
protestovat budou zase jiní Litomyšlané, co si v lokalitě postavili nové
domy. Mohla by to být i krajská komunikace a město Litomyšl by se
zbavilo problému s vozidly jedoucími kolem zámku. Kdyby se však
litomyšlstí občané chtěli opravdu zbavit zbytečné dopravy na Zámeckém
návrší a zatlačili památkáři, mohlo by se alespoň začít jednat.... To
vše je daň za to, že se Litomyšlským podařilo zrušit exit Litomyšl
sever.
Rolba na Bukové hoře bude !
Správní rada Sdružení obcí Orlicka v úterý na svém jednání v
Lukavici schválila výsledek veřejné zakázky a pověřila předsedu
spolku uzavřením smlouvy na dodávku nové rolby. Ta bude upravovat
běžecké tratě v okolí Bukové hory a Suchého vrchu.
"Mám velkou radost, že přináším
pro milovníky běžkování výbornou zprávu. Správní rada Sdružení
obcí Orlicka mne pověřila uzavřením smlouvy na dodávku nové rolby.
Tu kupujeme za 4,3 milionu Kč a rolbař Ruda Schmidt se už těší, až
bude projíždět a hladit nové stopy v oblasti Červenovodského sedla
a Bukové hory," prohlásil předseda spolku a starosta Letohradu
Petr Fiala.
Na novou rolbu mohli přispět také
jednotlivci nebo firmy, a to prostřednictvím transparentního účtu
Sdružení obcí Orlicko. Na něm se aktuálně podařilo shromáždit víc
jak 170 tisíc korun. Lidé posílali ponejvíc částku okolo jedné
tisícovky, výjimkou nejsou ani dary od konkrétních osob ve výši
pěti nebo deseti tisíc korun. V desítkách tisíc korun se na účtu
objevily finanční dary od místních firem.
"Děkuji všem obcím a městům, které
na rolbu přispěly, rovněž tak za dotaci Pardubickému kraji a všem
firmám a jednotlivcům, kteří přispěli a třeba ještě přispějí na
transparentní účet Orlicka, zřízený pro tento účel. Chybí nám
ještě 800 tisíc Kč, na které budeme muset otevřít víceletý úvěr.
Každý příspěvek se počítá, čím menší úvěr, tím více financí na
vlastní provoz rolby zbude," dodal pro on-line deník Orlický.net
Fiala. Spolek obcí obdrží rolbu
symbolicky těsně před Štědrým dnem. Přesto v nadcházejících dnech,
pokud budou sněhové podmínky příznivé, dojde k úpravě běžeckých
tratí za pomoci dosluhujícího stroje.
Transparentní účet bude uzavřen až na konci tohoto měsíce -
tedy 31. 12. 2021, do té doby mohou zájemci peníze stále posílat
na účet vedený u České
spořitelny.
Stavební škola ve Vysokém Mýtě
pokračuje ve spolupráci s firmami
Spolupráci škol a firem se v Pardubickém kraji obecně daří. Na
technické škole v Žamberku vznikl v součinnosti s firmou Bühler nový
učební obor obráběč kovů, zemědělské školy spolupracují se
zemědělskými družstvy a podniky, a na stavební škole ve Vysokém Mýtě
letos díky spolupráci s firmami Strabag a KVIS vznikly dvě moderní
učebny.
„Pardubický kraj dlouhodobě podporuje spolupráci středních škol a
podniků. Považuji to za ideální stav, kdy žáci získají na praxi ve
firmách zkušenosti, které jim škola není schopna předat, pro
zaměstnavatele je to zase šance, že k nim žáci po dokončení školy
půjdou pracovat,“ myslí si radní pro školství Josef Kozel. Velký smysl
má tato spolupráce podle něj právě v technických oborech. „Na stavební
škole ve Vysokém Mýtě teď mají nové učebny s moderním vybavením, na
kterém se žáci naučí to, co pak v zaměstnání opravdu využijí. Pro žáky
oboru vodohospodářských staveb tak nyní s pomocí firmy KVIS vznikla
učebna, která je pro tento účel navržena. Na začátku školního roku se
mohli žáci radovat i z nové učebny výpočetní techniky, kterou
zajistila firma Strabag,“ dodává Josef Kozel.
Stavební škola ve Vysokém Mýtě nabízí obory maturitní i s výučním
listem, a pro zájemce, kteří chtějí ve studiu pokračovat, také možnost
vyššího odborného vzdělání. Maturitní obory se věnují stavitelství, a
to v zaměření na dopravní, pozemní a vodohospodářské. Na učebních
oborech se připravují zedníci, truhláři nebo instalatéři. Bonusem této
školy je právě vhodné propojení, protože i žáci maturitních ročníků v
rámci výuky využívají dílen učebních oborů, a získávají tak ucelený
přehled o stavitelství i po jeho praktické stránce.
Pavel Langhans
a jeho betlémy
Pavel Langhans vystavuje na výstavě Betlémářů v
Litomyšli a nově pracuje také na Nekořském betlému.. .
|