Českotřebovský deník 363/2021 (29/12)
Pronajmu byt 1+1 na sídlišti Trávník za cenu 10.000 Kč (včetně energií a dalších služeb).
Předpokládaný počátek pronájmu bude k  1. 2. 2022. kontakt 776 394 460 

Chystáme se na výstavbu nového pavilonu Domova pro seniory v Bezděkově.

Stavbu nového pavilonu C budeme moci realizovat jen za předpokladu získání nemalé dotace.  Zatím  město pouze zakoupilo (za 18 milionů korun) pozemek, který by měl být na stavbu využit. Je třeba stanovit přesný záměr. V první řadě nahradit 36 lůžek ve starém domově důchodců za řekou, který dožil a nemá smysl jej opravovat. Výhodné by bylo do nového pavilonu umístit také další jednotku se zvláštním režimem (dalších cca 25 lůžek) a získat tak současně novou kvalitu, v kontextu sociálního vývoje velmi důležitou. Prostor pro výstavbu je dostačující a výhodně položený. Je otázka, zda se podaří  tuto investici (250-300 mil. Kč) financovat, jak velkou dotaci se podaří získat. Jen příprava projektové dokumentace bude vyžadovat nějaký čas....
Město nyní  využívá úvěrový rámec 100 mil. Kč na modernizaci mateřských škol a stavbu kompostárny, další úvěr si vzít nemůže. Přijde o příjmy ze skládkování cizích dodavatelů, skládka se úspěšně plní, budeme muset ročně v rozpočtu najít až 12 mil. korun ročně na městská sportoviště (dosud financovaná skládkou). Tak to mají  např. v Ústí n. O. Již 7 let město také čeká na přestavbu Svářečské školy na novou knihovnu. Rok 2022 má přinést dobrý dotační titul, který se snažíme využít.  Dotaci však bude třeba dofinancovat. Další desítky milionů budou třeba např. na přestavbu a modernizaci technologií  krytého bazénu, do řešení odpadového hospodářství, komunikací atd, zdražená energie způsobuje nárůst mandatorních výdajů města a jeho příspěvkových organizací. A k tomu začneme od příštího roku splácet úvěr (135 mil + úroky), byť za výhodných podmínek...
To znamená dobře počítat, než rozhodneme o velikosti investice, která má změnit nevyužitý průmyslový areál bývalého Böhmplastu na moderně řešený Domov  pro seniory. Do té doby je třeba připravit projektový záměr, získat projektovou dokumentaci pro stavební povolení, v územním plánu změnit průmyslovou oblast na bydlení a především zajistit  financování akce. Podobný problém řeší již několik let v Litomyšli, kde má tamní Centrum sociální péče 75 málo vyhovujících lůžek a který chtějí přestavět na nový stolůžkový komplex (naproti nemocnici). Jsou však v mnohém napřed a mají vydané třeba už i stavební povolení.... (mm)
Jaký je současný stav příprav výstavby nového domova pro seniory v Litomyšli:
Radnice již několik let šetří a shání peníze na jeho vybudování. Nové moderní prostory na ulici Z. Kopala naproti nemocnici mají občanům zajistit důstojné poslední roky života, umožnit kvalitní zdravotní péči a být uzpůsobené pro to, aby se v nich zaměstnancům dobře a snadněji pracovalo s klienty. V nové budově se počítá s vybudováním kvalitních jednolůžkových a dvoulůžkových pokojů, bezbariérové prostory budou splňovat všechny platné normy. Projekt počítá s vybudováním jedné centrální budovy o kapacitě 100 klientů, v současné době je kapacita domova 75 osob. Celkové náklady se v současné době odhadují na 280 až 290 milionů korun. Město mělo na speciálním účtu, kam mimo jiné odkládá všechny peníze vybrané na úsekovém měření rychlosti, celkem 75 milionů korun.
Budova v Litomyšli již má vydané stavební povolení a v uplynulém roce radnice intenzivně řešila možnost získání dotace z programu REACT-EU na postavení domova pro seniory. Podle současných informací město z této výzvy nezíská sumu, která by umožnila zahájení stavebních prací. Město a vedení CSP prověřují nové dotační programy, z nichž by bylo možné spolufinancovat tento projekt.

80 let od Heydrichiády:
Hrdinství výsadkářů připomíná výstava obrazů v sídle kraje

Na Krajském úřadě Pardubického kraje byl dnes zahájen vzpomínkový rok na události spojené s obdobím heydrichiády. Právě dnes totiž uplynulo 80 let od vysazení tří paradesantních skupin Anthropoid, Silver A a Silver B, jejichž cílem bylo pomoci domácímu odboji se spojením s Londýnem, ale především zlikvidovat zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Série vzpomínkových akcí byla zahájena jízdou vojenské historické techniky po stopách výsadků a výstavou obrazům, které vypráví příběhy výsadkářů a jejich spolupracovníků z řad domácího protinacistického odboje.
„Odkaz hrdinství československých parašutistů a jejich spolupracovníků z řad domácího protinacistického odboje si musíme neustále připomínat a uchovávat také pro budoucí generace. Jsem přesvědčený, že je nutné si vzpomenout nejenom pozitivní výročí, jakým bylo 100 let od vzniku Československa, ale taky ta negativní. A heydrichiáda patří jednoznačně mezi nejtemnější období v našich dějinách. Pro zahájení připomínkových akcí jsme úmyslně zvolili 29. prosinec, kdy byly na území Protektorátu vysazeny tří paradesantní skupiny Anthropoid, Silver A a Silver B, jejichž cílem bylo pomoci domácímu odboji se spojením s Londýnem, ale především zlikvidovat zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že kraj si bude toto období připomínat až do počátku července příštího roku, kdy byly na pardubickém Zámečku uskutečněny poslední popravy spolupracovníků domácího odboje.
V půl osmé ráno odstartovala od budovy reálky kolona vojenské historické techniky v rámci projetu Po stopách parašutistů. Vozidla vyrazila z Pardubice přes Kasaličky, Podmoky, Senici až do Nehvizd. V místech seskoků Kasaličky a Senice - Podmoky proběhla krátká pieta, v Nehvizdech pak program u nového památníku výsadku Anthropoid.
V deset hodin dopoledne pak byla v sále Jana Kašpara zahájena výstava tří desítek obrazů akademické malířky Zdenky Landové, které autorka věnovala hrdinství československých parašutistů a jejich spolupracovníků z řad domácího protinacistického odboje. Obrazy jsou součástí rozsáhlého cyklu 150 děl, která vznikla v polovině 60. let minulého století. Rodina Zdenky Landové na jaře roku 1942 ve svém domě ukrývala nadporučíka Adolfa Opálku, velitele paraskupiny Out Distance. Výstava bude v sále Jana Kašpara v budově Reálky na Krajském úřadě Pardubického kraje otevřena od 29. prosince do konce ledna každý den od 8 do 18 hodin s výjimkou 12., 25. 1. a 26. ledna. Návštěvní režim se bude řídit platnými protiepidemickými opatřeními. Vstup je zcela zdarma.

Sedlo pod Šerlichem u Deštné čelilo náporu návštěvníků Orlických hor

Dvě přilehlá parkoviště tak řidiči zaplní už před desátou hodinou dopolední. Hlídky policistů pak regulují dopravu, aby zajistily průjezdnost komunikace, spojující oblast Deštného a okolí s Orlickým Záhořím a příhraničním údolím Orlice. A to nejen pro projíždějící řidiče, ale i pro veřejnou dopravu, zásobování a v neposlední řadě i pro složky integrovaného záchranného systému. Vánoční svátky a novoroční volno lákají na známý rozcestník na hřebeni Orlických hor běžkaře, lyžaře, snowboardisty, sáňkaře a v neposlední řadě i pěší, směřující k rozhledně na Velké Deštné. Ti všichni se ale v zatím vydařené zimní sezóně až na sedlo se svými auty nedostanou. Po naplnění kapacit obou parkovišť policisté řidiče vracejí zpět do údolí. Nezkracujte si a nekomplikujte svůj pobyt na horách a využijte skibusy, které kyvadlově přepravují zájemce až na zmiňované sedlo. Parkoviště najdete přímo v obci Deštné v Orlických horách u zastávek busů.
Buďte ohleduplní k ostatním návštěvníkům hor i obyvatelům horských středisek a i v další dny využijte veřejnou dopravu. Lze předpokládat, že zájem o Šerlišské sedlo bude nejen na Silvestra v Novém roce, ale po celou zimní sezónu.

Nové vozové jednotky Regiopanter pro České dráhy

České dráhy objednaly od skupiny Škoda Transportation dalších 31 třívozových elektrických jednotek z rodiny RegioPanter. Nové soupravy zamíří také do Pardubického a Královéhradeckého kraje. Nabídnou bezbariérové cestování, palubní Wi-Fi síť a další služby, které cestující v současných vlacích očekávají.
České dráhy budou zajišťovat osobní železniční dopravu v Královéhradeckém kraji v dalších deseti letech. Nová smlouva začala platit s prosincovou změnou jízdních řádů. Na základě ní kraj objedná 58 milionů vlakokilometrů za 9,3 miliardy korun, které bude financovat spolu se státem. „Novou smlouvou jsme zachovali stávající rozsah veřejné dopravy a zároveň stanovili závazné standardy cestování. V rámci trvání nové smlouvy budou nasazeny čtyři desítky nových nízkopodlažních vlaků. Omlazením tak projde až 70 % všech vlaků nasazených v Královéhradeckém kraji. Aktuálním nákupem se potvrzuje závazek dopravce, že od roku 2024 nasadí v našem kraji nové,“ říká hejtman Martin Červíček. „Ve spolupráci s objednateli veřejné dopravy pokračujeme v avizované masivní obnově naší flotily osobních souprav v regionální dopravě. Aktuálně jsme podepsali objednávku na 31 třívozových jednotek RegioPanter v hodnotě skoro 5 miliard korun, které plánujeme nasadit například na osobní vlaky z Hradce Králové do Chlumce nad Cidlinou, Týniště nad Orlicí a Chocně nebo do Jaroměře,“ uvádí předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.
„Nové jednotky nahradí starší, dosluhující soupravy. Cestujícím nabídneme klimatizované oddíly, bezbariérový nástup, velký prostor pro uložení kočárků a jízdních kol, palubní Wi-Fi, možnost dobíjení ze zásuvek 230 V nebo USB portů. Ve vlacích bude navíc možné dobíjet i elektrické invalidní vozíky a soupravy budou také vybavené moderním audiovizuálním informačním systémem,“ vyjmenovává přednosti nových jednotek Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Jednotky z aktuální objednávky budou dodány v roce 2024. V Královéhradeckém kraji budou zajišťovat přepravu na trase Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí. V případě dokončení plánované elektrizace tratě do Solnice budou elektrické jednotky zajíždět do Rychnova nad Kněžnou, do té doby budou obsluhovat úsek Týniště nad Orlicí – Choceň. Nové motorové jednotky dopravce nasadí také na spoje jedoucí z Hradce Králové do Svobody nad Úpou a Broumova a na spoje z Trutnova přes Starou Paku, Chlumec nad Cidlinou do Kolína.
Následující rok dráhy nasadí deset motorových jednotek, které zajistí přepravu na trase Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí – Letohrad/Rokytnice v Orlických horách. V roce 2026 začne jezdit sedm motorových jednotek na trase Náchod – Týniště nad Orlicí – Choceň a Starkoč – Broumov.