-
-
Dne 15.
listopadu 2021 se v rámci projektu MAP II uskutečnila diskuze o
kvalitě vzdělávání v regionu s názvem „Jak může být střední článek
nástrojem podpory kvalitního vzdělávání?“. Tato akce byla určená
zejména zřizovatelům škol, zastupitelům, ředitelům škol, zástupcům
místních podniků a dalším aktérům, a to jak z území Orlickoústecka a
Českotřebovska, tak i ze Žamberska a Králicka. Zázemí pro realizaci
této akce nám poskytlo město Česká Třebová, a to v budově Městského
muzea.
-
-
Cílem akce bylo zapojit účastníky do
diskuse na téma kvality vzdělávání, získat informace a zpětnou vazbu
pro potřebu procesu akčního plánování projektu MAP II a současně
nahlédnout pod pokličku připravované systémové změny zvyšování kvality
vzdělávání v České republice. A právě proto, že tato systémová změna
je momentálně pilotována v sousedním okrese (Svitavy), nebylo nic
příhodnějšího, než na setkání přizvat i Mgr. Hanu Fučíkovou,
koordinátorku středního článku podpory pro okres Svitavy a Mgr. Pavla
Dvořáčka, metodika středního článku podpory pro okres Svitavy.
-
Úvodního účasti programu se ujala
PhDr. Petra Novotná, ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny
v Ústí nad Orlicí a zástupkyně realizačního týmu MAP. Otevřela otázku
kvality vzdělávání v území a přednesla dílčí premisy k následné
diskusi.
-
Mgr. Fučíková následně seznámila
účastníky se základními informacemi týkajícími se středního článku
podpory a jeho strategickými cíli. Střední článek podpory je zakotven
ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a jeho hlavním cílem
je zvyšování kvality vzdělávání prostřednictvím komplexního systému
podpory škol. Vzdělávání by se mělo více zaměřit na získávání
kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život,
dalším cílem je pak snížení nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu
vzdělávání a umožnění maximálního rozvoje potenciálu dětí, žáků a
studentů. Představila klíčové pilíře činnosti středního článku, a také
první zkušenosti v oblasti potřeb vedení a podpory ze setkání se
školami. Zdůraznila, že role středního článku má mít především formou
„podané ruky“ školám i zřizovatelům.
-
Mgr. Pavel Dvořáček pak účastníkům
přiblížil, jak probíhá pilotáž v terénu v praxi, kdy okres Svitavy
tvoří 4 obce s rozšířenou působností a je v něm 120 škol. Momentálně
realizují mapování území s tím, že se už nyní ukazuje např. potřebnost
vytvoření databáze sdílených pracovních pozic pro malé obce. Zdůraznil
také, že je české školství velmi decentralizované a autonomie škol
znamená pro ředitele škol, ale i zřizovatele, velkou odpovědnost a
zátěž. Navzdory tomu by však kompetence ředitelů a zřizovatelů měly
zůstat zachovány – mj. právě díky poskytování podpory ze strany
středního článku.
-
Po příspěvku hostů proběhla diskuse za
účasti zástupců území. Klíčovými tématy diskuse byly nedostatky
vzdělávacího systému. Účastníci se shodli, že prezentované klíčové
problémy a témata jsou totožná i v rámci území MAS a představená vize
tak může být v případě správného uchopení a realizace nástrojem řešení
kvality vzdělávání. Následně proběhla reflexe účastníků k některým
prezentovaným tématům – např. sdílená databáze podnětů/výstupů ze
středního článku za účelem umožnění reflexe i z dalších území,
zefektivnění byrokracie ve vztahu škola – odbory školství ORP –
ministerstvo, využití dobré praxe a zkušeností v projektech MAP a
podpoření spolupráce v rámci již vybudovaných partnerství, zaměření
středního článku i na podporu neformálního vzdělávání). Jako červená
nit se celou diskusí prolínala otázka nutnosti zajištění veškerých
činností především zkušenými pracovníky, s úzkou vazbou na školství.
-
Děkujeme městu Česká Třebová za
poskytnutí prostor k jednání.
-
Nositelem projektu je MAS ORLICKO,
z.s. Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.