Starostové, ředitelé a další aktéři vzdělávání diskutovali v České Třebové o kvalitě vzdělávání a možnostech její podpory.


 
Dne 15. listopadu 2021 se v rámci projektu MAP II uskutečnila diskuze o kvalitě vzdělávání v regionu s názvem „Jak může být střední článek nástrojem podpory kvalitního vzdělávání?“. Tato akce byla určená zejména zřizovatelům škol, zastupitelům, ředitelům škol, zástupcům místních podniků a dalším aktérům, a to jak z území Orlickoústecka a Českotřebovska, tak i ze Žamberska a Králicka. Zázemí pro realizaci této akce nám poskytlo město Česká Třebová, a to v budově Městského muzea.
Cílem akce bylo zapojit účastníky do diskuse na téma kvality vzdělávání, získat informace a zpětnou vazbu pro potřebu procesu akčního plánování projektu MAP II a současně nahlédnout pod pokličku připravované systémové změny zvyšování kvality vzdělávání v České republice.  A právě proto, že tato systémová změna je momentálně pilotována v sousedním okrese (Svitavy), nebylo nic příhodnějšího, než na setkání přizvat i Mgr. Hanu Fučíkovou, koordinátorku středního článku podpory pro okres Svitavy a Mgr. Pavla Dvořáčka, metodika středního článku podpory pro okres Svitavy.
Úvodního účasti programu se ujala PhDr. Petra Novotná, ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny v Ústí nad Orlicí a zástupkyně realizačního týmu MAP. Otevřela otázku kvality vzdělávání v území a přednesla dílčí premisy k následné diskusi.
Mgr. Fučíková následně seznámila účastníky se základními informacemi týkajícími se středního článku podpory a jeho strategickými cíli. Střední článek podpory je zakotven ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a jeho hlavním cílem je zvyšování kvality vzdělávání prostřednictvím komplexního systému podpory škol. Vzdělávání by se mělo více zaměřit na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život, dalším cílem je pak snížení nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnění maximálního rozvoje potenciálu dětí, žáků a studentů. Představila klíčové pilíře činnosti středního článku, a také první zkušenosti v oblasti potřeb vedení a podpory ze setkání se školami. Zdůraznila, že role středního článku má mít především formou „podané ruky“ školám i zřizovatelům.
Mgr. Pavel Dvořáček pak účastníkům přiblížil, jak probíhá pilotáž v terénu v praxi, kdy okres Svitavy tvoří 4 obce s rozšířenou působností a je v něm 120 škol. Momentálně realizují mapování území s tím, že se už nyní ukazuje např. potřebnost vytvoření databáze sdílených pracovních pozic pro malé obce. Zdůraznil také, že je české školství velmi decentralizované a autonomie škol znamená pro ředitele škol, ale i zřizovatele, velkou odpovědnost a zátěž. Navzdory tomu by však kompetence ředitelů a zřizovatelů měly zůstat zachovány – mj. právě díky poskytování podpory ze strany středního článku.
Po příspěvku hostů proběhla diskuse za účasti zástupců území. Klíčovými tématy diskuse byly nedostatky vzdělávacího systému. Účastníci se shodli, že prezentované klíčové problémy a témata jsou totožná i v rámci území MAS a představená vize tak může být v případě správného uchopení a realizace nástrojem řešení kvality vzdělávání. Následně proběhla reflexe účastníků k některým prezentovaným tématům – např. sdílená databáze podnětů/výstupů ze středního článku za účelem umožnění reflexe i z dalších území, zefektivnění byrokracie ve vztahu škola – odbory školství ORP – ministerstvo, využití dobré praxe a zkušeností v projektech MAP a podpoření spolupráce v rámci již vybudovaných partnerství, zaměření středního článku i na podporu neformálního vzdělávání). Jako červená nit se celou diskusí prolínala otázka nutnosti zajištění veškerých činností především zkušenými pracovníky, s úzkou vazbou na školství.
Děkujeme městu Česká Třebová za poskytnutí prostor k jednání.
Nositelem projektu je MAS ORLICKO, z.s. Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.

Mgr. Věra Stožická (MAS ORLICKO, z.s.)