Českotřebovský deník 7/2021 (8/1)       

MHD znovu na scéně

Tramvaje (jako na  výše uvedené koláži) tady ovšem nikdy jezdit nebudou, nanejvýš jen malý autobus a to jen tehdy, dostane-li projekt podporu od veřejnosti. K tomuto účelu se začalo pracovat na přípravě ankety, která bude nejdříve připomínkována v komisích města a radě a pak zřejmě v březnu předložena veřejnosti. Podle podpory veřejnosti pak bude možné začít práce spojené se zavedením této služby. Nebude to totiž zadarmo.
Lidé si zvykli využívat automobily a  autobusy  pak využívají  především senioři nebo neautomobilisté. Podle dosavadních ohlasů je opravdu pro hodně lidí těžké absolvovat třeba cestu z Parníka do Třebové a ještě i zpátky. Navíc je třeba zajistit chybějící spojení na Křib, posílit spojení do Borku případně uvažovat o lepším dopravním napojení oblasti Brázdov - Jelenice, které příměstské spoje nezahrnují. Zdá se tedy že by tento projekt mohl mít smysl. (mm)
 
Covid způsobuje růst počtu úmrtí.
Krematorium proto loni mírně překročilo domluvený počet žehů

V žádném případě to neznamená, že se opakuje situace, která v České Třebové byla v době, kdy zde provozovala krematorium soukromá firma. Tehdy zde bylo evidováno 3 - 4 tisíce žehů ročně.  Pálilo se vlastně ve dne v noci a tělo pro spalování se vozidla z velkých dálek, pro pohřební služby se aplikovaly množstevní slevy.  Občané bydlící v sousedství se logicky bránili co mohli. Není poroto také divu, že  se tato situace projevila na počtu oprav pece a její životnosti.
Nyní je provozovatelem  městská společnost Eko Bi  která omezila působnost krematoria na okres Ústí nad Orlicí  a bylo doporučeno dodržovat  zastupitelstvem města stanovený limit 1000 spalů ročně, tedy průměrně 84měsíčně. Pro tento počet byla vypočtena ekonomika střediska.  Žádné zvyšování tohoto počtu není cílem provozovatele také proto, že je zapotřebí  co nejvíce prodloužit životnost pece. Na to soukromý provozovatel  vůbec nehleděl, jeho zajímala jen výše zisku. Přesto loňská pandemická situace situace způsobila, že od října dochází k navýšení a za celý rok byl počet žehů velmi mírně překročen. Přesný počet spalů mám zatím za leden až říjen: 838. Situace není dobrá ani v novém roce.V médiích se píše o kritické situaci zejména na severu Moravy, ale i jinde. problémy má údsajně také Pardubický kraj. mMá dvě krematoria (Pardubice a Česká Třebová) a i když to českotřebovské by vzhledem ke své historii jistě mohlo počet žehů teoreticky zvýšit, tak se tomu provozovatel brání co může.  Provozování krematoria je realizováno nadále pod garancí Pohřební služby Soušek. Provozovatel sleduje parametry při každém spalu a zaznamenává je, pro sledování kouřivosti je instalována kamera se záznamem.
 
V tabulce si můžete přečíst, jako u nás bývalo ještě před několika lety a nebyl k tomu žádný důvod
Bílý víkend ve městě i na kopcích  bude využit. Kolik takových ještě bude? 

Tak máme před sebou první bílý víkend této zimy. Ve městě je sněhu málo, ale na kopcích jistě o 10 cm více a tak je např. ve stopa na Kozlovskén kopci a okolí poměrně velký počet běžkařů. Parkoviště u zastávky Kozlov a u Chaty Maxe Švabinského bylo opravdu zaplněno. Obvyklé rozšíření na vedlejší louhu zatím realizováno nebylo. Zájem o pohyb na čerstvém vzduchu byl velký také na Pekláku se bobovalo. Úprava sjezdovky a zasněžování za současných podmínek nemá cenu, zvlášť v našich nadmořských výškách, kdy krátké období chladu obykle střídá častá obleva.
Připomeňme např. loňskou krátkou zimní sezónu na Pekláku, kdy se po velkém zasněžování, při kterém bylo spotřebováno 10 085m3 vody (a vyrobeno  24 204m3 sněhu),aby pak nakonec byl provoz vleku a sjezdovky na pouhých 7 + 2 provozních dnů. Zahájení bylo až 28. ledna a poslední dva dny 8. a 9. února již byla v provozu pouze malá sjezdovka.  Lyžařská škola, kde působilo 9 instruktorů se také rozjela naplno až 28. ledna 2020, kurzy na Pekláku absolvovalo za 9 dnů celkem 9 základních a mateřských škol a bylo odučeno 112 individuálních lekcí.
Byla to jedna z nejhorších sezón v historii Pekláku.  Při přerušení zimního provozu byli pracovníci střediska Peklák vždy plně využití na úpravu a výstavbu tratí v bikerezortu. Zato letní provoz bikeareálu, zahájený 1. května se vydařil a byl ukončen až mimořádným opatřením vlády k zamezení šíření nemoci COVID 19 11. října.
Na Kozlovském kopci v pátek 8. ledna
Vzpomeňte na pekelně vydařenou akci realizovanou v únoru 2011, tedy před deseti lety, jezdilo se opravdu na čemkoliv....

Dotace, které bychom potřebovali a které pro nás nejsou

Je o podporu obcí s 3 001 - 10 000 obyvateli - Rekonstrukce a přestavba veřejných budov
Zahájení příjmu žádostí: 23. prosince 2020
Ukončení příjmu žádostí: 5. března 2021, 12:00 hod
Nejzazší termín zahájení realizace akce: září 2021
Nejzazší termín ukončení realizace akce: 31. prosince 2022
Budou podporovány akce zaměřené na obnovu (rekonstrukce, modernizace, přestavba, přístavba) veřejných budov, které jsou využívané, jejichž provoz je plně hrazen z obecního rozpočtu. Jedná se o:
  • Kulturní domy
  • Budovy se sídlem obecních úřadů,
  • Školní budovy (cílem projektu není navýšit kapacitu), vč. prostor pro družinu a školní jídelnu
  • Knihovny
  • Multifunkční domy (zahrnující výše uvedené)

Z tiskové konference na krajském úřadě k otázce zřízení očkovacích center