Spoušť u
krematoria se stala cílem vycházek naštvaných třebovských občanů
A tak přes uzavřený
prostor jezdí okukovat situaci maminky s kočárky, všichni kolem
jdoucí jsou naštvaní do jednoho. Chodím sem prakticky denně, "nemohu se
na to vynadívat". Je to děs. Nalezl jsem v pátek pouze dva lhostejné
občany, kteří se ovšem pakovali nařezaným dřívím a odváželi je domů
očekávajíce další tuhou zimu....
Jde o nesporně
největší událost první poloviny měsíce února. I když se o
úpravách parku mluvilo, tak si nikdo nepředstavoval, že budou tak
razantní. Očekávalo se, že se bude čekat na nějakou možnost dotace,
vždyť prováděné práce nejsou žádnou prioritou ani neřeší havarijní
situaci. Podle toho vypadala i reakce veřejnosti, ve které se
spojoval smutek nad novým stavem parku a také vztek nad tím, že té
zkáze už nejde zabránit. Vždyť byly pokáceny i zcela zdravé stromy,
které mohly dále růst. Padesátiletý, tedy nijak zvlášť starý park
byl oázou klidu, hnízdištěm ptáků a izoloval hřbitov a provoz
městského krematoria od bytové zóny. Všichni jsme si zvykli na to,
jaký je, proto současná změna každého vyvedla z míry nebo
rozčílila.....
Reakcí jsou plné sociální sítě. Nebyla bohužel žádná informace
předem. A myslím, že by ani nepomohla.... Já jsme si také musel
zjistit všechno z webu o veřejných zakázkách sám. Znám tedy výkres změn,
tabulku inventarizace, která byla podkladem pro kácení.
Co se zde v parku vlastně děje? Probíhá první etapa úprav
parku, ve které jsou z parku odstraněny odborníkem určené stromy a
keřové skupiny podle inventarizace v loňském roce. Stromů byly
odstraněny asi čtyři desítky. Další z původních 106 rostoucích stromů
budou ošetřeny, v projektu se však píše také o kácení v dalších
etapách. Doufejme, že se tomu podaří zabránit. Připadá mě, že
jsme jako v té pohádce "Šíleně smutná princezna", kdy v závěru, když už
konečně došlo k dohodě krále Dobromila (řečeného Veselý) a krále
Jindřicha Spravedlivého, tak mezitím už válku rozpoutali generálové
(tedy vlastně zaměstnanci a hlavně také "odborníci na slovo vzatí") a
nešlo ji už zastavit .... Zajímavé pak bylo i řešení v závěru pohádky.
Kéž by to i tady v tom parku taky dobře dopadlo (a ti odborníci šli
dělat něco jiného a jinam...)
Firma ARBOTYL z Brna, která práce provádí, za nic nemůže. Ta se
přihlásila do výběrového řízení, ve kterém byla nejúspěšnější ze sedmi
přihlášených, podala nejnižší nabídku. Podle vyjádření vedoucí realizace
Ing. Štanglerové firma využívá nynější mrazivé období se sněhovou
pokrývkou, po kácení dřeviny i odřezané stěhuje na dolní parkoviště.
Následně provede frézování pařezů a velký stroj, se kterým přijede firma
z Brna pak z větví vyrobí štěpku. Plocha parku bude samozřejmě uklizena,
ale nové výsadby nejsou v této etapě plánovány. A jak je zřejmé z
obrázků ve videu, které jsme o této akci udělal, tak to rozhodně bude
velmi nutné. Při porovnání se záběry natočenými loni v létě si nejde
nepoložit otázku, zda opravdu bylo třeba všechno zničit.
Okrasné zahrady arboristika s.r.o.27535363 Tomáš
Marousek76651801 Vratislav Pecháček61215147
Cenu se podařilo stáhnout parádně, realizační cena 275 tisíc Kč
tvoří jen 36% ceny z projektu. Prý špatného. Tak alespoň mluví
zástupkyně schváleného dodavatele. Zmíněná inventarizace nebyla přesná a nařízená pěstební opatření mnohdy s otazníkem. Diví se, že
není nařízen stavební dozor a že si práce dodavatele odbor ŽP v
podstatě nevšímá. Je omezen vstup na hřbitov, také v neděli,
musí se přelézat omezující pásky a přeskakovat větve.
Co je předmětem veřejné zakázky malého rozsahu?
Jsou to "pěstební opatření na stávajících dřevinách" – 1. etapa – na
ploše parku u krematoria spočívající v kácení dřevin, živých plotů a
porostů z důvodu špatného zdravotního stavu, přestárlých a kompozičně
nevhodných a ošetření dřevin – dle zpracované projektové dokumentace
pro stavební povolení „PARK U KREMATORIA“, zpracované v části A. SO
SADOVÉ ÚPRAVY – ZELEŇ, bodě 1. Revitalizace stávající zeleně parku.
Největší problém vidím v tom, že zatím nebylo rozhodnuto o dalším
pokračování projektu na úpravy parku. Vzhledem k omezeným finančním
možnostem města nepatří mezi priority. Vždyť podle studie vychází
celkově úpravy parku až na 12 milionů korun a město musí plnit úkoly s
daleko vyšší prioritou. A zatím není na tento projekt vlastně ani
zajištěna žádná dotace. A přesto do toho jdeme.... Co k tomu říci víc?
Milan
Mikolecký
Podívejte se na projekt
sadových úprav parku Ing. Aleny Rabasové
Obrázek zachycuje stávající
cestní síť parku a obsahuje zakreslené dřeviny ke kácení
Přidám alespoň některé reakce, které
přišly dnes poštou - samé otázky...
Chtěl bych
položit pár otázek zastupitelům a potažmo i našim ekologům
Proč se musím vždy ptát lidí s motorovou pilou v ruce, co se
vlastně v dané lokalitě dělá
Proč se dopředu o projektu typu -rekonstrukce jakéhokoli parku
ve městě-,neinformuje veřejnost ve městě žijící
Proč se neinformuje veřejnost o všech fázích projektu, aby
nebyla zaskočena takovou prasárnou jako v parku u krematoria
Proč není veřejnost seznámena s vizualizací nových úprav, aby
věděla dopředu ,jak bude nakonec dílo vypadat a kdy bude hotové
Proč se dopředu neinformuje o termínech a finanční zátěži v
letech realizace
Proč se dopředu nezveřejní důvody rekonstrukce parků a zeleně
vůbec
Proč nejsou v rámci přípravy projektu do týmu zváni zástupci
našich ekologických organizací/ znají dobře terén a jsou místní/
Proč se dopředu nezveřejní jakým způsobem a kdo se o
rekonstruovaný park nebo zeleň bude starat v následujících letech
-Viz zarostlý kus zeleně u řeky směrem k Domovu důchodců/ mimochodem
kořeny stromů už nedrží cestu a ta ujíždí viditelně směrem k
řece-jezdí zde pravidelně svoz kom odpadu !/
Proč u takové prasárny nestojí stejně jako u každé
rekonstruované cesty, silnice nebo mostu tabule s jasnými
informacemi o investici, aby každý kolemjdoucí viděl co se v dané
lokalitě děje a kdo je zodpovědný a za co
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Proč se realizuje podstatná část projektu rekonstrukce parku,
když nevíme nic o jeho pokračování a nemáme na něj peníze v rozpočtu
města
Proč investorovi nestojíme ani za zlomek informací - viz výše
Proč je investor tyto otázky investora nezajímají
Proč se budeme před návštěvníky hřbitova, krematoria a města
vůbec muset stydět za takovou spoušť
Myslíte si, že takto bude pokračovat obnova parku v Javorce?
Mohl bych pokračovat dále, ale lépe bude když se půjdeme podívat
na místa samá - Benátky, Rudoltičky, krematorium.......
A všichni se nahlas ptejme a nebuďme lhostejní. Je to naše
životní prostředí.
Ing. Jiří Kubínek
- téměř 40 let bydlící 50m od dnes již bývalého bývalého parku
- některé stromy v lokalitě jsem sázel
Otázky
se hrnou ze všech stran
Když jsem dnes viděla tu devastaci prostoru v parku, tak jsem
měla hrozný vztek a zároveň slzy v očích. S výsledkem se nic neudělá
, ale vůbec nechápu proč někdo rozhodne udělat A a nemá prostředky
na B.
Kdo z města je ten, kdo tuto akci řídí? Samospráva, úředníci,?
Dovedete si představit, že obřadní síň zůstane takto
obsažená?
Plánuje se 12 milionů do parku a po chodníku na Hřbitovní ulici
se nedá chodit?
Proč se neudělá studií a vizualizací víc, aby se dalo vybrat?
Místostarosta Kopecký argumentuje, že plánovaný altán je
potřebný jako schovávačka prad deštěm pro návštěvníky hřbitova - to
opravdu musel někdo myslet, až takový argument vymyslel. Má město
sílu se starat o další mobiliář , který je v parku plánován? To
opravdu nestačí úprava ve stylu lesoparku s lavičkami, na které se
dá i sednout?
Když se s tím letos nic dal neudělá, tak existuje alespoň nějaký
plán?
Radní alespoň tušíte odpovědi na mé otázky?
Jana Haniková
Začínají
jarní prázdniny...
Velké dopravní stavby překopou od dubna jízdní řády od základů.
Dotknout se jak hlavního koridoru, tak i řady přípojných tratí
v kraji. „ šechny tyto stavby si vyžádají velké množství výluk a
zavedení výlukových jízdních řádů. A to nejen v regionální, ale
také dálkové železniční dopravě, kterou objednává ministerstvo
dopravy. Bude proto nutné upravit řadu spojů také v návaznosti na
spoje objednávané státem na hlavním železničním koridoru tak, aby
na sebe spoje co nejvíce navazovaly. Výlukové jízdní řády mají být
zveřejněny co nejdříve, aby se na mě mohli však cestující
připravit. „Jakmile budeme mít všechny informace k dispozici,
budou změněné regionální jízdní řády propsány také do
internetových vyhledavačů, zaslány starostům a prezentovány na
webu kraje.
Dálkové vlaky mezi Prahou a Brnem železničáři odkloní přes
Vysočinu.
V souvislosti se sníženou kapacitou opravovaných traťových úseků
se plánují od 6. dubna odklony dálkových vlaků railjet a EuroCity
linky Ex3 v úseku mezi Prahou a Brnem po trase přes Havlíčkův Brod
a s úpravami jízdních řádů bude potřeba počítat i na expresních
linkách Ex1 a Ex2 z Prahy na Ostravsko a Valašsko a na
rychlíkových linkách R18 a R19 z Prahy přes Českou Třebovou do
Brna a přes Olomouc na Slovácko. Současně s tím budou upravené
i jízdní řády přípojných regionálních vlaků nejen z Pardubic, ale
i z Přelouče, Moravan, Chocně nebo Svitav. Všechny regionální
vlaky mezi Chocní a Českou Třebovou budou nahrazeny od 4. května
autobusy. První fáze této výluky je plánovaná až do 4. prosince
2021. Modernizace zastaralé trati mezi Ústím nad Orlicí a
Brandýsem nad Orlicí má odstartovat 4. května, cílem je zvýšit
rychlost projíždějících vlaků i navýšit kapacitu dráhy.