-
Očima
záchranáře: proč hrozí přetížení nemocnic, kdo tam leží a co to hlavně
způsobuje. Převážně STRACH. Poděkujme médiím!
-
Takhle
teď vypadá běžný výjezd záchranné služby (ano, na fotce jsem skutečně
já). Výzva, fofrem k autu, návlek do ochranných prostředků, výjezd,
ošetření a transport pacienta, návrat na základnu, likvidace
potencionálně kontaminovaného materiálu, dezinfekce sebe i celé sanitky.
Po takovém výjezdu je auto hodinu nepojízdné.
- Kdo jsou naši pacienti?
- 1. Pacient covid +, který naši pomoc opravdu potřebuje. Naštěstí
jsou to výjimky.
- 2. Pacient covid +, minimální příznaky.
- 3. Pacient covid +, žádné nebo minimální příznaky, dožaduje se
hospitalizace, protože v televizi neustále slyší, že na něj nezbude
lůžko.
- 4. Pacient, který má mírně zvýšenou teplotu či lehký kašel, ale i v
tomto případě k němu musíme přistupovat, jako potencionální covid
- Každá nemocnice nějaké pacienty ve vážném/vážnějším stavu eviduje,
naštěstí se však tato čísla drží v řádech jednotek. Do nemocnic však
kontinuálně proudí velké množství pacientů skupin 2-4, ať už cestou ZZS
nebo po svých. A protože pacienta covid + (ať už potvrzeného, nebo
suspektního) nelze jen tak jednoduše poslat domů, lůžka pro ně vyčleněná
se opravdu mohou rychle plnit.
- Stačí jeden pozitivní test a máme problém. Navíc je tím silně
omezena péče o ostatní pacienty, neboť covid lůžka se vyčleňují právě na
úkor ostatních oddělení. A opět je třeba připomenout, že existuje velké
množství (i mnohem závažnějších) nemocí.
- Pojďme se především uklidnit. Pokud má někdo ve vašem okolí strach,
snažte se mu pomáhat. Mnohdy by stačilo pro začátek vypnout televizi a
přestat klikat na katastrofické titulky. Důležité je zachovat si zdravý
rozum, situaci nepodceňovat, ale zároveň se z ní neposrat. No a když je
mi blbě, tak prostě zůstanu doma, dokud mi nebude dobře – jednoduchý,
jak facka. A všichni to v pohodě ustojíme.
- Na závěr prosím o tři R: ROZUM, RADOST, RESPEKT!
-
Krajské
nemocnice se plní.
-
Ve hře je
možnost vyhlášení stavu hromadného postižení osob.
- Bezpečnostní rada Pardubického kraje projednala na základě
žádosti Nemocnice Pardubického kraje a.s. aktuální situaci v
nemocnicích v Pardubicích, Chrudimi, Litomyšli, Svitavách a Ústí nad
Orlicí. Problémem jsou v tuto chvíli nedostatečné kapacity
covidových lůžek a navyšující se počet přijímaných pacientů.
V případě jejich rozšíření není k dispozici personál, který by tato
lůžka obsluhoval. Bezpečnostní rada pověřila představenstvo
Nemocnice Pardubického kraje a.s. vyhlásit, při vyčerpání všech
lůžkových kapacit a možností reprofilizace lůžkového fondu, stav
hromadného postižení osob.
-
„V
poledních dnech se zvyšuje denní počet přijímaných covid pozitivních
pacientů s těžším průběhem onemocnění a v kombinaci s prodlužující
se délkou hospitalizace se nyní dostáváme na limit našich nemocnic.
V případě rozšíření počtu lůžek, které je v tuto chvíli do určité
míry technicky možné, narážíme na personální kapacity. Na
dobrovolnou pomoc mediků či praktických lékařů se nemůžeme
dlouhodobě spoléhat, a proto žádáme Ministerstvo zdravotnictví ČR o
prověření možnosti povolat ambulantní specialisty na pomoc do našich
nemocnic,“ řekl hejtman Martin Netolický. „Bezpečnostní rada
Pardubického kraje zároveň pověřila představenstvo Nemocnice
Pardubického kraje a.s. vyhlásit, při vyčerpání všech lůžkových
kapacit a možností další reprofilizace lůžkového fondu, stav
hromadného postižení osob s následnou povinností informovat
Bezpečnostní radu Pardubického kraje nejpozději do 12 hodin od
vyhlášení výše uvedeného stavu,“ sdělil hejtman a předseda
krajské bezpečnostní rady Martin Netolický.
- Jako pomoc Nemocnici Pardubického kraje a.s. nabídl ředitel
Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje Aleš Černohorský
uvolnění 25 osob pro pomoc v krajských nemocnicích. „Děkujeme za
vstřícnost krajským profesionálním hasičům, kteří od pondělí 1.
března poskytnou 25 osob do našich nemocnic akutní lůžkové péče.
Každá taková pomoc je v této situaci velmi důležitá, ba co víc,
dokonce nezbytná“ sdělila náměstkyně hejtmana pro oblast
zdravotnictví Michaela Matoušková.
-
-
Doba
koronavirová zcela změnila pojetí volného času
- Namísto návštěv divadel, kin, výstav nebo koncertů dostaly
přednost aktivity provozované doma. V prostředí domova probíhá i
distanční školní výuka, a žáci tak musí trávit většinu času za
monitorem počítačů a notebooků. Z toho důvodu si Krajské centrum
primární prevence Pardubického kraje při Pedagogicko-psychologické
poradně v Ústí nad Orlicí připravilo pro žáky a pedagogy projekt Deník
týhle doby aneb offline v online, jehož hlavním cílem je zaktivizovat
žáky bez využití digitálních technologií.
-
„Prožíváme
dny, kdy jen stěží hledáme sílu na pozitivní věci ve svém okolí. Stále
se na nás valí samá negativa a i v rámci školství už je patrné, že i
ti neotrlejší optimisté ztrácejí energii a trpělivost. O to více jsem
rád za aktivitu, která se současné trudné období snaží prolomit. Kéž
by Deník týhle doby byl jednou příležitostí pro úsměvné ohlédnutí za
koronavirovým obdobím. Krajské centrum primární prevence Pardubického
kraje má v tomto mou velkou podporu a jsem velmi rád, že s tímto
nápadem přišli,“ sdělil radní Pardubického kraje pro školství Josef
Kozel, pod jehož záštitou je projekt realizován.
- V rámci této výzvy mohou žáci svým chováním inspirovat i ostatní,
a podělit se o své zkušenosti, myšlenky a zážitky z posledních měsíců,
které zásadním způsobem ovlivnila pandemie koronaviru. Ať už jde o
vaření, pečení, skládání veršů, malování nebo vyrábění, všechny
aktivity se počítají, a všechny pomohou vytvořit Deník týhle doby.
- Zájemci mohou výsledky své tvorby zaslat poštou nebo mailem do
Pedagogicko-psychologické poradny v Ústí nad Orlicí. Pro vybrané
autory či kolektivy je připravena i odměna. Více informací je
k dispozici na webových stránkách
www.pppuo.cz/denik-tyhle-doby.
-
-
Aktuality z centrálních orgánů
-
Přísnější pravidla pro nošení osobních ochranných
prostředků
začnou platit od půlnoci ze středy na čtvrtek také
pro návštěvu obchodů, zdravotnických zařízení ambulantní péče, zařízení
sociálních služeb, cestování v prostředcích veřejné dopravy, ale také pro
mezinárodní letiště, nástupiště, přístřešky a čekárny veřejné dopravy a
motorová vozidla, pokud v nich pojedou lidé z více domácností, kde bude
nutné mít nasazený respirátor nebo alespoň dvě přes sebe přeložené
zdravotnické obličejové masky. Nebude tedy už možné využít třeba doma
vyrobené látkové roušky. Z těchto nařízení budou nadále platit výjimky pro
zvláštní případy, například pro děti do 15 let. Více v tiskové
zprávě Ministerstva zdravotnictví.
Vláda
zároveň souhlasila s vyčleněním 7,5 milionu roušek z pohotovostních zásob
Správy státních hmotných rezerv, které budou prostřednictvím 15
potravinových bank a jejich centrálního skladu a další zhruba tisícovky
sociálních partnerů například z řad nevládních neziskových organizací
zdarma distribuovány osobám a domácnostem ohroženým chudobou či materiální
deprivací. Každá osoba by měla dostat jedno balení o obsahu 50 kusů
roušek. Více v tiskové
zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí.
Ze skladů Správy státních hmotných rezerv bude
uvolněno také 3 467 312 kusů respirátorů typu FFP2, které vláda pošle
bezplatně do škol a dalších školských zařízení. Jejich zaměstnanci
dostanou v období od 1. března 2021 do 31. března 2021 po třech
respirátorech na týden. Jedná se o školy a školská zařízení, ve kterých
bude povolena prezenční výuka od 1. března 2021 a následně podle
harmonogramu schváleného vládou 15. února.
Dílčích změn reflektujících nové skutečnosti
doznalo i mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví, které nastavuje podmínky
izolace a karantény pro případ nemoci covid-19. Nově už do
karantény v případě rizikového kontaktu nebudou muset lidé, kteří prošli
nejméně dva týdny předtím kompletním očkováním nebo sami covid-19
v uplynulých 90 dnech prodělali a nemají žádné příznaky.
Vláda schválila také další prodloužení Cíleného
programu podpory zaměstnanosti Antivirus. Důvodem k prodloužení doby
uznatelnosti výdajů programu Antivirus do 30. dubna 2021 je jednak
přetrvávající špatná epidemická situace, tak i skutečnost, že se zatím
nepodařilo v Parlamentu schválit novelu zákona o zaměstnanosti, která
zavádí tzv. kurzarbeit. Zároveň Ministerstvo práce a sociálních věcí
přistoupilo k drobným úpravám, které vyplývají z dosavadní zkušenosti s
jeho realizací. Více informací naleznete v tiskové
zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí.
Vláda schválila
dvě varianty volebního zákona
-
Ministerstvo
vnitra (MV) připravilo na základě zadání vlády dvě varianty změny zákona
o volbách do Parlamentu. Obě splňují parametry, které svým rozhodnutím
nastavil Ústavní soud, tedy princip rovnosti hlasů i rovnosti šancí
kandidujících subjektů.
- Vláda dnes, 22. února 2021, schválila návrh MV na změnu zákona o
volbách do Parlamentu. Návrh půjde do Sněmovny dle zadání vlády ve dvou
variantách. První počítá se zachováním 14 volebních krajů, druhá
s Českou republikou jako jedním volebním obvodem.„Obě varianty
splňují parametry nastavené Ústavním soudem a nabízejí spravedlivější
rozdělení mandátů. Teď bude záležet, na jaké variantě bude v Parlamentu
politická shoda,“ vysvětlil ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD).
Návrhy řeší poměrnost volebního systému tak, aby každá strana získala
množství mandátů odpovídající jejímu volebnímu výsledku.
V obou variantách vláda zachovává hranice 5 % pro vstup do Sněmovny,
v případě koalic dochází k návratu k původním hranicím, tedy 7, 9 a 11 %
podle počtu dvou, tří nebo čtyř a více koaličních partnerů.
A) 14 volebních
krajů
Počet volebních krajů i administrativa voleb
zůstává stejná jako dosud. Počty mandátů pro jednotlivé strany se ale
počítají z celorepublikových čísel volebního výsledku kandidujících
subjektů. Teprve poté se mandáty získané konkrétní stranou rozpočítávají
do krajů dle tzv. Hareovy kvóty. Celkový počet platných hlasů pro úspěšné
subjekty se vydělí číslem 200, tím vznikne volební číslo, tedy počet
platných hlasů potřebných k získání jednoho mandátu. Kolikrát se toto
volební číslo vejde do celorepublikového zisku hlasů konkrétní politické
strany, hnutí nebo koalice, tolik získá tento subjekt mandátů.
B) Jeden volební
kraj
Druhá varianta by mimo jiné zasáhla i do
organizačně-technického zajištění voleb, protože celá republika by se
stala jedním volebním obvodem. Volební formulí pro přepočet hlasů na
mandáty by byla Hagenbach-Bischoffova kvóta, kdy se celkový počet hlasů
úspěšných subjektů dělí číslem odpovídajícím počtu volených poslanců
zvýšeným o hodnotu 1, tedy číslem 201. Variantě jednoho volebního obvodu
by bylo nutné přizpůsobit úkoly volebních orgánů, např. registračními
úřady nemůže být 14 krajských úřadů, ale Ministerstvo vnitra. Jinou podobu
by také měly hlasovací lístky. Sněmovna schválila nový kompenzační bonus
pro OSVČ a společníky s.r.o. Dosáhne na něj širší okruh žadatelů, bude
navýšený na 1 000 Kč denně a nebude již vázán na nouzový stav. Platit by
měl po dokončení legislativního procesu zpětně od 1. února 2021. Návrh dne
24. února 2021 projedná Senát.
Návrh novely
ústavního zákona o bezpečnosti České republiky má na ústavní úrovni
zakotvit do české legislativy stav nebezpečí
Ten dosud podle krizového zákona mohou vyhlašovat
jen krajští hejtmani, vláda ale navrhuje, aby mohla stav nebezpečí na
celém území státu nebo jeho části vyhlásit i ona. Návrh také doplňuje a
zpřesňuje ustanovení o prodloužení volebního období a odkladu konání
voleb, zakotvuje na ústavní úrovni Ústřední krizový štáb a zpřesňuje
publikaci rozhodnutí o vyhlášení krizových stavů.
SPOLEČNOSTI DAKO-CZ
TŘEMOŠNICE SE V INDII DAŘÍ
Brzdové vybavení pro
celkem 760 vozů typu LHB začne třemošnická společnost DAKO-CZ, a.s.
dodávat od letošního června do Indie. Zakázka navazuje na již
realizované projekty od roku 2018. Pro indickou společnost Escorts
Limited Faridabad dodalo DAKO-CZ celkem 1630 sad brzdového vybavení za
několika stovek milionů korun. Indický trh se v posledních letech podílí
na celkovém obratu společnosti více než z pětiny.
„Na indickém trhu DAKO-CZ,
a.s. začalo působit již v roce 2006, postupně se obchodní aktivity
rozvíjely a aktivně se dodávkám věnuje od roku 2015. O velkém potenciálu
tohoto teritoria vypovídají nejen realizované, ale i nové projekty
brzdového vybavení pro LHB (Linke Hofmann Busch) vozy. Indie patří mezi
země s velmi hustou železniční sítí a za poslední tři roky se zakázky
z této země podílejí 22 procenty na obratu naší společnosti,“ uvádí
Dagmar Matúšová, generální ředitelka DAKO-CZ.
Osobní vozy jsou
konstruovány pro maximální rychlost 160 km/h, jsou vyrobeny z nerezové
oceli a jejich vnitřní část je z hliníku. Jsou anti-teleskopické, to
znamená, že by se při kolizi neměly převrátit. V Indii jsou vozy
vyráběny několika výrobci, mezi které patří například Rail Coach Factory
Kapurthala, Integral Coach Factory
Chennai, Modern Coach Factory Raebareli, přičemž velmi často dochází
k jejich modernizaci a je kladen vysoký důraz na bezpečnost na
železnici.
„Indie patří mezi TOP 5
nejatraktivnějších investičních destinací s nejrychleji rostoucí
ekonomikou světa a tohoto potenciálu je nutno využít nejen v oblasti
prvovýroby, ale i servisu a prodeje náhradních dílů, z něhož pro naši
společnost po dobu životního cyklu brzd plynou významné a navíc zaručené
příjmy,“ doplňuje Dagmar Matúšová. Vozy, pro něž DAKO-CZ již dodávalo a
nově dodá brzdové vybavení, jsou provozovány Indickými drahami a jezdí
prakticky po celé Indii.
Nová objednávka zahrnuje
640 brzdových sad pro AC/NON AC, tedy klimatizované a neklimatizované
vozy, 80 brzdových sad pro Power cars, což jsou vozy s elektrickým
generátorem, a 40 brzdových sad pro Parcel van, tedy poštovní vozy.
Jednotlivé sady obsahují brzdové jednotky a systém protismyku, který se
skládá z vypouštěcích ventilů, řídících jednotek systému protismyku a
snímače otáček. Dodávky brzdových sad bude DAKO-CZ realizovat od června
2021 do února 2022.
Indie disponuje hustou sítí
železnic, jejíž základy byly vybudovány ještě za dob, kdy byla země
britskou kolonií. Tato síť se ovšem na mnoha místech této druhé
nejlidnatější a rozlohou sedmé největší země světa postupně dostala do
špatného stavu. V letošním roce proto vrcholí pětiletý program, jehož
cílem je vybudování nových železnic, modernizace či zdvojkolejnění
stávajících a jejich elektrifikace. S tím souvisí i potřeba pořízení
nových vozů a příležitost pro DAKO-CZ.
|