Administrativně velmi náročné
výběrové řízení na dodávku lokomotiv pro polského státního
železničního dopravce
PKP
Intercity
skončilo vítězstvím společnosti
CZ
LOKO.
Ta do Polska na základě už uzavřené kupní smlouvy exportuje deset
lokomotiv typu
EffiShunter 300. První
za rok a půl, kompletní sérii pak do dvou let.
PKP Intercity, který provozuje dálkovou
osobní dopravu, české lokomotivy využije především pro lehký posun v
depech a odstavných stanicích. Nasazeny by měly být v důležitých
železničních uzlech Varšava, Gdaňsk, Wroclaw, Katowice a Krakow.
„CZ LOKO bylo v minulosti v Polsku
aktivní především v oblasti oprav. To se ale nyní mění a velké
investice v zemi míří do nákupu nových lokomotiv. Náš kontrakt je toho
jasným důkazem a navazuje na dodávku stejného typu lokomotivy dopravní
společnosti Metro Warszawskie,“ říká Roman Stříž, předseda
představenstva dceřiné společnosti CZ LOKO Polska.
EffiShunter 300 představuje lehkou
dvounápravovou lokomotivu, konstruovanou s ohledem na co nejnižší
výrobní a provozní náklady. Díky své velikosti a interoperabilitě ji
lze provozovat i na speciálních tratích metra. To u těchto typů
lokomotiv není běžné a dává jí to proto nespornou konkurenční výhodu.
Vybavena je spalovacím motorem CAT C13 o výkonu 328 kW, splňujícím
nejpřísnější emisní normy EU STAGE V. Pro provoz v Polsku bude navíc
vybavena místním národním zabezpečovačem SHP a na speciální přání
zákazníka také hlasitým odposlechem prostoru kabiny strojvedoucího.
Velkou šanci uspět na polském trhu mají i
další lokomotivy CZ LOKO, především moderní čtyřnápravové EffiShuntery
1000 a DualShuntery 2000 s duálním pohonem kombinujícím spalovací
motor a elektrickou trakci.
„Polsko je pro nás trhem s velkou
perspektivou. Zdejší ekonomika je největší ve střední Evropě a
v posledních letech výrazně rostla. Lokomotivní park čeká velká obnova
a postupně se bude dynamicky vyvíjet. Jsme si ale vědomi i místní
silné konkurence a nebráníme se ani jakékoliv spolupráci s místními
subjekty,“ dodal Roman Stříž.
Effishunter
300 v Srbsku (vlevo) a stejné stroje pro Varšavské metro (vpravo).
Nahoře Effiskunter jezdí také ve službách ˇXCeských drah v počtu 12
lokomotiv.
|