-
Již na konci loňského roku se přípravovalo Memoranda mezi
Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a účastníky územního řízení k úsekům
dálnice kolem Litomyšle. V dokumentu se má závazně popsat, kudy přesně
bude trasa vedena, jak bude stavba vysoká, kde se vysází náhradní zeleň
či kde se umístí protihlukové stěny. ŘSD se zaváže dálnici podle
kompromisních dohod postavit, okolní obce a občanské spolky na oplátku
přestanou podávat odvolání a díky memorandu by se tak měla výrazně
urychlit výstavba.
-
Rada
města v lednu projednala znění memoranda a odsouhlasila ho, vedení
radnice je připraveno dokument podepsat. Vše ale musí ještě projednat a
schválit zastupitelstvo. Je však možné, že o znění dokumentu budou muset
zástupci občanů brzy jednat znovu, protože další účastníci řízení ještě
se svými právními zástupci požadují upřesnění některých formulací či
závazků ze strany ŘSD.
-
„Je
pravda, že jsme text memoranda na radě projednali, byly do něj
zapracovány všechny naše připomínky, zejména několik nových
protihlukových stěn kolem Litomyšle. Myslím si, že se jedná o dobrý
kompromis. Hlavní je, aby dálnice stála co nejdříve. To je náš požadavek
již několik let a jsem moc rád, že ŘSD a zástupci Strakova a spolků Živé
Kornice a Pro Litomyšl našli společnou řeč. Jednání zpočátku nebyla
vůbec snadná, ale všichni pochopili, že je třeba dělat ústupky,
a poslední schůzky byly sice tvrdé, ale férové a konstruktivní. Naprosto
zásadním zlomem v jednání byl osobní vstup generálního ředitele ŘSD
Radka Mátla, který z titulu své funkce může obcím více vyjít vstříc.
Trasa dálnice popsaná v memorandu je nejlepším možným řešením pro
všechny. V tuto chvíli ŘSD pracuje na úpravách znění jednotlivých bodů,
ale podle mých informací se jedná už jen o detaily a precizování textů.
Snad nenastanou neočekávané komplikace a memorandum podepíšeme co
nejdříve,“
vysvětlil postoj města starosta Daniel Brýdl.
Bolestivý kompromis
Pokud k podpisu memoranda dojde, může ŘSD zkusit spojit územní
a stavební řízení, aby se celý administrativní proces co nejvíce
urychlil. Zároveň by se mělo zastavit probíhající územní řízení na úsek
dálnice Litomyšl – Janov, I. etapa. Proti němu se na začátku tohoto roku
odvolali například zástupci Živých Kornic, kteří ale v případě závazné
dohody neplánují podávat další námitky. „Poslali
jsme ŘSD naše požadavky na úpravu textu memoranda, jedná se především
o upřesnění formulací, protože ty původní jsou často nejasné. Věříme, že
ŘSD naše změny akceptuje, protože jde v podstatě jen o to, aby bylo
na papíře jasně i to, co se dohodlo ústně. Rodící se memorandum
považujeme za bolestivý kompromis. ŘSD jistě bolí, že muselo ustoupit
partě ‚vidláků‘, ale pohne se konečně z místa. Kornice bolí, že dálnice
povede u Končin, ale v rámci Litomyšlí vnuceného koridoru se blížíme
maximu možného. Některé Litomyšláky bolí, že v plánech není křižovatka
a přivaděč, ale Litomyšl si prosadila posun za Kornice. Také budoucnost
bude náročná, protože budeme muset pečlivě hlídat ŘSD, jestli dohodnuté
podmínky plní, a pravděpodobně budeme muset čelit některým litomyšlským
radikálům prosazujícím přivaděč a křižovatku podle nekompromisního hesla
‚Litomyšl über alles‘. Jak dlouho příměří vydrží, tak bude záviset
na mnoha faktorech i lidech,“
sdělil za spolek Živé Kornice Petr Chaloupka.
-
Podobná situace panuje i v úseku kolem Strakova. Zástupci obce
připomínkují znění memoranda, aby v něm byly jednotlivé body naprosto
jasně popsány. „Formulovali
jsme s našimi právníky v termínu své připomínky k formální stránce
memoranda a teď čekáme, jaká bude reakce,“
uvedl strakovský starosta Jan Janypka.
Kdy bude hotovo?
Podle vyjádření představitelů ŘSD by se memorandum mohlo podepsat
nejdříve v únoru, celou situaci budeme podrobně sledovat a po jeho
podepsání znění zveřejníme. podle všeho by mělo být projednáno 25.2.
na jednání zatsupitelstva města Litomyšl.
-
A jak to vypadá s termíny stavby? „Ideálně
bychom rádi zprovoznili všechny úseky ve stejném termínu, kolem vedení
trasy u Litomyšle ale bohužel prozatím nepanuje shoda. To se snad podaří
změnit díky memorandu. Úsek D35 Janov – Opatovec bude ovšem vzhledem
k pokročilé fázi přípravy určitě zprovozněn dříve než obchvat Litomyšle.
Již v letošním roce by se měla v předstihu zahájit stavba železničního
mostu, na který pak v roce 2022 naváže celá stavba,“
popsal současný stav tiskový mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Úsek dálnice D35 Džbánov – Litomyšl ve směru
od Vysokého Mýta by se podle aktualizovaného odhadu ŘSD měl začít stavět
v roce 2023 a uvést do provozu v roce 2026. Krajský úřad rozhoduje
o odvolání k územnímu rozhodnutí.
Úsek Litomyšl – Janov (rozčleněn
do dvou úseků Litomyšl – Janov, I. etapa; Litomyšl – Janov) se má podle
odhadů začít stavět v roce 2023 a hotovo má být v roce 2027. Úsek nemá
pravomocné územní rozhodnutí, krajský úřad rozhoduje dle ŘSD o třech
odvoláních, byla však zřejmě podána čtyři odvolání.
Úsek Janov – Opatovec se
má dle ŘSD začít stavět v roce 2022 a v provozu má být v roce 2025. Úsek
má pravomocné územní rozhodnutí od roku 2018.
-
-
|