-
Letos začíná
1. etapa opravy pavlačí v červeňáku. Hotovo bude v r. 2023.
-
-
Jeden
z významných bytových domů v majetku města Česká Třebová tzv. Červeňák,
ve kterém se nachází 88 bytových jednotek, čeká i letos pokračování
komplexní opravy pavlačí, které bude zaštiťovat městská společnost
TEZA, s.r.o. Pavlače jsou na hranici životnosti a jejich oprava je
z důvodu bezpečnosti nájemníků takřka nevyhnutelná. V předchozích
letech došlo k sanaci dvou krajních úseků za schodišti s výtahem.
V následujících třech letech by mělo dojít postupně k opravení celé
střední pasáže. Opravy budou probíhat na základě stavebního povolení a
finální podoba by měla odpovídat levé části za výtahem směrem ke
„Žluťáku“. Dojít by tedy mělo k sanaci vynesených betonových prvků,
opravě zakrytování čel pavlačí a podhledů, výměně zábradlí a sloupů a
položení dlažby. Díky tomu budou moci nájemníci pavlače bezpečně
užívat a zároveň bude zachován pro „Červeňák“ typický vzhled.
- Na základě finančních a
časových možností proběhne v roce 2021 realizace části u středového
schodiště včetně tří přístupových schodišť. Druhá část oprav bude
přibližně desetimetrový úsek od pravého výtahu směrem ke středu
budovy. Práce by měly započít v průběhu května a potrvají do podzimu
letošního roku. Uvědomujeme si, že z pohledu nájemníku to nebude
jednoduché období, ale věříme, že po dokončení prací budou spokojeni a
bydlení v „Červeňáku“ pro ně bude ještě příjemnější.
-
-
Na fotografiích se ukazuje že
zdravotní stav devadesátiletého domu je takový, že opravu nelze
nijak odkládat...
- Již před velikonočními
svátky dostali obyvatelé červeňáku do svých schránek dopis, ve kterém
vedení TEZY informuje o to, co se zde bude v letošním roce dít a kterých
částí rozsáhlé budovy se budou stavební práce dotýkat. Další vysvětlení
připravuje Českotřebovský deník ve formě videoreportáže na zítřek 7.
dubna. Celkový náklad na popsané stavební práce pro příští 3 léta
je 7 123 tisíc korun. Pro letošní rok je v plánu realizovat popsané dvě
části označení D1 a D4 v celkovém nákladu 1 361,7 tis. Kč + DPH v
zákonné výši. Stavební řízení pro výše popsanou stavení akci provede
podle pověření rady města společnost TEZA. Projekt na akci "Oprava
pavlačí a venkovních schodišť čp. 1400" zpracovala Projekce DAN Šumperk.
-
Současně ještě letos probíhá v
této budově další akce, těsně v sousedství pravé výtahové věže
bude v suterénu dokončen prostor určený pro bezpečné uložení
elektrovozíků, který budou využívat obyvatelé obou domů s pečovatelskou
službou červeňáku
a žluťáku. Dosud byly tyto vozíky uskladněny někde na chodbách nebo
pavlačích a byly překážkou provozu. Vstup do tohoto nově
vybudovaného uzavřeného prostoru je těsně vedle pravé výtahové věže.
(viz výše na fotografii) (mm)
-
Covid Report
- Česká Třebová - aktuální k 7. 4. 2021 7:58
-
Za úterý přibylo 15 nových případů (v
pondělí 4) dle aktualizací dat ÚZIS z dnešního rána. Z toho 2 nově
nakažení jsou v rizikové věkové skupině nad 65 let. V celkovém počtu
nově potvrzených případů za posledních 14 dní evidujeme pokles z 161
případů ke včerejšku na 160 případů za 14 dní k dnešnímu dni. Počet
nově potvrzených případů za posledních 7 dní je 64; v porovnání se
čtrnáctidenní historií se tedy situace zlepšila. Naše samospráva
má k dnešnímu dni míru pozitivity 1.04 %. Jde o celkový počet nově
potvrzených případů za posledních 14 dní vztažený k počtu obyvatel v
naší samosprávě. V porovnání s jinými obcemi se zhoršujeme a to
již více dnů! V celostátním žebříčku obcí s největší mírou nových
případů za 14 dní nám aktuálně patří 1094. místo z 6259 obcí v ČR.
Oproti včerejšku (1275.) jsme se posunutím o 181 příček
zhoršili. Patříme mezi 17 % obcí v ČR s nejvyšší mírou nakažených
obyvatel za posledních 14 dní.
-
-
Kdo zničí,
poškodí nebo nedovoleně změní přírodu či krajinu, je povinen....
-
K posouzení
reálnosti a účelnosti
- Podle § 86 odst. 1 zákona o ochraně
přírody a krajiny kdo poškodí, zničí nebo nedovoleně změní části přírody
a krajiny chráněné podle tohoto zákona, je povinen navrátit ji do
původního stavu, pokud je to možné a účelné.
- Povinnost uvedení území do původního
stavu vzniká přímo ze zákona viz § 86
odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb.. O možnosti a podmínkách
uvedení do původního stavu rozhoduje orgán ochrany přírody. Podle
odstavce 2 tohoto ustanovení jestliže uvedení do
původního
stavu není možné a účelné, může orgán ochrany přírody uložit povinnému,
aby provedl přiměřená náhradní opatření k nápravě. Jejich účelem je
kompenzovat, byť jen zčásti, následky nedovoleného jednání. Zákon tudíž
počítá s možností navrátit do původního stavu i to, co bylo zničeno, za
podmínky, že je to za 1. možné a za 2. účelné. Pokud tomu tak je, není
na místě zabývat se hledáním vhodného náhradního řešení. Jinými slovy,
správní orgán po zvážení kritéria možnosti a účelnosti zvolí postup
podle odstavce 1 výše uvedeného ustanovení, a teprve pokud uvedení do
původního stavu není možné a účelné, může orgán ochrany přírody uložit
povinnému, aby provedl přiměřená náhradní opatření k nápravě.
- Podstatné pro posouzení reálnosti a
účelnosti navrácení do původního stavu je to, v čem provedená změna
spočívá. Je třeba také posoudit, zda stav před zásahem byl pro daný
ekosystém příznivější, případně i to, zda, byť došlo k nedovolenému
zásahu, je nastalá změna pozitivní. Účelnost navrácení do původního
stavu nelze hodnotit pouze ve vztahu k živočišným druhům, jež území
využívají, ale i ve vztahu k dalším ekologickým a estetickým funkcím
poškozených a zničených významných krajinných prvků.
- Připomeňme
si přitom poničené stromky na sídlišti na Trávníku....
-
S distribucí
testů školám pomohou hasiči
- Stejně jako před rokem v případě distribuce roušek, respirátorů či
dezinfekce se do služby hlásí dobrovolní hasiči. Ti budou až do konce
školního roku distribuovat antigenní testy do škol v celém kraji.
První dodávka čítá 221 tisíc testů pro přibližně 550 škol. Další závoz
by měl proběhnout za 14 dní.
- „V souvislosti s předpokládaným návratem části žáků do škol od
12. dubna řešíme distribuci antigenních testů. Ty je nutné doručit ze
Správy státního hmotných rezerv až do jednotlivé mateřské či základní
školy. Domluvili jsme se s krajským starostou dobrovolných hasičů, že
využijeme jejich personálních a technických kapacit vždy jednou za 14
dnů, což je
frekvence,
ve které by měly testy od státu do škol chodit, a zajistíme společnými
silami rozvoz v našem regionu. V tomto týdnu se jedná o 221 tisíc
testů pro přibližně 550 škol. Počty budou postupně narůstat
v souvislosti s rozvolňováním v oblasti školství. Pomoc a připravenost
dobrovolných hasičů je neocenitelná služba. Vážím si jich z vlastní
zkušenosti starosty města a o to více jim děkuji nyní na krajské
úrovni za pomoc školám,“ uvedl krajský radní pro oblast školství
Josef Kozel.
- Podle hejtmana Martina Netolického je výhodou dobrovolných hasičů
jejich organizovaná struktura a technické kapacity, ke kterým
v posledních letech přispěl také kraj. „Od roku 2016, kdy vznikl
státní dotační titul na nákup dopravních automobilů, jsme podpořili
nákup 214 automobilů, z nichž celá řada sloužila již minulý rok
v rámci krajského systému distribuce a zapojí se i letos. Prozatím
jsme domluveni na fungování tohoto systému do konce školního roku,“
sdělil hejtman Netolický.
- Antigenní testy dorazí prostřednictvím profesionálních hasičů na
centrální sklad do Pardubic a následně budou rozvezeny na jednotlivé
stanice. „V rámci každé obce s rozšířenou působností určíme na
každý závoz dvě vozidla s posádkou našich dobrovolných hasičů a ty
následně budou distribuovat testy přímo do určené školy, jejichž
seznam nám předá krajský odbor školství. Zájem pomoci je velký a jsme
připraveni i na vyšší počty dodávek. Již na jaře jsme si ověřili, že
obdobný distribuční systém je funkční, operativní a spolehlivý,“
řekl krajský starosta dobrovolných hasičů Josef Bidmon.
-
-
Úterní Zastupitelstvo Pardubického kraje
přerušilo jednání do 20. dubna
-
Úterní
4. řádné jednání Zastupitelstva Pardubického kraje, které bylo svoláno
jako distanční, bylo na žádost předsedů politických klubů 3PK, ODS a TOP
09, KPK, Piráti, STAN přerušeno do 20. dubna. Zastupitelé tak reagovali
na žádost osmi zastupitelů klubu ANO 2011 o prezenční účast na jednání,
kterou oznámili prostřednictvím emailu na oddělení sekretariátu ve
čtvrtek 1. dubna v 16:08.
- Umožněním prezenční účasti jen některým
zastupitelům bez předchozího projednání s předsedy klubů by podle
předsedů výše zmíněných politických klubů nebyl zajištěn rovný přístup
ke všem zvoleným členům krajského zastupitelstva.
- Zastupitelé se mají zároveň do 15. dubna
vyjádřit k formě příštího jednání, tedy zda preferují distanční nebo
prezenční jednání.
-
-
Změny v
preventivních prohlídkách. Na co máte nově nárok?
- Ke konci
února došlo ke změnám ve vyhlášce o prevenci. Týká se dospělých nad
čtyřicet pět let a také dětí od sedmi do patnácti let.
-
24. 2. 2021 došlo k úpravám vyhlášky o preventivních prohlídkách. Jak píše ve
své zprávě Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP), většina změn se přitom
týká preventivních prohlídek u praktického lékaře pro děti a dorost.
-
-
Prevence pro dospělé
-
K jakým změnám došlo novelizací vyhlášky?
-
Obsah
všeobecné preventivní prohlídky dospělých byl rozšířen o požadavek, aby
všeobecný praktický lékař vystavil pacientům ve věku od 45 let do 61 let
doporučení na preventivní oční vyšetření u oftalmologa, a to ve
čtyřletých intervalech. Toto vyšetření, jehož cílem je prevence
dlouhodobě bezpříznakových očních onemocnění, se má týkat pacientů,
kteří na oční vyšetření nechodí.
- Do seznamu zdravotních výkonů byl
v souvislosti s touto novelou vyhlášky o preventivních prohlídkách
doplněn nový výkon pro odbornost oftalmologie „včasný záchyt závažných
poruch vidění“, nelze ho však vykázat u pacientů, kteří jsou již
sledováni oftalmologem. Oční vyšetření např. VZP hradí i bez doporučení
praktického lékaře.
-
-
Prevence pro malé děti
-
K jakým změnám došlo novelizací vyhlášky?
-
Změny
v rámci preventivních prohlídek dětí hlavně upřesňují jejich rozsah,
protože ten již někdy neodpovídal současným potřebám.
- Ověřuje se, zda bylo provedeno
screeningové vyšetření sluchu novorozence (pokud nebylo, je úkolem
lékaře dát rodičům doporučení jeho provedení včetně podání informace
o poskytovatelích zdravotních služeb, kteří toto vyšetření provádějí).
- Změny v podávání vitamínu K (jen
v indikovaných případech), nebo upřesnění opakování vyšetření za účelem
včasného záchytu poruch autistického spektra (s odstupem 6 měsíců od
prvního vyšetření v případě, že byl výsledek prvního vyšetření
nejednoznačný).
- V 5 letech musí lékař rodičům podat
informace o vyšetření sluchu dítěte metodou tónové audiometrie včetně
informace o poskytovatelích zdravotních služeb, kteří toto vyšetření
provádějí.
- Obsah a frekvence preventivních
prohlídek u poskytovatelů primární péče (u všeobecného praktického
lékaře, praktického lékaře pro děti a dorost, gynekologa, stomatologa)
jsou definovány ve vyhlášce
č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách (PDF).
-
-
Prevence pro děti od 7 let
-
K jakým změnám došlo novelizací vyhlášky?
-
Do
prohlídek v 7, 9, 11 a 13 letech je doplněno posouzení sociálního
chování dítěte a komunikačních schopností.
- Dále novela např. slaďuje
preventivní prohlídky ve 13 letech s nynější praxí, kdy jsou s úhradou
z veřejného zdravotního pojištění očkovány proti lidskému papilomaviru (HPV)
děti od dovršení 13. do dovršení 14. roku již bez rozdílu pohlaví.
O možnosti tohoto očkování tedy mají být při prohlídce poučeni
i chlapci. Obsah preventivní prohlídky ve 13 letech je doplněn
o vyšetření barvocitu a na 13 let je nově stanoven termín pro vyšetření
cholesterolu (koncentrace celkového, HDL a LDL cholesterolu a
triacylglycerolů) prováděné v případě, že se v rodinné anamnéze
vyskytuje do 55 let věku ischemická choroba srdeční, infarkt myokardu,
angina pectoris, náhlé cévní mozkové příhody nebo hyperlipoproteinemie.
- U prohlídky v 15 letech je upřesněno
ustanovení, v jakém případě bude dívkám doporučováno gynekologické
vyšetření (při poruchách menstruačního cyklu). Na gynekologické
preventivní prohlídky mají ale od 15 let nadále nárok všechny ženy.
- Gynekologických a zubních
preventivních prohlídek se novela vyhlášky účinná od 24. 2. 2021 netýká.
|